Vedr. gear m.m. i Fabia 1,9 TDI
Fra : Kent

Dato : 11-11-06 23:28

Så har vi lige rundet de 1300 km. i vores nye Fabia Combi 1,9 TDI .

Generelt set er vi allerede rigtigt glade for bilen, men der er dog
nogle ting, som generer mig lidt. Det er MEGET muligt og højst
sandsynligt at det kun skyldes manglende tilvending, vil jeg
så sige.

Jeg undrer mig først og fremmest lidt over gearingen i bilen. Den lader
til at være meget, meget højt gearet. Så højt at jeg gerne vil tjekke, om
der ikke er noget galt . Kører vi fx 50 km/timen (GPS-målt, det vil
sige ca. 55 på speedometeret) i 4. gear, så lyder det i den grad som
om moteren sejtrækker. Kører vi 60 km/timen GPS-målt i 4. er det lidt
bedre, men det lyder stadigt ikke som, motoren er helt glad for det.
Vi skal nok helt op på 65-70 før motoren har det okay i 4. Sådan
LYDER det i hvert fald! Jeg skal skynde mig at sige, at jeg aldrig
har kørt diesel før! Måske er der noget, der er anderledes dér!

I 5. gear går moteren bedst ved 95-100 km/t og opad (GPS-målt).
Det er godt nok en motor, der gerne vil have nogle omdrejninger. Faktisk
så meget, at de tilladte hastigheder kan være RIGTIGT svære at holde.

Kan andre Faba 1,9 TDI ejere genkende dette?

Ja, gearingen er det, jeg undrer mig mest over. Så er der sæderne. Vi var
ude på en længere tur i dag, og bagefter havde jeg ret ondt i nakke og
skuldre. Havde ellers forsøgt at finde en god siddestilling i bilen, men det
lykkedes mig åbenbart ikke. Men igen - nyder sæder er normalt også
noget, man skal vende sig til. I vores forrige bil, en Hyundai Elantra 2,0
fra 2002, havde jeg også MEGET svært ved at finde en god stilling i
bilen til at begynde med. Senere kom jeg til at elske de sæder.

Hvad mener i andre om komforten på førersædet?

Og så noget helt andet. Jeg ved, man kan køre en dobbelt kop-holder
til Fabiaen. Er der nogen af jer, der har det - og er der bedre plads
i den end i den originale folde-ud-model? Vi har svært ved at få en
halvliters-flaske til at stå ordentlig i den originale holder. Det er noget,
vi har ret meget brug for, faktisk.

I øvrigt - hvis speedometeret viser, at vi kører 100 km/timen, så kører
vi faktisk reelt kun ca. 92-93. Det er ret meget at vise forkert, synes
jeg. Passer det med hvad I andre Fabia-ejere oplever?

Så var der i øvrigt én der skrev til mig her i gruppen for 2-3 måneder
siden, at jeg ville komme til at elske gear-skiftet i Fabiaen. Det gør
jeg allerede .

Tak.

Kent.

Fra : Otto

Dato : 12-11-06 08:43

On 2006-11-11 23:27:50 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> said:

> [...]
> så meget, at de tilladte hastigheder kan være RIGTIGT svære at holde.
>
> Kan andre Faba 1,9 TDI ejere genkende dette?

Tillykke med vognen!

Jeg har ikke direkte erfaring med Fabia, men har for nylig fået en
Peugeot 207 HDI. I starten gik motoren også noget træg, men efter 3000
km er den blevet utrolig smidig og hurtig. Det er en helt anden bil at
køre i, så mon ikke også din Fabia TDI skal have lidt tilkøring?

Har også haft en transporter T5 1.9 TDI fra ny, og den havde de samme
symptomer i starten.

Mvh
Otto

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-06 09:49

On Sat, 11 Nov 2006 23:27:50 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

> [...]
>LYDER det i hvert fald! Jeg skal skynde mig at sige, at jeg aldrig
>har kørt diesel før! Måske er der noget, der er anderledes dér!

