Tågelygter - Jeg vil også være med
Fra : Kåre

Dato : 23-11-06 16:01

Det lader til at alle snakker om tågelygter herinde, så jeg vil også være
med...

Punkt1: Hvad er tågelygter?
Jeg har på min Mazda626 et sæt lygter som sidder tættere ved vejen end de
"normale" lygter.
Når jeg starter bilen, er det disse lygter der lyser, og de normale er
slukkede.
Når jeg drejer rundt på "lyskontakten", så skifter den til de normale
lygter, samtidig med at al instrumentbelysning dæmpes.
Er disse nederste lygter tågelygter?
I bilannoncer kan jeg se at de ofte har dette ekstra sæt lygter tæt på
vejen, når der i annoncen reklameres med tågelygter.
Jeg kan bare ikke helt se at de skulle være specielt gode i tåge. Og jeg kan
i den grad ikke se at de skulle genere nogen, idet de ikke lyser lige så
kraftigt som de normale, ej heller lige så højt.
Jeg bruger dem om dagen, og skifter til de andre om natten. Håber ikke jeg
generer nogen!

Punkt2: Jeg har aldrig i mit liv følt mig generet af tågelygter. Forstår
ikke den store opstandelse...

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-06 16:32

"Kåre" skriver:

> Punkt1: Hvad er tågelygter?
> Jeg har på min Mazda626 et sæt lygter som sidder tættere ved vejen end de
> "normale" lygter.

Det kunne være tågelygter

> Når jeg starter bilen, er det disse lygter der lyser, og de normale er
> slukkede.

Så fungerer de som kørelyslygter.

> Er disse nederste lygter tågelygter?

Kan du tænde dem på en knap, når det normale lys er tændt ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kåre

Dato : 24-11-06 07:39

> Det kunne være tågelygter

> Så fungerer de som kørelyslygter.

> Kan du tænde dem på en knap, når det normale lys er tændt ?

Nej. Det er enten eller.
Kan bare ikke forstå at det skulle være tågelygter.

mvh
Kåre

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-11-06 17:11

Kåre explained on 23-11-2006 :
> Jeg kan bare ikke helt se at de skulle være specielt gode i tåge. Og jeg kan
> i den grad ikke se at de skulle genere nogen, idet de ikke lyser lige så
> kraftigt som de normale, ej heller lige så højt.

Netop fordi de lyser meget lavt er de gode til tåge for så lyser de
under tågen og ikke ind i tågen. Hvis de lyser ind i tågen er der stor
risiko for at tågen ses som en hvid væg og man ikke kan se igennem den.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : lindenskov

Dato : 23-11-06 21:42

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message

> Punkt2: Jeg har aldrig i mit liv følt mig generet af tågelygter. Forstår
> ikke den store opstandelse...
>
> mvh
> Kåre

Jeg tror problemet er at folk har dem tændt i tide og utide. De skal vel kun
tændes når det er tåget?

Jeg må indrømme jeg er heller ikke normalt generet af dem, på nær når det er
regnvejr. Så syntes jeg der er mange tågelygter der blænder ekstremt meget
fordi vandet fra kørebanen bliver reflekteret lige ind i fjæset på mig. Om
det så er fordi de er indstillet forkert ved jeg ikke.

Fra : lindenskov

Dato : 23-11-06 21:44

"lindenskov" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> meget fordi vandet fra kørebanen bliver reflekteret lige ind i fjæset på
> mig. Om det så er fordi de er indstillet forkert ved jeg ikke.

eller... lyset fra lygterne bliver reflekteret i vandet, som så lyser mig
ind i fjæset. Det er nok noget der henad jeg mener

Fra : TG

Dato : 23-11-06 22:29

lindenskov skrev:
> "lindenskov" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> eller... lyset fra lygterne bliver reflekteret i vandet, som så lyser mig
> ind i fjæset. Det er nok noget der henad jeg mener

Men er det anderledes end almindeligt nærlys, på en regnvåd vej?
Ikke i min overbevisning. Faktisk synes jeg oftere at jeg er generet af
forkert indstillede nærlys, end af tågelygter.

/TG

Fra : Niels Pein

Dato : 24-11-06 00:39

"TG" skrev ...

> Men er det anderledes end almindeligt nærlys, på en regnvåd vej?
> Ikke i min overbevisning. Faktisk synes jeg oftere at jeg er generet af
> forkert indstillede nærlys, end af tågelygter.

