Gårsdagens kvaj
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 27-11-06 09:29

Jeg har lagt mærke til at mange bilister overreagerer fuldstændigt når der
kommer et udrykningskøretøj. I går var ingen undtagelse. Lægeambulancen
kommer imod mig på landevejen. Foran mig kører en stribe biler. Sporet
Lægeambulancen kører i er helt frit. Folk i min vognbane begynder at trække
ind - unødvendigt, men harmløst. 5-8 biler længere oppe i rækken er der én
der tænker at nu skal det fandeme gøres ordentligt. Så snart han spotter
ambulancen, river han bilen ud i rabatten - OG PARKERER! Jeg tænkte at det
var vel for f*anden ikke derfor han fjernede bilen fuldstændigt fra vejen
men jo ... og da han så satte igang igen, orienterede han sig ikke, og var
MEGET tæt på at buldre direkte ind i bilen der kørte foran mig.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-06 10:02

Kim Frederiksen wrote:

> Jeg har lagt mærke til at mange bilister overreagerer fuldstændigt
> når der kommer et udrykningskøretøj.

Det har jeg også bemærket mig.

> [...]
> biler længere oppe i rækken er der én der tænker at nu skal det
> fandeme gøres ordentligt. Så snart han spotter ambulancen, river han

Eller de er lige ved at gå i stå foran langt nede under fartgrænsen. Skide
irriterende når man kommer kørende der med ETA præcis som man ønsker og
fartpiloten aktiveret.

:)

--
Per, Esbjerg
ETA=Estimated Time Arrival

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 27-11-06 11:21

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> ETA=Estimated Time Arrival

ETA = Estimated Time of Arrival :)

Jacob (BMW E46)

Fra : Lars

Dato : 27-11-06 13:00

> [...]
> irriterende når man kommer kørende der med ETA præcis som man ønsker og

Det må jeg indrømme, - har jeg oplevet, - dog ikke så ofte som du åbenbart.
Men jeg var lige ved at sige, - bedre med en reaktion end ingen reaktion.

For hvad jeg meget oftere har oplevet er at der kører en (i samme vognbane
og retning) sikkert med en ETA tid, - og vedkommende vil sandelig ikke
flytte sig, for ingen skal bestemme det. Og når man så ligger der med
hurralys og hele balladen tændt, og et sæt blå fjernprojektører der bestemt
ikke kan overses, heller ikke i dagslys lige op i bakspejlet på bilen
foran, - så er det sørme træls at der ikke gives plads. Bilister behøver
såmænd ikke gøre så meget når der er et udrykningskøretøj, - og langt de
fleste kan finde ud af at trække lidt ind til højre, - i begge sider, - så
midten af vejen er fri, og så går det fint, - lige indtil en bilist
tænker, - heeey de trækker ind, - så overhaler jeg.....og det sker hver
eneste dag, se det er ikke sjovt for så skal man altså op og stå på en
bremsepedal. Og spørg lige hvordan kollegaen i bårerummet har det? For i
modsætning til hvad mange tror køres der som reglen ikke kørsel1 for at
komme hurtigt frem, - men for at sikre en GLIDENDE kørsel uden opbremsninger
og for mange sving, - for når man står der med en behandling af en PT er det
ikke sjovt at blive kastet op mod skillevæggen ved en opbremsning, for slet
ikke at tale om hvordan PT har det med det.

Så altså giv plads og lad udrykningskøretøjer komme forbi, og kan det ske
uden at nedsætte hastigheden m.v. er det fint, men er det nødvendigt så
nedsæt hastigheden/kør ind til siden, og kom det minut sener frem. Tænk på
det KUNNE være dig selv, eller familie, der lå i bårerummet næste gang,
eller der stod og ventede på ambulancen/politiet whatever. I alle fald er
det vigtigt at tilkendegive dine hensigter, og køre man på f.eks. en
landevej er det en god ide at sætte blinket ud til højre for at vise
udrykningskøretøjet at man har set det, - og er opmærksom på det.

