|
| Montering af vinterdæk... Fra : Kasper Hansen [8270] |
Dato : 17-11-06 18:07 |
|
Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST - men det er
jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
Sagen er så hvem der skal gøre det. Jeg er ikke selv nogen bilhaj, og har
derfor ikke det helt store mod på at kaste mig ud i det.
Jeg har efterhånden set det gjort et par gange, og det ser jo ikke ligefrem
svært ud - men jeg ville bare være frygteligt ked af hvis det ene hjul fløj
af i farten, efterfølgende.
Hvis jeg nu skulle betale mig fra det, hvor er det så bedst/hurtigst? Jeg
erindrer at der var flere ugers ventetid hos dækcentrene sidst jeg stod i
sådan en situation, men har ikke fået tjekket denne gang.
Jeg kunne nemlig samtidig godt se en fordel i at man kunne få dem til at
opbevare mine sommerhjul, da jeg bor i lejlighed. Jeg antager at de kun gør
dette, hvis man samtidig er kunde hos dem - eller?
Skulle jeg nu alligevel selv vove mig ud i det - hvor svært er det så? Jeg
skal vel have fat i en donkraft og en hjulnøgle. Bolte og centreringsringe
følger med hjulene.
Håber på lidt input....
/Kasper Hansen
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-11-06 18:20 |
|
"Kasper Hansen [8270]" skriver:
>
> Jeg har efterhånden set det gjort et par gange, og det ser jo ikke ligefrem
> svært ud - men jeg ville bare være frygteligt ked af hvis det ene hjul fløj
> af i farten, efterfølgende.
Det gør det næppe.
> Skulle jeg nu alligevel selv vove mig ud i det - hvor svært er det så? Jeg
> skal vel have fat i en donkraft og en hjulnøgle.
Begge dele bør være i bagagerummet af din bil.
Du kan have fordel af lidt trykluft til at rense bremserne med, hvis du
vil forkæle bilen og (meget) lidt kobberfedt til at give hjulboltene så
de er til at få af igen til foråret. En stålbørste og lidt smergellærred
til lige at fjerne den værste rust på anlægsfladen vil også være godt.
Luksus er at købe en momentnøgle og en top der passer til hjulboltene,
så er du sikker på at de ikke bliver spændt for hårdt.
Momentnøgle + stålbørste + kobberfedt i en meget lille mængde er vel en
samlet pris på under 200 kr, hvis du går i Harald Nyborg.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-11-06 22:25 |
|
On Fri, 17 Nov 2006 18:06:41 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<news@SLETpostmand.com> wrote:
>Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST - men det er
>jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
>Sagen er så hvem der skal gøre det. Jeg er ikke selv nogen bilhaj, og har
>derfor ikke det helt store mod på at kaste mig ud i det.
>Jeg har efterhånden set det gjort et par gange, og det ser jo ikke ligefrem
>svært ud - men jeg ville bare være frygteligt ked af hvis det ene hjul fløj
>af i farten, efterfølgende.
>
>Hvis jeg nu skulle betale mig fra det, hvor er det så bedst/hurtigst? Jeg
>erindrer at der var flere ugers ventetid hos dækcentrene sidst jeg stod i
>sådan en situation, men har ikke fået tjekket denne gang.
>Jeg kunne nemlig samtidig godt se en fordel i at man kunne få dem til at
>opbevare mine sommerhjul, da jeg bor i lejlighed. Jeg antager at de kun gør
>dette, hvis man samtidig er kunde hos dem - eller?
>
>Skulle jeg nu alligevel selv vove mig ud i det - hvor svært er det så? Jeg
>skal vel have fat i en donkraft og en hjulnøgle. Bolte og centreringsringe
>følger med hjulene.
>
Donkraft og hjulnøgle er et must Det ligger formodentlig allerede
i bilen. Det er dog min erfaring, at man bliver p....træt af den
medfølgende donkraft - jeg tror kun det tog den halve tid denne gang,
hvor jeg ofrede en brugbar donkraft på opgaven. (den bliver god til
foråret - så er der lige otte hjul at skifte .
Svært er det ikke. En forholdsvis hurtig brugsanvisning.
1. Sørg for at det nye dæk er inden for rækkevidde.
2. Afmonter navkapsel (hvis der er sådan en) og løsn boltene på
hjulet.
3. Løft bilen på det punkt, fabrikken foreskriver.
4. Skrue bolte ud - afmontere hjul.
5. Når hjulet nu er af, kan man ligesågodt besigtige bremser og evt.
rense disse samt anlægsfladen for hjulet (men det er ikke nødvendigt)
6. Sæt det nye hjul på plads og få boltene til at gribe fat evt.
spænde til du ikke kan mere med fingrene.
