Rådgivning til indkøb af nav. anlæg - igen
Fra : lindstroem

Dato : 10-11-06 19:11

Tak til alle jer der sidst gav en novice (mig) gode råd omkring indkøb af
navigationsanlæg. Rådene gik i to retninger A) Selvstændigt anlæg B)
kombineret radio og navigationsanlæg.
Valget er nu faldet på sidstnævnte (B) idet min nuværende radio ikke er for
god. Men forud for indkøb af grej, har jeg lige et par tillægsspørgsmål som
jeg håber, at jeg i lighed med sidste gang kan lokke nogle til at give mig
gode svar på.
1) Jeg har kastet min kærlighed på en komb. radio/nav af mærket Becker-er
det et OK fabrikat?
2) Selvom jeg har læst lidt på lektien er det mig fortsat uklart, hvordan
jeg forklarer anlægget at jeg skal guides til X-vej. Er det en kompliceret
sag at kode en sådan autoradio/nav med de få knapper, der trods alt er på
den, eller hur?
3) Når der står, at der medfølger CD over Europa kan jeg så regne med at det
er helt ned på vejnavnsniveau i enhver europæisk by?
4) Skal navigations-CD'en være i, når man bruger navigationsdelen. Betyder
det at man ikke kan høre CD imens?

Mange spørgsmål - flere af dem givet ret dumme. Håber alligevel der er en
der vil øse af sine erfaringer.

mvh
Ib

Fra : Mogens...

Dato : 10-11-06 19:29

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Tak til alle jer...

Selv tak, men navi taler vi altså om i gruppen, beregnet for emnet:
dk.teknik.satellit.navigation

Fra : Brian

Dato : 10-11-06 22:17

lindstroem wrote:

> 1) Jeg har kastet min kærlighed på en komb. radio/nav af mærket
> Becker-er det et OK fabrikat?

Jeps, IMO har de markedets bedste tuner.

Mange finder designet kedeligt, men for os der ikke synes det hele skal gå
op i blåt lys og andet skrammel, ser det godt ud

> [...]
> hvordan jeg forklarer anlægget at jeg skal guides til X-vej. Er det
> en kompliceret sag at kode en sådan autoradio/nav med de få knapper,

Nope, det er ligetil - netop pga. det stærkt reducerede antal knapper. Det
hele styres stort set vha. drejeknappen.

> 3) Når der står, at der medfølger CD over Europa kan jeg så regne med
> at det er helt ned på vejnavnsniveau i enhver europæisk by?

Det må du nok tjekke på deres hjemmeside eller ved forhandleren, men jeg
tror du render i problemer jo længere østpå du kommer.

> 4) Skal navigations-CD'en være i, når man bruger navigationsdelen.
> Betyder det at man ikke kan høre CD imens?

Nej, den indlæser ruten, hvorefter du kan pille CD'en ud.

/Brian

Fra : Scuzzz

Dato : 11-11-06 10:01

> Nej, den indlæser ruten, hvorefter du kan pille CD'en ud.

Det lyder en kende upraktisk. Der besværliggører brugen en hel det hvis
CD'en skal i *hver* gang.

En løsning med harddisk eller flashram er da nummer et. Findes det virkelig
ikke i kombination med en bilradio?

Fra : Brian

Dato : 11-11-06 10:12

Scu wrote:

> Det lyder en kende upraktisk. Der besværliggører brugen en hel det
> hvis CD'en skal i *hver* gang.

Det behøves man heller ikke nødvendigvis hver gang. Hvis man skal til samme
område som sidste gang, kan den bruge de samme kortinformationer igen. Jo
større hukommelse radio'en har, jo mindre er problemet.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 11-11-06 14:05

KLIP

> Det behøves man heller ikke nødvendigvis hver gang. Hvis man skal til
> samme område som sidste gang, kan den bruge de samme kortinformationer
> igen. Jo større hukommelse radio'en har, jo mindre er problemet.

Skal selve navigationen bruges meget "professionel", kan der jo tilsluttes
en separat CD-Changer, så er det "problem" løst.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~