Og sidder der nu en enkelt eller to og undre sig over at ambulancer (især
sengevogne) ofte foretrækker midt eller ydresporet på motorveje, - selv om
de måske ikke køre så pokkers stærkt, - så er forklaringen, - hensynet til
patienten. I indersporet er der som reglen sporriller, og jeg er sikker på
at dem der har prøvet turen vil give mig ret i at den slags ikke er det
sjoveste at køre på/i når man ligger på en båre eller i en seng. Så selv om
der ikke er blink på er det ofte årsagen til at en ambulance ligger mere
eller mindre fast i midtersporet.

Lars

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 27-11-06 14:07

"Lars" <badge5050SPAM@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det må jeg indrømme, - har jeg oplevet, - dog ikke så ofte som du
> åbenbart. Men jeg var lige ved at sige, - bedre med en reaktion end ingen
> reaktion.

Helt sikkert ... jeg kan dog (heldigvis) ikke mindes at have set en bilist
der ikke flytter sig for en ambulance, men det sker garanteret dagligt.

> For hvad jeg meget oftere har oplevet er at der kører en (i samme vognbane
> og retning) sikkert med en ETA tid, - og vedkommende vil sandelig ikke
> flytte sig, for ingen skal bestemme det.

Det er en af de situationer hvor jeg ikke har noget imod at hammeren falder
hårdt. De skulle fandeme have prygl, dem der ikke fatter at flytte sig når
andre er i nød.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-11-06 14:32

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en af de situationer hvor jeg ikke har noget imod at hammeren
> falder hårdt. De skulle fandeme have prygl, dem der ikke fatter at flytte
> sig når andre er i nød.

Hørt!
For noget tid siden oplevede jeg at en sengeambulance under eskorte måtte
helt ned i fart fordi en Fiat Uno ikke kunne finde ud af at komme ind til
siden - til trods for at MC Jørgen kørte ved siden af bilen for fuld
udrykning, og med fagter der ikke burde være til at misforstå forsøgte at få
den ind til siden.
Det endte med at han kørte helt tæt på - hamrede hånden 2 gange ned i
taget - og så kan det være bilen kom ind til siden. Han forlod så eskorten
for liiige at få afprøvet de store bogstaver. Havde fornøjelsen af at opleve
den svada fra et meget nærliggende busstoppested. Hold da op der var en
der - fuldt fortjent - havde røde ører.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Anders Majland

Dato : 27-11-06 23:05

> [...]
> siden - til trods for at MC Jørgen kørte ved siden af bilen for fuld
> udrykning, og med fagter der ikke burde være til at misforstå forsøgte at

Jeg synes tit at jeg oplever bilister i kbh der helt "vælger" at overse et
udrykningskøretøj. Selvom jeg er på mc og altid kører med ørepropper under
hjelmen skal man godt nok være meget uopmærksom på hvad foregår omkring en
..... Jeg hører som regel udrykningen længe inden jeg ser den og det er godt
nok de færreste biler der dæmper mere end ørepropper og hjelm ....

Men jeg har også lært at passe på med at give for god plads. På landevejen
fra Holbæk mod odden kommer der en modkørende ambulance med fuld musik. Den
overhaler en masse andre modkørende og da den er ved at nærme sig blinker
jeg til højre og sænker farten. Det får idioten bag mig til at påbegynde
overhaling af mig. Han når op på siden af mig med nok tæt på 100km/t hvor
jeg er nede på ~60 da han opdager ambulancer der kommer på midterstriben
forfra og han derfor klodser bremserne og trækker ind lige foran mig . Jeg
har ikke ABS på mc'en og kan altså ikke stoppe så hurtigt som en Touran's
ABS så jeg "vælger" at tage den højre om i botanikken som heldigvis var
rimelig jævn.... Jeg er så chokket at jeg ikke får taget hans nummer for så
snart ambulancen er væk sætter han igang igen med hjulspin og er hurtigere
væk end jeg får pulsen i nærheden af det normale igen ... Da jeg når ud til
færgen holder der godt nok en touran i rækker der ligner meget og selvtægt
var oppe og vende i hovedet ....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-12-06 12:44

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> den svada fra et meget nærliggende busstoppested. Hold da op der var en

Har 'man' mulighed for at indkalde kørekortet til "syn" i det tilfælde?

