Så er der allerede kommet to svarmails fra Anders Kjøller og jeg
gengiver - med hans accept - hermed hans to klare og præcise svar på
mine spørgsmål:
Først mit spørgsmål til Kjøller:
"Hejsa,
Flere sejlere, jeg selv inklusive, er usikre på, hvor varmt
afgangsrøret fra en Airtronic dieselvarmer bliver ...
Jeg har selv en installation i kistebænken ..., som virker upåklageligt
med termostatstyring. Men jeg var lidt bekymret for, hvad jeg kunne
anbringe i kistebænken i nærheden af det varme afgangsrør og har derfor
forsøgt at isolere det vha. Rockwools Alu-armerede rørskåle.
Hvad mener I om det? Er det OK - eller skal man passe på med at isolere
afgangsrøret til udstødningen ved skroggennemføringen? Jeg mener ikke at
f.eks. en sejlpose kan lægges op af afgangsrøret uden at det er
isoleret?
Men kan I evt. oplyse, hvor varmt - sådan ca. - røret er lige efter
selve "olie-fyret" og ved skroggennemføringen.
På forhånd tak.
Med venlig sejlerhilsen"
og herefter kom Anders Kjøllers var prompte:
"Hej tilbage,
Jeg er lidt forvirret her.
De udstødningsslanger med integreret udstødningslyddæmper vi sælger i
dag (og faktisk de sidst 16-17 år) ER isolerede (sorte udvendig, bekædt
med såkaldt APK-slange og med Rockwool som isolering indeni). I
bilbranchen bruger man ikke isolerede udstødninger, men det bare rustfri
rør,- fint nok under en bil, men ikke i en båd og i øvrigt i mod
CE-reglerne. Det er derfor at det kan være direkte farligt at montere en
bilvarmer i en båd, hvis ikke man laver ganske store ændringer herunder
på udstødningssystemet. Det kan også blive et forsikringsproblem.
Når det er sagt, bliver selv de isolerede udstødningssystemer så varme
( normalt ca. 60-90 men helt op til 110 grader afhængig af længde, "knæk
på slangen", ude temperatur, ventilation i kistebænk etc.) at ja en
sejlpose vil nok smelte,- en plastik pøs og en plasticpose vil helt
sikkert. Derfor følger der med den isolerede udstødningsslange rustfri
ophængningsbøjler med incl. afstandstykker, da slangen ikke på berøre
træ eller andet letantændeligt materiale, ligesom monteringsanvisningen
for båd fortæller at man skal være omhyggelig med hvor og hvordan
slangen føres til skroggennemføringen (der i øvrigt skal være
dobbeltvægget af hensyn til skroget).
Selve udstødningsluften er op til 200-300 grader lige i udmundingen, men
allerede 15 cm væk er den ca. 70. Men sætter man en fender ned over
udstødningen, så smelter den.
Bruger man uisoleret udstødningsslange vil temperaturen blive det samme
som udstødningsluften altså mellem 200 til max. 300 C afhængig af
forholdene og Det er klart for meget i en båd.
Håber det var svar nok.
Med venlig hilsen
Anders Kjøller"
og jeg spurgte lidt uddybende:
"Hej Anders Kjøller,
Mange tak for et hurtigt, dækkende, klart og relevant svar!
Min egen installation er fra 2003, så den er givetvis underlagt Jeres
nye regler.
Men jeg var usikker på, om f.eks. spileren kunne smelte/blive antændt,
hvis den kom i berøring med den - som du skriver - sorte isolerede
slange, der er en del af Jeres standardinstallation. Og det bekræfter
du.
Er det på nogen måde skadeligt at sætte en ekstra isolering uden om den
sorte slange - f.eks. med de omtalte Alu Rør fra Rockwool? ... Så skulle
der ikke kunne ske noget med de ting, der måtte ligge i kistebænken, men
kan det tænkes at varmesystemet på en eller anden måde beskadiges?
Jeg går ud fra, at det er OK, at jeg lader dit svar gå videre til andre
sejlere, der har haft usikkerhed mht. hvor varmt afgangsrøret bliver
afhængig af installationen ...
Mange hilsener
Flemming"
og igen kom Anders Kjøllers svar hurtigt og præcist:
"Det var så lidt.
Ja, når din installation er fra 2003, så er den (hvis den er lavet af
X-Yacht eller en anden professionel) helt klar iflg. CE-reglerne. Men vi
ser desværre en del private/alm. bilmekanikere fuske og springe over
hvor gærdet er lavest,- ja undskyld men de skader, der opstår, sker
altid når private har "sparet" på installationen eller gradbøjet
reglerne, for at gøre det nemmere og billigere for sig selv. Den skulle
lige med, hvis du vil lade mine svar gå videre, for det er et reelt
problem.
Det er ikke skadeligt at isolere den isolerede udstødningsslange
yderligere. Det vil øge udstødningsgas temperaturen lidt, men det har
ingen betydning, så længe skroggennemføringen er dobbeltvægget.
Skroggennemføringen må du ikke isolere yderligere, så den vil altid
være "for varm" for spilere m.m.
Med venlig hilsen
Anders Kjøller"
Ja, det var ordene fra fagmanden, så det er oplagt, at man skal være
meget varsom med hvilken installation, man tager udgangspunkt i ...
Det ser ud til, at jeg tager udgangspunkt i en allerede isoleret
installation, mens Leon tilsyneladende taler om en ikke isoleret
installation.
Min erfaring dækker kun den i forvejen isolerede version ...
Håber det afklarer lidt ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4577085c$0$825$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nej, jeg mener heller ikke der er en akut frostfare i den nærmeste
> fremtid ...
...
> Jeg har sendt Kjøller en mail, så jeg håber på svar en af dagene ...
> Så snart jeg har et svar, vender jeg tilbage ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> news:4576fe0f$0$925$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:4576e478$0$818$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> ... Jeg bruger f.eks. den
>>> kistebænk til spilerposen og cockpithynder, og dem ville da nødigt
>>> have "svedet af" ... for ikke at sige antændt ... Måske jeg lige
>>> skulle spørge Kjøller ...
>>>
>>
>> Hvis du gør det, så afventer jeg spændt et endeligt svar (heldigvis
>> er frosten ej nær
>>
>> mvh
>>
>> JN
>>
>