Kølbåd eller halvplaner?
Fra : claus b. p.

Dato : 05-12-06 00:48

Hej.

Jeg kigger rundt for at finde drømmebåden til næste sæson. Mine tanker går
på en 33-40 fod motorbåd, som skal bruges af en familie på 5 til "flydende
campingvogn".
Jeg har luret mig frem til at der formentlig er mindst (billigst)
vedligeholdelse ved at undgå Z-drev ol.
Der er en del -70'er både til salg til betalbare priser, typisk stålbåde med
ofte ganske små dieselmotorer, men også af og til med 100-300 hk. (Fx.
Porana 36) En anden mulighed er nogle halvplanende glasfiberbåde fx.
Birchwood 33.
Da jeg forudser familien ikke vil være tilfreds med at kunne se Amager fra
alle sider, må der altså godt være lidt power, uden at det bliver en
brændstofslugende racer. (Ønske/drømme: min. 12-15 knob)
Så mit spørgsmål går på, om de erfarne vil bidrage lidt med råd: Kan man
regne med logikken, at en stålbåd med køl vil ligge mere roligt i høj sø,
men også sluge noget mere diesel, og at en halvplanende båd vil være
tilsvarende hurtigere men mere urolig?
Hvis der lige smutter et velvalgt råd med i svaret, vil det bestemt ikke
blive taget ilde op.

Mvh. Claus

Fra : Per Nordahl

Dato : 05-12-06 01:22

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil være tilsvarende hurtigere men mere urolig?
> Hvis der lige smutter et velvalgt råd med i svaret, vil det bestemt

H-H Færgen, den har ikke Z-drev.
(Vær lidt realistisk)

Fra : claus b. p.

Dato : 05-12-06 09:01

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message

> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> H-H Færgen, den har ikke Z-drev.
> (Vær lidt realistisk)

Og dermed mener du? Hvorfor ironien? Hvad er det lige der er galt i at
spørge for at få noget at vide?

Mvh. Claus

Fra : Per Nordahl

Dato : 05-12-06 10:01

> [...]
>
> "Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message

> Og dermed mener du? Hvorfor ironien? Hvad er det lige der er galt i at

Det var ikke ment så slemt
Tror, ud fra din beskrivelse / ønsker af drømmebåd, at du skal op i
noget højere prisleje
samt definere dine ønsker lidt mere.
Vedr. motorbåd er der en hel del herinde der kan hjælpe dig på vej. (og
ved mere end jeg).
God jagt.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-12-06 14:26

> Tror, ud fra din beskrivelse / ønsker af drømmebåd, at du skal op i
> noget højere prisleje

(Hvor læser du prislejet henne ?)

Hvis lejet er omkring de 300000,- (som en Birchwood 33 koster) så skulle det
kunne lade sig gøre.
Men man skal være meget vågen, når man kikker på stålbåd. De ruster...

Sådan en alm. ikke plannene motorbåd løber 5-8 knob i march hastighed og kan
man leve med det, så er der mange både på markede.
Jeg kan også godt følge dig i dine tanker vedr. gyngeriet... jeg kan ikke
sige andet end, at det gør de.. gynger altså...
Vedr. dine Z-drev tanker, løser det næsten sig selv. For næsten ingen (ikke
plannene) motorbåde over 33 fod har z-drev. De har fast aksel.

Du skriver 5 personer.. er det voksende ?? det er ikke helt let at finde en
båd med 3 kabiner under 35fod. Det kan jeg huske fra den tid hvor mine
forældre jagtede motorbåd.

Har du overvejet en motorsejler de ligger noget bedre på vandet og så er
det absolut skønt at sætte en klud og slukke for motoren.
Og den holder næsten samme fart og så bruger du bare motoren i modvind som
alle (næsten) andre sejlere.

Mvh
Leon

Fra : claus b. p.

Dato : 05-12-06 23:25

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message

> Hvis lejet er omkring de 300000,- (som en Birchwood 33 koster) så skulle
> det kunne lade sig gøre.
> Men man skal være meget vågen, når man kikker på stålbåd. De ruster...