7. Spænd boltene med nøglen - bare til det strammer til.
8. Sænk bilen
9. Spænd boltene - husk at krydsspænde og ikke for hårdt fra start af.
Krydsspænde betyder ved fire, at du starter med en bolt og så tager
den der sidder modsat, derefter de to andre og så strammer igen efter
samme skema. Ved fem bolte må man danse lidt rundt
10. Monter evt. navkapsel. (kan udsættes til efter en kort prøvetur,
når alle fire er monteret, hvor man efter turen tager en tur mere
rundt med nøglen og sikrer at alle bolte holder)
11. Næste hjul
Fijerde gang kan punkt 11 erstattes med oprydning, håndvask (meget
nødvendigt og evt. en kold pilsner (kan varmt anbefales, men vent
med den til efter prøveturen). Prøveturen kan det være smart at
dirigere i retning af nærmeste tankstation med luftpumpe for at sikre
korrekt tryk i hjulene.
Hvis du er nervøs for, om det er gjort godt nok tager du lige en tur
mere med hjulnøglen nogle dage senere (afhængig af kørselsbehov) og
spænder efter igen.
Prøv at ringe til de lokale dækcentre og dit lokale yndlingsværksted
og bed om pris for skift samt opbevaring - og træf så et valg, om du
gider.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Møller (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 17-11-06 22:50 |
|
<Ivan Madsen> wrote in message
news:ko8sl2tlsjnnedn5euq65741r4nj8spckc@4ax.com...
> On Fri, 17 Nov 2006 18:06:41 +0100,
>"Kasper Hansen [8270]"
> <news@SLETpostmand.com> wrote:
>
> >Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST - men det
er
> >jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
Hvis du ikke har mod på at følge Ivans udførlig beskrivelse, dog mangler han
momentnøgle.
Jeg er blevet lidt i tvivl, men det skyldes nok, at det ikke e til at se
hvad du vil:
Et dæk er normalt en selvstændig gummidims til at sætte på en fælg, så har
du et hjul.
Så har du:
dæk + fælge der ikke er sat sammen?eller
har du 4 hjul?
Du vil altid kunne betale dig fra alting, så spørg du blot på nærmeste
dækfirma, ellers er der altid hjælp at hente her:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=23&cart_id=
Her skulle du kunne finde den nødvendige hjælp.
Møller
| |
Ukendt (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-11-06 22:57 |
|
On Fri, 17 Nov 2006 22:49:51 +0100, "Møller" <mail..sspam@og.dk>
wrote:
>
><Ivan Madsen> wrote in message
>news:ko8sl2tlsjnnedn5euq65741r4nj8spckc@4ax.com...
>> On Fri, 17 Nov 2006 18:06:41 +0100,
>>"Kasper Hansen [8270]"
>> <news@SLETpostmand.com> wrote:
>>
>> >Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST - men det
>er
>> >jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
>
>Hvis du ikke har mod på at følge Ivans udførlig beskrivelse, dog mangler han
>momentnøgle.
>
Ja, tak! Har du en, jeg må "låne" Den ryger nok på
indkøbslisten til foråret - der fulgte alufælge med den lille, som
formodentlig kræver lidt mere end bare "sådan plejer jeg at spænde
mine hjul-følelse" (der er ikke faldet nogen af endnu
<...>
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Møller (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 17-11-06 23:02 |
|
<Ivan Madsen> wrote in message
news:6rbsl299ouvk894vpnpr6nhr1uatjk7cgc@4ax.com...
> On Fri, 17 Nov 2006 22:49:51 +0100, "Møller" <mail..sspam@og.dk>
> wrote:
>
> >
> ><Ivan Madsen> wrote in message
> >news:ko8sl2tlsjnnedn5euq65741r4nj8spckc@4ax.com...
> >> On Fri, 17 Nov 2006 18:06:41 +0100,
> >>"Kasper Hansen [8270]"
> >> <news@SLETpostmand.com> wrote:
> >>
> >> >Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST - men
det
> >er
> >> >jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
> >
> >Hvis du ikke har mod på at følge Ivans udførlig beskrivelse, dog mangler
han
> >momentnøgle.
