|
| PSA V6 taber kølervæske Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 22-11-06 20:40 |
|
En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af bilen.
Er der nogen der har en forklaring?
--
Per
På Færøerne leverer fårene kun en lille del af den uld der eksporteres.
Hovedparten stammer fra den sjældne behårede, færøske fladfisk.
| |
Brian Sørup (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 22-11-06 20:47 |
|
"P3R WlLDAU" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:4564a787$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
> vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
> utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
bilen.
> Er der nogen der har en forklaring?
En mulig forklaring er at når han efterfylder væske, kommer han for
meget på . det overskydende væske vil så blive sendt ud af systemet når
temp. er højest oppe, i disse tider er det et stykke tid efter han har
stoppet motoren.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
| |
P3R WlLDAU (22-11-2006)
| Kommentar Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 22-11-06 20:56 |
|
"Brian Sørup" skrev:
>> En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
>> vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
>> utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
> bilen.
>> Er der nogen der har en forklaring?
>
> En mulig forklaring er at når han efterfylder væske, kommer han for
> meget på . det overskydende væske vil så blive sendt ud af systemet når
> temp. er højest oppe, i disse tider er det et stykke tid efter han har
> stoppet motoren.
Det er ikke derfor. Hvis man ikke efterfylder, begynder kontrollampen for
for lav vandstand at lyse.
P3R
| |
Kent Glerup (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 22-11-06 21:05 |
|
On Wed, 22 Nov 2006 20:39:51 +0100, "P3R WlLDAU" <no@mail.com> wrote:
>En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
>vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
>utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af bilen.
>Er der nogen der har en forklaring?
Jeg har set akkurat det samme på en 406 V6 (samme maskineri).
Peugeot havde også trykprøvet det hele, uden at kunne finde fejlen...
Det viste sig at være en utæt køler, men var ikke ret nemt at se!
Lad motoren stå i tomgang, indtil ventilatoren går igang. Hold så øje
med køleren inde fra motorrummet. Hvis køleren er utæt, kan I
formentlig se vandet blive "presset" gennem køleren.
På en 406 V6 sidder køleventilatoren på forsiden af køleren. Jeg
regner med at det er det samme på Xantia'en
/Kent Glerup
| |
P3R WlLDAU (22-11-2006)
| Kommentar Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 22-11-06 21:17 |
|
Således talte Kent Glerup:
>
>>En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
>>vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
>>utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
>>bilen.
>>Er der nogen der har en forklaring?
>
> Jeg har set akkurat det samme på en 406 V6 (samme maskineri).
> Peugeot havde også trykprøvet det hele, uden at kunne finde fejlen...
>
> Det viste sig at være en utæt køler, men var ikke ret nemt at se!
>
> Lad motoren stå i tomgang, indtil ventilatoren går igang. Hold så øje
> med køleren inde fra motorrummet. Hvis køleren er utæt, kan I
> formentlig se vandet blive "presset" gennem køleren.
>
> På en 406 V6 sidder køleventilatoren på forsiden af køleren. Jeg
> regner med at det er det samme på Xantia'en
Lyder som en god ide, det skal flux prøves :)
P3R
| |
P3R WlLDAU (22-11-2006)
| Kommentar Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 22-11-06 21:51 |
|
Kent Glerup skrev:
> Lyder som en god ide, det skal flux prøves :)
Desværre Kent, der var intet at se.
P3R
| |
Kent Glerup (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 22-11-06 21:58 |
|
On Wed, 22 Nov 2006 21:50:42 +0100, "P3R WlLDAU" <no@mail.com> wrote:
>Kent Glerup skrev:
>
>> Lyder som en god ide, det skal flux prøves :)
>
>Desværre Kent, der var intet at se.
Damn it...
Men det var da et bud!
Så er det vel op på en lift, eller over en grav, natten over. Der må
da være en utæthed at se, hvis den ligefrem drypper!
/Kent Glerup
| |
P3R WlLDAU (23-11-2006)
| Kommentar Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 23-11-06 08:32 |
|
Kent Glerup
[..]
>>> Lyder som en god ide, det skal flux prøves :)
>>
>>Desværre Kent, der var intet at se.
>
> Damn it...
> Men det var da et bud!
>
> Så er det vel op på en lift, eller over en grav, natten over. Der må
> da være en utæthed at se, hvis den ligefrem drypper!
.... den kommer på værksted i dag, så må vi se hvad de finder ud af.
___
/_..._\
(0[###]0) P3R
`' `'
| |
Christian B. Andrese~ (23-11-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 23-11-06 10:32 |
|
P3R WlLDAU wrote:
> En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
> vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
> utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af bilen.
> Er der nogen der har en forklaring?
Det kan du tro
Det samme havde vores gamle 605'er.
Det er 99% sikkert enten pakningen ved vandpumpen eller selve
vandpumpen.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
P3R WlLDAU (23-11-2006)
| Kommentar Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 23-11-06 17:12 |
|
Christian B. Andresen spake:
P3R WlLDAU wrote:
> En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
> vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
> utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
> bilen.
> Er der nogen der har en forklaring?
Det kan du tro
Det samme havde vores gamle 605'er.
Det er 99% sikkert enten pakningen ved vandpumpen eller selve
vandpumpen.
