Vectra hjælp og erfaringer...
Fra : funkpost

Dato : 13-11-06 11:55

Hej

Jeg har en Opel Astra 1.6i Van, fra dec. 1996. Den har kun gået 126000
km, der er ingen rust, og er generelt glad for bilen, som jeg
forlængst er betalt (købte den fabriksny).

Nu er problemet, at jeg skal til at være far, og derfor duer denne
gulpladevogn efter min opfattelse ikke rigtigt længere. Jeg har nu
brug for en stationcar med god plads OG bagsæde. Jeg tænkte på at
købe en Astra G classic 1.4 Twinport - de fås for kun 169.000 fra ny,
men selv 169.000 er lige i overkanten, da jeg er nystartet
selvstændig.

Nu fik jeg så den ide, at finde en brugt Vectra med max. 100.000 km
på bagen, og fra 98-2000 agtigt! Er der i den forbindelse noget jeg
skal være obs på? Har disse Vectra'er nogle svagheder, og hvad hedder
denne model egentlig for et bogstav?

Håber på lidt råd og vejledning, for jeg havde faktisk svoret at jeg
ALDRIG skulle købe brugt bil igen...

Mvh
Gunnar

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-11-06 13:57

"funkpost" <funkpost@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Vær opmærksom på, at det var på den tid, EUnorm øh 3 var det vist blev
indført.
Bilfabrkker, der ikke lige havde designet nye motorer, heriblandt Opel
isærdeleshed, løste problemet foreløbigt ved at gøre benzinblandingen mere
mager.Via motorstyringen. Problemet var bare at den skulle være så manger at
flere af deres motorer ike kunne køre ordentligt på blandingen, Resultatet
var at adskillige utilfredse opelkunder kørte rundt i hoppende og hakkende
Vectraer, fordi blandingen ikke var fed nok.
Det kunne løses ved at rechippe motoen, men så overholdt den jo ikke Eu
normen, og derfor kunne Opelværkstederne ikke gøre noget for kunderne (Jo de
kunne så - De ku ha hevet hele motoren ud og sendt den i nakken på Opel og
lagt en ny i istedet. Efter nogen tid kom Opel med nye motorer, der kunne
klare kravene.

Et andet velkendt Opelproblem fra 1998 til ca 2004 er uforklarlige
motorstyingsproblemer. Biler, der sætter ud og kan startes efter 5 minutter
igen osv.
Det er det, der ahr kostet Opel dets ry sammen med de udmagrede motorer. Ja
og så lige kadettens knastakselspisende 1,3 og 1,6 motorer.

Hvordan de håndteer rust eller andre problemer, ved jeg ikke

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-06 14:13

> [...]
> km, der er ingen rust, og er generelt glad for bilen
> Håber på lidt råd og vejledning, for jeg havde faktisk svoret at jeg

Prøv at hør Skat ad hvad afgiften skal være for at få den på hvide plader.
Det er sikkert dyrere end at sægde den du har og købe en tilsvarende på
hvide plader. Men det at du kender bilens historie og stand er også penge
værd ....

Bagsæde, seler mm burde være til at finde til en fair pris - hvis ikke andet
så på ebay.de hvis de danske ophuggere er for dyre ....

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-11-06 15:18

"Prøv at hør Skat ad hvad afgiften skal være"

Det har jeg prøvet, dog på en Volvo 240. De ville have lige så meget i
afgift som jeg kunne købe en tilsvarende for på hvide plader. Jeg var i
telefonisk kontakt med dem 2 gange for at forklare at der måtte være sket en
fejl. Men nej...
Men det er da stadig et forsøg værd, og lad os endelig høre resultatet.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Lars O.

Dato : 13-11-06 14:23

funkpost skrev:
> [...]
> denne model egentlig for et bogstav?
>
> Håber på lidt råd og vejledning, for jeg havde faktisk svoret at jeg

Undgå årgang '98. De har lidt problemer med rust. Fra '99 og frem skulle
der ikke være problemer.

/Lars
(Vectra B '98)

Fra : TDN

Dato : 13-11-06 20:07

[...]

Her er en FDM brugttest:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/C88EBE37-561F-47C2-959A-B595B708B362/0/040042.pdf

Jeg ville ikke vælge en Vectra. Snup hellere en Skoda Octavia:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EF6BBA02-DCB1-4A4E-83E8-8C285B7389A9/0/brugtbiltest.pdf

Eller Mazda 626:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/420FDD59-EE2E-45AA-B22F-26D3313437A8/0/058060.pdf

Eller en Toyota Avensis:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/40E379BE-B163-412F-B6F5-1C23E872A198/0/6669.pdf

Mvh
Thomas

Fra : funkpost

Dato : 13-11-06 22:29

Tak for din gode råd mv.

Mht. PDF filerne her, så regner jeg ikke med at købe en ældre brugt,
end 2000, og så skulle rustfælder være ovre har jeg indtryk af.

Jeg talte også lige med en jeg kender, som købte en fabriksny i '98.
Han har intet foretaget sig, ud over at passe kørebogen, så det
tæller jo til den gode side.

Mvh
Gunnar