Brændstofforbrug på en MB 300 Diesel
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-11-06 15:09

Hej

Jeg går egentlig og kigger på en Mercedes 250D (har en 190D). Men er så lige
faldet over en 300D. Men hvor meget mere tørstig er den. Nogen mener der er
stor forskel i forbrug på en 250 kontra en 300, pga. at det er en 6 cyl.
Andre siger at forskellen er minimal. Er der nogen som har praktiske
erfaringer herinde?

Jeg har tjekket biltorvet.dk. Hvis de tal er rigtige er forskellen ikke
stor. Begge biler er med automatgear.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Per Riber

Dato : 11-11-06 16:58

Henrik Nielsen skrev:

> [...]
> stor forskel i forbrug på en 250 kontra en 300, pga. at det er en 6 cyl.
> Andre siger at forskellen er minimal. Er der nogen som har praktiske

Mine erfatinger med en 300D fra '87 (primært på ture à 40-50 km) var
12,5-13 km/l - næsten uanset hvordan min højrefod opførte sig. Lidt
længere om sommeren og lidt kortere om vinteren.

mvh Per

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-11-06 19:36

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Mine erfatinger med en 300D fra '87 (primært på ture à 40-50 km) var
> 12,5-13 km/l - næsten uanset hvordan min højrefod opførte sig. Lidt
> længere om sommeren og lidt kortere om vinteren.

Der er også noget med vægtafgift. En 300D ryger vel altid over de 1500 kg ?

Leo

Fra : Kåre

Dato : 11-11-06 19:43

> Der er også noget med vægtafgift. En 300D ryger vel altid over de 1500 kg
> ?
>
> Leo

Jep. Kiggede selv på en 300D for et stykke tid siden. Men en vægtafgift på
7500 årligt kom til at indgå i regnskabet...

Kåre

Fra : spamsen

Dato : 12-11-06 00:51

"Kåre" wrote in message

> Jep. Kiggede selv på en 300D for et stykke tid siden. Men
> en vægtafgift på 7500 årligt kom til at indgå i
> regnskabet...
ok? min er en 300E der står til at veje 1420kg og en 300D turbo vejer
1490kg, jeg ved dog ikke lige hvor grænsen går men det må vel være fordi det
koster 50% mere at køre i diesel end i benzin?

--
vh.
Flemming

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-11-06 11:46

"Men en vægtafgift på 7500 årligt kom til at indgå i regnskabet."

Jeg har regnet vægtafgift med på de forskellige biler jeg kigger på. Vi
kører 30-35000 km om året, så 2000+/- betyder ikke det store i de
regnskab...

Fra : Holten

Dato : 12-11-06 13:21

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erfaringer herinde?
>
> Jeg har tjekket biltorvet.dk. Hvis de tal er rigtige er forskellen ikke

Min kone har en W124 300 D årg. 1987, som har kørt 550.000 km.
Hun kører ca. 50 km hver dag, blandet by og motorvej.
Den kører ca. 10,5-11,5 km/l.

MVH

Holten

Fra : Stephan Aller, OZ2U

Dato : 12-11-06 14:51

Min gamle W124, 250 D fra 1988 (5 trins manuel gear) kørte omkring 14½ på
literen (men kunne varieres fra 12 til 17) Den stod på registreringsattesten
til at veje 1340 kg.
Jeg har sidenhen anskaffet mig en W210 E300D Avantgarde fra 1997 (med
4-trins automatgear) og den kører fra 10,5 til 13 på literen. Den står til
at veje 1475 på registreingsattesten.

Noget helt andet er at jeg har måtte tage mine negative udtalelser om
W210'erne tilbage efter jeg selv har kørt og sidenhen erhvervet mig sådan
en. Det eneste jeg savner fra min gamle W 124 er brændstoføkonomien
Men det kan da være jeg er heldig og har fundet et eksemplar stort set uden
rust, for under min jagt efter en W210 så jeg mange deciderede rust-vrag!

Med venlig hilsen fra
Stephan Aller

Fra : Gearløs

Dato : 12-11-06 16:00

> [...]
> cyl. Andre siger at forskellen er minimal. Er der nogen som har praktiske

Hej
Jeg kører 12-13,5 km/l i min 300D fra 1991 med 670.000 km på klokken. Jeg
ville ikke vælge en 250D da motoren er ret svag til den tunge bil, og
sikkert er blevet presset meget hårdt gennem tiden. Men 300D motoren er
iflg. min opfattelse uopslidelig

_Mathias

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-11-06 20:39

"ville ikke vælge en 250D da motoren er ret svag til den tunge bil"

Det har du nok ret i. Og hvis forskellen i brændstofudgift heller ikke er
ret stor, bliver det nok også en 300D. Men jeg er vant til det (eller
rettere min kæreste). Hun kører i dag i en 190D (2,0), det er heller ikke
nogen racer