> >
>
> Ja, tak! Har du en, jeg må "låne" Den ryger nok på
> indkøbslisten til foråret - der fulgte alufælge med den lille, som
> formodentlig kræver lidt mere end bare "sådan plejer jeg at spænde
> mine hjul-følelse" (der er ikke faldet nogen af endnu
Hvis du kommer forbi, kan vi checke.
Det er ikke problemet med at de falder af, nærmere, at de bliver spændt for
hårdt og uens, rent faktisk skal de ikke spændes særlig hårdt:
Ca. svarende til at du sætter et rør på din nøgle og så hænger 8-10 l. mælk
i ude i 1 meters afstand: 80-100 Nm,
Mine stålfælge: 85 Nm
Alu-fælge 95 Nm
hvad dine skal have ved jeg ikke, men se i manualen eller brug ca. 10 liter
mælk.
Møller
| |
Karsten7870 (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 17-11-06 23:16 |
|
Møller wrote:
> <Ivan Madsen> wrote in message
> news:6rbsl299ouvk894vpnpr6nhr1uatjk7cgc@4ax.com...
> > On Fri, 17 Nov 2006 22:49:51 +0100, "Møller" <mail..sspam@og.dk>
> > wrote:
> >
> > >
> > > <Ivan Madsen> wrote in message
> > > news:ko8sl2tlsjnnedn5euq65741r4nj8spckc@4ax.com...
> > > > On Fri, 17 Nov 2006 18:06:41 +0100,
> > > > "Kasper Hansen [8270]"
> > > > <news@SLETpostmand.com> wrote:
> > > >
> > > > > Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST -
> > > > > men det er jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
> > >
> > > Hvis du ikke har mod på at følge Ivans udførlig beskrivelse, dog
> > > mangler han momentnøgle.
> > >
> >
> > Ja, tak! Har du en, jeg må "låne" Den ryger nok på
> > indkøbslisten til foråret - der fulgte alufælge med den lille, som
> > formodentlig kræver lidt mere end bare "sådan plejer jeg at spænde
> > mine hjul-følelse" (der er ikke faldet nogen af endnu
>
> Hvis du kommer forbi, kan vi checke.
>
> Det er ikke problemet med at de falder af, nærmere, at de bliver spændt
> for hårdt og uens, rent faktisk skal de ikke spændes særlig hårdt:
>
> Ca. svarende til at du sætter et rør på din nøgle og så hænger 8-10 l.
> mælk i ude i 1 meters afstand: 80-100 Nm,
> Mine stålfælge: 85 Nm
> Alu-fælge 95 Nm
>
> hvad dine skal have ved jeg ikke, men se i manualen eller brug ca. 10
> liter mælk.
>
> Møller
Alu-fælge skal spændes med 11 kg - en momennøgle er et must.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-06 08:07 |
| | |
Karsten7870 (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 18-11-06 10:47 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Karsten7870 skriver:
> >
> > Alu-fælge skal spændes med 11 kg
>
> Nej
>
> Det afhænger af fælgen.
>
>
>
> Klaus (med 120nm alubasser)
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
Så har jeg altid og kun haft fælge, der skulle spændes med 11 kg. Jeg har
heller ikke hørt om andre fælge, der skulle spændes anderledes (det har
måske ikke været relevant) - jo i den grønne ungdom hørte jeg 10 kg men blev
senere belært om de 11 kg.
Men det er vel håbløst at remse andre typer alu-fælge op og med forskellige
tilspændingsgrader.(?) Jeg har selv AMG alu-fælge til dæk 235/45R17 94Y. De
sidste 3 karakterer kan have forskellige udtryk for det samme eller
tilnærmelsesvis hastighedsområde, men alle i den kategori kaldes
højhastighedsdæk.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Møller (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 18-11-06 12:24 |
|
"Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
news:12ltlkvb04jc6e9@corp.supernews.com...
>
>
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
> > Karsten7870 skriver:
> > >
> > > Alu-fælge skal spændes med 11 kg
> >
> > Nej
> >
> > Det afhænger af fælgen.
>
Det er en af Klauses sædvanlige "jeg alene vide"
Jeg har for lang tid siden smidt KDM i filteret, da han er uvederhæftig og
tog for megen plads uden at komme med noget relevant ;-(
Møller
| |
Karsten7870 (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 18-11-06 13:30 |
|
Møller wrote:
> "Karsten7870" <bito@karby.dk> wrote in message
> news:12ltlkvb04jc6e9@corp.supernews.com...
> >
> >
> > Klaus D. Mikkelsen wrote:
> > > Karsten7870 skriver:
> > > >
> > > > Alu-fælge skal spændes med 11 kg
> > >
> > > Nej
> > >
> > > Det afhænger af fælgen.
