Realistisk dieselforbrug
Fra : Preben

Dato : 28-11-06 22:50

Hej NG
Jeg overvejer at købe en brugt bil til at pendle på motorvejen mellem
Kolding og Esbjerg - altså de fleste kilometer ved 130 kmh.
Dermed kan jeg ikke bruge standard oplyste forbrugstal til ret meget,
så til brug for mine beregninger af hvilken bil jeg skal købe vil jeg
gerne have et kvalificeret gæt på hvad jeg kan forvente af
brændstoføkonomi for disse to alternativer:
1= Peugeot 206 fra 2003 med 1,4HDI motor
2= Peugeot 206 fra 2000 med 1,9 dieselmotor
MVH
Preben Jakobsen
Kolding

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 23:07

It happens that Preben formulated :
> [...]
> brændstoføkonomi for disse to alternativer:
> 1= Peugeot 206 fra 2003 med 1,4HDI motor
> 2= Peugeot 206 fra 2000 med 1,9 dieselmotor

Min 306 fra 2000 med 2.0 HDI 90HK kører omkring 16km/literen på samme
strækning. Jeg kører godt nok videre til Vejle (110km/t) men det har
næppe den helt store betydning.

Fra : Mogens...

Dato : 28-11-06 23:17

"Preben" <jakobsen.seest@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ...vil jeg gerne have et kvalificeret gæt på hvad jeg kan forvente af
> brændstoføkonomi for Peugeot 206 fra 2003 med 1,4HDI motor

Cirka 21,5 km/l - overvejende motorvejskørsel indenfor lovens rammer...

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 29-11-06 09:43

[...]

Vi har en C3 med samme motor, dog med siemens motorstyring - den går 22km/l
(er dog chippet )

/Claus

Fra : ct

Dato : 29-11-06 10:47

En anden ting, jeg har kørt begge - 1.4' eren kører bare SÅ meget bedre, og
virker slet ikke så 'diesel-agtig' end 1.9' eren...

ct

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-11-06 13:22

ct wrote:
> En anden ting, jeg har kørt begge - 1.4' eren kører bare SÅ meget bedre, og
> virker slet ikke så 'diesel-agtig' end 1.9' eren...

Til gengæld er en 206 med 1,4 HDI motor så sløv på motorvej at man
bliver helt flov over at køre i den... Bakkerne på motorvejen ved
Lunderskov kan den ikke accelerere op af så hvis man er under 130 når
man starter kommer man ikke derop før bakken er slut! Det var i hvert
fald min erfaring med den da jeg kørte i sådan en et par dage i
sommers - og den var helt ny. Generelt sløv i optrækket over 90km/t
men rigtig livlig til bykørsel.

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 30-11-06 17:13

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
ct wrote:
> [...]

fald min erfaring med den da jeg kørte i sådan en et par dage i
sommers - og den var helt ny. Generelt sløv i optrækket over 90km/t

Øh nå, tror nu nok vores smutter fra de fleste....... også en 2.0HDI
faktisk er vores hurtigere en den nye honda civic fra 0-80 km/t......
/claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-06 17:35

Claus & Lene, Ålborg has brought this to us :
> Øh nå, tror nu nok vores smutter fra de fleste....... også en 2.0HDI
> faktisk er vores hurtigere en den nye honda civic fra 0-80 km/t......

Og hvad så over 80 ? ;)

Den jeg lånte af Peugeot var i hvert fald et sløvt dyr, den havde intet
kraftoverskud overhovedet når den var på motorvejen, slet ikke på 130
strækningerne. Men som sagt, til bykørsel var den rigtig kvik - man
skulle næsten passe på ikke at påkøre bilen foran når man startede ved
at lyssignal ;)

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 20:03

On Thu, 30 Nov 2006 17:34:37 +0100, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>strækningerne. Men som sagt, til bykørsel var den rigtig kvik - man
>skulle næsten passe på ikke at påkøre bilen foran når man startede ved

Hmmm.....kig på en Punto 1.9 JTD så. Den kan godt følge med - og når
sælger får skiftet koblingen, så den ikke lige skrider op på 3500 -
4000 o/min under fuld acceleration i 4. og 5. bliver det nok bedre.
Samtidig går skidtet 22 km/l i tjøihaunsk myldretid
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-06 23:25