Syntes relevant.

--
MVH Finn Flaskehalsproblem? Det eneste flaskehalsproblem jeg kan få
øje på er i overkanten af baglommerne hos arbejdsgiverne. De skulle se

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-06 13:14

on 02-12-2006, Finn Guldmann supposed :
> Har 'man' mulighed for at indkalde kørekortet til "syn" i det tilfælde?

Politiet kan til enhver tid indkalde til orienterende køreprøve hvis de
er i tvivl om hvorvidt en given billist kan køre forsvarligt og efter
lovgivningen.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 27-11-06 15:03

Den Mon, 27 Nov 2006 14:06:44 +0100 sendte "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> følgende røgsignaler:

>Det er en af de situationer hvor jeg ikke har noget imod at hammeren falder
>hårdt. De skulle fandeme have prygl, dem der ikke fatter at flytte sig når
>andre er i nød.

Ellers kunne en toptunet lastvogn med sneplov køre foran og "skille
vandene"...

--
- "Muslimerne synes at svin er urene dyr, hvorfor det?"
- "Jah, det er vel fordi at de ruller sig i deres egen afføring."

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-11-06 11:46

Hr. Jensen wrote:

> Ellers kunne en toptunet lastvogn med sneplov køre foran og "skille
> vandene"...

En fristende tanke - men den ville jo deværre nok øge behovet for ambulancer
betragteligt...

Ebbe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-12-06 15:03

Ebbe Kristensen skrev:
> En fristende tanke - men den ville jo deværre nok øge behovet for ambulancer
> betragteligt...

Det kunne der jo så laves om på.

Hvad med sådan en svend her?
http://www.fire-engine-photos.com/picture/number227.asp

Om denne model kan ved jeg ikke, men nogen af dem kan "gå" 150 km/t med
40 tons totalvægt. Og noget af de 20-25 tons vand de kan medføre skudt
ud af kanonen på toppen ville nok have sin virkning på snøvlehovederne.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-12-06 12:42

Kim Frederiksen skrev:
> Helt sikkert ... jeg kan dog (heldigvis) ikke mindes at have set en bilist
> der ikke flytter sig for en ambulance, men det sker garanteret dagligt.

Særligt på motorvejene kan det godt blive en krig for en ambulance at
komme fremad.

> Det er en af de situationer hvor jeg ikke har noget imod at hammeren falder
> hårdt. De skulle fandeme have prygl, dem der ikke fatter at flytte sig når
> andre er i nød.

Sikke en folkeforlystelse der kunne blive til hvis det skulle foregå
offentligt.

Fra : Anders Mogensen

Dato : 27-11-06 21:01

> Foran mig kører en stribe biler. Sporet Lægeambulancen kører i er helt
> frit. Folk i min vognbane begynder at trække ind - unødvendigt, men
> harmløst.

Det er faktisk rigtig rart at folk trækker ind til siden selvom den anden
vejbane umiddelbart ser fri ud. Kommer man bagfra, er det også rigtig
lækkert hvis folk trækker ind til siden, mens de blinker. Så er man sikker
på de har set en.
Og jeg skulle hilse at sige at folk har svært ved at se en (mærkeligt, men
sandt). Har lagt bag ved flere biler i en stor Mercedes automobilsprøjte,
fuld hornmusik og discolys, og de fatter ikke en meter, sørgeligt... Og den
er heller ikke god nok hvis de tænker: Det er en lastbil, jeg kører mindst
lige så hurtig. Det kan godt være de kører næsten lige så stærkt, men det er
drøn irriterende med biler foran, og så snart der kommer anden trafik, eller
et lyskryds med rødt, så er de pænt meget i vejen...