Jeg har det sådan når jeg kører i mørke, at jeg så klart synes det er
lettest at se hvis der ikke er nogen lygter overhovedet der lyser imod mig,
dvs. jeg er f.eks. alene på vejen.
Bare man møder een modkørende (bil eller motorcykel), bliver det sværere at
se egen vejbane, uanset at lyset er justeret og anvendt korrekt. Møder jeg
3-4 modkørende række, bliver det endnu sværere, selvom man dog stadig kan
se nok.
Altså; jo mere lys der lyser imod, jo sværere at se. Sådan tror jeg de
fleste har det.

Og når en modkørende i mørke så har tændt både nærlys og tågelygter, så
lyser han med mere lys imod mig end nødvendigt (og mere end lovligt), så det
er på et eller andet niveau generende.
Og de der kører med tågelys tændt i klart vejr har jo ikke en pind at bruge
det til selv, med mindre nærlyset er i stykker. Så sluk dog de tågelygter
når det ikke er tåget. I hvert fald i mørke, og særligt når det regner.

At køre med dem tændt alligevel, er at udvise manglende hensyn overfor
medtrafikanterne. Og det er jo ikke noget at være stolt over.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-06 09:05

Niels Pein wrote:

> [...]
>
> At køre med dem tændt alligevel, er at udvise manglende hensyn overfor
> medtrafikanterne. Og det er jo ikke noget at være stolt over.

HELT enig. I det hele. Well spoken, Sir.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-11-06 13:39

"Jeg har det sådan når jeg kører i mørke....."

Jeg er fuldstændig enig i alt hvad du skriver.

"Altså; jo mere lys der lyser imod, jo sværere at se.."

Min egen teori er at det er vores "irsiblænde" (i øjet) som lukke ned for
lyset. Og derved bliver alt andet endnu mørkere. Præcis som en blænde virker
på et kamera. Så for mig er det logisk. Men om det er fakta ved jeg faktisk
ikke, men det er sådan jeg oplever det.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-11-06 01:03

> Punkt2: Jeg har aldrig i mit liv følt mig generet af tågelygter.
> Forstår ikke den store opstandelse...

Jeg bliver kun generet af tågeBAGlygter. Hvis de tændes når sigtbarheden er
bare tilnærmelsesvis tålelig, så blænder de bagfrakommende af H...... til.

Hvis folk tænder tågebaglygterne burde bilens hastighed automagisk
begrænses til 40 km/t (eller nåed). Det ville sikre at de kun blev brugt
når der reelt var behov.

Fra : Niels Pein

Dato : 24-11-06 01:28

"Kent Oldhøj" skrev ...

> Hvis folk tænder tågebaglygterne burde bilens hastighed automagisk
> begrænses til 40 km/t (eller nåed). Det ville sikre at de kun blev brugt
> når der reelt var behov.

Det var da egentlig en glimragende ide.
Og noget lignende med tågeforlygterne ville ikke skade.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Mogens...

Dato : 24-11-06 06:27

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da egentlig en glimragende ide.

"Frie borgere i et frit land ønsker fri hastighed"
Fri os venligst for al den slags besværligheder - iøvrigt er
danskerne blevet _langt_ bedre til at håndtere tågebaglys...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-11-06 19:20

Niels Pein submitted this idea :

> Det var da egentlig en glimragende ide.

Det er da en latterlig ide. Der er mange tilfælde hvor man sagtens -
forsvarligt - kan køre 100+km/t men stadig have god effekt af
tågebaglygter.

Fra : Niels Pein

Dato : 24-11-06 20:54

"Henrik Stidsen" skrev ...

> Der er mange tilfælde hvor man sagtens - forsvarligt - kan køre 100+km/t
> men stadig have god effekt af tågebaglygter.

Lad mig lige forstå hvad du mener. Sigtbarheden bag dig er så ringe, at
almindelige baglygter ikke er nok, og du flytter r*ven med over 100 km/t. På
trods af de to forhold, mener du stadig der kan komme nogen bagfra der kører
så meget hurtigere at de ikke når at bremse? Direkte ind i en skod-dårlig
sigtbarhed med ... 150(?) km/t?

Tja, det kan vel ske. Jeg har dog svært ved at tro det.

