"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> den 11. december 2006 kl. 13:22 +0100
skrev:
>
>"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote in message
>news:fc.0073fb6b07c772723b9aca00cd34b3e9.7c7785e@net.dialog.dk...
>
>
>Jeg kan lige gå et skridt baglæns og ridse situationen op.
>Vi er 2 voksne og 3 børn på ca. 13, 9, og 1 år. Ideen om båd er fostret
>efter at vi har prøvet at sejle rundt i de Franske kanaler fra Napoleons
>tid
>i en 12m "pram." Hyggen og den afslappede rejseform tiltalte hele
>familien,
>så som udgangspunkt ved vi at den form fungerer. Min viv og den største
>dreng er dog ikke specielt sportsmindede, og at få dem oplært som gaster
>anser jeg umiddelbart for at ligge over min fysiske formåen.
Hvordan er deres interesse i selve sejladsen - navigation mm?
Grunden til spørgsmålet er, at der jo ikke er noget vigespor på havet. Så
sker der noget med dig, kan det være uhyre vigtigt, at hun/de kan overtage
og bringe jer alle i sikkerhed.
Min kvinde har kun sejlet i knap to sæsoner, og tog speedbådskørekort her
i foråret - med mig som lærer. Hun er langt fra fuldbefaren og kunne ikke
drømme om at tage ud alene. Jeg forsøgte at skræmme hende lidt på en af
vores sidste ture i efteråret:
Det var modrat til ringe sigt, og da vi kom ud af Frederiksværk havn,
kunne vi ikke se Hornsherred. De pejlemærker, vi plejer at benytte os af,
var derfor væk. Det var mig, der styrede - og jeg prøvede at forvirre
hende ved at sejle lidt forskellige kurser. Hun var dog kvik nok til at se
tilbage på Stålvalseværket, men på et tidspunkt var det også væk. Da jeg
havde sikret mig, at hun ikke anede andet, end at vi befandt øst for
Kulhuserenden og nord for Dyrnæs Hage (som er ca. halvvejs mellem
Frederiksværk og Frederikssund), sagde jeg, at nu var jeg besvimet. Lusket
som jeg er, havde jeg indstillet navigatoren på en visning, der ikke
involverede position.
Hun gjorde præcis det rigtige: Sikrede sig, at jeg havde puls og trak
vejret, fik position frem og stillede VHF-en på kanal16 - parat til et
opkald til 'alle stationer'.
Nu gav jeg hende opgaven at finde hjem, og havde selvfølgelig lagt det
relevante søkort et forkert sted. Hun brokkede sig højlydt over alle
problemerne, og det er så hendes måde at have højt adrenalin-spejl på. Men
det tog ikke lang tid at finde positionen på kortet. Kursen til
Frederiksværk blev vurderet til at være ca. 10 grader for langt mod syd.
Skulle have været 30. Næste gang tager vi den uden navigator.
Bare et lille eksempel på en situation, der KAN opstå. Så hvis du kan gøre
det til et familieprojekt at have kendskab til sejlads, er der meget
vundet rent sikkerhedsmæssigt. Og endnu vigtigere: Det bliver sjovere for
alle, og selv den 9-årige kan deltage.
>Så derfor er
>valget en motorbåd, og hverken en sejlbåd eller motorsejler.
Under alle omstændigheder skal resten af familien - minus den mindste -
have kendskab til de mest anvendte knob og andre praktiske ting omkring
havnemanøvrer. Der kan ske mange 'morsomme' ting: I starten gik min kvinde
i land uden fortøjningen
>Det primære er
>så plads, og med den mindste i tankerne skal der være gode pladsforhold i
>kahytterne, så det er til at holde ud at opholde sig der, når vind og
>vejr
>tilsiger det. Endelig må det gerne være muligt at kunne tage en tur til
>fx.
>Samsø eller Frederikshavn uden at skulle bruge en hel uge på det, selv om
>det måske vil være en noget langsommere cruisinghastighed der vil være
>normen.
Det bedste vil så nok være en halvplanende, for planende både sejler
generelt ikke godt i 'mellemområdet'.
>(Min viv bliver "urimelig" når det har regnet for længe). Jeg havde
>egentlig kig på en stålbåd i Tyskland i sommer, ca. 12,5 x 4 m og et par
>fine dieselmotorer, for godt 200k, selvfølgelig var der nogle ting der
>skulle laves, men det var ikke et helårsprojekt. Desværre glippede det,
>efter lang tids venten på sælger, som pludselig besluttede ikke at sælge
>alligevel. Så derfor er det altså igen tid til at overveje de tilbud der
>dukker op. Og et tilbud var altså en halvplanende glasfiberbåd. Lidt
>mindre,
>men formentlig hurtigere.
