Hvor langt kører du på en liter brændstof?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-11-06 10:37

Der er garanteret mange der, ligesom jeg selv, fører regnskab med antal
kørte km, samt antal indkøbte liter brændstof. Det er i mine øjne den eneste
målemetode der giver et realistisk billede af forskellige bilers
brændstoføkonomi, i modsætning til EU-normen og de fleste bilers misvisende
(og ofte optimistiske) kørecomputeres måling.

Jeg synes det kunne være sjovt at høre fra de der holder regnskab med den
samlede, gennemsnitlige brændstoføkonomi, men _kun_ de beregninger der
baseres på kørte km / indkøbt brændstof. Alle andre "målinger" er
ligegyldige.

Jeg er klar over at kørestil, turlænger, motorvej/landevej/bykørsel etc. har
betydning for evt. sammenligninger, men lad os nu bare for sjovs skyld se
bort fra disse parametre.

Lad mig lægge ud med tallene fra min (nu solgte) '02 Mitsubishi Carisma DI-D
(1,9 l/115 HK/265 Nm):
Kørt km: 114.300
Indkøbt brændstof: 6763 liter Diesel
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 16,9 km/l

Til sammenligning var tallene for min gamle '94 Mazdarati 626 2.0 GLX (2,0
l/115 HK/170 Nm):
Kørt km: 132.100
Indkøbt brændstof: 11.279 liter Benzin
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 11,7 km/l

Mvh
Michael

Fra : Kaas

Dato : 07-11-06 11:07

VW Lupo 1,2 TDi/ 61HK/140NM
Kørt km: 36540. købt fra ny.
Indkøbt brændstof: 1178 liter Diesel
Gennemsnitlig brænstoføkonomi: 31 km/l

VW Lupo 1,0/50HK/84NM
Købt brugt, har kørt 2187 km.
Indkøbt brændstof: 119 liter Benzin
Gennemsnitlig brænstoføkonomi: 18,3 km/l

Begge biler bruges dagligt, TDi bruges hovedsageligt på motor vejen og
benzineren bruges på landevej.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-11-06 14:21

"Kaas" <dsl8595@vip.cybercity.dk> wrote in message
> VW Lupo 1,2 TDi/ 61HK/140NM
> Kørt km: 36540. købt fra ny.
> Indkøbt brændstof: 1178 liter Diesel
> Gennemsnitlig brænstoføkonomi: 31 km/l

Ret imponerende Kan du overhovedet huske hvor tankstationen er?

Sejt nok - hvis det holder

Mvh
Michael

Fra : Kaas

Dato : 07-11-06 15:02

> Ret imponerende Kan du overhovedet huske hvor tankstationen er?

Det er faktisk ikke så svært at holde den der oppe, man skal bare lade være
med at køre ræs til og fra lyskrydsene. Har en periode ligget på 32,7km/l
men det er lidt sværre at holde når vinterdækkene kommer på.

> Sejt nok - hvis det holder

Burde ikke være uoverkommeligt at holde den deroppe, det er jo ikke ligefrem
en bil der indbyder til fart, men man kommer tør frem.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-11-06 12:34

VW Transporter T5 2,5 TDI
(2,5 l/130 HK/340 Nm):
Kørt km: 7042
Indkøbt brændstof: 629,73 liter Diesel
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 11,2 km/l

MVH
Stig Sørensen

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-11-06 13:15

Opel Zafira 2.0 DTI 2004
(2,0 l / 100 HK / 230 Nm):
Kørt km: 71125
Indkøbt brændstof: 7257,65 liter Diesel
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 9,8 km/l

(Indrømmet, den er aldrig blevet kørt som min mor ville have kørt den....)

Mvh
Lars Hansen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-11-06 14:16

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
> Opel Zafira 2.0 DTI 2004
> (2,0 l / 100 HK / 230 Nm):
> Kørt km: 71125
> Indkøbt brændstof: 7257,65 liter Diesel
> Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 9,8 km/l

D'oh!

> (Indrømmet, den er aldrig blevet kørt som min mor ville have kørt den....)

Nej det tror jeg på ud fra de tal

Mvh
Michael

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-11-06 14:43

"Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> wrote in message
>
> D'oh!

