/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterbil: Skoda Felicia vs Toyota Carina ~
Fra : chknudsen@gmail.com


Dato : 29-11-06 09:46

Hej NG

Håber I kan hjælpe mig lidt med lidt vejledning.
Jeg kører til dagligt motorcykel, men nu bliver det jo vinter og i år
vil jeg have en vinterbil.
Jeg regner med at bruge op til 15.000 på den.
Jeg har kigget lidt efter Carina II og Felicia.
Jeg kan forsikre begge til samme pris og vægtafgiften er også den
samme.

Carinaen er lidt større (5 dørs hatch), har en lidt større motor
(1,6) og så er det en Toyota, så den burde være rimelig pålidelig.
Dog har den ikke rigtigt noget ekstra udsty (XLi model).
Feliciaen er et par år nyere, har en mindre motor (1,3), men kan fåes
med airbag, ABS, centrallås etc.

Spørgsmålet er bare hvad man skal vælge? Jeg vil i bund og grund
gerne have en bil der starter hver morgen, og kører uden problemer i
den tid jeg skal have den (de næste par måneder).
Argumenterne for Toyotaen er at det er en Toyota og derfor burde være
pålidelig og god kvalitet (den jeg kigger på har ikke noget særlig
rust, har lige fået skiftet køler og tandrem, kørt af gammel mand
etc).
Tilgengæld synes jeg også argumenterne for Skodaen er mange, da den
både har ABS og airbags der kan blive en god hjælp her til vinter
hvis uheldet skulle være ude. Skodaen er fra VW tiden men stadig med
den gamle Skoda motor der dog skulle holde rimelig godt.

Hvad ville I vælge?

Mvh
Christian Knudsen


 
 
Torben Scheel (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-11-06 10:01

chknudsen@gmail.com wrote:

> Hvad ville I vælge?
>
Den der umiddelbart viser den bedste stand/servicebog/mindst rust - det
gælder vist for alle bilkøb i den prisklasse.

Men hvis du kun regner med at have den i vinter, kan det så ikke være en
mere praktisk løsning at langtidsleje en bil? Du risikerer jo at tabe de
15.000 på den gamle bil.

--
vh
Torben

Kåre (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 29-11-06 10:06


><chknudsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:1164789982.510959.289600@j44g2000cwa.googlegroups.com...
>Hej NG
>
>Håber I kan hjælpe mig lidt med lidt vejledning.
>Jeg kører til dagligt motorcykel, men nu bliver det jo vinter og i år
>vil jeg have en vinterbil.
>Jeg regner med at bruge op til 15.000 på den.
>Jeg har kigget lidt efter Carina II og Felicia.
>Jeg kan forsikre begge til samme pris og vægtafgiften er også den
>samme.
>
>Carinaen er lidt større (5 dørs hatch), har en lidt større motor
>(1,6) og så er det en Toyota, så den burde være rimelig pålidelig.
>Dog har den ikke rigtigt noget ekstra udsty (XLi model).
>Feliciaen er et par år nyere, har en mindre motor (1,3), men kan fåes
>med airbag, ABS, centrallås etc.
>
>Spørgsmålet er bare hvad man skal vælge? Jeg vil i bund og grund
>gerne have en bil der starter hver morgen, og kører uden problemer i
>den tid jeg skal have den (de næste par måneder).
>Argumenterne for Toyotaen er at det er en Toyota og derfor burde være
>pålidelig og god kvalitet (den jeg kigger på har ikke noget særlig
>rust, har lige fået skiftet køler og tandrem, kørt af gammel mand
>etc).
>Tilgengæld synes jeg også argumenterne for Skodaen er mange, da den
>både har ABS og airbags der kan blive en god hjælp her til vinter
>hvis uheldet skulle være ude. Skodaen er fra VW tiden men stadig med
>den gamle Skoda motor der dog skulle holde rimelig godt.
>
>Hvad ville I vælge?
>
>Mvh
>Christian Knudsen


