Inverter. ½ off-topic.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-11-06 23:11

Jeg skal have købt sådan en fætter, der kan lave 24 volt om til 220
volt.

Hvor skal jeg begynde at lede?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-11-06 23:30

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Jeg skal have købt sådan en fætter, der kan lave 24 volt om til 220
> volt.
>
> Hvor skal jeg begynde at lede?

Tjahhh - Folmer...Google er da et godt sted at begynde...

http://www.tele-online.dk/product.asp?product=1963&sub=128&page=1

for bare at nævne det første link den nu finder.

Andreas M. Hansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-11-06 23:53

> Tjahhh - Folmer...Google er da et godt sted at begynde...
>
> http://www.tele-online.dk/product.asp?product=1963&sub=128&page=1
>
> for bare at nævne det første link den nu finder.

Utroligt nok så har den butik der starter med T det du søger.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-11-06 00:03

On Sat, 18 Nov 2006 23:53:14 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Utroligt nok så har den butik der starter med T det du søger.
>

>--

Jeg vil tro at du stadig kan erindre Thomas Strandtofts magnetiske
marker?

Min fodbeklædning har samme feature indbygget, bare med modsat
fortegn. Indenfor en radius af 50 meter begynder jeg automatisk at gå
baglæns.

Jeg nævnede heller ikke med ét ord, at det skulle være billigt, vel?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-11-06 00:15

> Jeg vil tro at du stadig kan erindre Thomas Strandtofts magnetiske
> marker?

Jep, en dejlig anekdote

> Min fodbeklædning har samme feature indbygget, bare med modsat
> fortegn. Indenfor en radius af 50 meter begynder jeg automatisk at gå
> baglæns.

Så må du jo bare vende om, så kommer du jo ind, blot baglæns.
Sikke et syn det ville være.
En kunde på vej ud: Hvorfor går du baglæns?
Folmer: Fordi fodtøjet forhindrer mig i at gå forlæns in her!

> Jeg nævnede heller ikke med ét ord, at det skulle være billigt, vel?

Hvad har prisen med det hele at gøre?
Jeg nævnte blot et sted hvor det kunne købes.
Kommer til at tænke på om ikke en computer UPS kunne bruges.
Det er flere af dem der bruger 2 stk. 12V batterier.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-11-06 21:45

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> baglæns.
> Jeg nævnede heller ikke med ét ord, at det skulle være billigt, vel?

Hvis jeg skulle tage fejl, og du virkelig seriøst mener dit spørgsmål,
så smut ind omkring Sittensen eller Bockel næste gang du kommer på de
kanter.

Købte min dernede til en pris der var lavere end Scania's indkøbspris.

Og 300 watt er nok til en blærebar. Den bruger mellem 150 og 200 watt.
Men skal du have printer med skal du højere op.

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-11-06 23:07

On Sun, 19 Nov 2006 21:45:12 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Og 300 watt er nok til en blærebar. Den bruger mellem 150 og 200 watt.
>Men skal du have printer med skal du højere op.

Hva' så med Volt'ene?

Jeg mener at have fundet ud af at apparatet vil have 20 Volt?

Det må vel så ikke få mere, men må det få mindre?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-06 23:18

Folmer Rasmussen wrote:

> Hva' så med Volt'ene?
>
> Jeg mener at have fundet ud af at apparatet vil have 20 Volt?
>
> Det må vel så ikke få mere, men må det få mindre?

Den kører bedst med den specificerede spænding

Er du heldig finder du en converter i Aldi til 149kr.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Nordahl

Dato : 18-11-06 23:53

> Jeg skal have købt sådan en fætter, der kan lave 24 volt om til 220
> [...]

Hvor mange Watt skal sådan en fætter kunne klare (Start+forbrug)
Mvh. Per Nordahl.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-11-06 00:00

On Sat, 18 Nov 2006 23:53:28 +0100, "Per Nordahl"
<info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>Hvor mange Watt skal sådan en fætter kunne klare (Start+forbrug)
>Mvh. Per Nordahl.

>--

Jeg har investeret i sådan en blærbar ting, der bl.a. skal bruges til
at kigge TV med. (Og holde øje med Jer når jeg er ude at køre)

Jeg véd faktisk ikke engang hvad sådan én forbruger af watt?

600 watt lyder da som mere end rigeligt. Jeg skal jo fandme også kunne
starte igen, når TV-avisen er slut.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-11-06 00:26

> [...]
>
> Jeg véd faktisk ikke engang hvad sådan én forbruger af watt?
>
> 600 watt lyder da som mere end rigeligt. Jeg skal jo fandme også kunne

600 Watt. så behøver du ikke mere lys på dytten
Du skal nok fjerne et af nullerne så det bliver 60 Watt.

Jeg har kun erfaring fra båd, med da du kører og dine battterier oplades
hele tiden er der ikke noget problem,
Skal lige siges at sådan en Fætter sluger en del strøm, for at konvetere
omformingen!