Jeg kiggede for sjov skyld og fandt:
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php?aid=54402&kid=&tid=
Men den er vist planende.
>
>Jeg tror ikke på "den eneste ene", heller ikke hvad både, huse og biler
>angår. Lige som man bygger om/flytter når ens boligbehov ændrer sig, tror
>jeg at det samme vil gøre sig gældende med både(n). Og afskrivningen på
>en
>30 år gammel båd er vel ikke overvældende.
Den er nærmest lig nul - i kroner. Det springende punkt er dog motorerne,
som udgør en MEGET stor del af prisen på en motorbåd.
>Lidt lige som en gammel bil, det
>er brugsværdien og den aktuelle stand der afgør prisen, ikke årstallet.
Enig
>
>Når vi endelig får en båd i havn vil det altså ikke være uden at have
>gennemtænkt situationen grundigt, men vi må jo så se hvordan det sociale,
>økonomiske og praktiske, - sammen med, hvordan vi så finder os til rette
>med
>at sejle ferie- fiske- dykkerture mm. vil bringe os videre, måske til en
>anden bådtype - eller slet ikke... Vi må jo prøve det af, for det er
>noget
>andet at sejle i Skandinaviens vind og vand, end at tøffe rundt i en
>kanal i
>Bretagne. Man kan jo faktisk også komme hele vejen gennem Europa via
>vandvejene, så mulighederne er mangfoldige. (Drømme, drømme) Jeg har så
>tilbragt lidt tid her i efteråret med at sejle speedbådsbeviset hjem, og
>læser på stoffet til den teoretiske del af duelighedsprøven. Når jeg er
>kommet igennem det, har jeg da om ikke andet bevist over for mig selv, at
>interessen kan fastholdes et stykke tid.
Som nævnt: Hvad med at gøre det til er familieprojekt?
>
>>
>> Detaljer som et par mislykkede ferier glemmer man bare, når man har alle
>> de andre vidunderlige oplevelser.
>>
>Netop, og hvis vi starter pædagogisk op tror jeg heller ikke familien vil
>blive afskrækket.
I mange år sejlede jeg med en kammerat i en Albin 25 - deplacementbåd - og
vi gjorde den erfaring, at en del kvinder primært betragtede den som et
flydende naturligt solarium. Dem gider man ikke have med.
Gæster / gaster, som synes det er skægt at styre efter kompas, holde styr
på vigeregler osv er betydeligt mere velkomne.
>Vi har haft nogle gode campingferier, bl.a. fordi vi havde
>besluttet som udgangspunkt at hvis vejret blev skidt, pakkede vi og kørte
>til vi fandt sol. Da det ikke går så stærkt i en båd må udgangspunktet
>være,
>at hvis Nordeuropa sejler i regn og storm, bliver båden liggende i havn,
>og
>venter på at vi kommer hjem fra en afbudsrejse til Spanien. Vi har stadig
>inde på nethinden det år hvor vi lejede et hus i Alsace med nogle venner,
>og
>det p...... ned i 14 dage.
Det lyder som en god idé at have sådan en plan B.
>
>>
>>>Vi har bl.a.
>>>familie i Jylland som kunne besøges på en tur, men det vil ikke ske ret
>>>tit hvis vi skal bruge 3 dage hver vej.
>> Fx København / Århus = godt 100 sømil. Og så kommer det an på, om I kan
>> li' at sejle om natten, eller I vil i havn inden det bliver mørkt. Om I
>> nyder sejladsen mere end havnelivet.
>> Og et par hundrede andre parametre.
>>
>Enig. 100 sømil/5 knob = 20 timer, pris 425kr. 100 sømil/8 knob = 12
>timer,
>pris ca. 850kr. 100 sømil/16knob = 6 timer, pris ca. 1700 kr?. Det er en
>fordel at vide hvad man kan forvente sig.
Ja, og hvis man ser på det samlede årsbudget, er prisforskellen på 5 og 16
knob forsvindende lille. For det er jo ikke bare turen - huj hej frem og
tilbage. Man genoplever den hele vinteren.
>
>>
>> I kunne jo også købe en brugt, mindre og hurtig båd NU - og afprøve
>> pilkeriet. Der er en vis charme ved vintersejlads.
>Hvis jeg havde haft båden nu, ville jeg nok heller ikke have hejst den på
>land. Tænk hvis man havde oplevet nytår -2000 fra en båd i Køge Bugt.
Hvis vejret er til det: Klart med ringe vind og god udsigt, er nytårsaften
sikkert en fantastisk oplevelse - om end nytten af en evt. nødraket er til
at overse
Hilsen Sverre.