Den omvendte trekant
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-11-06 21:16

Er nogen af jer stødt på den omvendte trekant i noget lysreguleret kryds?
Jeg er ikke - men en af mine bekendte påstår, at den findes i lysregulerede
kryds (på den mindst befærdede vej) og at bilister på den vej har ubetinget
vigepligt ifald lysreguleringen svigter.

Jeg mener, at det er højrevigepligten, der gælder, hvis lysreguleringen
svigter. Og jeg mener ikke at have set tavlen for ubetinger vigepligt i
noget lysereguleret kryds.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-11-06 21:18

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Er nogen af jer stødt på den omvendte trekant i noget lysreguleret
> kryds?

Ja. Flere...

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 30-11-06 21:17

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er nogen af jer stødt på den omvendte trekant i noget lysreguleret kryds?

Det ses flere steder her i Esbjerg...

og ellers så har du ret - højrevigepligt træder i kraft med mindre at andet
er skiltet...

/J

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-11-06 21:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Jeg mener, at det er højrevigepligten, der gælder, hvis lysreguleringen
> svigter. Og jeg mener ikke at have set tavlen for ubetinger vigepligt i

Den findes i hvert fald i teoriundervisningsmaterialet...

Den glemmer man ikke sådan lige:

Hvad skal man være særlig opmærksom på her:

Ubetinget vigepligt JA

og kørelærerens hoverende: NEJ! for pokker, der er jo grønt lys!

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-11-06 21:56

> [...]
>
> Jeg mener, at det er højrevigepligten, der gælder, hvis lysreguleringen
> svigter. Og jeg mener ikke at have set tavlen for ubetinger vigepligt i

De findes rigtig, rigtig mange steder... Faktisk har hvert eneste lyskryds
inden for mange kilometers afstand fra min bopæl denne tavle!

- men såfremt der ikke er den pågældende tavle, har alle parter naturligvis
højrevigepligt i tilfælde af, at reguleringen er ude af drift. At de fleste
så ikke aner, hvad højrevigepligt er, gør det typisk til en "interessant"
oplevelse at passere gennem et "sort" lyskryds. Ligeledes er der mange, der
af en eller anden årsag sidestiller "sort" lys med grønt, og derfor bare
blæser over krydset - på trods af, at "deres" retning måske netop har
bemeldte tavle... (som de sikkert aldrig nogensinde har lagt mærke til)!

http://www.dku.dk/dku/teori2/alment.htm#Vigepligter
http://www.koge-bugt-koreskole.dk/nyheder.asp?id=81

Kør forsigtigt derude!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Klaus G.

Dato : 30-11-06 23:00

> [...]
> med grønt, og derfor bare blæser over krydset - på trods af, at "deres"
> retning måske netop har bemeldte tavle... (som de sikkert aldrig
Det har jeg så til gode at opleve endnu. Jeg synes altid folk er meget
forsigtige når et lyskryds går ud. Men ok, jeg bor også i vestjylland, hvor
folk ikke har såå travlt igen :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Lars

Dato : 30-11-06 23:13

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> og derfor bare blæser over krydset - på trods af, at "deres" retning måske
> netop har bemeldte tavle... (som de sikkert aldrig nogensinde har lagt

Ja vi havde lige lært det da jeg "blæste" over et lyskryds der var gået i
sort (ja sidevejen havde vigepligten), (Vordingborgvej/Gavnøvej til benefice
for vores medlem der er Vognmand i Sla.. nå nej Næstved) den motorsagkyndige
(Kurt vist) røg direkte ned i bunden af bussen, - og snakkede et og andet om
at lyset jo var gået ud. Mit svar var jeps men sådan og sådan (forklaring)
.... Ja var svaret det ved du... men det ved de andre for helvede ikke...

Jeg bestod i øvrigt..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-06 23:31

Lars pretended :
> men det ved de andre for helvede ikke...

Og det er det der gør det farligt med højrevigepligt for det er der
altså godt nok mange der ikke aner en skid om...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-12-06 00:23

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og det er det der gør det farligt med højrevigepligt for det er der altså
> godt nok mange der ikke aner en skid om...

Husk på hvilken by du bor i.
Østerbyen er/var 'træningsområde' for bla. Falck

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 19:02

Uffe Bærentsen used his keyboard to write :

> Husk på hvilken by du bor i.
> Østerbyen er/var 'træningsområde' for bla. Falck

Ja det er vel ude ved Brandskolen du tænker på ? Den del af byen kommer
jeg ikke så meget i, det er jo ghettoen ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-12-06 01:41

> Ja det er vel ude ved Brandskolen du tænker på ? Den del af byen kommer
> jeg ikke så meget i, det er jo ghettoen ;)

Nope, Digterkvarteret.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-06 12:14

Uffe Bærentsen explained on 03-12-2006 :

> Nope, Digterkvarteret.

Hmmm, nu er jeg ikke lige så kendt men går ud fra det er nede ved Jeppe
Aakjærs Alle, Grundtvigs Alle, Ingemans Alle og hvad de ellers hedder ?

Er heller ikke et område jeg kommer så meget i - selvom det ikke er
ghetto ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-12-06 10:38

> Hmmm, nu er jeg ikke lige så kendt men går ud fra det er nede ved Jeppe
> Aakjærs Alle, Grundtvigs Alle, Ingemans Alle og hvad de ellers hedder ?

Det er netop deromkring.

> Er heller ikke et område jeg kommer så meget i - selvom det ikke er ghetto
> ;)

Befinder mig der dagligt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-06 19:02

Uffe Bærentsen presented the following explanation :

> Det er netop deromkring.