JEG har kørt det direktke på, selv om de kloge siger , man ikke må.
Den Blærbare har min. samt max. voltforbrug, (udsving) det kan kun gå
galt hvis du lader for meget.
Der findes nogle andre regulatorer, der ja, regulerer, uden det det
store strømtab.

Folmer. Jeg kan ikke forklare det meget bedre, men vil gerne hjælpe
yderligere hvis jeg kan >

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-11-06 00:36

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> store strømtab.
>
> Folmer. Jeg kan ikke forklare det meget bedre, men vil gerne hjælpe

Folmer, jeg taler 12 V, men jeg ved at de små invertere/konvertere også
findes til 24 V>
Men du må da have et 12 V udtag på gryden ?
Mvh. "Thulfen"

Fra : Leonard

Dato : 19-11-06 08:54

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Jeg har investeret i sådan en blærbar ting, der bl.a. skal bruges til
>at kigge TV med. (Og holde øje med Jer når jeg er ude at køre)

Så er du bedre tjent med en omformer fra 24v til 18v som de fleste
bærbare har brug for. Det giver et mindre tab og kan bygges ret
simpelt. Spørg evt. i dk.teknik.elektronik

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-11-06 21:52

Leonard skrev:
> Så er du bedre tjent med en omformer fra 24v til 18v som de fleste
> bærbare har brug for. Det giver et mindre tab og kan bygges ret
> simpelt. Spørg evt. i dk.teknik.elektronik

Og har det problem at det giver en jævnstrøm som ikke er sund for batteriet.

Egen erfaring giver et batteri (til 1.300 kr) en levetid på ½ år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-06 22:31

Finn Guldmann skriver:

> Og har det problem at det giver en jævnstrøm som ikke er sund for batteriet.

Sjovt nok giver en strømforsyning til en bærbar nu også jævnstrøm ud....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-11-06 09:26

> Sjovt nok giver en strømforsyning til en bærbar nu også jævnstrøm ud....

Men nogle af dem kan styres fra laptoppen.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-11-06 10:00

Uffe Bærentsen wrote:

> Men nogle af dem kan styres fra laptoppen.

Men fælles for dem der kan styres fra laptoppen, gælder at de ikke er
forsynet med et almindeligt rundt DCstik, og således heller ikke umiddelbart
kan erstattes af en universal DC-DC-converter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-06 08:42

> Og har det problem at det giver en jævnstrøm som ikke er sund for
> batteriet.

Givetvis har du bedre held med lastvognkørsel, for det her ved du da ikke en
hujende fis om.

> Egen erfaring giver et batteri (til 1.300 kr) en levetid på ½ år.

Har absolut intet at skaffe med levetiden, derimod kan det have stor
betydning hvis forsyningsspændingen varierer væsentligt fra den
specificerede for pågældende maskine.

Batteriet lades _aldrig_ direkte fra forsyningsspændingen, men lades derimod
fra en swith-mode suply unit i den bærbare, derfor er det ikke den der tager
livet af aku'en, en latent synder er derimod varme, varme er det rene gift
for aku'er, det indebærer bl.a. at du ikke med varme aku'er kan opnå at få
dem ladet op på fuld kapacitet.

--
MVH Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-11-06 09:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Givetvis har du bedre held med lastvognkørsel, for det her ved du da ikke
> en hujende fis om.

Jo, det kan han godt alligevel.

> Har absolut intet at skaffe med levetiden, derimod kan det have stor
> betydning hvis forsyningsspændingen varierer væsentligt fra den
> specificerede for pågældende maskine.

Min laptop har en PSU der bliver styret on/off fra laptoppen.
Dvs. hvis den ikke får on signal fra laptoppen, så tænder den ikke.
Hvad sker der så hvis den PSU du kommer med ikke kan slukkes?

> [...]
> rene gift for aku'er, det indebærer bl.a. at du ikke med varme aku'er kan
> opnå at få dem ladet op på fuld kapacitet.

Netop, da PSU'en ikke kan slukkes, så udvikles der for meget varme.

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-06 17:14

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, det kan han godt alligevel.

Jeg forholder mig alene til det han skriver, ikke hvad han derudover kan,
det fremgår i hvertfald ikke af finn's indlæg.

> Min laptop har en PSU der bliver styret on/off fra laptoppen.
> Dvs. hvis den ikke får on signal fra laptoppen, så tænder den ikke.
> Hvad sker der så hvis den PSU du kommer med ikke kan slukkes?

Formentlig ikke andet end at PSU'en ikke kan slukkes elektronisk fra
laptoppen.

> Netop, da PSU'en ikke kan slukkes, så udvikles der for meget varme.

Sludder og vrøvl der udvikles ikke varme når laptoppens batteri er fuldt
opladet. Varmeudviklingen er efter endt opladning kun nogle få Mw.