Ivan Madsen wrote :
> [...]
> 4000 o/min under fuld acceleration i 4. og 5. bliver det nok bedre.
> Samtidig går skidtet 22 km/l i tjøihaunsk myldretid

Hva sku jeg kigge på den for ? ;) min 2.0 HDI kører mig fint det den
skal :)

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 09:16

On Thu, 30 Nov 2006 23:25:22 +0100, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Hva sku jeg kigge på den for ? ;) min 2.0 HDI kører mig fint det den
>skal :)

Jeg hoppede vist ind et forkert sted - det var din kritik af 1.4
HDi jeg tænkte på. Helt så slemt som du beskriver oplevede jeg den
ikke på en test omkring Roskilde, men bakkerne er heller ikke så store
deromkring
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : Il Duce

Dato : 01-12-06 09:01

> Øh nå, tror nu nok vores smutter fra de fleste....... også en 2.0HDI
> faktisk er vores hurtigere en den nye honda civic fra 0-80 km/t......

Med eller uden malerbøtter i bagagerummet?

--

MVH

Thomas

Fra : TDN

Dato : 01-12-06 09:34

> [...]
>

> Øh nå, tror nu nok vores smutter fra de fleste....... også en 2.0HDI
> faktisk er vores hurtigere en den nye honda civic fra 0-80 km/t......

Hmmm...

206 HDI 68 hk 0-100 15 sek.
Honda Civic 140 hk 0-100 8,6 sek

Selvom det er 0-80 så tror jeg du skal længere ud på landet med den
historie, eller måske Honda har glemt at slække håndbremsen eller måske
havde medlidenhed med Pug'en

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-06 14:22

Hej Preben,

jeg har en 206 1.4 Hdi fra 2002, som kører ml. 19-21 afhængigt af
kørselsmønster. På lange ture ved 70-90 km/t har den været oppe på 26.
Desuden har den kørt upåklageligt og har i de 130.000 km jeg har kørt den
kun fået skiftet sliddele Hvis du skal køre meget på motorvej er 2.0
Hdi-udgaven nok en del sjovere at køre, men jeg ville ikke gå efter den
gamle 1.9...

Mvh

Casper

Fra : Stefan

Dato : 29-11-06 19:13

> Hdi-udgaven nok en del sjovere at køre, men jeg ville ikke gå efter den
> gamle 1.9...

1.9'eren går ikke særlig langt pr/l ?

Stef

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 29-11-06 19:47

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> 1.9'eren går ikke særlig langt pr/l ?

Mener min 206 1,9 fra '98 (svjh) kørte omkring 16 km/l, på min daglige t/r
pendling fra Kbh. til Vordingborg. 95% motorvej med 125 km/t (det var før
130km/t blev tilladt)

/Asger

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 29-11-06 19:55

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEtv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pendling fra Kbh. til Vordingborg. 95% motorvej med 125 km/t (det var før

Btw. Jeg husker, at jeg var overrasket over hvor kvik den rent faktisk
var..! Min gamle mor kører i den i dag, og når jeg lige kører en tur i den,
er jeg stadig positivt overrasket.

Bevares, nogen racerbil er det ikke, men decideret sløv er den bestemt
heller ikke. Præcis 150 km/t på toppen (iflg. speedometeret) kan den klare,
uden at lyde anstrengt, i øvrigt.

Diesel-støjen er, som det er med de fleste ældre diesel-biler, mest udtalt,
når motoren er kold, derefter 'sænker roen sig'

/Asger

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 09:32

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> HDi jeg tænkte på. Helt så slemt som du beskriver oplevede jeg den
> ikke på en test omkring Roskilde, men bakkerne er heller ikke så store

Nej lunderskov bakkerne er ret voldsomme af en motorvejsbakke at være.
Men helt generelt syns jeg 1,4HDI har for lidt overskud på motorvejen
og kører med alt for højre omdrejninger (=den er ikke særlig
økonomisk!). Det kan jo være det bare har været en uheldig bil jeg
havde fat i - men både den Peugeot 206 og den Toyota Yaris (ved ikke
om det er HDI men 1,4 var det) kørte på samme måde, højre
omdrejninger og ikke noget særligt kraftoverskud.