Jeg tror at I skal lære at køre diesel :)
1,9 TDI'eren trækker normalt "rent" fra omkring 1200-1300 o/min. Når
man er vant til en benzinbil føles dette _meget_ anderledes.

>I 5. gear går moteren bedst ved 95-100 km/t og opad (GPS-målt).
>Det er godt nok en motor, der gerne vil have nogle omdrejninger. Faktisk
>så meget, at de tilladte hastigheder kan være RIGTIGT svære at holde.

En 1,9 TDI er netop ikke specielt omdrejningsvillig, den arbejdes IMHO
bedst mellem 1500 og 2500 o/min.

>Hvad mener i andre om komforten på førersædet?

Jeg synes den er i øvre middelklasse :)

>I øvrigt - hvis speedometeret viser, at vi kører 100 km/timen, så kører
>vi faktisk reelt kun ca. 92-93. Det er ret meget at vise forkert, synes
>jeg. Passer det med hvad I andre Fabia-ejere oplever?

Det er vist en meget normal fejlvisning.

>Så var der i øvrigt én der skrev til mig her i gruppen for 2-3 måneder
>siden, at jeg ville komme til at elske gear-skiftet i Fabiaen. Det gør
>jeg allerede .

Så skulle du prøve gearskiftet i en 1,2 eller 1,4 16V

/Kent Glerup

Fra : KMH

Dato : 12-11-06 09:54

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> Så har vi lige rundet de 1300 km. i vores nye Fabia Combi 1,9 TDI .

[snip]
> [...]
> vi faktisk reelt kun ca. 92-93. Det er ret meget at vise forkert, synes
> jeg. Passer det med hvad I andre Fabia-ejere oplever?

Det er desværre også hvad jeg oplever. Fejlvisningen er fuldstændigt hen i
vejret.
Måske er det fordi at jeg tilbringer de fleste km på mortotvej at jeg finder
det voldsomt "træls"

M.v.h.
Kim
(som glæder sig til at Fabiaen bliver gammel nok til at man kan udskifte den
med en bil)

Fra : Børge D Olsen

Dato : 12-11-06 10:09

> I 5. gear går moteren bedst ved 95-100 km/t og opad (GPS-målt).

Sådan er det med diesel. Når du har kørt med det lidt tid, kan du ikke holde
en skrigende benzinmotor ud, fordi den skal snurre så hurtigt for at kunne
trække.

> Det er godt nok en motor, der gerne vil have nogle omdrejninger. Faktisk
> så meget, at de tilladte hastigheder kan være RIGTIGT svære at holde.

Sådan er det også med diesel. De lave omdrejninger gør, at du føler, du
kører langsomt.

> Kan andre Faba 1,9 TDI ejere genkende dette?

Ja, jeg har en Octavia, og her er det samme sag.

> I øvrigt - hvis speedometeret viser, at vi kører 100 km/timen, så kører
> vi faktisk reelt kun ca. 92-93.

Det er meget normalt. Måske kan du næste gang vælge dæk, der er 2-3 procent
større i omkreds, hvis du er træt af det. 99 procent af alle biler viser 5-7
km/t for meget.
Børge D Olsen

Fra : Deaster

Dato : 12-11-06 10:25

Kent skrev:
> [...]
> Det er godt nok en motor, der gerne vil have nogle omdrejninger. Faktisk
> så meget, at de tilladte hastigheder kan være RIGTIGT svære at holde.

Det er nok ikke helt skævt, i en Golf IV TDI, skal man også op på en
62-64 km/t før den kører rent i 4 gear, og en 80-82 før den gør det i 5
gear.

> I øvrigt - hvis speedometeret viser, at vi kører 100 km/timen, så kører
> vi faktisk reelt kun ca. 92-93. Det er ret meget at vise forkert, synes
> jeg. Passer det med hvad I andre Fabia-ejere oplever?

