Det økonomiske er jeg nu ikke så bange for. Skal en motor leveres som
"marinemotor", koster den en hel del mere end en anden industrimotor. Det
vil tage toppen af det økonomiske, hvis man brugte en anden løsning. Omkring
det med lyddæmperen, så er der en dæmper på min vandkølede udstødning. Jeg
tror ikke den har været billig... og den fylder af h til.
Jeg kom til at tænke på det med udstødning uden kølevand, da jeg overvejer
en Lister, eller lignende blæserkølet motor.
Lister har jeg selv gode erfaringer med, som hjælpegenerator, så den ligger
i toppen af min favoritliste. Den fylder desværre en del i højden, som jeg
gerne ville spare......
Der er fordele ved at undgå kølevand. Det er f.eks. en hel del nemmere at
holde fri for frost og begroning.
Selve den isolerede rørføring, dæmper, osv. kan jeg selv lave, så det er
ikke noget problem. Jeg tænker lige lidt over det med gennemføringen.......
Du har ret, med hensyn til den varme manifold, den er et problem. Hvis der
f.eks. går et brændstofrør, laver det en tåge af diesel, med risiko for ....
Puff
Det må lige vendes lidt, sammen med gennemføringen...
"Harding E. Larsen (slet 69M51)" <harding@69M51larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11653110330.0563641789132205@dtext.news.tele.dk...
> Det kan du have ret i at m.h.t. isolering og flexrør; men
> løsningen med vandkøling af udstødningssystemet helt oppe fra
> udstødningsporten på motoren medfører at intet bliver så varmt
> at det overstiger motorens driftstemperatur, som regel er
> temperaturen i udstødningssystemet meget lavere. Kun flangen på
> den vandblandende manifold kan blive varmere.
> Det er en stor fordel i lystbåde hvor der som regel ikke er
> levnet megen plads og hvor opmærksomheden ofte ikke er som
> på erhvervsskibe.
> Selvfølgelig kan gennemføringen også isoleres men tænk på at
> også lyddæmpere m.m. skal isoleres og det optager også plads.
> Det bliver hele tiden en opvejning af mulighederne og økonomien
> i løsningerne.
>
> Mvh/Harding
>
> Venter på forår så jeg kan prøve mit vindror <mine-
> handler|fjern|@sol.dk> skrev:
>>Jo men. Det med varmeisolering og
>>flexirør, er jo løst, jeg kan kun finde et
>>problem i selve gennemføringen ved skrog.
>>Den behøver jo ikke larme mere end en Tysk TDi.
>>
>>Kom bare til at tænke på det.
>