Det er jo naturligt, men det er jo heller ikke så svært at banke rust af og
smøre noget maling på. En glasfiberbåd kræver jo også vedligeholdelse, og
det er der jo også noget arbejde i.

> Sådan en alm. ikke plannene motorbåd løber 5-8 knob i march hastighed og
> kan man leve med det, så er der mange både på markede.

Jeg kan se på de få både hvor der er opgivet march/topfart, at det svinger
meget. Her er det lige at jeg har svært ved at vurdere om sælgeren også
drømmer...

> Du skriver 5 personer.. er det voksende ?? det er ikke helt let at finde
> en båd med 3 kabiner under 35fod. Det kan jeg huske fra den tid hvor mine
> forældre jagtede motorbåd.

2 voksne og 3 børn. Og jo, det er muligt med 30 fod at få såvel for som
agterkahyt, men komforten bliver helt klart bedre med 36 fod. Hvis man skal
bo mange sammen så tæt i ferieperioder, gør det jo ikke noget at der er lidt
albuerum. Her er så også forskel i udbuddet, for større halvplanende +
glasfiberbåde er noget sværere at finde/betale. Deraf en del af dilemmaet,
skal man satse på lidt mere fart, eller lidt mere komfort?

> [...]
> er det absolut skønt at sætte en klud og slukke for motoren.
> Og den holder næsten samme fart og så bruger du bare motoren i modvind som

Det er nok rigtigt, men det må blive en potentiel fremtidsmulighed. Først må
jeg se om jeg overhovedet kan vænne familien til sølivet. Og nu har de (vi)
prøvet motorbådssejllads i de rolige indre farvande sydpå, hvilket var en
succes. Det vil være at udfordre skæbnen, med risiko for at jeg kommer til
at sejle alene, hvis vi lagde ud med sejlbåd til start.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-12-06 00:11

> Det er jo naturligt, men det er jo heller ikke så svært at banke rust af
> og smøre noget maling på. En glasfiberbåd kræver jo også vedligeholdelse,
> og det er der jo også noget arbejde i.

Jo der er også lidt vedligeholdelse på fiberbåde, men de ruster ikke om læ,
den kondens der løber langs skottet skaber desværre en del rust om læ. Så
husk at løfte samtlige bundplader ved eftersyn.

> Deraf en del af dilemmaet, skal man satse på lidt mere fart, eller lidt
> mere komfort?

Det er jo lige så meget et temperment spørgsmål. Men da det er en sejlende
campingvogn (køkken-cruiser) du søger ville jeg klart vælge komfort.

> [...]
> var en succes. Det vil være at udfordre skæbnen, med risiko for at jeg
> kommer til at sejle alene, hvis vi lagde ud med sejlbåd til start.

Ja det er jo sjovt som vi er så forskellige og heldigvis for det. Jeg ville
få problemer med, at få fruen med i en motorbåd i længere tid. Hvor imod, i
et skib med klude og køl ville det være et problem at få lov til at sejle
alene...
Dog har jeg for det meste Hobie'en for mig selv, den er til tider lidt for
spændende at sejle i *ggg*

Mvh
Leon

Fra : claus b.p.

Dato : 06-12-06 22:33

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> læ, Det er jo lige så meget et temperment spørgsmål. Men da det er en
> sejlende campingvogn (køkken-cruiser) du søger ville jeg klart vælge

Det snævrer sig altså ind til en kølbåd i glasfiber... De hænger nu ikke på
træerne. Nå men heldigvis er der da også en hel vinter til at blive klogere
i, eller lede efter det rigtige. Selvom vejret i denne vinter da har været
mere til sø end til snø.

> [...]
> at sejle alene...
> Dog har jeg for det meste Hobie'en for mig selv, den er til tider lidt for

Det kan jeg forestille mig. Da jeg mødte min kone, (hvad jeg ikke vidste
dengang) havde jeg en motorcykel. Men hun har ikke været oppe på den en
eneste gang. Så i dette foretagende prøver jeg at starte betydelig mere
kompromissøgende.

