Gearstang bevæger sig
Fra : Niller

Dato : 07-11-06 22:43

Hejsa folkens.

En der kan svare mig på, hvilken betydning det har at min gearstang
bevæger sig en smule når jeg skifter til 4 gear. Stangen bevæger sig
når jeg gasser op og slipper gassen. Noget alvorligt man bør få
kigget på?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-06 06:24

Niller skriver:

> [...]
> bevæger sig en smule når jeg skifter til 4 gear. Stangen bevæger sig
> når jeg gasser op og slipper gassen. Noget alvorligt man bør få

Kun i 4. ?

Hvilket køretøj er det ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Niller

Dato : 08-11-06 10:53

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Niller skriver:

> Kun i 4. ?
>
> Hvilket køretøj er det ?

Det er en polo 1,6 fra 97. Har lige fået lavet mit bakgear, hvor den
hoppede ud. Men der var slet ikke de samme symptomer.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-11-06 16:46

Det er en polo 1,6 fra 97. Har lige fået lavet mit bakgear, hvor den
hoppede ud. Men der var slet ikke de samme symptomer.

Er ret sikker på at der er tale om slidte/defekte motorophæng, da alle
gearkasser er fastboltet til motoren er der ofte tale om at en eller flere
af disse er defekte.

Prøv at tage fat i motoren og træk i den sideværts, der skal være meget
lille vanding, i modsat fald er der tale om omtalte skavank.

Kan ikke forestille mig at hverken skiftegafler eller syncromeshringe får
gearstangen til at flytte sig, i så fald vil den springe ud af gear.

--
MVH Hans

Fra : Eliasen

Dato : 08-11-06 19:02

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> wrote in message

> Kan ikke forestille mig at hverken skiftegafler eller syncromeshringe
> får gearstangen til at flytte sig, i så fald vil den springe ud af
> gear.

Ikke desto mindre var det hvad min gearstang gjorde i et stykke tid
_inden_ den helt sprang ud af gearet. Det var som nævnt udskiftning af
syncromesh-ringe, der skulle til.

--
Eliasen

Fra : Eliasen

Dato : 08-11-06 11:05

"Niller" <superslagter@gmail.com> wrote in message
[...]

---

Jeg er _absolut_ lægmand, når det kommer til bilmekanik, men sådan
opførte min Peugeot 406 sig - i 5. gear - sidste vinter. Der står på
regningen at det var synkromesh-ringene (?!), der blev skiftet.

--
Eliasen

Fra : RP

Dato : 08-11-06 12:42

> [...]
> bevæger sig en smule når jeg skifter til 4 gear. Stangen bevæger sig
> når jeg gasser op og slipper gassen. Noget alvorligt man bør få

Det gjorde min spritnye laguna (6 trins gearkasse) også i 4. gear, og
lod jeg den motorbremse længe nok i 4. gear så sprang den ud af gear
med et klonk...

Efter renault lavede gearkassen bevæger gearstangen sig stadig ved
acceleration og motorbremsning i 4., men den springer ikke ud af gear.

Fra : Niller

Dato : 08-11-06 13:41

RP skrev:

> [...]
>
> Efter renault lavede gearkassen bevæger gearstangen sig stadig ved
> acceleration og motorbremsning i 4., men den springer ikke ud af gear.

Det var da underligt at den stadigvæk bevæger sig?? Men nogen der har
et bud på hvad det koster at få fixet "den bevægende gearstang"
eller skal man bare vente og se om der sker yderligere?

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-11-06 13:57

Niller skrev:

> Det var da underligt at den stadigvæk bevæger sig?? Men nogen der har
> et bud på hvad det koster at få fixet "den bevægende gearstang"
> eller skal man bare vente og se om der sker yderligere?

jamen, ER det syncromesherne??

er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor den gør det?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-11-06 15:09

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> jamen, ER det syncromesherne??
>
> er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor den gør det?

Nej, syncromesherne sørger for du ikke "børster tænder" når du skifter, de
gør så tandhjulene i gearkassen rotere lige hurtigt, når de presses i
indgreb, det sker "blødt". Jeg er mere til teorien om et def. motorophæng.
Men også en kobling som ikke kobler helt ud kan lave ravage, det ligner def.
synkromesh :(.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-06 15:51

In article <1162989683.619249.46310@m73g2000cwd.googlegroups.com>,

> Det var da underligt at den stadigvæk bevæger sig?? Men nogen der har
> et bud på hvad det koster at få fixet "den bevægende gearstang"
> eller skal man bare vente og se om der sker yderligere?

Alle biler med manuel gear jeg har kørt har bevæget sig i større eller
mindre grad i gearstangen..

Mon ikke det bare er meget normalt?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-06 13:56

Niller wrote:
> [...]

> bevæger sig en smule når jeg skifter til 4 gear. Stangen bevæger sig
> når jeg gasser op og slipper gassen. Noget alvorligt man bør få

Min bevægede sig også. Jeg endte med at få skiftet tandhjul (fordi den helt
fuldstændig og til sidst nægtede at blive i gear) og der er vist også - har
endnu ikke fået set ordentlig på regningen - skiftet mindst en
synkromeshring.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-06 16:02

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]

> den helt fuldstændig og til sidst nægtede at blive i gear) og der er
> vist også - har endnu ikke fået set ordentlig på regningen - skiftet

Rettelse!

Mindst en skiftegaffel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-06 19:07

Niller skriver:

> Det er en polo 1,6 fra 97. Har lige fået lavet mit bakgear, hvor den
> hoppede ud. Men der var slet ikke de samme symptomer.

Hvor meget bevæger den sig ?

Nogle bioler er det normalt at den giver sig 2-3 cm ved skift mellem
motorbremse og gas. En polo vil det være 2-5 mm

Fra : Niller

Dato : 09-11-06 15:44

> Hvor meget bevæger den sig ?
>
> Nogle bioler er det normalt at den giver sig 2-3 cm ved skift mellem
> motorbremse og gas. En polo vil det være 2-5 mm

Det er nok nærmere 5 - 10mm den rykker sig. Men hvis det er normalt,
hvorfor gør den det så kun i 4. gear?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-06 16:53

Niller skriver:

> Det er nok nærmere 5 - 10mm den rykker sig.

10 mm er for meget.

> Men hvis det er normalt,
> hvorfor gør den det så kun i 4. gear?

Prøv lige i første, giv gas og slip igen, hvor meget flytter stangen sig
så ?

Fra : Niller

Dato : 09-11-06 20:02

> Prøv lige i første, giv gas og slip igen, hvor meget flytter stangen sig
> så ?

Jeg er næsten sikker på den ikke rykker sig, men jeg vil lige prøve
for en sikkerheds skyld i morgen tidlig på vej til arbejde. Så melder
jeg lige tilbage....