> >
>
> Det er en af Klauses sædvanlige "jeg alene vide"
>
> Jeg har for lang tid siden smidt KDM i filteret, da han er uvederhæftig og
> tog for megen plads uden at komme med noget relevant ;-(
>
> Møller
Det er jeg nu ikke enig i. Dert er mit indtryk, at Klaus og jeg godt kan
udveksle meninger, samt fis og ballade i gensidig respekt.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-06 14:05 |
|
"Møller" skriver:
>
> Det er en af Klauses sædvanlige "jeg alene vide"
Så er der endnu en af Møllers tudekiks.
> Jeg har for lang tid siden smidt KDM i filteret, da han er uvederhæftig og
> tog for megen plads uden at komme med noget relevant ;-(
Kommer du med noget relevant ?
Nej....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-06 14:09 |
|
Karsten7870 skriver:
>
> Så har jeg altid og kun haft fælge, der skulle spændes med 11 kg. Jeg har
> heller ikke hørt om andre fælge, der skulle spændes anderledes (det har
> måske ikke været relevant) - jo i den grønne ungdom hørte jeg 10 kg men blev
> senere belært om de 11 kg.
Nu er jeg "beriget" med et sæt RD227 fra BBS, du kan læse godkendelsen
her:
http://www.bbs.com/gutachten/rd/rd227_vw.pdf
Der står der:
Anzugsmoment der Befestigungsteile : 120 Nm
Og i instruktionsbogen til bilen står der tilspændingsmoment for stål og
alufælge = 120Nm.
Fælgene har også rund konus og ikke kegleformet
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Karsten7870 (19-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 19-11-06 01:54 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Karsten7870 skriver:
> >
> > Så har jeg altid og kun haft fælge, der skulle spændes med 11 kg. Jeg
> > har heller ikke hørt om andre fælge, der skulle spændes anderledes (det
> > har måske ikke været relevant) - jo i den grønne ungdom hørte jeg 10 kg
> > men blev senere belært om de 11 kg.
>
> Nu er jeg "beriget" med et sæt RD227 fra BBS, du kan læse godkendelsen
> her:
> http://www.bbs.com/gutachten/rd/rd227_vw.pdf
>
> Der står der:
> Anzugsmoment der Befestigungsteile : 120 Nm
>
> Og i instruktionsbogen til bilen står der tilspændingsmoment for stål og
> alufælge = 120Nm.
>
> Fælgene har også rund konus og ikke kegleformet
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
Jeg mener alu-fælge. Det synes ikke at fremgå af den pdf fil, du henviser
til. Hvis stålfælge er momentet heller ikke så kritisk. Nu er det heller
ikke så problematisk med et kilo fra eller til. Jeg tror ikke, at du bliver
overhalet indenom af dit baghjul.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Klaus D. Mikkelsen (19-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 19-11-06 04:34 |
| | |
Karsten7870 (19-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 19-11-06 07:02 |
| | |
Klaus D. Mikkelsen (19-11-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 19-11-06 08:08 |
|
Karsten7870 skriver:
>
> Flot fælg.
Tak, det syntes jeg også. Den er tilpas lukket og diskret, men alligevel
en smule markant.
> Jeg synes i øvrigt, at det er svært at vælge en passende fælg.
De fleste fælge i dag er enten meget åbne, ellers er den en RS8
kopifælg, specielt på VW/VAG biler. Den er ved at være noget "udvandet".
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-11-06 23:50 |
|
On Fri, 17 Nov 2006 23:02:26 +0100, "Møller" <mail..sspam@og.dk>
wrote:
<...>
>Hvis du kommer forbi, kan vi checke.
>
>Det er ikke problemet med at de falder af, nærmere, at de bliver spændt for
>hårdt og uens, rent faktisk skal de ikke spændes særlig hårdt:
>
>Ca. svarende til at du sætter et rør på din nøgle og så hænger 8-10 l. mælk
>i ude i 1 meters afstand: 80-100 Nm,
>Mine stålfælge: 85 Nm
>Alu-fælge 95 Nm
>
>hvad dine skal have ved jeg ikke, men se i manualen eller brug ca. 10 liter
>mælk.
