vinterpriser syd for grænsen
Fra : Armand

Dato : 04-12-06 22:58

Faldt over nedsatte GSXR1000-K6's til under 10.000 Euro, Nærmere 9.600 Euro,
hvilket umiddelbart lød til at matche den danske nypris hvorfor jeg regnede
på det á den tunge vej fra Skats opgivelse á trinene: 0-8100kr /
8100-14800kr / derover og kom kun til en samlet pris á 197.000,-. incl.
momsdifferensen fra starten af udregningen.
Listeprisen herhjemme er 240.000,-. Kan det virkelig passe at der skulle
være 43.000,- at spare på en ny model eller hvor svigter mine beregninger??
Hvem er en høg til at gennemlure takster og udregning??

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-12-06 23:13

On Mon, 4 Dec 2006 22:58:29 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Listeprisen herhjemme er 240.000,-. Kan det virkelig passe at der skulle
>være 43.000,- at spare på en ny model eller hvor svigter mine beregninger??
>Hvem er en høg til at gennemlure takster og udregning??

Det er ikke så længe siden jeg kiggede lidt på sådan en sag.
Ikke fordi det har min interesse, men der var en der var tændt
Det startede ud med at der var penge at spare, indtil det viste sig at
der ikke var moms på det beløb den blev solgt til.
Desuden er der transporten fra D til DK.
Når det kom på var forskellen så lille at det besvær der kom med mht.
til at få den serviceret (garanti) i DK var ædt op.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 04-12-06 23:29

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Det er ikke så længe siden jeg kiggede lidt på sådan en sag.
> Det startede ud med at der var penge at spare, indtil det viste sig at
> der ikke var moms på det beløb den blev solgt til.

Denne her er laut und deutlich "incl. mwst" (men ved nærmere gensyn til
9.700Euro - Så meget for min talhukommelse! )
Et nærstående tilbud på CBR600RR, Movie Star til 8.300 (ligeledes incl.) kan
jeg omregne til samme pris som den gældende danske listepris, så GSXR'eren
MÅ være billig :-/

> Desuden er der transporten fra D til DK.

De 2gange 900 km til Stuttgart t/r skulle jeg nok kunne gøre for 40.000,-kr

> Når det kom på var forskellen så lille at det besvær der kom med mht.
> til at få den serviceret (garanti) i DK var ædt op.

Der skulle vel være Europa-garanti på slige sager, ellers er jeg bosiddende
så tæt på grænsen at servicering omkring Flensborg i forvejen er en option
for flere af mine kammerater!

Stadig en forjættende pris - medmindre der er en venlig sjæl der vil skyde
mine udregninger i sænk!?

--
Armand.

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 05-12-06 15:17

> De 2gange 900 km til Stuttgart t/r skulle jeg nok kunne gøre for
> 40.000,-kr

Tjae min diesel tøffer klarerede 1600km i weekenden med trailer på 80 liter
diesel, såe 80*7... Hmm, jeg tror jeg kan hente den for dig for lige knap
29.900kr, men så skal du også skynde dig at slå til

Alternativt er der flere på mobile der reklamerer med levering til dk,s og n
for 300e...

Fra : MKS - 74

Dato : 04-12-06 23:27

wrote:

>Hvem er en høg til at gennemlure takster og udregning??

Det er jeg!

Du har glemt at indregne den tvungne forhandleravance på 9% der skal
indregnes i AV'en der skal betales afgift af - Det gør det til en lidt
dårligere "forretning", men iøvrigt kan det godt passe at man kan
spare en del ved at finde tilbudsmodeller i D. (jeg har selv lavet en
tilsvarende for en tilbuds-CBR600RR, hvor der var ca. 15.000 at spare)
- Der skal man blot huske at tilbudsmodeller også tit udbydes i DK,
hvorfor en tilsyneladende besparelse kan spises op eller blive vendt
til det modsatte hvis en indkøbt D-model pludselig også kommer på
tilbud herhjemme f.eks fordi der kommer en ny model næste år . Det
vil altid være et usikkert projekt. Dertil kommer naturligvis bøvl med
transport og ekstra papirgang med mere.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 04-12-06 23:37

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jeg!
>
> Du har glemt at indregne den tvungne forhandleravance på 9% der skal
> indregnes i AV'en der skal betales afgift af -

Kan dét virkelig passe at hvis man står med et legalt indkøbt produkt i
andet EU-land, så regner man en tænkt dansk forhandler-avance ind i prisen?
Ifald: Burde man så ikke findebære et fradrag for den tyske
forhandler-avance, som man bevisligt har betalt??

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 04-12-06 23:57

On Mon, 4 Dec 2006 23:37:04 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Kan dét virkelig passe at hvis man står med et legalt indkøbt produkt i
>andet EU-land, så regner man en tænkt dansk forhandler-avance ind i prisen?

