Køb af vinterdæk til Peugeot 206
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 10:34

Hejsa.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en ny Peugeot 206 og skal have mig nogle
vintersutter. Det er første gang jeg skal køe dæk til en bil så jeg er lidt
i tvivl.

Jeg kan se hvis jeg køber dækene på dækonline koster vinterdækene ~500-700
kr pr. stk for et par ok dæk + montering. Men hvad så med fælge? Jeg vil jo
ikke bruge mine Alu fælge til venterkørsel med snekæder osv. Men kan det
virkelig passe at at par standard stålfælge koster næsten 2000kr!?? Eller
har jeg kigget helt forkert?

Er det i så fald muligt at købe dem brugt til en mere fornuftig pris?

Mvh
Anders

Fra : Møller

Dato : 01-12-06 10:57

"news.tele.dk" <anders> wrote in message
> [...]
> har jeg kigget helt forkert?
>
> Er det i så fald muligt at købe dem brugt til en mere fornuftig pris?

Dine dæk er nok med her: f.eks Uniroyale UG7 med fælge og det hele til ca.
4000,- du kan nok finde dem billigere, andre steder, men det er en god
retningspil, skal du ud og finde en dækmontør til dine "Online" dæk, kan det
blive tidskrævende og besparelsen i forhold til tilbud på komplette hjul
forsvinder, har Peugeot ikke lige en kampagne.

http://www.euromaster.dk/

Euromaster er ikke de billigste, men blot et eksempel.
så søg lidt, eller ring rundt de er til at snakke med, og du får den oftest
fra dag til dag, hos dækonline er der enkelte der har haft lidt
leveringsproblemer.
Flere oplysninger? så vend tilbage, vi er til at snakke med.

Møller

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 01-12-06 12:24

.. Men kan det

Originale 14" stålfælge koster 1145 for fire

Peugeot forhandleren har tilbud på 4 vinterhjul for 4495 med Michelin Alpin
dæk

husk at der er forskellige bolte på stål og alufælge !

Keld

Fra : PSG

Dato : 01-12-06 15:10

"Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse

> husk at der er forskellige bolte på stål og alufælge !

Mener du specifikt til pug 206 eller generelt, for sådan er det ikke til
alle biler. I min instruktionsbog står at man skal bruge de samme bolte.

- Patrick

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 01-12-06 19:57

PSG skrev:

> Mener du specifikt til pug 206 eller generelt, for sådan er det ikke til
> alle biler. I min instruktionsbog står at man skal bruge de samme bolte.
>
> - Patrick

Peugeot originale stålfælge bruger andre bolte en Peugeot originale alu
fælge

Andre mærker har jeg begrænset viden om

--

Keld

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 23:28

> Peugeot forhandleren har tilbud på 4 vinterhjul for 4495 med Michelin
> Alpin dæk

Generelt eller ved din specifikke?

Anders

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 02-12-06 15:20

news.tele.dk skrev:

> Generelt eller ved din specifikke?
>
> Anders

Generelt Peugeot vinterkampagne se på Peugeot.dk under tilbehør
brochuren vinterklar

Keld

Fra : Hans..

Dato : 01-12-06 13:55

"news.tele.dk" <anders> skrev i en meddelelse
> [...]
>Gå ind på gul og gratis eller DBA, der kan du være heldig at finde fælge og
>vinterdæk til 700 - 1400 kr, hvor dækkene har ½ - delen tilbage af

Mvh Hans..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 15:03

Hans.. wrote:

> [...]

Til gengæld har du ingen anelse om hvorvidt de er blevet mishandlet,
hvor mange gange de har ramt mod kantsten og den slags.

Fra : Brian

Dato : 01-12-06 16:13

Henrik Stidsen wrote:

> Til gengæld har du ingen anelse om hvorvidt de er blevet mishandlet,
> hvor mange gange de har ramt mod kantsten og den slags.

Hvis man er lidt snild, er det nu rimeligt nemt at se på alufælge.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 16:18

Brian wrote:

> Hvis man er lidt snild, er det nu rimeligt nemt at se på alufælge.

Ja man kan se om de er skrammet på ydersiden - men du kan ikke se om
sælger er en af de typer der parralelparkerer ved at køre en tur op
over fortovet eller lign der kan give skader på selve dækket.

Fra : Brian

Dato : 01-12-06 16:28

Henrik Stidsen wrote:

> Ja man kan se om de er skrammet på ydersiden - men du kan ikke se om
> sælger er en af de typer der parralelparkerer ved at køre en tur op
> over fortovet eller lign der kan give skader på selve dækket.

Joo... skader på karkassen giver sjove buler på dækket.

Desuden vil jeg da mene, at folk der drøner over kantsten uden videre
omtanke, er de samme der skider hul i om de ridser fælgene en smule.

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-12-06 17:03

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Joo... skader på karkassen giver sjove buler på dækket.
>
> Desuden vil jeg da mene, at folk der drøner over kantsten uden videre
> omtanke, er de samme der skider hul i om de ridser fælgene en smule.

Mjah. Jeg har nu da glædet mig et par gange over at mine fælge kun er
15" så der var en dækkant at ramme med når kantstensparkeringen blev
lidt for tæt... (vejen er ikke bred og fortovsparkering er forbudt af
både grundejerforening og kommune, så man vil jo gerne så langt ind
til højre som muligt).

