Ftermontering af Xenon?
Fra : Dinovo

Dato : 21-11-06 15:46

Jeg overvejer at eftermontere et Xenon kit på min Volvo V70 (Phase I).
Bilen er født med sprinkler ved lygterne samt aut. niveau regulering
af bilen.
Er det derfor lovligt at montere xenon på bilen, og ville den kunne
gennemføre et syn?

Jeg er 90% sikker på at de lygter som sidder på den nu, ikke har
været beregnet til Xenon lys. Jeg overvejer dog også at installere
nogle Clear hedlights fra en Volvo C70, som passer direkte i (det er
samme front de er bygget over). Disse lygter kan fåes med orginal
xenon, så hvis det første ikke var lovligt, så er den sidste
mulighed vel?

Fra : Christopher Stein

Dato : 21-11-06 16:00

Dinovo skrev:
> [...]
> samme front de er bygget over). Disse lygter kan fåes med orginal
> xenon, så hvis det første ikke var lovligt, så er den sidste

det nemmeste vil være at ringe til Völle og høre om de kan eftermontere
xenon og hvad det indebærer.. ikke mindst prisen.. ;)

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-06 17:21

"Dinovo" <lundable@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Parabolen SKAL være mærket med et D (discharge) i stedet for et H
(hallogen). Så der er ingen grund til at spørge videre, det er selvfølgeligt
ulovligt at eftermontere om den så har nok så meget lygtevaskere og
niveaureg. på.

Desuden kræver alle ændringer på en bil, at man har en TuV eller
producentens godkendelse af at dette udstyr må bruges helt specifikt på
denne bil. Det man kalder konstruktive ændringer.

--
Tom

Fra : Dinovo

Dato : 21-11-06 18:15

Tom (snabela) skrev:
> [...]
> producentens godkendelse af at dette udstyr må bruges helt specifikt på
> denne bil. Det man kalder konstruktive ændringer.

dvs. en orginal montering er det jeg skal gå efter - takker!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-11-06 18:49

Dinovo wrote:
> [...]
> af bilen.
> Er det derfor lovligt at montere xenon på bilen, og ville den kunne

Nej, lygten er ikke godkendt til det...

Jeg har haft samme V70 og montere HID xenonkit på den - det gav et
kanonlys...

Fra : Peter Frost

Dato : 21-11-06 19:08

Dinovo skrev:
> [...]
>af bilen.
>Er det derfor lovligt at montere xenon på bilen, og ville den kunne

Nej du mangler gasudladnings godkendt parabol.

>Jeg er 90% sikker på at de lygter som sidder på den nu, ikke har
>været beregnet til Xenon lys.

Det kan du være 100 % sikker på :)

>Jeg overvejer dog også at installere nogle Clear hedlights fra en Volvo
>C70, som >passer direkte i (det er samme front de er bygget over).

Ja det passer :)

>Disse lygter kan fåes med orginal xenon, så hvis det første ikke var
>lovligt, så er >den sidste mulighed vel?

Det er ikke mit indtryk, og har ikke kunne finde nogle numre på dem i vadis.
Har du et reservedels nummer ? For det er da yders intersant, da det bringer
mig nærmere min beslutning om hvilken bilen jeg skal ha næste gang (10 år
;))

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost