ET-værdi, hvad angiver det?
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-11-06 16:02

Hej

Jeg ved at ET angiver indpresning på fælg. Men hvor er det målt fra? Vil en
mindre værdi rykke fælgen udaf eller er det omvendt?

Min bil er født med ET49, men kan se flere steder (bl.a. EBAY) at man sælger
fælge med en lavere ET til min bil....

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-06 16:26

Henrik Nielsen skriver:

> Jeg ved at ET angiver indpresning på fælg. Men hvor er det målt fra? Vil en
> mindre værdi rykke fælgen udaf eller er det omvendt?

Det er afstanden fra midten af fælgen og ud til anlægsfladen. En mindre
værdi vil fø hjulene længere ud.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-11-06 16:30

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min bil er født med ET49, men kan se flere steder (bl.a. EBAY) at man
> sælger fælge med en lavere ET til min bil....

Her er en forklaring
http://hjem.get2net.dk/toyotaextreme/fgindp.htm

Husk at du max må afvige med 10mm (ET måles i mm)
Mener at det kun gælder nedad således at du f.eks. minimum skal køre med
ET39 (men nogen kan sikkert rette mig hvis jeg husker forkert

Er bilen fra efter en gang i 1990 er ET-værdien på standardfælgene angivet i
bilens typegodkendelse.
Hvis den er det (fra efter 90) kan du med registreringsattesten i hånden slå
typegodkendelsen op på
http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=445&subtabid=-1
(hvis du nu skulle være i tvivl om dine ET49-fælge er standard)

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-11-06 08:26

Tak til jer begge.

Jeg vil da lige prøve at slå op og se på nettet når jeg kommer hjem. Det er
en årg. '92 (MB, W124)