Skal moderne biler køres til?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 25-11-06 10:38

Så fik hentet min nye Octavia Combi i mandags - dejlig bil.

Jeg spurgte forhandleren om man skulle kører den til, og hvordan, men han
sagde at det var faktisk ikke nødvendigt i en moderne bil.

Man skulle blot kører almindeligt.

Hmmm ... Fint nok, men jeg husker historierne fra min gamle far om hvor
vigtigt at man fik bilen kørt til og hvor vældigt forstigtig man skulle være
med omdrejningerne osv.

Men hvad siger i? Skal man kører bilen til? Hvor mange km og hvad skal man
agte på?

Mvh

KA

Fra : Karsten7870

Dato : 25-11-06 10:57

Klaus Andersen wrote:
> [...]
> være med omdrejningerne osv.
>
> Men hvad siger i? Skal man kører bilen til? Hvor mange km og hvad skal man

Efter min mening er det stadig tilrådeligt ikke konstant at spinde over ca.
3500 omdr./min. Man skal heller ikke lade den sejtrække. Hellere røre lidt
oftere i gryden. Vigtigst er nok stadigvæk at skifte olien ved de første
1000 km, samt checke den løbende. Begynder den at blive umanerlig sort, bør
man nok skifte igen. Alt med måde og inden for rimelighedens grænser.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Mogens...

Dato : 25-11-06 11:04

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man skulle blot kører almindeligt. Men hvad siger i? Skal man kører bilen
> til? Hvor mange km og hvad skal man agte på?

Jeg har altid fulgt instruktionsbogen på det punkt - og i de VAG-biler,
jég har ejet, var der et mindre afsnit i bogen om emnet. Følg det...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-11-06 12:01

On Sat, 25 Nov 2006 10:38:27 +0100, "Klaus Andersen"
<klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

>Så fik hentet min nye Octavia Combi i mandags - dejlig bil.

Tillykke med den! :)

> [...]
>
>Man skulle blot kører almindeligt.
>
>Men hvad siger i? Skal man kører bilen til? Hvor mange km og hvad skal man

I manualen til vores 2006 Octavia Combi er det beskrevet. De først
x000 km bør man i følge den undgå at give fuld gas samt undgå at køre
motoren end xx % fra det røde felt. Jeg kan ikke huske de præcist
værdier, men det er beskrevet.

I samme manual står der også at nye bremser skal tilkøres, det samme
gælder for dæk.

** Lars

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 18:51

Med min A3 sportsback var de flade af grin da jeg spurgte om den skulle have
skiftet olie efter xxxx km. De sagde bare, kom ind om et år, og nyd din nye

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-06 19:00

In article <ip%9h.552$FX5.174@news.get2net.dk>,
"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> wrote:

> Med min A3 sportsback var de flade af grin da jeg spurgte om den skulle have
> skiftet olie efter xxxx km. De sagde bare, kom ind om et år, og nyd din nye
> bil.

Samme oplevede vi med vores nye bil..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 21:26

> Samme oplevede vi med vores nye bil..

Samme med Avensis'en og Aygo'en. Men ok, de er jo ikke med i VAG.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-11-06 10:03

Morgan Jones wrote:
> Med min A3 sportsback var de flade af grin da jeg spurgte om den skulle have
> skiftet olie efter xxxx km. De sagde bare, kom ind om et år, og nyd din nye
> bil.

Det er fordi alle VAG biler bliver leveret fra fabrikken med Tec 2000
motorolie ;)

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 06:14

Klaus Andersen wrote:
> Men hvad siger i? Skal man kører bilen til? Hvor mange km og hvad
> skal man agte på?

Står der ikke noget om emnet i manualen?
Jeg vil mene, at de første 1500 km er de kritiske. Lad være med at give fuld
gas, og tag det roligt med gearskiftene.

MVH Søren

Fra : Morgan Jones

Dato : 26-11-06 09:13

> Står der ikke noget om emnet i manualen?
> Jeg vil mene, at de første 1500 km er de kritiske. Lad være med at give
> fuld gas, og tag det roligt med gearskiftene.

Der står ikke noget om det i hverken (nye) Audi eller Toyota manauler....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-11-06 09:37

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Der står ikke noget om det i hverken (nye) Audi eller Toyota manauler....

Brugsfovirring, Instruktionsbog?. Det er tilladt at tænke mere, end
marketing afd. tror du kan klare. De vil helst ikke belemre med for meget
teknisk info. og "løftede fingre" ;). Det kan jo give indtryk af, at det er
noget skrammel, du har købt: Nye biler skal køres alm., men forsigtigt i
starten, og have checket olieniveau ofte- hvis du er flink får den ny efter
1-2000 km.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-06 10:02

In article <p0cah.8$M%7.3@news.get2net.dk>,

> Der står ikke noget om det i hverken (nye) Audi eller Toyota manauler....

I manualen til vores koreaner står der en lille spalte skrevet om
emnet.. der står at bilen ikke kræver special tilkørsel, men at det de
første 1000 km (for diesel) anbefales at man ikke kører med fuldgas,
acc. hårdt, kører for lange stræk med fast jævn fart (altså varierende
kørsel istedet for) og at man ikke kører med anhænger.

For Benzin er det noget lign. det samme, men bare 2000 km istedet for,
samt man ikke må køre over 130km/t.

Det som der faktisk står i afsnittet er bare at man skal køre normalt og
varierende.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-11-06 12:21

On Sun, 26 Nov 2006 09:13:10 +0100, "Morgan Jones" <morgan@jones.dk>
wrote:

>Der står ikke noget om det i hverken (nye) Audi eller Toyota manauler....

Men det er da egentlig tankevækkende - at vec nøjagtig samme motor i
en Skoda Octavia (2.0 TDI 140hk) anbefales tilkøring fra fabrikkens
side.

Gad vide hvorfor?

** Lars

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-11-06 20:03

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Men det er da egentlig tankevækkende - at vec nøjagtig samme motor i
> en Skoda Octavia (2.0 TDI 140hk) anbefales tilkøring fra fabrikkens
> side.
>
> Gad vide hvorfor?

Audi-kunderne har jo købt en noget dyrere bil, så den skulle jo gerne
fremstå noget mere moderne. Hvis det var min Audi (og jeg ellers ville
beholde den længe) fik den frisk olie efter 1500 km uanset hvad de skriver i
bøgerne. Motorerne er jo ikke samlet i sterile omgivelser helt uden støv, og
bearbejdningen vil efterlade en eller anden mængde spåner i 'hjørnerne' på
delene. Eller er der sket rigtig meget siden jeg så en motormontage i 1988
(BMW M-afd.) ??
Jeg mener da også at sådan en VAG-diesel kører med alustempler i
støbejernsforinger, og de to materialer vil tilpasse sig hinanden og derved
sende 'grums' i olien i starten. I princippet kan man udbore perfekt og
forme stemplerne, så de passer i hullerne med perfekt slør, når der er
kommet varme på maskinen, men ude i virkeligheden er der tolerancer, selv
hos VW.

Leo