Nå, nu er vinterdæk alligevel klart bedre ~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 12-11-06 11:13

Det er da ikke så længe siden at FDM lavede test, der viser, at der ingen
vinding er ved vinterdæk på de mest alm. danske veje, eftersom snerydningen
er så god som den er.

Nu skriver de ligefrem at det nærmest er uansvarligt at køre på sommerdæk.

Jeg har selv vinterdæk til begge mine biler, og synes selv at kunne mærke
klar forskel på sommer-/vinterdæk (om vinteren).

Men kan FDM finde ud af det selv?

Vh, Lars.

Fra : TDN

Dato : 12-11-06 11:23

"Lars Bonnesen" <none@none.nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har selv vinterdæk til begge mine biler, og synes selv at kunne mærke
> klar forskel på sommer-/vinterdæk (om vinteren).

FDM 2006:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf

FDM 2005:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/87E4D555-9AB7-47AC-AB8A-17438D677F38/0/8691.pdf

FDM 2004:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/97942B8A-4E58-4AAF-B052-F738B00E14E4/0/106111.pdf

Der står ingen steder andet end man skal køre på vinterdæk og hvis ikke bør
man lade bilen stå med sne på vejen.

Mon ikke du forveksler udsagnet fra rådet for større færdelssikkerhed, som
ud fra oldgamle rapporter om at vinterdæk er langt dårligere på våd og
tørvej, (hvilket ikke er tilfældet mere, der er kun meget lille margen til
fordel for sommerdæk) mener sommerdæk er det bedste undtaget de få dage med
sne.

Mvh
Thomas

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 12-11-06 11:50

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordel for sommerdæk) mener sommerdæk er det bedste undtaget de få dage

Det kan da godt være, at det er mig, der forveksler FDM med Rådet for Større
F.

Jeg mener dog helt bestemt, at det er FDM, der for i hvert fald en fire-fem
års tid siden kom med den udtalelse, at vinterdæk kun i meget få tilfælde er
bedre en sommerdæk. Men jeg kan tage fejl.

Jeg ved i hvert fald, at på min bil med relativt brede dæk (205) er det
virkeligt noget skidt at køre med sommerdæk om vinteren (-;

Vh, Lars.

Fra : Mogens...

Dato : 12-11-06 12:29

> [...]

> fire-fem års tid siden kom med den udtalelse, at vinterdæk kun i meget få
> tilfælde er bedre en sommerdæk. Men jeg kan tage fejl.

Jow jow - det var Toyota Carina sagen, hvor en lysebå Carina
på vinterdk skøjtede rundt på fugtig vognbane...

Fra : Børge D Olsen

Dato : 12-11-06 18:59

> Jeg mener dog helt bestemt, at det er FDM, der for i hvert fald en
> fire-fem års tid siden kom med den udtalelse, at vinterdæk kun i meget få
> tilfælde er bedre en sommerdæk. Men jeg kan tage fejl.

Er det ikke det samme, de skriver i dag - sne og is?
Børge D Olsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-11-06 13:16

TDN wrote :
> [...]
> sommerdæk) mener sommerdæk er det bedste undtaget de få dage med sne.

Det er vel efterhånden sådan at sommerdæk kun er lidt bedre end
vinterdæk på tør og våd vej mens vinterdæk stadig er meget bedre på
veje der er glatte eller med sne på ?

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 15:21

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der står ingen steder andet end man skal køre på vinterdæk og hvis ikke
> bør man lade bilen stå med sne på vejen.

Jeg kunne end ikke drømme om at lade mondeo'en stå fordi der måtte komme
lidt fnug på vejene. Jeg får ikke mine UG7 før engang i januar og ind til
dette sker, så bliver der kørt på SOMMERdæk :o|

Så jeg er en af de uansvarlige der ikke sætter mig ind i en bus når det
sner.

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-11-06 15:30

Tom explained on 12-11-2006 :
> Jeg får ikke mine UG7 før engang i januar og ind til dette sker, så bliver
> der kørt på SOMMERdæk :o|

Har du bestilt dem med æselbud fra Sydamerika ? ;) Jeg bestilte mine
lige før sidste weekend og de ankom til dækfirmaet fredag morgen...

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 15:37

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Tom explained on 12-11-2006 :
>
> Har du bestilt dem med æselbud fra Sydamerika ? ;) Jeg bestilte mine lige
> før sidste weekend og de ankom til dækfirmaet fredag morgen...

tja jeg ved ikke hvordan de ankommer til landet, men brevdue kunne også
være et kvalificeret bud

Måske det hænger sammen med at det er en populær størrelse jeg skal ha'

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-11-06 15:41

After serious thinking Tom wrote :

> tja jeg ved ikke hvordan de ankommer til landet, men brevdue kunne også være
> et kvalificeret bud

Der skal vist temmelig mange brevduer til for at løfte sådan et dæk -
men ok, det forklarer måske hvorfor det tager så lang tid :)

> Måske det hænger sammen med at det er en populær størrelse jeg skal ha'

Jeg bestilte 195/60 i 15 tommer - jeg ved så ikke om det er en af de
størrelse der ikke er så populære...