Tak for råd og vejledning, Leon.

Mvh. Claus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-12-06 10:59

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> den 6. december 2006 kl. 22:33 +0100
skrev:

> [...]
>klogere
>i, eller lede efter det rigtige. Selvom vejret i denne vinter da har
Kølbåd er normalt betegnelsen for en sejlbåd (med køl), men du mener vel
en såkaldt deplacementbåd?
Altså en motorbåd, der hele tiden bliver nede i vandet. I modsætning til
en planende båd (speedbåd mm.), der glide oven på vandet. En halvplanende
båd er et kompromis.
Uanset hvad, så skal der bruges brændstof til at flytte båden og fortrænge
vand. Jo hurtigere sejlads, jo større brændstofforbrug. En hurtig båd er
dyrere at købe, for motorerne er en væsentlig del af bådens pris.

> [...]
>dengang) havde jeg en motorcykel. Men hun har ikke været oppe på den en
>eneste gang. Så i dette foretagende prøver jeg at starte betydelig mere
Hvad med at leje i et år eller to? Det er tilsyneladende dyrt, men hvis
det kan spare et fejlkøb, er pengene måske givet godt ud. Der er nemlig en
tendens til, at mange køber en båd, sejler i den et år eller to - og så
køber de den, de vil ha'.

Hilsen Sverre.

Fra : claus b.p.

Dato : 07-12-06 16:46

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Kølbåd er normalt betegnelsen for en sejlbåd (med køl), men du mener vel
> en såkaldt deplacementbåd?
Ja, korrekt. Du forstår hvad jeg mener. Det er ikke altid til at læse hvad
der er "korrekt" sprogbrug når man læser annoncer. Denne her er fx.
langkølet: http://www.nordfyn-marine.dk/11383/

> [...]
> vand. Jo hurtigere sejlads, jo større brændstofforbrug. En hurtig båd er
> dyrere at købe, for motorerne er en væsentlig del af bådens pris.

Hvis man havde penge nok var der jo slet ikke noget at betænke sig på, for
så købte man bare den største deplacementsbåd med den største motor, og lod
andre om at tage sig af den del af vedligeholdelsen som man ikke selv gad, -
men det er jo langt fra den virkelige verden. Derfor bliver det så et
kompromis mellem pris og ydelse. Der skal jo en portion effekt til at løfte
en hel- eller halvplanende båd ud af vandet, men derefter er den lidt mindre
forslugen (relativt), men bortset fra det er der vel også forskel på hvor
godt optimeret skrogformen er, uanset typen. Mange af de Hollandske
"motorkruisers" er jo ikke tænkt til at sejle mere end 5-6 knob i lunkent
vand. Og det kan 50hk sikkert fint klare. Selvom vi har prøvet kanalsejllads
i lejet båd, tror jeg ikke det på sigt vil tilfredsstille vores eventyrlyst
at bevæge os med den hastighed i hjemlige farvande hele tiden. Vi har bl.a.
familie i Jylland som kunne besøges på en tur, men det vil ikke ske ret tit
hvis vi skal bruge 3 dage hver vej. Men hvis det udelukkende var prisen det
handlede om, tog vi nok på bilcamping i stedet.
Der er ikke noget så givtigt som at høre andre menneskers rigtige
erfaringer, men det er måske ikke så mange der cruiser rundt i store
motorbåde? Flertallet af både til salg er tilsyneladende under 30'. Det
ville være interessant at få lidt viden fra folk der har prøvet at sejle de
større både.

