|
| Chiptuning af Picasso Diesel Fra : enrico |
Dato : 11-11-06 17:05 |
|
Jeg er ny her i gruppen men vil gerne spørge til chiptuning:
Jeg har en 90 hk 2,0 HDI Citroen Picassom der er lidt sløv - den har
kun kørt 65.000 km
Har det nogen mærkbar effekt?
Tager motoren skade?
Bruger den meget mere brændstof?
Hvad koster det?
Ulemper/fordele?
Hilsen enrico
| |
Martin Johansen [600~ (11-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-11-06 17:15 |
|
In article <vusbl2t033a9i8oam5c3l8hhjmklu420sc@4ax.com>,
enrico <enricoool@hotmail.com> wrote:
> Jeg er ny her i gruppen men vil gerne spørge til chiptuning:
Fyr løs :)
> Jeg har en 90 hk 2,0 HDI Citroen Picassom der er lidt sløv - den har
> kun kørt 65.000 km
Den er jo kun lige kørt til :)
> Har det nogen mærkbar effekt?
Jep.
> Tager motoren skade?
Nej*
> Bruger den meget mere brændstof?
Nej**
> Hvad koster det?
Vel omkring 4kilo for en ordentlig løsning.
> Ulemper/fordele?
Det er muligvis ulovligt og du mister en evt. garanti på bilen.
*Hvis al drivlinie er iorden er der intet der tager skade.
**Jo mere pedal den får jo mere vil den forbrænde. Men kører du pænt kan
det være den får en pænere økonomi.
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Keld Rasmussen (11-11-2006)
| Kommentar Fra : Keld Rasmussen |
Dato : 11-11-06 19:30 |
|
Martin Johansen [6000] skrev:
> In article <vusbl2t033a9i8oam5c3l8hhjmklu420sc@4ax.com>,
> enrico <enricoool@hotmail.com> wrote:
>
>> Jeg er ny her i gruppen men vil gerne spørge til chiptuning:
>
> Fyr løs :)
>
>> Jeg har en 90 hk 2,0 HDI Citroen Picassom der er lidt sløv - den har
>> kun kørt 65.000 km
>
> Den er jo kun lige kørt til :)
>
>> Har det nogen mærkbar effekt?
>
> Jep.
>
>> Tager motoren skade?
>
> Nej*
Men koblingen på 90 hk modellen er for lille, den slides hurtigt, kender
flere eksempler på at den kun holder ~40.000
Disse eksempler trækker dog alle campingvogn, som belaster systemet
yderligere.
--
Keld
406 2.2 HDI med (ulovlig) boks og foreløbig 165000 på uret
| |
Søren Jacobsen (11-11-2006)
| Kommentar Fra : Søren Jacobsen |
Dato : 11-11-06 22:53 |
|
"Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:d442c$45561695
>>
>>> Jeg er ny her i gruppen men vil gerne spørge til chiptuning:
>>
>>> Jeg har en 90 hk 2,0 HDI Citroen Picassom der er lidt sløv - den har
>>> kun kørt 65.000 km
>>
>>
>>> Har det nogen mærkbar effekt?
>>
JA !! ........ jeg fik lavet min i skotland af et totalt tjekket tunings
firma
og jeg fik målt min til 156 hk
min er en 110 HK Citroën Jumpy HDIer 2001 den havde kørt ca 100.000 km
men den har dog kostet mig 2 turbo slanger som begge var lidt møre i det,
det er klart at med mere ladetryk så ryger sådan en slange hurtiger..
økonomie er til det bedre hvis det bliver lavet ordentligt, og hvis du ikke
køre hårdere end du gjorde før den bliver
din økonomi væsentlig bedre... for mit vedkommen har det intet givet, med
46 hk mere som bliver brugt flittigt udligner det sig selv
jeg tror ikke specielt at motoren tager skade men det er der sikkert andre
der ved meget mere om
min gode ven i skotland har en alfa med 300 hk Diesel og hans ur siger
295.000km
jeg betalte 2500 kr fordi jeg fik det uden regning og jeg kendte manden godt
men det var ikke en chip det var simpelthen nyt software som blev rettet
specielt ind til min bil
det har så lige den ulempe at når jeg sælger bilen kan jeg ikke tage det ud
læs koble det fra....
