Sydamerika per bil: Først snydt af Honda -~
Fra : laudahn2002@yahoo.se

Dato : 09-11-06 17:28

- men alligevel et uforglemmeligt eventyr .)

Den første del findes på

http://worldimprover.net/DA/da5_1.html (dansk) /
http://worldimprover.net/SV/sv5_1.html (svensk) *).

Den anden del - hvis forståelse forudsætter kendskab til den første
- kan fortælles i nogen sætninger: Bilen var indført til Brasilien
som bagage, som også i regionens andre lande. Derfor var den under
told-overvågning.

Efter jeg ikke kunne udføre den, af grundene nævnt i del ét, sendte
jeg en tilsvarende meddeling til det brasilianske finansministerium,
kort efter jeg havde forladt landet. Ja, jeg kunne fatktisk forlade
landet uden bilen: Det var '98 under fodbold-VM, og jeg brugte deres
fodbold-mani under kampen mellem Brasilien og Chile for at krydse
grænsen.

Jeg formodede så at en embedsmand ville besøge Honda-forhandleren,
konfiskere min bil, sælge den - eventuelt efter at have repareret
skaden -, kassere toldafgifterne og sende mig resten, sammen med de
tilhørende dokumenter. Intet mere forkert end dette.

Idag formoder jeg at embedsmanden var der - men formodentlig bare for
at hente bilen, lade forsvinde tolddokumenterne og så råde over den
på privat basis. Bilen havde en temmelig høj værdi på det
brasilianske marked.

Jeg har nu ved brug af dagens internet-kommunikationsmuligheder under
måneder forsøgt, at få svar fra den brasilianske forvaltning (inkl
president Lula) hvad som er sket med min bil - uden resultat. Enten
pjatter de, eller tier de bare stille.

Den tidligere franske president Charles de Gaulle sagde nogen gang
vredt: 'Dette land er ikke en seriøs nation.' Det kunne han have ret
i.

*) For dem der alligevel er interesseret i faktuelle oplysninger om at
rejse gennem Sydamerika per bil, finder lidt på

http://worldimprover.net/DA/da5_2.html (dansk) /
http://worldimprover.net/SV/sv5_2.html (svensk).

--

Anglo-saxon limitations to free speech:

'... things like child pornography, false statements that result in
demonstrable harm (defamation), the exposure of national security
information, commercial fraud, and the proverbial shouting of "Fire!"
in a crowded theater' - nothing else.

http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/012/055sbhvq.asp