Ok, jamen så ved jeg hvor det er :)

> Befinder mig der dagligt

Ja hver sin lyst ;)

Jeg har engang arbejdet lidt derude (samme bygning som Føtex holder til
i) men det er fortid og nu kommer jeg der som regel kun på gennemrejse.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 01-12-06 11:28

On 30-11-2006 21:55 Bo Velschow wrote:
> - men såfremt der ikke er den pågældende tavle, har alle parter naturligvis
> højrevigepligt i tilfælde af, at reguleringen er ude af drift.

Og så kommet det gode spørgsmål: Hvis lysreguleringen svigter i et
kryds, hvor der er biler i alle fire retninger, hvem starter så med at
køre? Alle har jo højre vigepligt! Uanset, hvem der kører, vil
vedkommende jo overtræde sin højre vigepligt.

Jeg mener, der er en "gummi-paragraf" i Færdselsloven, der giver
mulighed for at overtræde bestemmelserne, hvis alternativet giver for
store trafikale problemer. Hvis der f.eks. holder en stor lastbil
parkeret i højre side af vejen, og man ikke kan komme udenom uden at
overtræde en spærrelinje, så behøver man ikke at vente, til han flytter
sig. Er det korrekt?

> At de fleste
> så ikke aner, hvad højrevigepligt er, gør det typisk til en "interessant"
> oplevelse at passere gennem et "sort" lyskryds.

Tja, jeg synes nu, at folk er meget gode til at finde ud af det. Der
bliver sjældendt kørt efter reglen om højre vigepligt, men jeg har på
den anden side heller aldrig set nogen uheld i forbindelse med "sort lys".

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-12-06 09:42

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor der er biler i alle fire retninger, hvem starter så med at køre? Alle
> har jo højre vigepligt! Uanset, hvem der kører, vil vedkommende jo

Det tror jeg, man nok skal finde ud af - hvis man bare viser hensyn over for
hinanden (hvilket jo også kan være meget svært for danske bilister).
Principielt har du selvfølgelig ret..

> [...]
> højre side af vejen, og man ikke kan komme udenom uden at overtræde en
> spærrelinje, så behøver man ikke at vente, til han flytter sig. Er det

Svjv opererer politiet med en "mindste-strækning", en dobbelt spærrelinie
skal overskrides, før der vanker bøder - dvs. et par meter med det ene
hjulpar over linien skulle ikke udløse en bøde (et klip).

> Tja, jeg synes nu, at folk er meget gode til at finde ud af det. Der
> bliver sjældendt kørt efter reglen om højre vigepligt, men jeg har på den
> anden side heller aldrig set nogen uheld i forbindelse med "sort lys".

Det er ikke så længe siden, jeg var vidne til en få-centimeter-fra-ulykke
hændelse, da en knallert en morgen med høj, uformindsket fart blæste lige
igennem et "sort" kryds uden at bekymre sig om vigepligter mv. - damen var
lige ved at ende inde på skødet af føreren af den bil, der kom fra hendes
højre side.. Uanset, om der i krydset er højre- eller ubetinget vigepligt,
overtrådte damen stadig loven, da hun kørte ud i et kryds, der ikke var
frit!!! Man har som bekendt ikke påkørselsret!

Hvis alle bare kører _forsigtigt_ og udviser gensidigt _hensyn_, skal det
nok gå - men det er jo lige netop på disse punkter, danske bilister svigter

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-12-06 00:36

> Tja, jeg synes nu, at folk er meget gode til at finde ud af det. Der
> bliver sjældendt kørt efter reglen om højre vigepligt, men jeg har på den
> anden side heller aldrig set nogen uheld i forbindelse med "sort lys".

Jeg har til gengæld oplevet et uheld i forbindelse med "sort lys".
Kørte forsigtigt udover stoplinien, da jeg blev nødt til at stoppe op, fordi
trafikken fra siden (min venstre) bevægede sig over krydset... Peugeoten bag
stoppede pænt op... En HT-bus troede at vi var i bevægelse, fordi vi var
over stoplinien, og opdagede for sent at vi holdt bomstille nogle meter over
stoplinien og fodgængerfeltet. Bussen lavede en undvige manøvre, og snittede
peugeoten bag mig, som bankede videre ind i min bil. Chaufføreren skældte
mig ud, for at holde midt i krydset, han havde tilsyneladende ikke set lyset
var gået ud. Der kom en ambulance for at hentede den chokerede bilist i
peugeouten, ved ikke om det var pga piskesmæld, eller pga chok han blev kørt
på hospitalet... Kan i øvrigt berette om et 15 meter langt bremse/undvige
spor fra bussen helt op til peugeoten.
Ret ubehageligt for peugeot-bilisten, hvis han har set bussen i bakspejlet!

Emil

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-12-06 09:36

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Jeg mener, at det er højrevigepligten, der gælder, hvis lysreguleringen
> svigter. Og jeg mener ikke at have set tavlen for ubetinger vigepligt i

Har du kørekort ?
Er du sikker ?

Der er næsten altid ubetinget vigeplitstavler ved alle lyskryds.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 01-12-06 12:29

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> skrev:

>Der er næsten altid ubetinget
>vigeplitstavler ved alle lyskryds.

Der er altid højrevigepligt, hvis der ikke er angivet andre
vigepligtsregler.
Dette være sig omvendt trekant ved krydset. hajtænder, eller
stoplinie.

at højrevigepligten er problemmantisk er et kendt fænomen. de
første rundkørsler var med højrevigepligt... og dette kunne
hurtigt udvikle sig interessant. rundkørsler blev først rigtig
interessante da man fik indført ubetinget vigepligt for
indadgående trafik.

Paw Christensen
toyota corolla/BMW R80