Søren
| |
Claus & Lene, Ålborg (11-11-2006)
| Kommentar Fra : Claus & Lene, Ålborg |
Dato : 11-11-06 23:33 |
|
"Søren Jacobsen" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4556463e$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:d442c$45561695
>>>
>>>> Jeg er ny her i gruppen men vil gerne spørge til chiptuning:
>
>>>
>>>> Jeg har en 90 hk 2,0 HDI Citroen Picassom der er lidt sløv - den har
>>>> kun kørt 65.000 km
Tjek evt. www.landberg.dk
>
>>>
>>>> Har det nogen mærkbar effekt?
>>>
> JA !! ........ jeg fik lavet min i skotland af et totalt tjekket tunings
> firma
> og jeg fik målt min til 156 hk
> min er en 110 HK Citroën Jumpy HDIer 2001 den havde kørt ca 100.000 km
En 2.0 110hk HDI med 156hk - aldrig i livet, hvor har du fået den målt?
> men den har dog kostet mig 2 turbo slanger som begge var lidt møre i det,
> det er klart at med mere ladetryk så ryger sådan en slange hurtiger..
> økonomie er til det bedre hvis det bliver lavet ordentligt, og hvis du
> ikke køre hårdere end du gjorde før den bliver
> din økonomi væsentlig bedre... for mit vedkommen har det intet givet, med
> 46 hk mere som bliver brugt flittigt udligner det sig selv
> jeg tror ikke specielt at motoren tager skade men det er der sikkert andre
> der ved meget mere om
> min gode ven i skotland har en alfa med 300 hk Diesel og hans ur siger
> 295.000km
> jeg betalte 2500 kr fordi jeg fik det uden regning og jeg kendte manden
> godt
> men det var ikke en chip det var simpelthen nyt software som blev rettet
> specielt ind til min bil
Det vil enhver seriøs tuner da gøre............
> det har så lige den ulempe at når jeg sælger bilen kan jeg ikke tage det
> ud læs koble det fra....
>
>
> Søren
/Claus
| |
Ukendt (11-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-11-06 23:39 |
|
On Sat, 11 Nov 2006 23:33:01 +0100, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> wrote:
>
>"Søren Jacobsen" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:4556463e$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Keld Rasmussen" <tridentrider@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:d442c$45561695
>>>>
>>>>> Jeg er ny her i gruppen men vil gerne spørge til chiptuning:
>>
>>>>
>>>>> Jeg har en 90 hk 2,0 HDI Citroen Picassom der er lidt sløv - den har
>>>>> kun kørt 65.000 km
>
>
>Tjek evt. www.landberg.dk
>
>
>>
>>>>
>>>>> Har det nogen mærkbar effekt?
>>>>
>> JA !! ........ jeg fik lavet min i skotland af et totalt tjekket tunings
>> firma
>> og jeg fik målt min til 156 hk
>> min er en 110 HK Citroën Jumpy HDIer 2001 den havde kørt ca 100.000 km
>
> En 2.0 110hk HDI med 156hk - aldrig i livet, hvor har du fået den målt?
>
Måske skulle man lytte med Naaaaah, nogen har fortalt mig,
koblingen ikke holder til det.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
| |
Søren Jacobsen (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Søren Jacobsen |
Dato : 12-11-06 08:09 |
|
snip
>>>
>>
>> En 2.0 110hk HDI med 156hk - aldrig i livet, hvor har du fået den målt?
I Skotland..........
jeg skal kigge efter det lille papir jeg fik med..
men har dog mistanke om at det ligger i Irland
Søren ( nu med dansk Jumpy)
| |
Janner (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Janner |
Dato : 12-11-06 12:35 |
|
>>Tjek evt. www.landberg.dk
Det kan jeg anbefale 117% ---- han har ordnet min Octavia 1.9 TDI til noget
af det mest fantastiske ... org. 90 HK nu 135 og kan stadigt køre 20
km/literen når man kører fornuftigt... De ekstra kræfter er jo herlige at ha
når man får lyst
/Jan
| |
Morten Fruergaard (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 12-11-06 08:36 |
|
Claus & Lene, Ålborg wrote:
> En 2.0 110hk HDI med 156hk - aldrig i livet
Hvorfor ikke?
Som jeg læser hans indlæg er det ikke "kun" en alm. chiptuning, som efter
min opfattelse ikke øger turbotrykket. Hvis han har fået den tunet og hævet
turbotrykket, så burde 156 hk da være muligt.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Claus & Lene, Ålborg (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Claus & Lene, Ålborg |
Dato : 12-11-06 09:00 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:4556cef1$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus & Lene, Ålborg wrote:
>> En 2.0 110hk HDI med 156hk - aldrig i livet
>
> Hvorfor ikke?