Jamen så har jeg et andet forslag. At tågebaglys slår fra automatisk efter
et minut. Så må man aktivere det igen hvis man skal bruge det.
--
Mvh. Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-11-06 00:54

Niels Pein brought next idea :

> [...]
> så meget hurtigere at de ikke når at bremse? Direkte ind i en skod-dårlig

Nej, det handler om at kunne se lidt mere end sin bremselængde fremad,
at markere sorte skygger i regnen med lygter - altså at gøre trafikken
mere sikker.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-11-06 11:10

Niels Pein wrote:

> Jamen så har jeg et andet forslag. At tågebaglys slår fra automatisk
> efter et minut. Så må man aktivere det igen hvis man skal bruge det.

Så kan man da først for alvor forveksle det med bremselys.

Ebbe

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-06 08:39

> Så kan man da først for alvor forveksle det med bremselys.

Jeg tror at man vil komme meget langt hvis bare det var et krav om en
_meget_synlig_ kontrollampe i instrumenbrædtet og at det skulle slå fre med
slukket motor

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-11-06 16:49

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote in

> Det er da en latterlig ide. Der er mange tilfælde hvor man sagtens -
> forsvarligt - kan køre 100+km/t men stadig have god effekt af
> tågebaglygter.

Hvis der er sigt til at du kan køre med +100 km/t, så vil en billist bag
dig blive generet af tændte tågebaglygter.

Tågebaglygter har sin berettigelse hvis der er en risiko for at en bagfra
kommende kan overse ens normale baglys pga nedsat sigtbarhed. Det vil
aldrig være tilfældet hvis man kan køre +100 km/t forsvarligt.

Fra : Kåre

Dato : 24-11-06 07:43

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er
> bare tilnærmelsesvis tålelig, så blænder de bagfrakommende af H...... til.

Anvendt korrekt så er tågebaglygter genialt. Jeg kender folk som bander og
svovler og påstår at de ALDRIG skal anvendes.
Det er typisk folk som absolut vil overhale alt og alle uanset forholdene.
Er det rent faktisk godt tåget, så er der intet bedre end at kunne følge et
par baglygter. Så er man forberedt på sving og deslige.
Og ja de ER skarpe, men JA man skal altså også holde god afstand når der er
tåget.
I de situationer hvor der er så tåget at tågebaglygter er fornuftigt, så
skal der slet ikke overhales. Bare sørg for at holde afstand, så bliver man
ikke generet det mindste.

mvh
Kåre

Fra : enrico

Dato : 24-11-06 09:38

On Fri, 24 Nov 2006 07:42:38 +0100, "Kåre"
<kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

>Er det rent faktisk godt tåget, så er der intet bedre end at kunne følge et
>par baglygter. Så er man forberedt på sving og deslige.

Det minder mig om historien om manden, der fulgte et par tågebaglygter
gennem natten indtil bilen, han følger pludselig stopper meget brat
op.

Manden går ud og skælder den forankørende ud overat stoppe op på den
måde.

Han svarer. Det går ja da altid, når jeg når til min garage :)

-enrico

Fra : Kåre

Dato : 24-11-06 10:31

> [...]
> måde.
>
> Han svarer. Det går ja da altid, når jeg når til min garage :)

Ja der findes nok mange sjove tåge-historier...
Min far kørte engang op i en ( som ikke havde sit tågebaglys tændt...).
Det var først da han steg ud af bilen at han opdagede det var en politibil
han havde vædret...Der var meget tåget!
De grinte nu bare lidt af situationen og så kørte de hver sin vej igen.

Kåre

Fra : claus b. p.

Dato : 24-11-06 11:32

> "Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Anvendt korrekt så er tågebaglygter genialt.

Genialt: aldrig! Et nødvendigt onde, i bedste fald. Problemet er, at 99% af
brugerne bruger dem forkert. De bør først anvendes når sigtbarheden er så
nedsat at man sætter farten ned. Næste punkt er så, hvor mange sætter farten
ned, når der er nedsat sigtbarhed? Og så en tilføjelse; når man har erkendt
at der kører en bagved, så slukker man selvfølgelig hensynsfuldt sin
tågebaglygte.
/Claus

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-11-06 16:52

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in

> Og så en
> tilføjelse; når man har erkendt at der kører en bagved, så slukker man
> selvfølgelig hensynsfuldt sin tågebaglygte.

Selvfølgelig! Det har jeg faktisk aldrig overvejet.