> [...]
> tendens til, at mange køber en båd, sejler i den et år eller to - og så

Der er åbenbart også mange der køber båd der kræver mere tid end de vil
ofre... Jeg prøver at spore mig ind på det acceptable kompromis. En
udlejningsbåd koster 12-15000 pr. uge, så en 2 ugers ferie løber nemt op i
30000+++, og så vil man være fordømt nødt til at udnytte den i netop de 2
uger den er bestilt til, uanset vejrets luner. Det giver så hverken mulighed
for en lille weekendtur eller et smut ud og pilke torsk. Men det kan da
være, hvis ikke der dukker den rigtige mulighed op, at det bliver prøvet.

Tak for input.
Mvh. Claus

Fra : Per Nordahl

Dato : 07-12-06 17:43

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

Prøv at kigge lidt på den svenske Nimbus, 28-32", og hvad vi har!
De er måske ikke billige til at starte med, til gengæld er udvalget
stort. Og ofte som regel m/ agterkahyt.
Dem jeg er bekendte med her stort set alle, utrolig glade for båden,
(selv jeg synes for en motorting at være - er det et af de bedre valg).
Ligeledes er det ikke uvæsentligt at hvis man i løbet af et år el. to,
ønsker anden båd p.gr.a. andre ønsker/ behov, så holder de anderkendte
både prisen (alt efter stand, vedligeholdelse).
Vedr. model. ydeevne, beskrivelse osv. Google lidt - og du får en masse.

> så købte man bare den største deplacementsbåd med den største motor,
> og lod andre om at tage sig af den del af vedligeholdelsen som man
> ikke selv gad, -

Fek.s Monarco. men der er mere lærerigt selv, og i sidste ende mere værd

Mvh. "Thulfen"

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-12-06 07:50

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> den 7. december 2006 kl.
17:42 +0100 skrev:
>Prøv at kigge lidt på den svenske Nimbus, 28-32", og hvad vi har!

Hvis prisrammen er 300.000, er der ikke til meget Nimbus:

http://www.nimbusmaxicenter.com/begagnat.asp

Hilsen Sverre.

Fra : Per Nordahl

Dato : 08-12-06 12:47

> [...]
> kl.
>

> Hvis prisrammen er 300.000, er der ikke til meget Nimbus:

Kom jeg lige til at tænke på, EFTER det var sendt !!

Mvh. "Thulfen"

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-12-06 07:54

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> den 7. december 2006 kl. 16:46 +0100
skrev:
>Hvis man havde penge nok var der jo slet ikke noget at betænke sig på

Jeg er ønsket ude i den analoge virkelighed af netop samme årsag men
vender tilbage med udførlig kommentar til dit indlæg.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-12-06 00:35

skrev:

> [...]
>forslugen (relativt), men bortset fra det er der vel også forskel på hvor
>godt optimeret skrogformen er, uanset typen.

Prøv at lave et budget over, hvad det koster at have en båd af den slags,
du kigger efter, regn så ud hvad prisen bliver pr. sømil og pr. time.

Når du har gjort det, så se om du kan få nedenstående link til at virke :

http://masl.to/?M2CD1245E

Det burde føre dig til groups.google.dk til tråden Anbefaling af motorbåd
- her i gruppen

Flemming Torp og undertegnede har lavet en sammenligning af, hvad det
koster at sejle i to meget forskellige både, og resultatet er overraskende.

> [...]
>eventyrlyst
>at bevæge os med den hastighed i hjemlige farvande hele tiden.
I sidste ende handler det om, hvordan I kommer til at bruge båden, og det
ved man sjældent ret meget om, før man har haft en båd et par år. Måske
bliver det til en masse småture om aftenen, fordi man simpelthen MÅ ud på
vandet, og måske bliver det til ture næsten hver weekend.
Sommerferien er altid det store tema, for vejret er jo altafgørende. Vi
har alle prøvet at få 'smadret' en ferie totalt, men det slår os ikke ud.
Min værste var, da vi ikke kom ud af havnen:
Det høvlede ned i dagevis, og vinden ville ikke under 7-8 s/m. Vi havde
kun en uge - med weekender i begge ender - så det var om at komme afsted.
Til sidst gav vi op.

