Er importbiler i så meget bedre stand ?
Fra : MFN

Dato : 21-11-06 19:57

Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
Jeres mening om standen på importbiler ?

Eksempeltvis har jeg set en vogn hos denne forhandler http://www.korlund.dk/
og prisen ligger ca. 10 - 15.000 højere end hvad jeg kan finde den til på
bilbasen. Til gengæld har den kørt mindre km. (hvis man ellers kan stole på
det). Er importbiler i så meget bedre stand rustmæssigt end vogne der lever
deres liv i danmark ?

Og hvis der er nogen der har gode eller dårlige erfaringer med ovenstående
forhandler hører jeg meget gerne om det.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-06 20:15

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (hvis man ellers kan stole på det). Er importbiler i så meget bedre stand
> rustmæssigt end vogne der lever deres liv i danmark ?

Jeg kiggede for sjov skyld på siden, og faldt over en BMW 540i fra 1997, den
har kun kørt 31.000km.. Er det ikke liiiiige lovligt lidt for sådan en
gammel bil ?

MVH
Thomas H.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-11-06 20:32

> [...]
> (hvis man ellers kan stole på det). Er importbiler i så meget bedre stand
> rustmæssigt end vogne der lever deres liv i danmark ?

Ja og nej.
Bilen bliver ikke nødvendigvis bedre af at være importeret, men bilerne
hentes ofte så langt sydpå at der er en reel forskel.
Der er ofte synlig forskel på en bil der har kørt i Stuttgart og en der har
kørt i Lübeck.
Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
manglende vejsalt.
Mine erfaringer med import begrænser sig til Mercedes, men ovenstående
gælder formentlig for de fleste bilmærker.

Hvis forhandlere selv har importeret bilen kan du jo bede om at se den
originale dokumentation på bilen. (kan pt ikke komme ind på www.korlund.dk
og tjekke om det er egenimport)
Kommer den f.eks. fra Tyskland er der den originale registreringsattest. Så
kan du se hvor den har kørt og hvor mange ejere den har haft.
Det kan dels dokumentere om den kommer "langt nok" sydfra og om kilometerne
er helt skæve (selv om det er svært at vurdere).
Med hensyn til kilometerne ville jeg kigge hos andre forhandlere og se hvor
slidt en bil af samme årgang med samme kilometer ser ud.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Karsten7870

Dato : 21-11-06 22:23

Ole Gaarde Kristensen wrote:
> [...]
> Med hensyn til kilometerne ville jeg kigge hos andre forhandlere og se
> hvor slidt en bil af samme årgang med samme kilometer ser ud.

Er der kopier af serviceregninger, står kilometertallet gerne der, og det
kan man så sammenholde med datoerne og på den måde checke km-tallet.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-11-06 22:25

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

hvor
> slidt en bil af samme årgang med samme kilometer ser ud.

Hovedkontoret for det firma jeg arbejder i ligger i Ispringen, både der og i
Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge byer
ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert ikke så
ofte som i Danmark.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-11-06 22:44

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge byer
> ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert ikke så

OK - den var ny for mig - men tak for info.
Tror du har ret i at det kun er når der absolut ikke er andre udveje. De
plejer ikke at være ret glade for det.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Martin Bak

Dato : 21-11-06 23:29

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:45636e67$0$3533$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Men Spain? Konens Golf 2 fra midt 80´erne har ikke antydningen af rust i
undervognen. Ikke engang begyndende. Det har jeg været meget imponeret af.
Den har levet det meste af sit liv i Spanien. (indtil for nogle få år siden)
Til gengæld er den mekanisk helt til rotterne :(

Martin

Fra : John Sahl

Dato : 22-11-06 00:05

Martin Bak wrote:
> [...]
> imponeret af. Den har levet det meste af sit liv i Spanien. (indtil
> for nogle få år siden) Til gengæld er den mekanisk helt til rotterne

Min bil er også importeret fra Spanien, og selv om den var 100% rustfri, så
var lakken temmelig påvirket af den megen sol den havde fået dernede.

--
John Sahl

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-11-06 00:12

> OK - den var ny for mig - men tak for info.
> Tror du har ret i at det kun er når der absolut ikke er andre udveje. De
> plejer ikke at være ret glade for det.

Når du køre der om vinteren, ser du biler HVIDE af salt, nøjagtig som i DK,
når det er værst :(.

Fra : Karsten7870

Dato : 22-11-06 15:22

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> og i Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge
> byer ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert

Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea (Urea
is also known as carbamide, especially in the recommended ... Urea is a
nitrogen-containing chemical product which is produced on a scale of some
en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.