Fra : ena

Dato : 27-11-06 21:43

"Anders Mogensen" <anders-m@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det er drøn irriterende med biler foran, og så snart der kommer anden
> trafik, eller et lyskryds med rødt, så er de pænt meget i vejen...

Det kunne jo være en selv eller ens nærmeste der skulle frem hurtigt i en
ambulance - jeg spurgte faktisk for et par år siden den lokale Falck station
hvad de helst ville have man gjorde, jeg møder nemlig ofte et
udrykningskøretøj her hvor jeg bor og har altid blinket ind til siden og
nedsat hastigheden (trådt let på bremsen mens jeg holder helt ud til højre)
for at signalere klart til udrykningskøretøjet at jeg har set dem og viger
for dem - og det var heldigvis sådan min lokale Falck station helst så at
man gjorde. Selvfølgeligt skal man ikke stoppe helt op med mindre der er en
speciel årsag - men vis dem at du har set dem og du agter at holde ind til
højre og lade dem passere.

Har faktisk et familiemedlem hvis liv var i fare og måtte transporteres med
eskorte til rigshospitalet - så man har sku bare at hjælpe dem igennem så
smertefrit for udrykningskøretøjet (og patienten) som muligt.

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-11-06 23:35

> [...]
> sandt). Har lagt bag ved flere biler i en stor Mercedes automobilsprøjte,
> fuld hornmusik og discolys, og de fatter ikke en meter, sørgeligt... Og

Jeg må indrømme at jeg har prøvet at have ambulance lige bag mig, jeg kunne
først høre hans horn da han kom op på siden, og han blå blink for neden er
for langt ned til at de kan ses når han er helt tæt på da samme gælder
toplysene (altså de er for højt oppe)

> [...]
> er drøn irriterende med biler foran, og så snart der kommer anden trafik,
> eller et lyskryds med rødt, så er de pænt meget i vejen...
Det kan jeg godt følge dig i.

Jeg prøver også at give plads hvis jeg ser jer komme.

Den anden dag på motor trafik vejen kom der en politi bil, jeg bemærkede
godt nok at den havde blå blink men det var 2-3 km bagude, der var kun en
3-4 biler på det tidspunkt 00:30 om natten, det forsvandt så igen, for så at
dukke op 50 m. bag mig med små 150+ hold da op hvor blev jeg forskrækket,
jeg mener de kunne da godt lige have tændt mere 2 sek før de passerede mig.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-12-06 14:59

Jørgen L. skrev:
> [...]
> først høre hans horn da han kom op på siden, og han blå blink for neden er
> for langt ned til at de kan ses når han er helt tæt på da samme gælder

Den har jeg også prøvet.

Det skal så siges at det er så mange år siden at det ikke var normalt
med mere end et syltetøjsglas på taget.

Men han blev liggende lige bag mig, fandt jeg ud af, mens han sikkert
svovlede over hvorfor den lastbil ikke flyttede sig.

Men jeg kunne ikke se ham, kun høre ham.

Efterfølgende kontaktede jeg politiet for at høre om ikke der kunne
gøres noget enten ved kørslen eller ved lygtens placering så også
lastbiler havde en chance for at få øje på dem.

Siden er der jo kommet meget mere lys på udrykningskøretøjer. Men jeg
kunne godt tænke mig at man blandede lygterne så der både er
"Nefalygter" og roterende blink. De ses bedst under forskellige forhold.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-12-06 12:39

Kim Frederiksen skrev:
> [...]
> men jo ... og da han så satte igang igen, orienterede han sig ikke, og var
> MEGET tæt på at buldre direkte ind i bilen der kørte foran mig.

Hvorfor tror du det sommetider er gennemført at få en taxi fra A til B
hurtigere end det lod sig gøre at få en ambulance med udrykning fra
samme A til samme B?