Op til 10% fejlvisning er "meget" normalt, men hør om de ikke kan rette
det næste gang i er på værksted.

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : Lars [6710]

Dato : 12-11-06 10:53

Deaster skrev:

> Det er nok ikke helt skævt, i en Golf IV TDI, skal man også op på en
> 62-64 km/t før den kører rent i 4 gear, og en 80-82 før den gør det i 5
> gear.

Det er jeg nu ikke helt enig i

Som nævnt i et andet svar i denne tråd, så trækker disse motorer da rent
fra 12-1300 omdr/min. Det lyder blot ikke sådan

jeg har selv en 1.9 TDI med 90 HK og den kan da sagtens trækkes op fra
1200 omdr/min i 5. gear, uden at det lyder voldsomt (altså for en diesel)

Lars

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-11-06 11:44

On Sun, 12 Nov 2006 10:53:12 +0100, "Lars [6710]"
<lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote:

>Det er jeg nu ikke helt enig i
>
>Som nævnt i et andet svar i denne tråd, så trækker disse motorer da rent
>fra 12-1300 omdr/min. Det lyder blot ikke sådan

Det er rigtigt. Man skal lige vænne sig til den lidt grove lyd ved
1200 o/min. Men min erfaring er at motoren ikke vibrerer noget
særligt, trods de lave omdrejninger. Fuld gas ved 1200 0/min i min
Zafira er en lidt anden historie...

/Kent Glerup

Fra : Deaster

Dato : 12-11-06 11:58

Lars [6710] skrev:

> Det er jeg nu ikke helt enig i
>
> Som nævnt i et andet svar i denne tråd, så trækker disse motorer da rent
> fra 12-1300 omdr/min. Det lyder blot ikke sådan

Det er muligt, men det lyder rimeligt usundt efter min mening.

> jeg har selv en 1.9 TDI med 90 HK og den kan da sagtens trækkes op fra
> 1200 omdr/min i 5. gear, uden at det lyder voldsomt (altså for en diesel)

Det kan den TDI jeg kører i engang imellem ikke.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 12-11-06 14:32

> Det er nok ikke helt skævt, i en Golf IV TDI, skal man også op på en 62-64
> km/t før den kører rent i 4 gear, og en 80-82 før den gør det i 5 gear.

Det lyder mere som om at bilen er i stykker. Motoren må være slidt totalt
op.
I min Mazda 626 DiTD med 100HK/220NM trækker bilen helt rent fra 1500
omdr/min. Der er god accelleration derfra. Det er intet problem at trille
med 1200-1300 omdr/min. Med den kørestil når den iøvrigt også over 18 km/l,
så der er ikke just tale om sejtræk eller dødskørsel.

Tit og ofte er det mere folk hørelse der kører bilen end folk følelse.

Michael

Fra : Deaster

Dato : 12-11-06 15:01

Michael Kirkegaard skrev:

> Det lyder mere som om at bilen er i stykker. Motoren må være slidt totalt
> op.

Øhh nej, sådan har den sgu altid kørt. Men kender faktisk ikke
udvekslingen i gearkassen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-06 18:59

Kent skriver:

> [...]
> bedre, men det lyder stadigt ikke som, motoren er helt glad for det.
> Vi skal nok helt op på 65-70 før motoren har det okay i 4. Sådan

Hvilke omdrejninger snakker vi om her på motoren.

Jeg er selv den lykkelige ejer af en Golf V med 105HK 1,9TDI. Den går
50km/t (speedometer) ved 1000 omdrejninger.

Under acceleration op gennem gearene sker skiftet typisk omkring 15-1600
rpm, med mindre at jeg har småtravlt, så kan den godt snige sig op på
22-2300 rpm.

Almindelig landevejskørsel, hvor vi komemr gennem en by kan let foregå i
5. gear, men kommer vi til et sted, hvor vi skal under 50km/t, bliver
jeg nødt til at skifte gear, de jeg ellers kommer under tomgang på
motoren.