Og det er ikke direkte opladning med den spænding der kommer fra den
eksterne oplader, der foregår i laptoppen en intern spændingsregulering med
en switchmode psu, eksempelvis den laptop jeg sidder ved nu har en
forsyningsspænding på 19 volt. Aku'en kører med 14,4 volt, hvilket er den
fremherskende måde at opbygge laptoppens spændingsforsyning på.

--
MVH Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-11-06 21:49

> [...]
>>

> Sludder og vrøvl der udvikles ikke varme når laptoppens batteri er fuldt
> opladet. Varmeudviklingen er efter endt opladning kun nogle få Mw.

For at citere dig selv:
> [...]

> forsyningsspænding på 19 volt. Aku'en kører med 14,4 volt, hvilket er den
> fremherskende måde at opbygge laptoppens spændingsforsyning på.

Hvor stort tab er der i den psu?
Hvor meget varme kan det udvikle?

Jeg er ganske enkelt ikke enig med dig.
Det kommer sig nok af at jeg er elekrtonikmand og har set en del røgsignaler
gennem tiderne

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-06 22:55

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For at citere dig selv:

Undskyld Uffe ;-(

> Hvor stort tab er der i den psu?
> Hvor meget varme kan det udvikle?

Tab udvikler i den elektroniske verden varme.

Tab i en switchmode PSU er i bærbare PC'er i dag meget små og i
størrelsesordenen milliwat

> Jeg er ganske enkelt ikke enig med dig.
> Det kommer sig nok af at jeg er elekrtonikmand og har set en del
> røgsignaler gennem tiderne

Som elektronikmand bør du da om nogen vide hvor store tabene er i en Bærbar
PSU, og ligeledes interne switchmode spændingsregulering internt i PC'en.

Ekempelvis er tomgangstabet på en ATX stationær PSU 350 watt 8-10 watt

På de famøse Dell bærbare som for nogen tid siden blev kendt fordi
batterierne brændte, var det alene fordi batteriepakken ikke kunne komme af
med varmeudviklingen, der blev foretaget ladningen af batteripakken
fritliggende, altså ikke siddende i PC'en kom temperaturen aldrig op på
nogen kritisk værdi, som for de fleste genopladelige celler er ca. 40
grader, over den temperatur øges cellernes kapacitet næsten ikke, men
derimod afsættes effekten som varme, en varme som er ødelæggende og i
ekstreme tilfælde kan får cellerne til at explodere, hvi ladningen ikke
stoppes..

Derudover kan jeg konstatere at når min bærebare stopper ladningen på
batteriet, aftager varmen ret hurtigt mærkbart, alene af den grund at
ladningen stoppes.

Derimod er varmeudviklingen fra CPU'en afhængig af hvad der laves på PC'en
eksempelvis redigering af billeder får varmen op.

--
MVH Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-11-06 23:21

> Som elektronikmand bør du da om nogen vide hvor store tabene er i en
> Bærbar PSU, og ligeledes interne switchmode spændingsregulering internt i
> PC'en.

Så lave som økonomisk muligt på design tidspunktet

> Ekempelvis er tomgangstabet på en ATX stationær PSU 350 watt 8-10 watt

Så er det da godt at vi normalt slukker på væggen her

> [...]
>
> Derimod er varmeudviklingen fra CPU'en afhængig af hvad der laves på PC'en
> eksempelvis redigering af billeder får varmen op.

Jeg prøvede netop på en Dell at sætte konstant power på indgangen.
Det kan godt give brændte fingre skulle jeg hilse og sige.
Brændt barn lugter ilde

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-11-06 21:39

Folmer Rasmussen skrev:
> Jeg skal have købt sådan en fætter, der kan lave 24 volt om til 220
> volt.
> Hvor skal jeg begynde at lede?

Mangler du ikke en smiley på den poste?

Fra : Møller

Dato : 19-11-06 22:14

Til Folmer:

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> [...]

http://makeashorterlink.com/?W2931293E

Møller

Fra : Møller

Dato : 19-11-06 22:18

"Møller" <mail..sspam@og.dk> wrote in message
> Til Folmer:
>
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
>
> http://makeashorterlink.com/?W2931293E

Se f.eks under Voltcraft:
http://makeashorterlink.com/?R4D32193E

Møller

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-11-06 08:48

> Jeg skal have købt sådan en fætter, der kan lave 24 volt om til 220
> volt.

Hvis det er til din bærbare er det ikke noget speciel go' ide at konvertere
til 220 volt, da du jo slet ikke har brug for den høje spænding eller
vekselspænding.

Find en switchmode suply der kan arbejde på spændinger mellem 12-28 volt,
der findes nogle hvor man kan vælge udspænding.

Jeg har selv sådan en i privatbilen, den stammer fra en olietankbil, hvor
man benytter PC til fakturaudskrift.

--
MVH Hans