I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt grad
i lufthavne etc.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-11-06 15:30

"Karsten7870" <bito@karby.dk> writes:

> [...]
> en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.
>
> I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i

Det er jo gødende, så måske er man ikke så vild med at hælde det i
regnvandskloakkerne -- ud i åer og søer, algevækst, fiskedød, osv.

Blev/bliver det fprresten ikke også brugt på S-togs perroner?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-06 15:31

"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.
>
> I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt

Eneste grund til at det ikke bruges i Danmark er prisen, det vil forhøje
saltningsbudgettet med en faktor 5 til 7.

--
MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-11-06 17:47

"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea
> (Urea is also known as carbamide,

Hold mund med det pis..... ;).

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-11-06 18:44

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:

> "Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hold mund med det pis..... ;).

Det hedder faktisk også urinstof på dansk, men Matas mente at det var
nemmere at sælge som Carbamid håndcreme....

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-11-06 20:00

> [...]
> Karsten H. Jensen
> Vil du med rette have ry som lærd,
> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Som søn af en gartner med eget gartneri hvor jeg boede en stor del af mit
liv har jeg set mere Urea end de fleste, noget jeg aldrig troede jeg skulle
prale med Urea ligner jo nærmest hagl og er runde, det jeg så af det
hvide stads i det sydlige Tyskerland som ikke var kørt fladt var kantede
korn, så jeg er ret sikker på at det var salt. Min salig fader endte sin
karrierer som chef for gartnerafdelingen i en stor kommune i det
storkøbenhavnske, der brugte man Urea frem for salt på havegange og andre
steder hvor det var nødvendigt for at skåne græs og anden bevoksning.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John Sahl

Dato : 21-11-06 22:48

Ole Gaarde Kristensen wrote:
> Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> manglende vejsalt.

Det er ikke fordi de ikke salter, det er fordi klimaet er anderledes. Men
derfor kan bilerne nu godt ruste, generelt gør de det bare en hel del
mindre.

--
John Sahl

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 21-11-06 22:42

> Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> manglende vejsalt.

Det meste af Schweitz består af bjerge. Dér er koldt. Folk kører med
4-hjulstræk og pigdæk. Der saltes overalt - hele vinteren. Biler
herfra er næppe i bedre stand end biler fra Skandinavien. Det er mig
ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz, skulle
være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....

Mvh
Hornsved

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-11-06 00:21

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Det er mig
ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz, skulle
>være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....

Nøjagtig som den om at Trafik-kulturen syd for DK., er ååå så meget bedre
end den i DK. Man ser det man vil se ;).

Fra : Have

Dato : 22-11-06 08:30

Helt ammestuehistorier er det nu ikke... Jeg bor i Norditalien, hvor
der også bruges salt på vejene, men trods det, er bilerne rustfrie. Jeg tror
det er en skrøne, at det er saltet der får bilerne til at ruste i DK. Det
jeg tror, at det der er afgørende er bl.a. meget færre dage med regn, og
dermed en gennemvåd bil. Også temperaturerne har noget at sige. Hernede
komme temperaturen under dugpunktet ca. to måneder om året. Resten af året
falder der ikke dug. Og som alle dansker ved massekondensere dug vand på/i
bilerne, hvorved de altid er våde.
Hvorvidt min teori er rigtig ved jeg ikke. Det undre mig blot, at der er så
stor forskel på det salt der bruges hernede....

Jens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-06 08:43

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Det meste af Schweitz består af bjerge. Dér er koldt. Folk kører med
4-hjulstræk og pigdæk. Der saltes overalt - hele vinteren.

Ja det er rigtigt

Biler
herfra er næppe i bedre stand end biler fra Skandinavien.

Jo det er de, meget bedre. Men af en helt anden årsag.

Det er mig
ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz,

Du bidrager jo da fint nu med omvendt fortegn, uden at bidrage meget noget
konstruktivt.

skulle
være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....

I skandinavien har vi kystklima, hvilket er meget fugtigt, og er i væsentlig
grad med til at vore biler ruster, den høje luftfugtigthed som er
fremherskende i skandinavien gør at salt meget hurtigt danner tæring.

I sydtyskland har man fastlandsklima med deraffølgende lav luftfugtighed,
dette er den væsentligste årsag til at salten ikke får samme virkning på
metaller som her ved os, eksempelvis har jeg lige sat maskinrummet på et
Toyota Landcruiser fra 1990, aluminíumen stod faktisk lige så flot som den
dag den kørte af samlebåndet, bilen kom fra sydtyskland, havde det været en
dansk bil havde aluminiumen været mælkehvil. Eller for den sags skyld hvis
den kom fra Nord og Nrdvesttyskland som har kystklima som her.