Min næstværste var, da vi besluttede at tage afsted på trods af elendige
vejrudmeldinger. Vi nåede fra Frederiksværk til Rørvig - og lå så der i
3-4 døgn. Ingen både gik ud!
Da vi havde spist os halvt fordærvede i udmærket mad fra det lokale
gadekøkken - og Rørvig is - sejlede vi hjem. Der skulle ganske mange
hjælpere til at få os ud i havnegasinnet, og turen var virkelig slem.

Detaljer som et par mislykkede ferier glemmer man bare, når man har alle
de andre vidunderlige oplevelser.

>Vi har bl.a.
>familie i Jylland som kunne besøges på en tur, men det vil ikke ske ret
>tit
>hvis vi skal bruge 3 dage hver vej.
Fx København / Århus = godt 100 sømil. Og så kommer det an på, om I kan
li' at sejle om natten, eller I vil i havn inden det bliver mørkt. Om I
nyder sejladsen mere end havnelivet.
Og et par hundrede andre parametre.

>Men hvis det udelukkende var prisen det
>handlede om, tog vi nok på bilcamping i stedet.
Og blev fastliggere

> [...]
>30000+++, og så vil man være fordømt nødt til at udnytte den i netop de 2
>uger den er bestilt til, uanset vejrets luner.
Hvis I er fleksible mht. ferieuger ellers, er det en dårlig idé. Men skal
båden KUN bruges i ferien, er det billigere at leje.

>Det giver så hverken mulighed
>for en lille weekendtur eller et smut ud og pilke torsk. Men det kan da
>være, hvis ikke der dukker den rigtige mulighed op, at det bliver prøvet.
I kunne jo også købe en brugt, mindre og hurtig båd NU - og afprøve
pilkeriet. Der er en vis charme ved vintersejlads.

Hilsen Sverre.

Fra : claus b. p.

Dato : 11-12-06 13:22

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message

> [...]
>
> Flemming Torp og undertegnede har lavet en sammenligning af, hvad det
> koster at sejle i to meget forskellige både, og resultatet er

Jeg kan godt huske tråden, og det var ikke uinteressant at læse den igennem
igen. Det er både godt og skidt at stille et så åbent spørgsmål som "hvad
skal jeg vælge", for debatten har det med at løbe ud af en tangent, men
derfor dukker der alligevel mange guldkorn op undervejs. Det hjælper nu
alligevel til at bidrage til at man får indsnævret mulighederne i sine valg.
Derimod må jeg konstatere at nogle oplysninger også bidrager til at øge
forvirringen, og derfor startede jeg denne tråd, for at høre om nogle
erfarne folk kunne bidrage med deres praktiske erfaringer med bådtyper.

