Tandrem, v-rem og tandremssæt
Fra : Sorgenfri

Dato : 30-11-06 19:59

Jeg har netop modtaget en regning fra mekanikeren, som skiftede min tandrem
efter aftale for et stykke tid siden.

På regningen står der bla. nævnt:
tandremssæt a 764,-
tandrem a 133,-
v. rem a 266;-
Dertil kommer moms.

Da jeg virkelig ikke ved meget om biler, er jeg faktisk lidt bange for at
blive taget ved næsen. Der løber nemlig også flere miljøafgifter på. En
vandpumpe til 400,- er åbenbart også blevet skiftet. Der er brugt 5
arbejdstimer på operationen. Ja, jeg synes godt nok, det er dyrt!

Derfor vil jeg gerne spørge jer:
Indeholder et tandremssæt ikke også selve tandremmen. Og hvad har en såkaldt
v. rem med sagen at gøre?

Kan jeg måske være blevet afkrævet betaling for én eller to remme for meget?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 30-11-06 20:03

Sorgenfri skrev:
> Jeg har netop modtaget en regning fra mekanikeren, som skiftede min tandrem
> efter aftale for et stykke tid siden.

På hvilken bil?

> På regningen står der bla. nævnt:
> tandremssæt a 764,-
> tandrem a 133,-
> v. rem a 266;-
> Dertil kommer moms.

Ser fornuftigt ud. Til sammenligning koster et tandremsskifte til min
Alfa omkring 7.500 kr.

> [...]
> vandpumpe til 400,- er åbenbart også blevet skiftet. Der er brugt 5
> arbejdstimer på operationen. Ja, jeg synes godt nok, det er dyrt!

Det er meget normalt at skifte vandpumpen, når man alligevel har skidtet
skildt ad.

> Derfor vil jeg gerne spørge jer:
> Indeholder et tandremssæt ikke også selve tandremmen. Og hvad har en såkaldt
> v. rem med sagen at gøre?

Ikke nødvendigvis.

> Kan jeg måske være blevet afkrævet betaling for én eller to remme for meget?

Nope, den er god nok.

\Mandal

Fra : Sorgenfri

Dato : 30-11-06 20:15

"Brian Fisker [8900]" > skrev i en meddelelse

> På hvilken bil?

Det var godt nok et lynhurtigt svar, du kom med!
Bilen er en Toyota Starlet

> Ser fornuftigt ud. Til sammenligning koster et tandremsskifte til min Alfa
> omkring 7.500 kr.

Okay, jeg troede ikke, det kunne være så dyrt. Men det er godt at høre.

> Det er meget normalt at skifte vandpumpen, når man alligevel har skidtet
> skildt ad.

Hm. Det synes jeg nu alligevel er lidt underligt. Hvis ikke den fejler
noget, mener jeg. 500 kr er da også en slags penge!

> Ikke nødvendigvis.

Jeg forstår det , du skriver, sådan, at et tandremssæt altså ikke behøver
indeholde selve remmen? Det undrer mig, men okay ... hvad ved jeg ...
Kan du fortælle, hvad en v-rem bruges til?

> Nope, den er god nok.

Jeg er umiddelbart lettet over at høre dit svar - måske skal jeg blot lige
have tid til at komme mig over regnings-chokket ...
Hvad med de fem arbejdstimer så? Er det ikke i overkanten?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Steen Andersen

Dato : 30-11-06 20:46

> Hm. Det synes jeg nu alligevel er lidt underligt. Hvis ikke den fejler
> noget, mener jeg. 500 kr er da også en slags penge!

- Når du vælger en "rigtig" mekker skal du se sådan på det: Ja, 500,- er
også en slags penge. På mange biler, måske også din, indeholder arbejdet med
at skifte vandpumpen, der jo er en slid-del, at tandremmen demonteres, dvs.
et vandpumpeskift er lig med et tandremsskift. Ville du så ikke have ærgret
dig over at din vandpumpe måske gik om ½ år, og du så skulle betale for det
samme (tandremsskift) igen, fremfor at smide de 500 nu.