Fra : Mogens...

Dato : 01-12-06 18:07

> Nej lunderskov bakkerne er ret voldsomme af en motorvejsbakke at være.

Ah nu må du lige da. Hverken min Scenic dCi eller BMW 530d
regner bakkerne (den ene eller anden vej) for noget...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 19:00

Mogens... has brought this to us :

> Ah nu må du lige da. Hverken min Scenic dCi eller BMW 530d
> regner bakkerne (den ene eller anden vej) for noget...

Næ, det går min 306er da heller ikke - men i forhold til den øvrige del
af motorvejen så er det da nogen rimelig stejle bakker. Jeg tror næsten
man skal op til Ejer Bavnehøj før man finder nogen der er værre. Måske
Storebæltsbroen og Lillebæltsbroen er stejlere - men på E20 mod Esbjerg
er der ingen steder det går mere opaf end ved Lunderskov.

Fra : Mogens...

Dato : 01-12-06 19:05

> Næ, det går min 306er da heller ikke

Godt så :)

<clip af en hel masse om naturens anotomi mellem Esbjerg og Kolding)

Vi har en gang kørt på en "bakke" med 50% stigning. Ingen troede på
det, så året efter tog vi vennerne med derned og glorde en del billeder,
der kunne vises de "vantroende"
(den ligger i det sydvestlige hjørne af Schweiz)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 12:35

TDN wrote:

> [...]

> Selvom det er 0-80 så tror jeg du skal længere ud på landet med den
> historie, eller måske Honda har glemt at slække håndbremsen eller måske

Ja det lyder næsten som om der er sket en fejlleverance så de har
fået en 2.0 benzinmodel af 206eren - så begynder det at lyde
realistisk :)

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 01-12-06 19:14

TDN wrote:

> [...]

Ja det lyder næsten som om der er sket en fejlleverance så de har
fået en 2.0 benzinmodel af 206eren - så begynder det at lyde

Tja, det er nok ikke for sjovt Ilduce spørger om der var malerbøtter bagi -
måske Hondaen var hans

Og JA, den smutter til enhver tid fra en gammel 306 2.0 HDI - C3 giver ca.
110 HK/ 265 Nm og det er en 1,4 HDI 8v

/claus

Fra : TDN

Dato : 01-12-06 19:47

> [...]
> bagi - måske Hondaen var hans
>
> Og JA, den smutter til enhver tid fra en gammel 306 2.0 HDI - C3 giver ca.

En effektforøgelse på næsten 62%, det er da vildt. kan den holde til det?
Kræver så voldsom tuning ikke en IC og anden kobling?

Mvh
Thomas

Fra : Il Duce

Dato : 01-12-06 22:32

> En effektforøgelse på næsten 62%, det er da vildt. kan den holde til det?
> Kræver så voldsom tuning ikke en IC og anden kobling?

Bilen har fået eftermonteret intercooler. Citroën var så flinke at forberede
bilen til intercooler, så operationen var ret overskuelig. Koblingen har det
rigtigt nok svært med momentet (og det er så en forsigtig måde at sige, at
den slet slet ikke kan klare det...) men bilen får snart ny kobling. Motoren
virker sund og rask, den ryger ikke synligt, indsugningstemperaturen er
lavere end da bilen var standard og den er nærmest umulig at banke under
20km/l, selv ved ren bykørsel. Det er sådan lige hvad jeg ved om den. Men
jeg ved så heller ikke alt, bl.a.var jeg ikke klar over, at den var
hurtigere end min Honda, for det har jeg aldrig set...

--

MVH

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 21:00

on 01-12-2006, Claus & Lene, Ålborg supposed :
> Og JA, den smutter til enhver tid fra en gammel 306 2.0 HDI - C3 giver ca.
> 110 HK/ 265 Nm og det er en 1,4 HDI 8v

Godt nok er der kommet en del flere HK i HDI motoren siden 2000 hvor
min er fra, men 110HK fra en 1,4 - så er der da vist også snydt med
motoren efter fabrikken er der ikke ?