Men nu er det også uhyggeligt længe siden jeg har haft brug for
tågebaglygterne. Aner egentlig ikke om de virker

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 24-11-06 09:00

> [...]
> Når jeg drejer rundt på "lyskontakten", så skifter den til de normale
> lygter, samtidig med at al instrumentbelysning dæmpes.

Nej. Det er kørelys, som lyser lidt svagere og mere diffust end tågelygter.
Det vil være ubehageligt for dig selv at køre med dem tændt i tåge.

Mvh
Michael (tidl. ejer af en '94 626er. Med _kørelys_!)

Fra : K+T

Dato : 25-11-06 08:32

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så kraftigt som de normale, ej heller lige så højt.
> Jeg bruger dem om dagen, og skifter til de andre om natten. Håber ikke jeg

Mon ikke du skulle tage hen til din kørelærer og bede om et par ekstratimer?
Der må være et par lektioner, som er missede, hvis du ikke har styr på
lygteføringen og hvornår man kan/må bruge hvad.

Knud

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-11-06 10:39

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> writes:

> Mon ikke du skulle tage hen til din kørelærer og bede om et par ekstratimer?
> Der må være et par lektioner, som er missede, hvis du ikke har styr på
> lygteføringen og hvornår man kan/må bruge hvad.

Det er ikke pensum og indgår ikke i teoriprøven... Manualen var nok en
bedre ide.

Lyder som det der i loven hedder "særligt kørelys".

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 11:04

Kent Oldhøj wrote:

> Hvis der er sigt til at du kan køre med +100 km/t, så vil en billist bag
> dig blive generet af tændte tågebaglygter.

Ikke nødvendigvis - men det kræver vist at man har oplevet det før
man forstår det. I regnvejr, eller blot med våd vejbane, kan der
være enormt dårlig sigtbarhed bag ved bilen og udemærket sigtbarhed
foran.

> Tågebaglygter har sin berettigelse hvis der er en risiko for at en bagfra
> kommende kan overse ens normale baglys pga nedsat sigtbarhed. Det vil
> aldrig være tilfældet hvis man kan køre +100 km/t forsvarligt.

Du har vist aldrig kørt på motorvejen i regnvejr har du ?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-11-06 17:51

> [...]
> man forstår det. I regnvejr, eller blot med våd vejbane, kan der
> være enormt dårlig sigtbarhed bag ved bilen og udemærket sigtbarhed

Vi er ikke enige om hvor meget regnspray påvirker sigtbarheden. Den
største virkning skyldes at vandet lander på forruden, men så kører man
oftest allerede for tæt på den forankørende.

> Du har vist aldrig kørt på motorvejen i regnvejr har du ?

Når du stiller den slags spørgsmål, lyder du mindre intelligent, end jeg
ved du er.

Og den problematik du beskriver oplever jeg ikke. Selvom regnspray
skulle skjule baglygterne, så indikerer spay'en jo netop at der er en
forankørende.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 20:30

It happens that Kent Oldhøj formulated :
> Og den problematik du beskriver oplever jeg ikke. Selvom regnspray
> skulle skjule baglygterne, så indikerer spay'en jo netop at der er en
> forankørende.

Ja, det gør den - men det er nu behageligt at kunne se hvor køretøjet
foran egentlig er.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-11-06 11:05

Anders Majland wrote:

> Jeg tror at man vil komme meget langt hvis bare det var et krav om en
> _meget_synlig_ kontrollampe i instrumenbrædtet og at det skulle slå fre med
> slukket motor

Franske biler, ja tro det eller ej har faktisk noget smart noget.
På vores 306'er kan man kun tænde tågelyset når lyskontakten er
drejet væk fra kørelys, enten hen på positionslys eller nærlys.
Så akn man tænde for tågebaglygten og når man slukker for
nærlyset/positionslyset når man slukker bilen (gør man det ikke vil
den bippe og bippe og bippe og bippe....så kører tågebaglygte
kontakten AUTOMATISK tilbage til slukket

Fransk lort........................tja.............

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 11:16

Anders Majland wrote:
> Jeg tror at man vil komme meget langt hvis bare det var et krav om en
> _meget_synlig_ kontrollampe i instrumenbrædtet og at det skulle slå fre med
> slukket motor

Har de fleste biler ikke det ? i hvert fald dem med originalt monteret
tågelys.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 11:35

Henrik Stidsen wrote:

> Har de fleste biler ikke det ? i hvert fald dem med originalt monteret
> tågelys.