Fra : Brian

Dato : 01-12-06 17:27

Peter Dalgaard wrote:

> Mjah. Jeg har nu da glædet mig et par gange over at mine fælge kun er
> 15" så der var en dækkant at ramme med når kantstensparkeringen blev
> lidt for tæt...

Jojo, men det tager dækket næppe skade af, medmindre du er voldsom.

Desuden er det nok mere fordi du kører på ballondæk, fremfor 15" fælge, at
du kan tillade dig at gnubbe siden af dækket mod kantstenen, uden at ridse
fælgene

(vejen er ikke bred og fortovsparkering er forbudt af
> både grundejerforening og kommune, så man vil jo gerne så langt ind
> til højre som muligt).

I gaden hvor jeg bor, er der en enkelt gut der parkerer sin firma kassevogn
med det ene sæt dæk på fortovet, og en enkelt på hjørnet, der smider hele
bilen op på fortovet. Det bliver der _ikke_ givet p-afgift for, men når jeg
ikke lige får fjernet bilen i tide om morgenen, får jeg en fin seddel under
viskeren.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 19:05

Brian wrote on 01-12-2006 :
> Desuden er det nok mere fordi du kører på ballondæk, fremfor 15" fælge, at du
> kan tillade dig at gnubbe siden af dækket mod kantstenen, uden at ridse
> fælgene

For slet ikke at tale om højden på kantstenen.

Jeg kører iøvrigt også på 15" og jeg fik nogen grimme ridser på mine
fælge da jeg kom for tæt på en kantsten. Det er jeg godt nok noget
ærgelig over :(

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-12-06 19:47

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> For slet ikke at tale om højden på kantstenen.

Ja det er mere det:

http://staff.pubhealth.ku.dk/~pd/Yaris/5.html

Nu jeg ser på billedet kunne det faktisk se ud til at jeg ville slippe
afsted selv med 16", men nok ikke 17". Den ser nu også lidt sær ud på
sådan nogen forvoksede cykelhjul:

http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=127900883&page=5

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 21:02

Peter Dalgaard brought next idea :

> Ja det er mere det:
> http://staff.pubhealth.ku.dk/~pd/Yaris/5.html

Med den kantsten der skal du jo næsten ned og køre uden dæk før fælgene
kan ramme imod ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 19:04

on 01-12-2006, Brian supposed :

> Joo... skader på karkassen giver sjove buler på dækket.

Det kommer vel an på hvor voldsomme skaderne er - de kan jo godt være
tæt på at gå i stykker fordi de har fået for mange tæsk og så har man
jo gjort et dårligt køb.

> Desuden vil jeg da mene, at folk der drøner over kantsten uden videre
> omtanke, er de samme der skider hul i om de ridser fælgene en smule.

Det kan der så være noget om.

Fra : Brian

Dato : 02-12-06 17:34

Henrik Stidsen wrote:

> Det kommer vel an på hvor voldsomme skaderne er - de kan jo godt være
> tæt på at gå i stykker fordi de har fået for mange tæsk og så har man
> jo gjort et dårligt køb.

Jojo, med den livrem og seler holdning, kan jeg godt forstå du ikke vil købe
brugt

Til gengæld får man ikke den der hjerte/maveskærende smerte, første gang man
får en ridse i fælgen.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-06 00:29

Brian wrote :

> Jojo, med den livrem og seler holdning, kan jeg godt forstå du ikke vil købe
> brugt

Det er jo begrænset hvor meget man sparer så hvorfor ikke være sikker
på at få et ordentligt dæk ?

> Til gengæld får man ikke den der hjerte/maveskærende smerte, første gang man
> får en ridse i fælgen.

Nej det er godt nok træls :(

Fra : Brian

Dato : 03-12-06 10:20

Henrik Stidsen wrote:

> Det er jo begrænset hvor meget man sparer så hvorfor ikke være sikker
> på at få et ordentligt dæk ?

Hvor meget du vil spare, er jo op til dig selv og dit kræmmergen.

Desuden er prisen på et dæk ikke større, end det er en risiko jeg gerne
løber.

> Nej det er godt nok træls :(

Lige netop den følelse, er for mig hovedargumentet mod at købe
splinterfunklende nye - og så selvfølgelig, at jeg er en nærig jyde

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-06 12:22

Brian explained :
> Desuden er prisen på et dæk ikke større, end det er en risiko jeg gerne
> løber.

Der ser jeg så lidt omvendt på det - prisen er ikke større end at jeg
ikke gider løbe risikoen. Men ok, jeg kører også 1000km/uge så jeg
slider selv dækkene ganske meget.

Fra : Brian

Dato : 03-12-06 15:31

Henrik Stidsen wrote:

> Der ser jeg så lidt omvendt på det - prisen er ikke større end at jeg
> ikke gider løbe risikoen. Men ok, jeg kører også 1000km/uge så jeg
> slider selv dækkene ganske meget.

Og sådan kan vi forsætte, når vi ser tingene fra 2 forskellige sider

Jeg har nu heller aldrig brugt de dæk, der har siddet på de fælge jeg har
købt brugt. Hvis der sidder friske dæk på, er de som regel skruet op i pris.

Til gengæld er det en god idé at tjekke hvornår dækket er lavet - den
information (hvis sælger ikke kender til det) kan slå en god skilling af
prisen

/Brian