--
MVH Hans

Fra : claus b. p.

Dato : 22-11-06 23:29

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> en dansk bil havde aluminiumen været mælkehvil. Eller for den sags skyld
> hvis den kom fra Nord og Nrdvesttyskland som har kystklima som her.

Teknisk set har kyst/fastlandsklima intet med luftfugtigheden at gøre, men
med temperaturerne.
Men at temperaturerne så har en indflydelse på fugtighed/dugpunkt er ganske
sandt. I Danmark har vi fugtig luft med højt dugpunkt næsten hele året, og
at der samtidig er salt i luften gør ikke tingene bedre. Man skal ikke
længere end fra vest- til øst-Danmark for at se forskel på hvor meget biler
ruster, fordi saltkoncentrationen i den fugtige luft ved Vesterhavet er
noget større. Samtidig sker enhver kemisk reaktion langsommere i kulde end i
varme, så selv om de bruger salt i (syd-)Tyskland/Schweiz, så er
vintertemperaturerne også lavere, og med den tørrere luft giver det meget
mindre rust. Det er sikkert end møgdårlig forretning at åbne et Pava-center
i Stuttgart. .-)

/Claus

Fra : Rasmus

Dato : 21-11-06 23:13

"MFN" <mfnprivat@msn.com> wrote in message
> Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
> Jeres mening om standen på importbiler ?

Der er mange import biler som er i meget dårlig stand, generelt behandler
tyskerne ikke deres biler særligt pænt og service/olieskift er ikke noget
alle tyskere bruger.
Det som kan gøre bilerne bedre er mindre rust hvis den kommer fra et sted
med andet klima.

En stor del af de billige import biler (typisk VW Golf) der sælges i Danmark
er skrot biler fra Tyskland.
Der kan meget nemt være fusket med km tælleren, hvis ikke der som minimum er
et servicehæfte så glem alt om at regne med km standen.

/Rasmus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-11-06 09:28

hornsved@post6.tele.dk wrote:

> [...]
> ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz, skulle
> være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....

Det er de altså! Som andre også har skrevet, så er klimaet mere
tørt med meget færre våde dage med temperaturer omkring
frysepunktet. Min kone var udstationeret i Basel, om vinteren er der
mange flere klare tørre dage -> der saltes ikke når det er tørt, dvs
mindre end i DK. Det stemmer også med det faktum at der sjældent er
synlig rust på ældre biler, heller ikke gamle Ford'er eller Opel'er.

Beklager, ammestuehistorien er din.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-11-06 15:57

Hans L. Jørgensen wrote:
r man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt

> Eneste grund til at det ikke bruges i Danmark er prisen, det vil forhøje
> saltningsbudgettet med en faktor 5 til 7.

Samt gøre grin med de hellige vandmiljøplaner. Urea er der masser af
i gylle, en af de væsentligste kvælstofkilder.

/Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-11-06 08:20

claus b. p. wrote:

> [...]
> mindre rust. Det er sikkert end møgdårlig forretning at åbne et Pava-center

Meget sandt. Jeg boede i Liverpool, der rustede bilerne hurtigt. Lidt
lunere end i DK, mere fugtigt, samt salt i luften (og på vejene om
vinteren). Så hjalp det heller ikke at der var så mange Ford'er og
Vauhalls (Opel) i bilparken.

/Martin

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-11-06 08:41

claus b. p. wrote:

> [...]
> ruster, fordi saltkoncentrationen i den fugtige luft ved Vesterhavet er

Hernede i spanien hvor luftfugtigheden er meget lav er rust på biler
overhovedet ikke noget man taler om. Jeg har aldrig rustbehandlet en af
mine biler og aldrig set et fnug rust på nogen af dem (og jeg har
endda en Opel Astra!)

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : John Sahl

Dato : 23-11-06 10:45

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> overhovedet ikke noget man taler om. Jeg har aldrig rustbehandlet en
> af mine biler og aldrig set et fnug rust på nogen af dem (og jeg har

Min Fiat Uno Turbo, importeret fra Spanien, var også 100% rustfri da jeg fik
den hjem!

--
John Sahl

Fra : Mogens...

Dato : 24-11-06 06:47

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse

> Og hvis der er nogen der har gode eller dårlige erfaringer med ovenstående
> forhandler hører jeg meget gerne om det.

Jeg kan se, at jeg snart har et argument mere, når min bil skal sælges
I guder mand - at ejeren er gammel, behøver ikke være nogen fordel for
bilens stand...