TOYOTA TOYOTA TOYOTA!
Kender ikke så meget til Feliciaen. Men i den prisklasse, så s... højt og
flot på ekstraudstyr. Selvfølgelig er ABS og airbag godt at have set ud fra
et sikkerhedssynspunkt.
Men du vil have en bil der bare kører = Toyota.
Jeg ville så vælge en Corolla i stedet for en Carina. Hvis du absolut
fokuserer på motor størrelse (det ville jeg ikke gøre i den klasse) så ville
jeg absolut gå efter en Corolla 1.6GSi 105Hk fra 1990-1992. Tilgengæld er de
eftertrgtede blandt kørere som ikke sparer på koblingen...så det kan være
svært at finde en uden skørter, sænket og blåt lys...

mvh
Kåre



tom \(cordoba sdi\) (29-11-2006)
Kommentar
Fra : tom \(cordoba sdi\)


Dato : 29-11-06 15:50

>>Hvad ville I vælge?
>>
>>Mvh
>>Christian Knudsen
>
>
> TOYOTA TOYOTA TOYOTA!
> Kender ikke så meget til Feliciaen.


Og lad mig så være rasmus modsat

SKODA SKODA SKODA

HVIS du kan finde en toyata til samme pris som en felicia, så må den dælme
være gammel!! det KAN betyde problemer uanset hvor god i så end måtte mene
en toyota er. Jeg er nu på nr to skoda (den nuværende er dog blevet konebil
efter jeg er opgraderet til diesel). Vi har sammenlagt kørt godt 150.000km
i de to vi har haft og de har kostet uendeligt lidt i reservedele.
Samtidigt er de så simple at alle kan være med + reservedele er meget
billige.

Jeg har begge gange valgt skodamotoreren (1,3) da denne er simpel og holder,
men altså også snakker lidt mere. Desuden er der ingen tandrem i, så stille
ventiler og skifte olie, så kører den evigt.

det store minus ved skoda er rust. især bagklappen ryger hurtigt. Vi har
dog pava'et vores nuværende og den er helt rustfri, så kan du finde en der
har set pava så har du en meget problemfri bil



chknudsen@gmail.com (29-11-2006)
Kommentar
Fra : chknudsen@gmail.com


Dato : 29-11-06 10:10


Torben Scheel skrev:

> Men hvis du kun regner med at have den i vinter, kan det så ikke være en
> mere praktisk løsning at langtidsleje en bil? Du risikerer jo at tabe de
> 15.000 på den gamle bil.

Jeg er umiddelbart ikke så vild med at leje. Jeg er studerende, men
bliver færdig til foråret. Såfremt bilen er i god stand kunne jeg
godt overveje at beholde den, når nu der kommer lidt flere penge på
kontoen.
Jeg har ikke noget mod selv at lave reperationer på bilen. Jeg laver
selv alt på mine motorcykler.

Mvh Christian


chknudsen@gmail.com (29-11-2006)
Kommentar
Fra : chknudsen@gmail.com


Dato : 29-11-06 10:14


Kåre skrev:
> TOYOTA TOYOTA TOYOTA!
> Kender ikke så meget til Feliciaen. Men i den prisklasse, så s... højt og
> flot på ekstraudstyr. Selvfølgelig er ABS og airbag godt at have set ud fra
> et sikkerhedssynspunkt.
> Men du vil have en bil der bare kører = Toyota.

Det er også lidt der jeg står pt. Jeg har en ide om at Toyotaen vil
være et lidt bedre valg, men tilgengæld virker feliciaen mere sikker
da den har mere sikkerhedsudstyr.

> Jeg ville så vælge en Corolla i stedet for en Carina. Hvis du absolut
> fokuserer på motor størrelse (det ville jeg ikke gøre i den klasse) så ville
> jeg absolut gå efter en Corolla 1.6GSi 105Hk fra 1990-1992. Tilgengæld er de
> eftertrgtede blandt kørere som ikke sparer på koblingen...så det kan være
> svært at finde en uden skørter, sænket og blåt lys...