>
> Som jeg læser hans indlæg er det ikke "kun" en alm. chiptuning, som efter
> min opfattelse ikke øger turbotrykket. Hvis han har fået den tunet og
> hævet turbotrykket, så burde 156 hk da være muligt.
En "alm." chiptuning hæver også turbotrykket - så med mindre bilens motor er
blevet mekanisk ændret, så vil jeg vædde med at den ikke yder 156 hk
/Claus
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
>
| |
Morten Fruergaard (13-11-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 13-11-06 06:24 |
|
Claus & Lene, Ålborg wrote:
> En "alm." chiptuning hæver også turbotrykket
Ikke dem jeg har fået lavet...
Ej heller den min kammerat har fået lavet på hans 1,9 TDI, som giver gik fra
115 hk=> 145 hk.
Min egen tidligere hævet heller ikke turbotrykket, og giki fra 115 hk => 146
hk.
Så...
> - så med mindre bilens
> motor er blevet mekanisk ændret, så vil jeg vædde med at den ikke
> yder 156 hk
Hvad så med Jan 90 hk => 135 hk (45 hk/50%)hos Landberg, passer det heller
ikke?
Det er da bedre end 110 => 156 hk (46 hk/42%)
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Martin Johansen [600~ (13-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 13-11-06 08:11 |
|
In article <45580183$0$49204$14726298@news.sunsite.dk>,
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:
> Ikke dem jeg har fået lavet...
> Ej heller den min kammerat har fået lavet på hans 1,9 TDI, som giver gik fra
> 115 hk=> 145 hk.
> Min egen tidligere hævet heller ikke turbotrykket, og giki fra 115 hk => 146
> hk.
> Så...
Jeg må sige fisk... jeg har læst, hørt og fået fortalt at en alm. boks
til diesel ikke hæver turbotrykket men kun hæver brændstofmængden.. det
er det boksen gør. Men det som bilen så gør når den får det ekstra er,
at hæve turbotrykket.
Om det passer ved jeg ikke..
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Claus & Lene, Ålborg (13-11-2006)
| Kommentar Fra : Claus & Lene, Ålborg |
Dato : 13-11-06 08:35 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45580183$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus & Lene, Ålborg wrote:
>> En "alm." chiptuning hæver også turbotrykket
>
> Ikke dem jeg har fået lavet...
> Ej heller den min kammerat har fået lavet på hans 1,9 TDI, som giver gik
> fra 115 hk=> 145 hk.
> Min egen tidligere hævet heller ikke turbotrykket, og giki fra 115 hk =>
> 146 hk.
> Så...
Såfremt at det er med boks, så har du delvist ret - ladetrykket bliver hævet
med en boks, når man fylder mere ind i cylindren bliver volumen mindre, og
da stiger trykket helt naturligt......
Hvis det er en "alm" chiptuning, så kan jeg dårligt tro at der ikke er hævet
ladetryk - og slet ikke såfremt det er landberg der har lavet det
>> - så med mindre bilens
>> motor er blevet mekanisk ændret, så vil jeg vædde med at den ikke
>> yder 156 hk
>
> Hvad så med Jan 90 hk => 135 hk (45 hk/50%)hos Landberg, passer det heller
> ikke?
Er det ikke også en PD-motor?
/Claus
> Det er da bedre end 110 => 156 hk (46 hk/42%)
Min erfaring siger mig at en 110HDI holder til omkring maks. 140 hk
>
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
>
| |
Lars L. Hansen (15-11-2006)
| Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 15-11-06 00:17 |
|
Claus & Lene, Ålborg wrote:
> Såfremt at det er med boks, så har du delvist ret - ladetrykket bliver hævet
> med en boks, når man fylder mere ind i cylindren bliver volumen mindre, og
> da stiger trykket helt naturligt......
Nej, det lyder da ekstremt usandsynligt.
Alm. bokstuning fungerer ved at man enten hæver trykket for brændstoffet
i rail'en, eller ved at dysernes åbningstid forlænges. Resultat: Mere
diesel i cylinderen.
Mvh.
| |
Claus & Lene, Ålborg (15-11-2006)
| Kommentar Fra : Claus & Lene, Ålborg |
Dato : 15-11-06 19:29 |
|
"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:455a4e8a$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus & Lene, Ålborg wrote:
>> Såfremt at det er med boks, så har du delvist ret - ladetrykket bliver
>> hævet med en boks, når man fylder mere ind i cylindren bliver volumen
>> mindre, og da stiger trykket helt naturligt......