Jeg stod selv for tandremsskift på min forrige bil (mazda). Tandremsskift
gik fint, ingen problemer, armene højt over hovedet.
5 måneder senere røg vandpumpen. Øv! Det er rigtig ufedt at ligge i en åbent
carport i sne en januaraften og lave tandrem (og vandpumpe) fordi man
sparede vandpumpen i juli måed.

Nå, da remstrammer mm. jo kun var 5 måneder gammel blev det genbrugt, kun
tandremmen skiftet sammen med vandpumpen. Derefter havde remstrammeren en
mis-lyd. Kørte med det i en måned, hvor det kun blev værre. Om igen! Ny
tandrem, strammer, medløber. Det var så 3 gang på 6 måneder, tilsidst blev
jeg hurtig til operationen!

Moralen: Sæt en evt. besparelse i forhold til hvad det senere kan koste i
tid og ærgrelser - og hvis du bruger en rigtig mekker - også kroner!

-Steen

Fra : BJ

Dato : 30-11-06 20:07

"Sorgenfri" <skriv@ikke.her> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og hvad har en såkaldt v. rem med sagen at gøre?

Den er vist med til at drive vandpumpen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 30-11-06 20:24

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> "Sorgenfri" <skriv@ikke.her> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Den er vist med til at drive vandpumpen.

På min driver den generatoren.
Men eller er det da en OK regning, jeg regner med, at første post ikke
omfatter tandrem, men kun arbejdsløn, det er ikke til at se, da Sorgenfri
har sakset i teksten.
Taktremsæt plejer at være tandrem + div ruller
strammerulle og venderuller skal jo skiftes,
og vandpumpe hvis den indgår i tandremkredsen, det er dumt at spare de få
kroner på en ussel komponent der kun har et ensidig leje, der skal klare
tandremspændingen, men sådan er det efterhånden på de fleste biler, jeg
foretrækker også typen, hvor det er separat træk til Vandpumpe: men
"tandremmen er stærkere end en multribrem" ja godaw do for min skyld kan de
da godt sætte flere tandremme på:
en til knastaksler
en til vandpumpe, generator og AC hvor spændingen ikke behøver at være så
stor, og tandrem sikrer, at der altid er træk på eller ingen der er ingen
mellemvej-
Det behøver for min skyld ikke at være multiribremme

5 timer lyder lidt i overkanten, På mine PSA motorer har man da aldrig taget
over 3 timer, jeg bruger selv 2 timer, men værkstedet skal jo også medregne
timer til klargøring, hente reservedele, rydde op og skrive regning, det er
kun nullermænd og lommeuld der kommer af sig selv:

seneste udskiftning på min motor på værksted løb op i i alt kr. 3.353,00

Fra : BJ

Dato : 30-11-06 20:32

"Møller" <mail..sspam@og.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> seneste udskiftning på min motor på værksted løb op i i alt kr. 3.353,00

Nu er det noget siden, jeg fik skiftet tandrem på Volvoen.

Den skal skiftes ved 160.000 km.

Den gang gav jeg vist nok 7.500 kr.

Jeg spurgte om vandpumpen skulle skiftes, det skulle den ikke. Så må jeg se
om den skal det ved 320.000 km.

Jeg mener at huske, på ældre motorer driver kileremmen (ventilatorremmen) og
så vandpumpen og så naturligvis ventillatorvingen og generatoren (evt. også
servopumpen)?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 30-11-06 21:36

> [...]

og
> så vandpumpen og så naturligvis ventillatorvingen og generatoren (evt.

Skærgårdstraktorer?
Møller

Fra : BJ

Dato : 30-11-06 21:55

"Møller" <mail..sspam@og.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> og
> også
>
> Skærgårdstraktorer?

Og dem, ja.

Nu ved vi naturligvis ikke om Sorgenfris Toyota Starlet er en af de rimelig
vilde turboversioner med helt op til 290 Hk..eller om det blot er en ældre
sag af en 1.3 fra 198'erne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-12-06 14:05

> [...]

> og vandpumpe hvis den indgår i tandremkredsen, det er dumt at spare de få
> kroner på en ussel komponent der kun har et ensidig leje,

Jeg kan ikke være mere enig.