Jeg kan lige gå et skridt baglæns og ridse situationen op.
Vi er 2 voksne og 3 børn på ca. 13, 9, og 1 år. Ideen om båd er fostret
efter at vi har prøvet at sejle rundt i de Franske kanaler fra Napoleons tid
i en 12m "pram." Hyggen og den afslappede rejseform tiltalte hele familien,
så som udgangspunkt ved vi at den form fungerer. Min viv og den største
dreng er dog ikke specielt sportsmindede, og at få dem oplært som gaster
anser jeg umiddelbart for at ligge over min fysiske formåen. Så derfor er
valget en motorbåd, og hverken en sejlbåd eller motorsejler. Det primære er
så plads, og med den mindste i tankerne skal der være gode pladsforhold i
kahytterne, så det er til at holde ud at opholde sig der, når vind og vejr
tilsiger det. Endelig må det gerne være muligt at kunne tage en tur til fx.
Samsø eller Frederikshavn uden at skulle bruge en hel uge på det, selv om
det måske vil være en noget langsommere cruisinghastighed der vil være
normen. (Min viv bliver "urimelig" når det har regnet for længe). Jeg havde
egentlig kig på en stålbåd i Tyskland i sommer, ca. 12,5 x 4 m og et par
fine dieselmotorer, for godt 200k, selvfølgelig var der nogle ting der
skulle laves, men det var ikke et helårsprojekt. Desværre glippede det,
efter lang tids venten på sælger, som pludselig besluttede ikke at sælge
alligevel. Så derfor er det altså igen tid til at overveje de tilbud der
dukker op. Og et tilbud var altså en halvplanende glasfiberbåd. Lidt mindre,
men formentlig hurtigere.
Jeg tror ikke på "den eneste ene", heller ikke hvad både, huse og biler
angår. Lige som man bygger om/flytter når ens boligbehov ændrer sig, tror
jeg at det samme vil gøre sig gældende med både(n). Og afskrivningen på en
30 år gammel båd er vel ikke overvældende. Lidt lige som en gammel bil, det
er brugsværdien og den aktuelle stand der afgør prisen, ikke årstallet.
Når vi endelig får en båd i havn vil det altså ikke være uden at have
gennemtænkt situationen grundigt, men vi må jo så se hvordan det sociale,
økonomiske og praktiske, - sammen med, hvordan vi så finder os til rette med
at sejle ferie- fiske- dykkerture mm. vil bringe os videre, måske til en
anden bådtype - eller slet ikke... Vi må jo prøve det af, for det er noget
andet at sejle i Skandinaviens vind og vand, end at tøffe rundt i en kanal i
Bretagne. Man kan jo faktisk også komme hele vejen gennem Europa via
vandvejene, så mulighederne er mangfoldige. (Drømme, drømme) Jeg har så
tilbragt lidt tid her i efteråret med at sejle speedbådsbeviset hjem, og
læser på stoffet til den teoretiske del af duelighedsprøven. Når jeg er
kommet igennem det, har jeg da om ikke andet bevist over for mig selv, at
interessen kan fastholdes et stykke tid.

> Detaljer som et par mislykkede ferier glemmer man bare, når man har alle
> de andre vidunderlige oplevelser.

Netop, og hvis vi starter pædagogisk op tror jeg heller ikke familien vil
blive afskrækket. Vi har haft nogle gode campingferier, bl.a. fordi vi havde
besluttet som udgangspunkt at hvis vejret blev skidt, pakkede vi og kørte
til vi fandt sol. Da det ikke går så stærkt i en båd må udgangspunktet være,
at hvis Nordeuropa sejler i regn og storm, bliver båden liggende i havn, og
venter på at vi kommer hjem fra en afbudsrejse til Spanien. Vi har stadig
inde på nethinden det år hvor vi lejede et hus i Alsace med nogle venner, og
det p...... ned i 14 dage.

> Fx København / Århus = godt 100 sømil. Og så kommer det an på, om I kan
> li' at sejle om natten, eller I vil i havn inden det bliver mørkt. Om I
> nyder sejladsen mere end havnelivet.
> Og et par hundrede andre parametre.

Enig. 100 sømil/5 knob = 20 timer, pris 425kr. 100 sømil/8 knob = 12 timer,
pris ca. 850kr. 100 sømil/16knob = 6 timer, pris ca. 1700 kr?. Det er en
fordel at vide hvad man kan forvente sig.

> I kunne jo også købe en brugt, mindre og hurtig båd NU - og afprøve
> pilkeriet. Der er en vis charme ved vintersejlads.
Hvis jeg havde haft båden nu, ville jeg nok heller ikke have hejst den på
land. Tænk hvis man havde oplevet nytår -2000 fra en båd i Køge Bugt.

Mvh. Claus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-12-06 05:48

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> den 11. december 2006 kl. 13:22 +0100
skrev:

> [...]
>dreng er dog ikke specielt sportsmindede, og at få dem oplært som gaster
>anser jeg umiddelbart for at ligge over min fysiske formåen.