Ja - eller som det hedder i skattesprog:

"En parallelimportør vil således kunne afgiftsberigtige køretøjer på
grundlag af sin indkøbspris tillagt 9 pct. avance og moms."

Altså AV = D-pris (ex moms)*1.25*1.09.

Fra : Armand

Dato : 05-12-06 00:30

> Ja - eller som det hedder i skattesprog:
>
> "En parallelimportør vil således kunne afgiftsberigtige køretøjer på
> grundlag af sin indkøbspris tillagt 9 pct. avance og moms."
>
> Altså AV = D-pris (ex moms)*1.25*1.09.

SUK!
Det er utroligt at Bruxelles lader dem gøre det så bureaukratisk og
forvridende for menigmand :-|

Vil det i givet fald mon ikke kunne betale sig at rulle 6000km på forinden
og derved indregistrere den som brugt á med nedslag og uden pågældende 10% i
merbeskatning :-/

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 05-12-06 09:07

Armand skrev:

> Vil det i givet fald mon ikke kunne betale sig at rulle 6000km på forinden

Du siger bare til, hvis du skal bruge en hånd til det...

--
Hilsen Jan

Fra : Richard

Dato : 05-12-06 16:55

Armand wrote:

> SUK!
> Det er utroligt at Bruxelles lader dem gøre det så bureaukratisk og
> forvridende for menigmand :-|

Så så, politikerne har kun haft 33-34 år til at harmonisere afgifterne...

> Vil det i givet fald mon ikke kunne betale sig at rulle 6000km på forinden
> og derved indregistrere den som brugt á med nedslag og uden pågældende 10% i
> merbeskatning :-/

Det afhænger så af Skats opfattelse af markedsprisen på den årgang. Og
hvis nyprisen i DK er høj, så er brugtprisen efter 1-2 år det måske også

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Anders Majland

Dato : 05-12-06 09:13

> Vil det i givet fald mon ikke kunne betale sig at rulle 6000km på
> forinden
> og derved indregistrere den som brugt á med nedslag og uden pågældende 10%
> i merbeskatning :-/

Det skal du ikke være sikker på - for så er det ikke længere din pris i
tyskland der ligger til grund for afgiften men brugtmarkedet i Danmark (Som
i forhandler priser)

Fra : Richard

Dato : 05-12-06 22:40

Anders Majland wrote:
> Det skal du ikke være sikker på - for så er det ikke længere din pris i
> tyskland der ligger til grund for afgiften men brugtmarkedet i Danmark (Som
> i forhandler priser)

Eller som priser i privat handel, det tillader vejledningen faktisk også

Men det nok mere relevant ved sjældnere cykler, næppe ved en ret udbredt
cykel som denne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/?id=132

Fra : MKS - 74

Dato : 08-12-06 18:41

On Tue, 5 Dec 2006 00:29:34 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>SUK!
>Det er utroligt at Bruxelles lader dem gøre det så bureaukratisk og
>forvridende for menigmand :-|

Jeg har lige haft en samtale med en af dem (øjensynlig 2) i
Skattecenter Fyn der ved noget om emnet, hvor vi også lige vendte den
engang - Adspurgt om hvad rationalet i en tvungen forhandleravance på
9% i afgiftsgrundlaget er, selvom man beviseligt kun er privatperson,
måtte han blive svar skyldig, han vidste heller ikke om der i det
lovforberedende arbejde forelå noget der kun belyse sagen. Han synes
også det var lidt mystisk, med lidt samme argument om du at man jo
allerede _har_betalt en forhandleravance i D., som man så i DK
arbitrært sætter til de 9% som man skal betale afgift af. Men han
antog at det var noget forhandlerbranchen havde handlet på plads?!? Og
iøvrigt også noget som mange er stærkt utilfredse med .

Egentlig burde man faktisk forfølge sagen lidt længere (i
embedsmandsværket/politisk), jeg gider dog ikke lige nu . På en
cykel der kan indkøbes i D for ca. 60.000 kr. ex moms, betyder den
tvungne forhandleravances indregning i AV'en en merafgift på ca.
12.000 kr. så det er ikke helt småpenge.

En anden ting man skal huske er, at man i det mindste lovteoretisk
skal indregne udgifterne til transport og evt, forsikring af denne mm.
i AV'en (hvilket de fleste dog nok kunne finde på at ansætte til 0 kr
for en MC , uden at SKAT kan gøre så meget ved det)

Fra : BSV

Dato : 10-12-06 19:05

> [...]
> forinden
> og derved indregistrere den som brugt á med nedslag og uden pågældende 10%

Jo det kan man godt men du skal gemme den et par år samtidig. Jeg har gjort
det med en zx12r, den sparede jeg ca. 40000,- på.

