"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45632489$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4562fb10$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > Jeg ville nu ikke have noget imod at have en MB, umiddelbart, men må da
> > tilså at have hørt at MB ML skulle været ret problemfyldt og dette fra
> > ejere af MB ML.
> >
> Det er også delvist den erfaring jeg har.
> Specielt de første ML'ere der var forsøgt samlet på MB's amerikanske
fabrik
> var noget skrammel.
> Forsøgt samlet fordi de ofte ikke engang var skruet sammen når de ankom
til
> kunden. Har set et af de første eksemplarer hvor bilen - som helt ny -
tabte
> indersiden af førerdøren da den blev smækket i. Mildest talt ikke særligt
> godt. Tror det ret hurtigt gik op for cheferne i Stutgart at amerikanernes
> sans for bilmontage ikke helt var hvad man forventede, og der blev rettet
på
> på de fleste ting.
> Dem jeg kender der har haft bøvl har stort set alle været med 270'er
> motoren - der jo heller ikke har været så heldig i C og E-klassen.
> Den nye ML'er skulle til gengæld være nærmest modsat.
> Læste en test - kan ikke huske hvor - hvor den samme journalist havde
testet
> den nye og den gamle ML'er. Hvor han første gang var sønderlemmende i sin
> kritik var han denne gang ovenud begejstret.
> Desværre er de jo stadigvæk så pebrede så de er svære at komme i nærheden
> af - selv til mit brug (selv om jeg har overvejet det
>
> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved
>
>
>
Jeg kender ikke til den pågældende rapport, men mange af de mærker der
plejer at klare sig godt bliver også skruet sammen af lokale hænder i US. Så
det kan lige så godt være Mercedes produktionsmetoder der stadig halter,
eller den efterfølgende kvalitetskontrol. For mange år siden deltog jeg på
et kvalitetsseminar hvor man præsenterede en undersøgelse af de udgifter og
metoder Mercedes og Lexus brugte. Mercedes brugte ikke mange resurser at
forebygge fejl men en del på at rette dem, Lexus brugte en del resurser på
at forebygge men ikke på at helbrede. Hos Lexus optimerede man produktet
eller metoden når der blev fundet fejl i kontrollen, hos Mercedes blev man
bare ved at rette de fejl man havde indført i produktet eller via de brugte
metoder. Resultatet var at Lexus brugte en mindre del af omsætningen på
optimering og fejlretning til sammen end Mercedes gjorde, og at det tog
Mercedes lige så lang tid at rette de fejl der var på en (1) bil som Lexus
brugte på at producere fire (4) hele tilsvarende biler uden fejl. Det kan
selvfølgelig ikke udelukkes at disse lokale hænder er skruet på en flok
amøber, som ikke følger de anvisninger Mercedes stikker ud for produktionen.
Med venlig hilsen Kim