Hvordan er deres interesse i selve sejladsen - navigation mm?
Grunden til spørgsmålet er, at der jo ikke er noget vigespor på havet. Så
sker der noget med dig, kan det være uhyre vigtigt, at hun/de kan overtage
og bringe jer alle i sikkerhed.
Min kvinde har kun sejlet i knap to sæsoner, og tog speedbådskørekort her
i foråret - med mig som lærer. Hun er langt fra fuldbefaren og kunne ikke
drømme om at tage ud alene. Jeg forsøgte at skræmme hende lidt på en af
vores sidste ture i efteråret:
Det var modrat til ringe sigt, og da vi kom ud af Frederiksværk havn,
kunne vi ikke se Hornsherred. De pejlemærker, vi plejer at benytte os af,
var derfor væk. Det var mig, der styrede - og jeg prøvede at forvirre
hende ved at sejle lidt forskellige kurser. Hun var dog kvik nok til at se
tilbage på Stålvalseværket, men på et tidspunkt var det også væk. Da jeg
havde sikret mig, at hun ikke anede andet, end at vi befandt øst for
Kulhuserenden og nord for Dyrnæs Hage (som er ca. halvvejs mellem
Frederiksværk og Frederikssund), sagde jeg, at nu var jeg besvimet. Lusket
som jeg er, havde jeg indstillet navigatoren på en visning, der ikke
involverede position.
Hun gjorde præcis det rigtige: Sikrede sig, at jeg havde puls og trak
vejret, fik position frem og stillede VHF-en på kanal16 - parat til et
opkald til 'alle stationer'.
Nu gav jeg hende opgaven at finde hjem, og havde selvfølgelig lagt det
relevante søkort et forkert sted. Hun brokkede sig højlydt over alle
problemerne, og det er så hendes måde at have højt adrenalin-spejl på. Men
det tog ikke lang tid at finde positionen på kortet. Kursen til
Frederiksværk blev vurderet til at være ca. 10 grader for langt mod syd.
Skulle have været 30. Næste gang tager vi den uden navigator.

Bare et lille eksempel på en situation, der KAN opstå. Så hvis du kan gøre
det til et familieprojekt at have kendskab til sejlads, er der meget
vundet rent sikkerhedsmæssigt. Og endnu vigtigere: Det bliver sjovere for
alle, og selv den 9-årige kan deltage.

>Så derfor er
>valget en motorbåd, og hverken en sejlbåd eller motorsejler.
Under alle omstændigheder skal resten af familien - minus den mindste -
have kendskab til de mest anvendte knob og andre praktiske ting omkring
havnemanøvrer. Der kan ske mange 'morsomme' ting: I starten gik min kvinde
i land uden fortøjningen

> [...]
>Samsø eller Frederikshavn uden at skulle bruge en hel uge på det, selv om
>det måske vil være en noget langsommere cruisinghastighed der vil være
Det bedste vil så nok være en halvplanende, for planende både sejler
generelt ikke godt i 'mellemområdet'.

> [...]
>alligevel. Så derfor er det altså igen tid til at overveje de tilbud der
>dukker op. Og et tilbud var altså en halvplanende glasfiberbåd. Lidt
Jeg kiggede for sjov skyld og fandt:
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=54402&kid=&tid=
Men den er vist planende.

> [...]
>en
>30 år gammel båd er vel ikke overvældende.
Den er nærmest lig nul - i kroner. Det springende punkt er dog motorerne,
som udgør en MEGET stor del af prisen på en motorbåd.

>Lidt lige som en gammel bil, det
>er brugsværdien og den aktuelle stand der afgør prisen, ikke årstallet.
Enig

> [...]
>kommet igennem det, har jeg da om ikke andet bevist over for mig selv, at
>interessen kan fastholdes et stykke tid.
Som nævnt: Hvad med at gøre det til er familieprojekt?

>Netop, og hvis vi starter pædagogisk op tror jeg heller ikke familien vil
>blive afskrækket.
I mange år sejlede jeg med en kammerat i en Albin 25 - deplacementbåd - og
vi gjorde den erfaring, at en del kvinder primært betragtede den som et
flydende naturligt solarium. Dem gider man ikke have med.
Gæster / gaster, som synes det er skægt at styre efter kompas, holde styr
på vigeregler osv er betydeligt mere velkomne.