>
Hvad er mælk?? Jeg hælder diesel på potterne Jeg skal have
checket fælgene og "bogen" for at finde ud af det korrekte moment. Så
må jeg nok ofre sådan en moment-fætter også. Ender med jeg kan starte
et autoværksted
Jeg tror egentlig jeg spænder tæt på det korrekte moment - og i hvert
fald bedre end de klovner, der fik lov at skifte på Xsara'en i foråret
(af helbredsgrunde var jeg ikke i stand til det). Jeg måtte op og
hoppe på nøglen flere steder for at få skidtet løs - luftnøgler i
hænderne på ignoranter er en uskik
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Uffe Ravn (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-11-06 11:24 |
|
Møller wrote:
> Ca. svarende til at du sætter et rør på din nøgle og så hænger 8-10
> l. mælk i ude i 1 meters afstand: 80-100 Nm,
> Mine stålfælge: 85 Nm
> Alu-fælge 95 Nm
>
> hvad dine skal have ved jeg ikke, men se i manualen eller brug ca. 10
> liter mælk.
Til letmetalsfælge skal det vel være letmælk?
Mvh. Uffe Ravn
| |
Møller (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 18-11-06 12:32 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message
news:455edfc5$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Møller wrote:
>
> > Ca. svarende til at du sætter et rør på din nøgle og så hænger 8-10
> > l. mælk i ude i 1 meters afstand: 80-100 Nm,
> > Mine stålfælge: 85 Nm
> > Alu-fælge 95 Nm
> >
> > hvad dine skal have ved jeg ikke, men se i manualen eller brug ca. 10
> > liter mælk.
>
> Til letmetalsfælge skal det vel være letmælk?
Det skulle man umiddelbart tro
Og leverandøren er lagt på dk.binaer.motor.dk "Montering af vinterdæk"
Men hvis man ikke har specielle letmetalsfælg, så er stålfælge i lang de
fleste tilfælde lettere, så hos min skal der en liter sødmælk mere på
stangen ved letmetalsfælge.
Ikke for at starte en ny meningsudveksling om der rimelige, fornuftige og
teknisk forsvarlige i at smøre gevindet på hjulbolte:
Hvis du bruger smør til dine bolte, så køb den tyskerne foretrækker: uden
salt.
Møller
| |
Henrik Stidsen (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 18-11-06 12:47 |
|
Møller wrote :
> Men hvis man ikke har specielle letmetalsfælg, så er stålfælge i lang de
> fleste tilfælde lettere
Det hører man tit - men hvor meget er forskellen ? taller vi 1-2 kilo
eller hva ?
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Uffe Ravn (18-11-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-11-06 13:20 |
|
Møller wrote:
> Ikke for at starte en ny meningsudveksling om der rimelige,
> fornuftige og teknisk forsvarlige i at smøre gevindet på hjulbolte:
> Hvis du bruger smør til dine bolte, så køb den tyskerne foretrækker:
> uden salt.
*ROFL*
Mvh. Uffe Ravn
| |
Karsten7870 (17-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 17-11-06 23:20 |
|
Kasper Hansen [8270] wrote:
> Jeg har fået anskaffet mig 4 stk dæk og fælge til min Fiesta ST - men det
> er jo ikke meget værd, så længe de ikke er monteret ;)
> Sagen er så hvem der skal gøre det. Jeg er ikke selv nogen bilhaj, og har
> derfor ikke det helt store mod på at kaste mig ud i det.
> Jeg har efterhånden set det gjort et par gange, og det ser jo ikke
> ligefrem svært ud - men jeg ville bare være frygteligt ked af hvis det
> ene hjul fløj af i farten, efterfølgende.
>
> Hvis jeg nu skulle betale mig fra det, hvor er det så bedst/hurtigst? Jeg
> erindrer at der var flere ugers ventetid hos dækcentrene sidst jeg stod i
> sådan en situation, men har ikke fået tjekket denne gang.
> Jeg kunne nemlig samtidig godt se en fordel i at man kunne få dem til at
> opbevare mine sommerhjul, da jeg bor i lejlighed. Jeg antager at de kun
> gør dette, hvis man samtidig er kunde hos dem - eller?
>
> Skulle jeg nu alligevel selv vove mig ud i det - hvor svært er det så? Jeg
> skal vel have fat i en donkraft og en hjulnøgle. Bolte og centreringsringe
> følger med hjulene.
>
> Håber på lidt input....
>
> /Kasper Hansen
Jeg kan anbefale Super Dæk, der har afdelinger faktisk over hele landet.
http://www.sds.dk/
Jeg kommer selv i Nykøbing M - afdelingen, hvor de er yderst kompetente og
ved, hvad de har med at gøre - og så har vi det i øvrigt s....skægt med
hinanden.
Man kan også få et godt tilbud på forskellige dæktyper.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
|
|