På audi 80 sidder kontakterne i centerkonsollen over radioen - ikke så
tydelig. Jeg ved ikke om de slukker ved tændingsafbrud - så meget har
jeg ikke brugt dem.

Er der forresten nogen der kan give en forklaring på hvorfor den lyser
med pil til højre til forlygterne og venstre til for- og baglygter? (og
forb.&%&/(&% tyskere - hvorfor kan baglygten ikke tændes alene? Nå,
bidetangen må på arbejde.

--
vh
Torben

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-11-06 13:43

Henrik Stidsen wrote:

> Har de fleste biler ikke det ? i hvert fald dem med originalt monteret
> tågelys.

Saab har tilsyneladende ikke.

Jeg kørte bag ved en i går aftes, der havde fuldt blus bagud. Han reagerede
ikke på et blink med det lange lys, så jeg må antage at han ikke ud fra
instrumentbrædtet kunne se hvad jeg mente.

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 13:37

Torben Scheel wrote:

> På audi 80 sidder kontakterne i centerkonsollen over radioen - ikke så
> tydelig. Jeg ved ikke om de slukker ved tændingsafbrud - så meget har
> jeg ikke brugt dem.

Tysk lort ;) Næ, lad os få noget fransk genialitet som i 306eren ;)

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 13:49

Henrik Stidsen wrote:

> Tysk lort ;) Næ, lad os få noget fransk genialitet som i 306eren ;)

Den der tager højde for imbecile førere, der ikke checker vædsker og som
ikke kan huske at slukke tågelygterne?

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 14:31

Torben Scheel wrote:

> Den der tager højde for imbecile førere, der ikke checker vædsker

Og dit tyske lort har ingen former for fejl-detektering ? ;) Det må
være skønt at vide at bilen hellere slår sig selv ihjel end at
fortælle om en fejl...
Det kunne jo faktisk have været en slange der var blevet utæt mens
bilen holdt parkeret...

> og som
> ikke kan huske at slukke tågelygterne?

Hvordan kan man glemme noget der ikke kan lade sig gøre ? ;) Det er jo
så smart at når man husker at slukke lyset på bilen så slukker
tågelygten også. Så hvis man glemmer at slukke tågelygten glemmer
man også alt det andet lys.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-06 15:07

Henrik Stidsen wrote:

> Og dit tyske lort har ingen former for fejl-detektering ? ;) Det må
> være skønt at vide at bilen hellere slår sig selv ihjel end at
> fortælle om en fejl...

Man kan få alskens detektorer til belysning, sprinklervædske osv til
Audi'en. Jeg har bevidst undgået det, da jeg mener at biler i den alder
risikerer at få flere fejl i supportsystemerne end i selve mekanikken.

> Det kunne jo faktisk have været en slange der var blevet utæt mens
> bilen holdt parkeret...

Jada. Jeg driller bare.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-11-06 15:35

Torben Scheel wrote:

> Man kan få alskens detektorer til belysning, sprinklervædske osv til
> Audi'en. Jeg har bevidst undgået det, da jeg mener at biler i den alder
> risikerer at få flere fejl i supportsystemerne end i selve mekanikken.

Det er så et helt andet problem - og det er vist fuldstændig
modeluafhængigt.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-11-06 08:31

Henrik Stidsen wrote:

> Det er så et helt andet problem - og det er vist fuldstændig
> modeluafhængigt.

Fuldstændig. De mekaniske fejl derimod er ganske modelafhængige

Tag det ikke som pral - der har været masser af udfordringer med Audi'en
- nye bærearme foran, toplejer, styrekugler, trækakselbælge,
instrumentbelysning osv. I dag er den på værksted for at få nye
bøsninger i bagtøjet, skiftet "kugleleje" i gearstangen, strammet
baghjulslejerne mv.

Grunden til at jeg købte den var ikke så meget driftsikkerheden - mere
at den ikke ruster ret nemt, at reservedelsmarkedet svømmer over med
billige stumper, og at de fleste opgaver kan laves af mig selv. At jeg
ikke altid gider er en anden sag

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-11-06 09:59

Torben Scheel wrote:
> [...]
> at den ikke ruster ret nemt, at reservedelsmarkedet svømmer over med
> billige stumper, og at de fleste opgaver kan laves af mig selv. At jeg

Sådan har jeg det også - jeg er en af dem der kører cyklen til
cykelhandleren for at få den lappet, ikke fordi jeg ikke kan finde ud
af det men fordi jeg ikke gider gøre det selv :)