Jeg rodede engang med en der gik og trak dårligt. Da jeg vil kontrollere
taktmærkerne kan jeg konstatere at tandremmen er fuldstændig nedslidt og kun
hang sammen af gammel vane. Flere steder var remmens flade side slidt så man
kunne se de indstøbte tråde. Et par steder var der sågar stor huller hvor
man kunne kigge lige igenem remmen. At den ikke var knækket fatter jeg ikke
den dag i dag. Da jeg får remmen afmonteret kan jeg så konstatere at
medløberhjulet stod urokkeligt fast.

MVH Niels

Fra : Morten

Dato : 30-11-06 20:17

"Sorgenfri" <skriv@ikke.her> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop modtaget en regning fra mekanikeren, som skiftede min
> tandrem efter aftale for et stykke tid siden.
>
> På regningen står der bla. nævnt:

Har lige betalt 2650kr for tandrem, strammerhjul og vandpumpe til vores Seat
Ibiza 1.6 MPI fra 99. Prisen er incl. moms og arbejdsløn. -udført hos
Seat-Viborg

Jeg kunne nok ha' sparet 500-1000 kr ved at vælge en perlegrus-mekker, men
tandremmen kan jeg godt lide er skiftet på et aut. værksted.

Hvis tandremmen trækker vandpumpen er det klogt at skifte denne samtidigt.
Trækkes den af en anden rem, er det knapt så vigtigt.

\Morten

Fra : Sorgenfri

Dato : 30-11-06 20:27

"Morten" skrev

> [...]
> Seat Ibiza 1.6 MPI fra 99. Prisen er incl. moms og arbejdsløn. -udført hos

Okay, jeg kan se, at prislejet for min bils service egentlig svarer meget
pænt til din, hvis jeg regner med, at langt hovedparten af arbejdstiden så
er gået med selve tandremsmanøvren mv.

> Jeg kunne nok ha' sparet 500-1000 kr ved at vælge en perlegrus-mekker, men
> tandremmen kan jeg godt lide er skiftet på et aut. værksted.

Jeg har også valgt et aut. værksted. Så pænt ud. (Mekanikeren lugtede godt
nok en smule af spiritus sidst på dagen - detalje ...)

> Hvis tandremmen trækker vandpumpen er det klogt at skifte denne samtidigt.
> Trækkes den af en anden rem, er det knapt så vigtigt.

Godt, så håber jeg, det hænger fornuftigt sammen. Tak for svaret.

Mvh. Sorgenfri

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-11-06 20:47

> Jeg har også valgt et aut. værksted. Så pænt ud. (Mekanikeren lugtede godt
> nok en smule af spiritus sidst på dagen - detalje ...)

Det ville for mig være en ret så afgørende detalje
For mig hører biler og spiritus så absolut ikke sammen.
Mange vil måske kalde det at overreagere, men hellere det end ikke at
reagere.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 20:52

On Thu, 30 Nov 2006 20:46:59 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

> [...]
>For mig hører biler og spiritus så absolut ikke sammen.
>Mange vil måske kalde det at overreagere, men hellere det end ikke at

Detaljen kan overdrives - især på denne tid.....en fredag i denne
måned ville jeg nok tilgive ham...........men ellers er jeg enig med
seneste ærede taler
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Karsten7870

Dato : 01-12-06 00:27

Sorgenfri wrote:
> "Morten" skrev
>
> Jeg har også valgt et aut. værksted. Så pænt ud. (Mekanikeren lugtede godt
> nok en smule af spiritus sidst på dagen - detalje ...)
>
> Mvh. Sorgenfri

Det kunne jo være, at du hentede bilen efter hans fyraften. Men øl i
arbedstiden? næh, nej. Jeg drikker aldrig øl i arbejdstiden. Jeg er altid
holdt op med at arbejde, når jeg skulle drikke øl.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Patrick

Dato : 30-11-06 22:56

Prisen ser helt fin ud.

Har lige haft min på værksted.

Det var tandremen som var færdig, og den havde så bøjet ventilerne.. Så ny
tandrem, ny toppakning, div arb, løn til mekaniker og andre så ting.

I alt knap og nap 7000 kr.