>
> Nej, det lyder da ekstremt usandsynligt.
> Alm. bokstuning fungerer ved at man enten hæver trykket for brændstoffet i
> rail'en, eller ved at dysernes åbningstid forlænges. Resultat: Mere diesel
> i cylinderen.
Og dermed mindre plads i cylindren - så du har selv svaret (forklar mig
ellers lige hvordan en cykelpumpe virker )
Ja, jeg ved det helt sikkert, da jeg har målt mange biler både med og uden
boks
/Claus
| |
Janner (13-11-2006)
| Kommentar Fra : Janner |
Dato : 13-11-06 17:19 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45580183$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Claus & Lene, Ålborg wrote:
>> En "alm." chiptuning hæver også turbotrykket
>
> Ikke dem jeg har fået lavet...
> Ej heller den min kammerat har fået lavet på hans 1,9 TDI, som giver gik
> fra 115 hk=> 145 hk.
> Min egen tidligere hævet heller ikke turbotrykket, og giki fra 115 hk =>
> 146 hk.
> Så...
>
>> - så med mindre bilens
>> motor er blevet mekanisk ændret, så vil jeg vædde med at den ikke
>> yder 156 hk
>
> Hvad så med Jan 90 hk => 135 hk (45 hk/50%)hos Landberg, passer det heller
> ikke?
> Det er da bedre end 110 => 156 hk (46 hk/42%)
>
Er målt på FDM's testbænk i Aalborg ... Så den er go nok ... om FDM's
testbænk er 100% retvisende i forhold til en evt. anden testbænk er jo en
anden historie ....... Men den går godt *S* og har INGEN særlige problemer
med koblingen glider .... Der kan dog være lidt ved voldsom sejtræk med hele
bilen fyldt med sviger mødre ..Forstået på den måde at de ikke hører til de
letteste + voldsom sejtræk er 5 gear fra 1200 omdrejninger og pedalen i
bund..
/Jan
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-11-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-11-06 06:41 |
|
Janner wrote:
> Er målt på FDM's testbænk i Aalborg ... Så den er go nok ... om FDM's
> testbænk er 100% retvisende i forhold til en evt. anden testbænk er
> jo en anden historie ....... Men den går godt *S* og har INGEN
> særlige problemer med koblingen glider .... Der kan dog være lidt ved
> voldsom sejtræk med hele bilen fyldt med sviger mødre ..Forstået på
> den måde at de ikke hører til de letteste + voldsom sejtræk er 5 gear
> fra 1200 omdrejninger og pedalen i bund..
Min kører regelmæssigt med campingvogn - det er 1200 kg plus en helt masse
luftmodstand. Jeg har ingen problemer med koblingen.
Det vil jeg så påstå at du har ...
Og det bliver nok ikke bedre.
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-11-06 13:42 |
|
"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45565010$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> JA !! ........ jeg fik lavet min i skotland af et totalt tjekket tunings
>> firma
>> og jeg fik målt min til 156 hk
>> min er en 110 HK Citroën Jumpy HDIer 2001 den havde kørt ca 100.000 km
>
> En 2.0 110hk HDI med 156hk - aldrig i livet, hvor har du fået den målt?
Hej.
Havde sidste år en Citroën C5 2,0 HDi, med to bokse på ,en til dysserne og
en der hævede trykket i railbaren, den blev målt hos peugeot i Køge til
151,3 hk/298,7nm !
den kørte fint
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea 2.0 TDi/DSG '06
BMW K1200 RS '99
| |
Martin Johansen [600~ (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 12-11-06 14:51 |
|
In article <728c8$45571678$55183f7d$6106@news.arrownet.dk>,
"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
> Havde sidste år en Citroën C5 2,0 HDi, med to bokse på ,en til dysserne og
> en der hævede trykket i railbaren, den blev målt hos peugeot i Køge til
> 151,3 hk/298,7nm !
> den kørte fint
Hmm det var da ikke ret mange Nm ?
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Martin Johansen [600~ (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 12-11-06 02:01 |
|
In article <d442c$45561695$5518188b$5549@news.arrownet.dk>,
Keld Rasmussen <tridentrider@gmail.com> wrote:
> Disse eksempler trækker dog alle campingvogn, som belaster systemet
> yderligere.
Det betyder også noget... for pokker hvor det belaster drivlinien når
man har noget tungt på krogen.
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
|
|