> [...]
>inde på nethinden det år hvor vi lejede et hus i Alsace med nogle venner,
Det lyder som en god idé at have sådan en plan B.

> [...]
>pris ca. 850kr. 100 sømil/16knob = 6 timer, pris ca. 1700 kr?. Det er en
>fordel at vide hvad man kan forvente sig.
Ja, og hvis man ser på det samlede årsbudget, er prisforskellen på 5 og 16
knob forsvindende lille. For det er jo ikke bare turen - huj hej frem og
tilbage. Man genoplever den hele vinteren.

>Hvis jeg havde haft båden nu, ville jeg nok heller ikke have hejst den på
>land. Tænk hvis man havde oplevet nytår -2000 fra en båd i Køge Bugt.
Hvis vejret er til det: Klart med ringe vind og god udsigt, er nytårsaften
sikkert en fantastisk oplevelse - om end nytten af en evt. nødraket er til
at overse

Hilsen Sverre.

Fra : claus b. p.

Dato : 14-12-06 09:58

> [...]
> sker der noget med dig, kan det være uhyre vigtigt, at hun/de kan overtage

De har alle været entusiastiske om aktiviteterne ved kanalsejlads, dvs.
taget fat ved havne- slusemanøvrer ol., og fruen fulgte med i kortene og den
smule navigation der var. Men hvor langt interessen kan holde er jo ikke
til at vide, før det er prøvet. Der er jo ingen naturlov der siger at fars
interesse skal deles af kone og børn. Men der er ingen tvivl om at de vil
blive oplært i sikkerheds- og radioprocedurer. Så hvad jeg kan bidrage
yderligere med er at prøve at formidle min entusiasme til dem, og håbe på
det bider fast. Heldigvis har vi været forudseende og sørget for at alle
(dog ikke lillemand endnu) svømmer ganske udemærket. Den ældste af drengene
har også prøvet lidt optimistjolle, det er en god måde at komme ind i
miljøet på. (Gjorde det også selv som dreng).

> [...]
> havnemanøvrer. Der kan ske mange 'morsomme' ting: I starten gik min kvinde
Det kræver lidt overvindelse i starten ikke at begynde at råbe efter
hinanden! Og lidt øvelse at give klare og præcise ordrer.

> Jeg kiggede for sjov skyld og fandt:
> http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=54402&kid=&tid=
> Men den er vist planende.

Den er vist også med benzinmotor og Z-drev, hvad jeg ikke tror er den
fornuftigste investering.

> Som nævnt: Hvad med at gøre det til er familieprojekt?

Det er da mit håb, men jeg starter nu selv med at udvælge de potentielle
bådmuligheder. Hvis de siger ja til at køre med ud og kigge på mulighederne
er vi igang! Men det virker som om hele familien er med på ideen.

> [...]
> Gæster / gaster, som synes det er skægt at styre efter kompas, holde styr
> på vigeregler osv er betydeligt mere velkomne.

Der er ingen tvivl om at en båd kan være anledning til at stifte mange nye
bekendtskaber, men hvis venner og familie vil med på vandet generer det ikke
mig at de ikke alle er lige aktive. Jeg tager heller ikke op i vennernes
sommerhus i forventningen om at få stukket en malerpensel i hånden.

> Ja, og hvis man ser på det samlede årsbudget, er prisforskellen på 5 og 16
> knob forsvindende lille. For det er jo ikke bare turen - huj hej frem og
> tilbage. Man genoplever den hele vinteren.

Ja, og man har jo ikke travlt hele tiden. Men det giver nogle flere
muligheder for oplevelser. Vi må jo erkende at være produkter af vores
fortravlede tid. Men netop det at man ikke er i stand til at bevæge sig med
samme hast som i en bil på motorvejen tvinger en til at geare ned og bare
slappe af.

Mvh. Claus