MVH
BSV

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 05-12-06 15:19

:

> "En parallelimportør vil således kunne afgiftsberigtige køretøjer på
> grundlag af sin indkøbspris tillagt 9 pct. avance og moms."
>
> Altså AV = D-pris (ex moms)*1.25*1.09.

næh hov. Der ER jo betalt tysk moms, og du handler som privat, så det er
den gældende moms!

Således gælder det ihvertilfælde hvis du køber en tysk varevogn og betaler
afgift.

Fra : MKS - 74

Dato : 05-12-06 15:44

On Tue, 5 Dec 2006 15:18:47 +0100, "tom \(cordoba sdi\)"
<skodskod@yahoo.com> wrote:

>næh hov. Der ER jo betalt tysk moms, og du handler som privat, så det er
>den gældende moms!

Nej - For brugte er det rigtigt at den tyske moms er betalt og der
ikke tilkommer yderligere, for nye MC'er derimod gælder EU-lex at moms
skal betales i brugerlandet altså DK, til gengæld kan man få
refunderet den tyske moms hvis en sådan allerede er betalt (normalt
kan man dog købe uden tysk moms=Mehrwertsteuer hos den tyske
forhandler, når det er til eksport), således at det udelukkende er
momsforskellen på (25-16%) der skal tilægges indkøbsprisen.

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 05-12-06 18:38

til gengæld kan man få
> [...]
> forhandler, når det er til eksport), således at det udelukkende er
> momsforskellen på (25-16%) der skal tilægges indkøbsprisen.

og 19% fra nytår...

Fra : MKS - 74

Dato : 05-12-06 18:59

On Tue, 5 Dec 2006 18:38:23 +0100, "tom \(cordoba sdi\)"
<skodskod@yahoo.com> wrote:

>og 19% fra nytår...

Ja - Men det betyder egentlig næppe det helt store i denne forbindelse
med stigningen til 19%, idet man kan forestille sig at tyskerne blot
generelt sætter priserne op tilsvarende (inkl. mwst) og det alligevel
er den danske moms man skal betale, hvorfor det er D-prisen ex. mwst
der er den egentlig interessante.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-12-06 19:09

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> dspurgt om hvad rationalet i en tvungen forhandleravance på 9% i
> afgiftsgrundlaget er, selvom man beviseligt kun er privatperson,
> måtte han blive svar skyldig

Jeg gad nok vide hvad de siger hvis man tropper op med papirer fra
sælger hvori der allerede indgår en forhandleravance.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : MKS - 74

Dato : 08-12-06 19:22

On Fri, 08 Dec 2006 19:09:03 +0100, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

>Jeg gad nok vide hvad de siger hvis man tropper op med papirer fra
>sælger hvori der allerede indgår en forhandleravance.

At 9% på købsprisen er minimum vil jeg tro, uanset at denne allerede
indeholder den tyske forhandlers avance, man får således lov at betale
180% i afgift hele 2 gange , er det ikke herligt....?

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-06 16:31

> At 9% på købsprisen er minimum vil jeg tro, uanset at denne allerede
> indeholder den tyske forhandlers avance, man får således lov at betale
> 180% i afgift hele 2 gange , er det ikke herligt....?

Det sjove vil istedet være en faktura fra den tyske forhandler der er delt
op så avancen direkte fremgår.
F.eks
mc 10000 euro
avance 1000euro
moms 16% 1760 euro

Og så prøve at argumentere for at afgiften skal erlægges af et beløb
svarende til mc+25% moms ....

Fra : MKS - 74

Dato : 10-12-06 17:05

On Sun, 10 Dec 2006 16:30:31 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>avance 1000euro
>moms 16% 1760 euro
>
>Og så prøve at argumentere for at afgiften skal erlægges af et beløb

Det får du ikke noget ud af hvis du dermed mener AV=10.000*1.25,
avancen skal med , man kan prøve at argumentere for at der i
reg-loven står at MC'ens pris skal tillægges moms (DK-moms) og 9% i
min forhandleravance og så sige at man _har_ betalt 10% avance i D og
har papir på det, således at der her skulle betales afgift af
AV=11.000*1.25 Euro. SKAT's umiddelbare udmelding er at D-avancen er
uvedkommende for DK og beregner altså grundlaget som 11.000*1.25*1.09,
hvorved man kommer til at betale 180% i reg. afgift af avancen de 2
gange (den faktuelle D-avance og den "imaginære" danske), men det
kunne jo evt. komme an på en prøvelse af hvorvidt den tolkning
holder....måske ,man skulle spørge lidt højere oppe i systemet .