Præcis derfor jeg ikke kigger efter en Corolla. Udseendet betyder ikke
så meget for mig. Ligeledes motorstørrelsen - den blev kun nævnt for
at sige at der var en forskel (Felicia fåes også med 1,6)

Mvh Christian


Kåre (29-11-2006)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 29-11-06 10:51


Præcis derfor jeg ikke kigger efter en Corolla. Udseendet betyder ikke
så meget for mig. Ligeledes motorstørrelsen - den blev kun nævnt for
at sige at der var en forskel (Felicia fåes også med 1,6)

Mvh Christian


OK, men en 1.3XL eller XLi kan godt findes uden den er smadret.
Har lige selv jagtet en, og fandt nogle stykker som tilhørte enlige kvinder
eller midaldrende mænd.
Mit budget var 10.000, og det lykkedes fint at finde en OK bil.
For 15.000 kan du sagtens finde en også skulle jeg mene.

Kåre



chknudsen@gmail.com (29-11-2006)
Kommentar
Fra : chknudsen@gmail.com


Dato : 29-11-06 16:27


> HVIS du kan finde en toyata til samme pris som en felicia, så må den dælme
> være gammel!! det KAN betyde problemer uanset hvor god i så end måtte mene
> en toyota er. Jeg er nu på nr to skoda (den nuværende er dog blevet konebil
> efter jeg er opgraderet til diesel). Vi har sammenlagt kørt godt 150.000km
> i de to vi har haft og de har kostet uendeligt lidt i reservedele.
> Samtidigt er de så simple at alle kan være med + reservedele er meget
> billige.

Den Toyota jeg har set på er fra 1992 (sidste årgang carina II) og
har kørt ca 245.000 km. Har lige fået skiftet køler og tandrem og
kørt af 80 årig mand der nu køber en anden bil da den her ikke har
servostyring. Såvidt jeg har kunne lure (uden at have set den) tror
jeg den er i god stand og fået de service den skulle have etc. Sælger
virker meget reel.

Skodaerne jeg har set på virker umiddelbart også ok og har kørt
mellem 150-230.000 km.
De er ca fra 1995-1996, altså et par år nyere. Rusten skulle ikke
være noget problem. Der skal nok være noget på bagklappen, men det
gør jo ikke at den kører dårligt. Det er sikkert det samme som på
Toyotaen. Dog har de ligeledes lidt mere udstyr, så hvordan kan de
koste det samme tænker jeg?
Enten er det fordi Skodaen er mindre og har mindre nyværdi, eller
også er det fordi Toyotaen er bedre?!? Ellers burde markedskræfterne
vel slå ned på sådan noget...


> Jeg har begge gange valgt skodamotoreren (1,3) da denne er simpel og holder,
> men altså også snakker lidt mere. Desuden er der ingen tandrem i, så stille
> ventiler og skifte olie, så kører den evigt.


Det gør ikke så meget at den støjer lidt. Dog må der gerne være
indsprøjtning, så kæresten (når hun skal låne den) ikke skal rode
med chokeren (det går sikkert bare galt en dag).
Det ville dog være rart hvis den var til at køre på motorvejen uden
at man drukner i støj, selvom det langfra er her jeg tilbringer det
meste af min køretid.

Mvh Christian


tom \(cordoba sdi\) (29-11-2006)
Kommentar
Fra : tom \(cordoba sdi\)


Dato : 29-11-06 20:26

Skodaerne jeg har set på virker umiddelbart også ok og har kørt
mellem 150-230.000 km.
De er ca fra 1995-1996, altså et par år nyere. Rusten skulle ikke
være noget problem. Der skal nok være noget på bagklappen, men det
gør jo ikke at den kører dårligt. Det er sikkert det samme som på
Toyotaen. Dog har de ligeledes lidt mere udstyr, så hvordan kan de
koste det samme tænker jeg?