Fra 12-1300 rpm trækker den fint min tunge golf (går ud fra at fabia'en
er noget lettere), så enten er din motor defekt, ellers er det dine
vaner der skal ændres......

> I øvrigt - hvis speedometeret viser, at vi kører 100 km/timen, så kører
> vi faktisk reelt kun ca. 92-93. Det er ret meget at vise forkert, synes
> jeg. Passer det med hvad I andre Fabia-ejere oplever?

Det lyder af meget, normalen er ca 5% for meget. Min golf ligger på ca
4% med sommerhjulene (skal have navien med over nu her jeg har fået
vinterhjulene på).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-06 13:58

> I øvrigt - hvis speedometeret viser, at vi kører 100 km/timen, så kører
> vi faktisk reelt kun ca. 92-93. Det er ret meget at vise forkert, synes
> jeg. Passer det med hvad I andre Fabia-ejere oplever?

Det afhænger jo meget af dækmontering. Men pt er 132km/t lig 140km/t på
speedometeret eller ~6%

Btw så knækkede vi kopholderen i sidste uge. Hvordan vides ikke helt, men
måske et knæ mod den ved ind/udstigning

Fra : Kent

Dato : 15-11-06 21:36

Tak for alle indlæg .

Nu er jeg blevet roligere - og faktisk kan jeg mærke, at motoren
kører bedre og trækker bedre jo mere, jeg kører i den. Vi er oppe
på ca. 1.500 km. nu.

Hvad angår sæderne, så er jeg da vist også ved at vende mig til
dem .

Dææææjli' bil .

Kent.

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-11-06 21:38

On Wed, 15 Nov 2006 21:35:43 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>Tak for alle indlæg .
>
>Nu er jeg blevet roligere - og faktisk kan jeg mærke, at motoren
>kører bedre og trækker bedre jo mere, jeg kører i den. Vi er oppe
>på ca. 1.500 km. nu.

Man skal lige vænne sig til at den gerne må arbejde nede omkring de
1200-1500 o/min :)

>Hvad angår sæderne, så er jeg da vist også ved at vende mig til
>dem .
>
>Dææææjli' bil .

Sådan skal det lyde

/Kent Glerup

Fra : JK

Dato : 16-11-06 14:32

wrote:

> [...]
>på ca. 1.500 km. nu.
>
>Hvad angår sæderne, så er jeg da vist også ved at vende mig til

Dit indlæg fra 11/11 om Fabia Diesel afslører faktisk, hvad du skriver
om !

Svar dog under den gamle tråd ! indlæggene hører jo sammen her.

mvh

John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-11-06 16:52

JK skriver:

> Svar dog under den gamle tråd ! indlæggene hører jo sammen her.

Det gjorde han såmænd også, men ændrede på subject.
(hint: kig på references i headeren)

Måske din newsreader ikke kan finde ud af det ?

Fra : Mogens...

Dato : 16-11-06 19:52

> Det gjorde han såmænd også...

Så kan kopholder-tråden ryge samme vej !

Fra : Kent

Dato : 16-11-06 20:45

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:455C8922.6D5EFBBF@du.kan.finde.den...

> Så kan kopholder-tråden ryge samme vej !

Jeg fatter ikke en brik. Ryge samme vej?

Fra : Møller

Dato : 16-11-06 22:55

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fatter ikke en brik. Ryge samme vej?

og jeg heller ikke, men det gør mindre, men det skyldes måske at jeg har sat
"Klaus D. Mikkelsen" i karantæne, det er spild af plads på komputteren at få
hans indlæg

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-11-06 06:25

"Møller" skriver:

> og jeg heller ikke, men det gør mindre, men det skyldes måske at jeg har sat
> "Klaus D. Mikkelsen" i karantæne, det er spild af plads på komputteren at få
> hans indlæg

Nååårh skat...