Fra : Jens

Dato : 13-11-06 13:14

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
> dette sker, så bliver der kørt på SOMMERdæk :o|
>
> Så jeg er en af de uansvarlige der ikke sætter mig ind i en bus når det

Kan du ikke lige - som en forbrugeroplysning - angive hvilken strækning
du kører på og cirka hvornår. Så kan vi tage os i agt, ka' vi!
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 17:58

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke lige - som en forbrugeroplysning - angive hvilken strækning
> du kører på og cirka hvornår. Så kan vi tage os i agt, ka' vi!

Da jeg deler dette med senarie med en del andre, så tror jeg at du skal
regne med at uanset hvor i landet du befinder dig så vil "vi" være at finde.
Du behøver jo bare at kigge lidt rundt på forskellige p-pladser hvor folk
kommer og du vil sagtens kunne finde MANGE biler der stadig kører på
sommerdæk

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-11-06 18:30

After serious thinking Tom wrote :
> Du behøver jo bare at kigge lidt rundt på forskellige p-pladser hvor folk
> kommer og du vil sagtens kunne finde MANGE biler der stadig kører på
> sommerdæk

Og det vil du nok desværre kunne i hele den periode hvor vinterdæk er
at anbefale.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 18:42

> Og det vil du nok desværre kunne i hele den periode hvor vinterdæk er at
> anbefale.

Jep, præcis lige som der findes biler uden ABS og baghjulstrukne biler og
biler uden ESP og biler der vejer over 2 tons, eller med kængurugitre osv.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-06 19:03

In article <4558ae62$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Jep, præcis lige som der findes biler uden ABS og baghjulstrukne biler og
> biler uden ESP og biler der vejer over 2 tons, eller med kængurugitre osv.

Hvad er der nu galt i baghjulstrukne biler og kængurugitter?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 19:12

> Hvad er der nu galt i baghjulstrukne biler og kængurugitter?

intet, monstro at mobiltelefoni er farligere end både sommerdæk og alt andet
jeg har nævnt (at dømme ud fra lovgivningen).

Men godt man ikke er nød til at tage bussen (som ikke engang indeholder
sikkerhedsseler) når nu vi er igang

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-06 19:34

In article <4558b582$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> intet, monstro at mobiltelefoni er farligere end både sommerdæk og alt andet
> jeg har nævnt (at dømme ud fra lovgivningen).

Der er meget i loven der ikke hænger sammen efter mit hoved .. ingen
smarte kommentarer ang. mit hoveds sammensætning tak

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 13-11-06 20:22

Martin Johansen [6000] wrote:

> Der er meget i loven der ikke hænger sammen efter mit hoved .. ingen
> smarte kommentarer ang. mit hoveds sammensætning tak

Dit svar viser jo tydeligt, at den slags kommentarer ikke længere er
nødvendig - du har forstået det

/Brian

Fra : spamsen

Dato : 13-11-06 21:00

"Martin Johansen [6000]" wrote in
message news:martinlj-747E52.19024013112006@sunsite.dk
> In article
> <4558ae62$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, "Tom"

> Hvad er der nu galt i baghjulstrukne biler og
> kængurugitter?
hehe du lever godt nok et udsat sted? mange dyr der springer på vejen hvor
du kører? :)

--
vh.
Flemming

Fra : alexbo

Dato : 12-11-06 11:25

"Lars Bonnesen" skrev

> Men kan FDM finde ud af det selv?

Næh, det ville også være mærkeligt.
Dæk, biler, og kørselsbetingelser er så forskellige at der ikke er en
"sandhed" om dækvalg.

Der er heller ikke en "sandhed" om bensin/diesel, lygteføring,
barnestolplacering, hastighed, sprit, eller for dens sags skyld stort set
alt andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 12-11-06 12:46

KLIP

> [...]
>
> Der er heller ikke en "sandhed" om bensin/diesel, lygteføring,
> barnestolplacering, hastighed, sprit, eller for dens sags skyld stort set

Det er jo sandt som det er skrevet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-06 19:01

Lars Bonnesen skriver:

> Men kan FDM finde ud af det selv?

Næppe, men da vi mødte "muren af hagl" på motorvejen syd for Randers var
jeg glda for vinterdækkene. Ham i Pickup'en i modsatte vejbane manglede
vidst ordentlige dæk, ellers holder man ikek op langs autoværnet modsat
køreretningen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-11-06 22:05

> [...]
> jeg glda for vinterdækkene. Ham i Pickup'en i modsatte vejbane manglede
> vidst ordentlige dæk, ellers holder man ikek op langs autoværnet modsat

Ud fra det du skriver virker det som noget af en katagorisk og ikke videre
gennemtænkt konklusion, ved du da præsist hvordan han er havnet der, der kan
da være mange forskellige grunde hertil.

--
MVH Hans

Fra : Jens

Dato : 13-11-06 13:14

Hans L. Jørgensen <hansjo@XXXtele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> gennemtænkt konklusion, ved du da præsist hvordan han er havnet der, der kan
> da være mange forskellige grunde hertil.

Vi kan jo starte på at skrive en liste

1. Han opdagede at han kørte i venstre vejbane, og holdt ind til siden.
2. ...

--

Jens F