Toyataen er vel minimim "golf" klassen, hvor felciaen er "polo" klassen.
Altså en tand mindre. Især på bagsædet opdager du dette! Derudover er der
ikke specielt meget hype over at køre Skoda (omend det dog er blevet bedre).
Udstyr er der nu heller ikke meget af i en felicia med mindre du køber "G"
udgaven, altså GLX eller GLXi (i for 68 hypper mod 54, eller 75 i 1,6eren,
der så er en vw motor, men som jeg ikke vil anbefale)

> Jeg har begge gange valgt skodamotoreren (1,3) da denne er simpel og
> holder,
> men altså også snakker lidt mere. Desuden er der ingen tandrem i, så
> stille
> ventiler og skifte olie, så kører den evigt.

Det gør ikke så meget at den støjer lidt. Dog må der gerne være
indsprøjtning, så kæresten (når hun skal låne den) ikke skal rode
med chokeren (det går sikkert bare galt en dag).

Mener faktisk alle feliciaer har, kig efter MPI (multipoint injection). Det
var favoritterne der havde karb, trods det ellers var samme motor...

Det ville dog være rart hvis den var til at køre på motorvejen uden
at man drukner i støj, selvom det langfra er her jeg tilbringer det
meste af min køretid.

Smag og behag. Jeg har aldrig prøvet en audi så jeg ved ikke hvor lidt en
bil kan støje :) Min SDI støjer ihvertilfælde ikke mindre end feliciaen
(joe måske mindre vindstøj, men så tilsvarende mere motorstøj,,)



Flemming Bjerre (02-12-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Bjerre


Dato : 02-12-06 17:35

Jeg vil uden tvivl vælge en Carina.
Jeg har selv haft en Carina 2 fra 1992 gli. Da jeg solgte den havde den gået
390000km. Den har været stabil i alle årene og altid startet. Største
problem med denne bil er rust. Hvis den model du har fundet er i fin stand
kan du køre i en del år.
Hvis udstyr betyder meget skal du finde en Gli den har også ABS og servo
plus al udstyr.
Jeg har set flere Felicia med problemer med både rust og el i baglygterne.
Your choice
VH Flemming B
"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:456dded5$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Skodaerne jeg har set på virker umiddelbart også ok og har kørt
> mellem 150-230.000 km.
> De er ca fra 1995-1996, altså et par år nyere. Rusten skulle ikke
> være noget problem. Der skal nok være noget på bagklappen, men det
> gør jo ikke at den kører dårligt. Det er sikkert det samme som på
> Toyotaen. Dog har de ligeledes lidt mere udstyr, så hvordan kan de
> koste det samme tænker jeg?
>
> Toyataen er vel minimim "golf" klassen, hvor felciaen er "polo" klassen.
> Altså en tand mindre. Især på bagsædet opdager du dette! Derudover er
> der ikke specielt meget hype over at køre Skoda (omend det dog er blevet
> bedre). Udstyr er der nu heller ikke meget af i en felicia med mindre du
> køber "G" udgaven, altså GLX eller GLXi (i for 68 hypper mod 54, eller 75
> i 1,6eren, der så er en vw motor, men som jeg ikke vil anbefale)
>
>> Jeg har begge gange valgt skodamotoreren (1,3) da denne er simpel og
>> holder,
>> men altså også snakker lidt mere. Desuden er der ingen tandrem i, så
>> stille
>> ventiler og skifte olie, så kører den evigt.
>
> Det gør ikke så meget at den støjer lidt. Dog må der gerne være
> indsprøjtning, så kæresten (når hun skal låne den) ikke skal rode
> med chokeren (det går sikkert bare galt en dag).
>
> Mener faktisk alle feliciaer har, kig efter MPI (multipoint injection).
> Det var favoritterne der havde karb, trods det ellers var samme motor...
>
> Det ville dog være rart hvis den var til at køre på motorvejen uden
> at man drukner i støj, selvom det langfra er her jeg tilbringer det
> meste af min køretid.
>
> Smag og behag. Jeg har aldrig prøvet en audi så jeg ved ikke hvor lidt en
> bil kan støje :) Min SDI støjer ihvertilfælde ikke mindre end feliciaen
> (joe måske mindre vindstøj, men så tilsvarende mere motorstøj,,)
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste