/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skoda Fabia - sensor for slidt bremsebelæg~
Fra : Anders Majland


Dato : 02-12-06 12:33

Det er sikkert lavet som på andre vag biler men hvordan ?

I søndags begyndte lampen at lyse, mandag blev værkstedet kontaktet og
torsdag havde de tid til at kigge på den.
Det viste sig at være en ledning til en forhjulsbremsebelægningssensor der
var revet over (af gren eller lign - selvom hustruen ikke mener at være kørt
noget sådant over fornyligt....)

En rep koster ~2500kr da de ikke bare kunne skifte ledningen men skulle
skifte "noget" (Det var hende der var derude ...) Derfor min nysgerrighed.
Hvordan er det opbygget ? Er det kaliberen de skal skifte ?

Men den hurtige løsning blev at kortslutte ledningen så lampen holdt op med
at lyse og så blem bremserne også efterset og renset. (Det er ikke en del af
normalt service så her ved 60000km er det så første gang det bliver gjort)

Eneste positive i den historie er vel egenligt at jeg ikke nåede at sætte
vinterdækene på selv i søndags lige før fejlen opstod - jeg havde kun fundet
dækene frem ville have sat dem på når hun kom hjem...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Dennis Pedersen (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 02-12-06 13:56


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:457164aa$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er sikkert lavet som på andre vag biler men hvordan ?
>
> I søndags begyndte lampen at lyse, mandag blev værkstedet kontaktet og
> torsdag havde de tid til at kigge på den.
> Det viste sig at være en ledning til en forhjulsbremsebelægningssensor der
> var revet over (af gren eller lign - selvom hustruen ikke mener at være
> kørt noget sådant over fornyligt....)
>
> En rep koster ~2500kr da de ikke bare kunne skifte ledningen men skulle
> skifte "noget" (Det var hende der var derude ...) Derfor min nysgerrighed.
> Hvordan er det opbygget ? Er det kaliberen de skal skifte ?
>
> Men den hurtige løsning blev at kortslutte ledningen så lampen holdt op
> med at lyse og så blem bremserne også efterset og renset. (Det er ikke en
> del af normalt service så her ved 60000km er det så første gang det bliver
> gjort)

Det lyder da mærkeligt det koster 2500 klask. Medmindre det er fordi de vil
sælge dig helt nye skiver og klodser.
Det er bare en ledning der løber inde i klodsen og når den bliver slidt over
tænder lampen. Fordi var det styringen der var futtet af burde det ikke
virke med bare at luse ledningen sammen.

Hvorfor ikke bare lade lusen sidde og lade som ingenting? - det har jeg
gjort (mest af alt fordi jeg fik klodser uden slid indikator og det opdagede
jeg selvfølgelig først søndag eftermiddag da alt var adskildt =)#(¤=)#(¤) -
sover ikke dårligere om natten af den grund :)

/Dennis



Anders Majland (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-12-06 14:03

> Det lyder da mærkeligt det koster 2500 klask. Medmindre det er fordi de
> vil sælge dig helt nye skiver og klodser.

Det vil jeg ikke afvise - Problemet er at det ikke var mig der talte med
værkstedet .... Altså at det var den normale udgift ved skift af klodser og
skiver. Men ok af dem at tilbyde at lodde en lus...

> Det er bare en ledning der løber inde i klodsen og når den bliver slidt
> over tænder lampen. Fordi var det styringen der var futtet af burde det
> ikke virke med bare at luse ledningen sammen.

Dejligt simpelt princip. Men jeg ved selvfølgelig ikke om noget af bilens
ledningsnet også er beskadiget af det er revet istykker...

> Hvorfor ikke bare lade lusen sidde og lade som ingenting?

Det er også planen - Og sålænge de slides nogenlunde jævnt er der jo også
indikatoren ved det andet hjul ... Men ellers gøre som i "gamle dage" -
Manuelt at kontrollere tykkelsen af og til.... Bremser kontrollere og rengør
de normalt først ved 3. service efter 3år eller (~75-90000km)




Møller (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-12-06 16:07


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
news:457164aa$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er sikkert lavet som på andre vag biler men hvordan ?


>
> En rep koster ~2500kr da de ikke bare kunne skifte ledningen men skulle
> skifte "noget" (Det var hende der var derude ...) Derfor min nysgerrighed.
> Hvordan er det opbygget ? Er det kaliberen de skal skifte ?

Tror du ikke at det er den sædvanlige "kvindeafgift" som nogle værksteder
tror de kan komme godt af sted med at skrive på regningen?

Normalt burde det da være nok at leve med, at slidindikatoren ikke virker på
den ene klods.

Men der er nok sket det, at ledningen er revet over på "den forkerte" side
af stikket på ledningen der sidder på klodsen, og så vil de skifte hele
ledningssættet ud til stedet. men lidt loddetin og krympefolie kan vel ordne
sådan en skade.

Kan du ikke lægge et billede på dk.binaer.motor, så vi kan give dig et mere
kvalificeret gæt, i stedt for at sidde og fægte i blinde?

Møller



Anders Majland (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-12-06 17:50

> Tror du ikke at det er den sædvanlige "kvindeafgift" som nogle værksteder
> tror de kan komme godt af sted med at skrive på regningen?

Det er i det mørke jylland - og værkstedet plejer at være reelt nok

> Normalt burde det da være nok at leve med, at slidindikatoren ikke virker
> på
> den ene klods.

Hun ventede derud og de kom også ind med valget om hun ønskede den hurtige
billige løsning eller ville have det lavet "rigtigt". Hun havde fornuft nok
til at vælge den den hurtige med en lodning så lampen slukkede


> Men der er nok sket det, at ledningen er revet over på "den forkerte" side
> af stikket på ledningen der sidder på klodsen, og så vil de skifte hele
> ledningssættet ud til stedet. men lidt loddetin og krympefolie kan vel
> ordne
> sådan en skade.

Ja - jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at lade værkstedet skifte noget hvis
jeg selv på et par timer kan fixe det ...

> Kan du ikke lægge et billede på dk.binaer.motor, så vi kan give dig et
> mere
> kvalificeret gæt, i stedt for at sidde og fægte i blinde?

Jeg har ikke selv hevet hjulenen af det for at kigge ... Nu slap jeg jo for
at montere vinterdæk (Og jeg på pincilin for bronkitis så jeg har ikke meget
lyst til at ligge på et koldt garagegulv - Derfor jeg spurgte her efter en
beskrivelse af hvordan det var skruet sammen) Det kunne jo nemt at have
været noget føler værk på kaliberen der målte afstande til bagsiden af
bremseklodsen eller lign - men den med en leder i klodsen der bare slides
over er selvfølgelig simplere og billigere at producere (i første omgang -
efter et par skift af belægninger havde det nok været billigere med en
permanent føler


--
anders DOT majland AT jyde DOT dk




Møller (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-12-06 17:57


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
news:4571aedd$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har ikke selv hevet hjulenen af det for at kigge ... Nu slap jeg jo
for
> at montere vinterdæk (Og jeg på pincilin for bronkitis så jeg har ikke
meget
> lyst til at ligge på et koldt garagegulv -

Det har jeg fuld forståelse for, jeg søger lidt, og i mellemtiden kan du
spørge her:
http://www.fabiaklub.dk/
Møller



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste