Opel Astra - noget jeg skal være obs på?
Fra : funkpost

Dato : 02-12-06 11:09

Hejsa

Jeg har kig på en Opel Astra 1.6 Twinport (16V) Comfort station car
fra dec. 2003, som har gået 80500 km. Den har A/C og sort metallak som
"ekstraudstyr". Bilen er generelt i meget god stand, og kører rigtig
godt synes jeg. Dvs. at den ikke umiddelbart virker slidt eller særlig
brugt. Den sælges med 3 mdr. garanti (hvad det så dækker) for
139.000 kr. + lev. Dertil får den et 90.000 km. eftersyn før
levering.

Nu er mit spørgsmål så, om det er den rigtige bil at købe. En ny
tilsvarende kan erhverves for ca. 202.000 kr., så det er ikke fordi
kilometertallet har slået prisen ned for alvor. Omvendt, så koster
andre tilsvarende brugte det samme eller mere - hvis jeg da overhovedet
kan finde en, og så ER det også 60000 mere jeg skal ud at finde. En
sidste ting er, at bilen er ca. 30 km. væk, og altså ikke 250 km. som
mange andre jeg har set på nettet.

- Skal sådan en bil til FDM tjek før køb? (det koster så vidt jeg
kan se ca. 3300 for ikke medlemmer)
- Er der noget jeg skal være forsigt med/opmærksom på?
- Lyder det som et ok køb?

Håber på lidt råd og vejledning

Mvh
Gunnar

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-12-06 11:22

"funkpost" <funkpost@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Den sælges med 3 mdr. garanti (hvad det så dækker) for

Det bør du finde ud af, for iflg købeloven skal forhandleren i 6 md., bevise
fejlen IKKE var der ved købet/ kom efterflg. Det kan være lidt svært, så de
fleste giver 6 md. .

--
"Flaskehalsen" findes kun i hovedet på arbejdsgiveren. De vil kun ansætte
folk som er max. 27- , har min. 10 års erfaring, og penge med hjemmefra... .

Fra : Brian

Dato : 02-12-06 17:17

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det bør du finde ud af, for iflg købeloven skal forhandleren i 6 md.,
> bevise fejlen IKKE var der ved købet/ kom efterflg. Det kan være lidt
> svært, så de fleste giver 6 md. .

Men med 3 mdr. garanti, er du jo bedre stillet end købeloven. Man skal bare
være sikker på, at forhandleren så også kender til købeloven...

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-12-06 17:22

In article <4571a6f9$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> være sikker på, at forhandleren så også kender til købeloven...

Det kan han komme til, ellers kan FDM hjælpe.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 02-12-06 17:25

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det kan han komme til, ellers kan FDM hjælpe.

Helt sikkert, men hvorfor ikke finde ud af på forhånd, om han mener han har
sit på det rene ved at tilbyde 3 mdr. garanti ?

Måske det bare er mig der er sær (behøver ikke at blive kommenteret), men
jeg ville ikke risikere at lægge 140K i den forkerte butik

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-12-06 17:48

In article <4571a8f7$0$49199$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Helt sikkert, men hvorfor ikke finde ud af på forhånd, om han mener han har
> sit på det rene ved at tilbyde 3 mdr. garanti ?

Bestemt!

> Måske det bare er mig der er sær

Hm....

> (behøver ikke at blive kommenteret), men
> jeg ville ikke risikere at lægge 140K i den forkerte butik

Vi er ikke uenige. Men.. en ven af mig lagde 180 i en butik som havde
det bedste ry.. åbenbart.. men det viste sig at de ikke helt kendte
købeloven som FDM.. men de kom på bedre tanker og laver nu _alt_ hvad
han finder på sin bil, og det er ikke småting - havde forhandleren nu
ladet være med at "ikke-kende" købeloven så havde min ven nok ikke gået
i små sko.. men nu klemmer de virkelig og det kan forhandleren kun takke
en for.

Synes fanme det er noget svineri at forsøge at smyge sig udenom fordi
"nu ryger al avancen på bilen hvis vi skal lave det.." .. jamen hvad med
om I havde tjekket pågældende brugtbil ordentlig inden I købte den ind i
sin tid så havde I jo været forberedt..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-12-06 21:22

> Men med 3 mdr. garanti, er du jo bedre stillet end købeloven. Man skal
> bare være sikker på, at forhandleren så også kender til købeloven...

Det kommer da an på hvad der er dækket i 3 md, hvis det er ALT incl.
sliddele, så ja. Ellers står man stærkt med kbl. 6 md. "garanti". Og derfor
har de fleste forhandlere fjernet de få undtagelser, og ophøjet det til ægte
garanti.

Fra : Kaas

Dato : 02-12-06 12:35

Forhandler eller privat? for hvis der er hos en forhandler, så ville jeg kun
købe der, hvis jeg kunne få han til at efterleve købeloven.

Fra : funkpost

Dato : 02-12-06 14:37

Forhandler. Har du et link til købeloven?

Mvh
Gunnar

Fra : funkpost

Dato : 02-12-06 14:40

Kaas skrev:
> Forhandler eller privat? for hvis der er hos en forhandler, så ville jeg kun
> købe der, hvis jeg kunne få han til at efterleve købeloven.

Jeg fandt dette på forbrugerraadet.dk:

"Garanti
Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og
'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en
særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som
aldrig kan begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven.
For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren
væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved
at tilbyde en adgang til at få varen repareret gratis i 5 år."

Men der er jo tale om en brugt vare med denne bil, så er det
overhovedet relevant hvad der står i købeloven?

Mvh
Gunnar

Fra : funkpost

Dato : 02-12-06 14:45

Ok, en søgning på brugt bil hos forbrugerrådet gav nogle meget
interessante svar:

http://www.forbrugerraadet.dk/presse/alle/presse970/

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad/

http://www.forbrugerraadet.dk/presse/alle/presse397/

http://www.forbrugerraadet.dk/presse/alle/presse1021/

Så det vil sige, at uanset hvad han skriver om 3 års garanti, så er
det i og for sig ligegyldigt?

Mvh
Gunnar

Fra : Kaas

Dato : 02-12-06 20:11

> Så det vil sige, at uanset hvad han skriver om 3 års garanti, så er
> det i og for sig ligegyldigt?

JA og jeg går ud fra at der skulle have stået 3 måneder.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-12-06 21:39

"funkpost" <funkpost@gmail.com> skrev i en meddelelse
Så det vil sige, at uanset hvad han skriver om 3 års garanti, så er
>det i og for sig ligegyldigt?

Som skrevet, det kommer an på hvad han forstår ved garanti. Iflg. købeloven
behøves han ikke reparere noget som er "normale" fejl på en bil med den
alder, km, stand, pris. Så du kan ikke købe et vrag og få det sat i stand på
hans regning. Lige som "sliddele", bremser, remme, udststødning etc., også
er undtaget. Hvis han giver garanti, skal du være bedre stillet, dvs. der
ingen undtagelser er. Jeg vil ikke købe hos en forhandler, hvor jeg skal
diskutere definitionen på "garanti". Så hellere spare 20 kkr., bruge krudt
på at finde en bil hos en privat, og få den undersøgt af en mekker, FDM,
APPLUS etc. .

Fra : funkpost

Dato : 02-12-06 21:20

Ups...ja, selvfølgelig - 3 MÅNEDER - beklager!