Vi frygtede det var vandpumpen - den koster en herregård...
Men fejlen er fundet....
En revne i ekspansionsbeholderen..... Py ha!
P3R
----------
Rødspætter er flade, fordi de gamle grækere bandt dem under fødderne når de
gik tur på standen for at beskytte sig mod små, skarpe sten
| |
Kent Glerup (23-11-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 23-11-06 18:33 |
|
On Thu, 23 Nov 2006 17:11:31 +0100, "P3R WlLDAU" <no@mail.com> wrote:
>Vi frygtede det var vandpumpen - den koster en herregård...
>Men fejlen er fundet....
>
>En revne i ekspansionsbeholderen..... Py ha!
Det var da en heldig udgang :)
Men hvorfor f..... kan et autoriseret værksted ikke finde sådan en
fejl ved en trykprøvning?!?
/Kent Glerup
| |
spamsen (23-11-2006)
| Kommentar Fra : spamsen |
Dato : 23-11-06 18:42 |
|
"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in
message news:fombm2huno3ic4k0qmt4i9pl12k4k11k5h@4ax.com
> On Thu, 23 Nov 2006 17:11:31 +0100, "P3R WlLDAU"
> <no@mail.com> wrote:
>
>>Vi frygtede det var vandpumpen - den koster en
>>herregård... Men fejlen er fundet....
>>
>>En revne i ekspansionsbeholderen..... Py ha!
>
> Det var da en heldig udgang :)
>
> Men hvorfor f..... kan et autoriseret værksted ikke finde
> sådan en fejl ved en trykprøvning?!?
hvis lækagen først kommer ved en given temp og et vist tryk, og så revnen
sidder på den bagvendte side :)
bare en tanke. (for sådan gjorde det på skodaen)
> /Kent Glerup
--
vh.
Flemming
| |
Christian B. Andrese~ (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-11-06 09:31 |
|
P3R WlLDAU wrote:
> Christian B. Andresen spake:
>
> P3R WlLDAU wrote:
> > En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
> > vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
> > utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
> > bilen.
> > Er der nogen der har en forklaring?
>
> Det kan du tro
> Det samme havde vores gamle 605'er.
> Det er 99% sikkert enten pakningen ved vandpumpen eller selve
> vandpumpen.
>
> Vi frygtede det var vandpumpen - den koster en herregård...
Vandpumpen til vores gamle 605'er kostede da ikke mere end 200-300 kr.
Er den speciel til en V6 ?
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
P3R WlLDAU (24-11-2006)
| Kommentar Fra : P3R WlLDAU |
Dato : 24-11-06 14:07 |
|
Christian B. Andresen skrev:
P3R WlLDAU wrote:
> Christian B. Andresen spake:
>
> P3R WlLDAU wrote:
> > En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
> > vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
> > utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
> > bilen.
> > Er der nogen der har en forklaring?
>
> Det kan du tro
> Det samme havde vores gamle 605'er.
> Det er 99% sikkert enten pakningen ved vandpumpen eller selve
> vandpumpen.
>
> Vi frygtede det var vandpumpen - den koster en herregård...
Vandpumpen til vores gamle 605'er kostede da ikke mere end 200-300 kr.
Er den speciel til en V6 ?
Jeg har surfet efter det, men jeg kan ikke finde noget, måske er der nogen
som kan?
V6'erens vandpumpe sidder midt i motoren. Det er ikke så meget prisen på
pumpen som er problemet, det er arbejdslønnen. Motoren skal skrues temmeligt
meget fra hinanden for at komme til at skifte pumpen.
P3R
| |
Christian B. Andrese~ (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-11-06 14:13 |
|
P3R WlLDAU wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
> P3R WlLDAU wrote:
> > Christian B. Andresen spake:
> >
> > P3R WlLDAU wrote:
> > > En af mine venner har har en Citroën Xantia V6, som har et voldsomt
> > > vandforbrug. Værkstedet har trykprøvet køleanlægget og ikke fundet
> > > utætheder. Hver morgen er der en pyt af kølervæske under forenden af
> > > bilen.
> > > Er der nogen der har en forklaring?
> >
> > Det kan du tro
> > Det samme havde vores gamle 605'er.
> > Det er 99% sikkert enten pakningen ved vandpumpen eller selve
> > vandpumpen.
> >
> > Vi frygtede det var vandpumpen - den koster en herregård...
>
> Vandpumpen til vores gamle 605'er kostede da ikke mere end 200-300 kr.
> Er den speciel til en V6 ?
>
> Jeg har surfet efter det, men jeg kan ikke finde noget, måske er der nogen
> som kan?
>
> V6'erens vandpumpe sidder midt i motoren. Det er ikke så meget prisen på
> pumpen som er problemet, det er arbejdslønnen. Motoren skal skrues temmeligt
> meget fra hinanden for at komme til at skifte pumpen.
Nå for søren, det lyder underligt.
Det var noget nemmere på vores, den sag lige inde ved tandremmen bag
højre forhjul.
Så det var bare et dæksel og tandremmen af.
Af med vandpumpen og rense godt af.
Ny vandpumpe på og tandrem på igen.
1½ time tror jeg det tog.
Jeg var bare værktøjshenter og hjælper
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
|
|