> Nej det tror jeg på ud fra de tal
>
> Mvh
> Michael

Hej Michael

Vi har i firmaet omkring 40-50 af disse "slæder" og det er faktisk mere
reglen end undtagelsen at de kører under 10 på literen.
Jeg er også temmeligt skuffet over at en så ny bil med kun 100 heste på en 2
liters turbodiesel ikke kører længere på literen. Til gengæld har den så en
komfort og nogle køreegenskaber som jeg aldrig har oplevet magen til.
Desværre har firmaet under min orlov lige afleveret den til ALD og givet mig
en Toyota Sportsvan 2.0 TDI i stedet for. Føj for en møgslæde at køre
i............

Mvh
Lars Hansen

Fra : Hehe

Dato : 07-11-06 18:20

> Fiat Bravo 1.8 GT ´96
> (1,8 l / 115 HK / ?? Nm):
> Kørt km: ca 20000

Og det er ALTID det samme når jeg skal tanke, også selvom jeg har kørt
bedstemorkørsel over ½ tank!
Så min speederpedal er altid i yderpositionerne...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-11-06 17:56

On Tue, 7 Nov 2006 13:15:26 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

>Opel Zafira 2.0 DTI 2004
>(2,0 l / 100 HK / 230 Nm):
>Kørt km: 71125
>Indkøbt brændstof: 7257,65 liter Diesel
>Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 9,8 km/l

Øhh.. Det der håndtag mellem forsæderne skal løsnes før man kører

>(Indrømmet, den er aldrig blevet kørt som min mor ville have kørt den....)

Jeg er dybt imponeret! "Min" (firmaet's) Zafira CDTI 150HK går omkring
13-14 på literen hvis den har fået lidt pisk på en tankfuld.

Den har gennemsnitligt gået omkring 14,8 på de første 38000 km.

/Kent Glerup

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 07-11-06 13:46

Min netop solgte Suzuki Swift 1,5 5dørs med AC. Havde i perioden
8/7-2005 til 3/11-2006 kørt 35.024 km med et gennemsnit på 12,7km/l
til en værdi af 0,74kr. pr. km.

Mikael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 14:16

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> samlede, gennemsnitlige brændstoføkonomi, men _kun_ de beregninger der
> baseres på kørte km / indkøbt brændstof. Alle andre "målinger" er

snit på 17,5 km/liter over +60.000 km

Bilen: Peugoet 306 2.0 HDi 90 HK.

> Jeg er klar over at kørestil, turlænger, motorvej/landevej/bykørsel etc. har
> betydning for evt. sammenligninger, men lad os nu bare for sjovs skyld se
> bort fra disse parametre.

80 % motorvej med 120-130 km/t

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-11-06 14:23

[snip]
>snit på 17,5 km/liter over +60.000 km

Hmm... Hvor mange km, og hvor mange liter?

>Bilen: Peugoet 306 2.0 HDi 90 HK.

Ok.

Mvh
Michael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-06 20:55

Christian B. Andresen expressed precisely :
> snit på 17,5 km/liter over +60.000 km
> Bilen: Peugoet 306 2.0 HDi 90 HK.

Nu bliver jeg jo misundelig ;)

Er det ikke en stationcar du har ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-06 22:17

Henrik Stidsen skriver:

> Er det ikke en stationcar du har ?

Jo (jeg svarer lige for Christian)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-06 22:29

Klaus D. Mikkelsen expressed precisely :

> Jo (jeg svarer lige for Christian)

Kan du så ikke også svare på om den ikke er tungere end hatchback
udgaven som jeg har ? /me syns den burde køre kortere pr liter nemlig
;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-06 22:33

Henrik Stidsen skriver:

> Kan du så ikke også svare på om den ikke er tungere end hatchback
> udgaven som jeg har ? /me syns den burde køre kortere pr liter nemlig
> ;)

Pas, du må kunne se det på bilbasen.

Christian har nok bare en lettere speederfod end du har.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-06 22:43

Klaus D. Mikkelsen brought next idea :
> Christian har nok bare en lettere speederfod end du har.

Det kan godt tænkes - eller også er hans motor bare bedre vedligeholdt
end min.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-06 06:21

Henrik Stidsen skriver:

> Det kan godt tænkes - eller også er hans motor bare bedre vedligeholdt
> end min.

Jeg tror nu mest på speederfoden..

1/3 (ca) af hans tur på motorvej er i 110km/t zone.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-11-06 19:37

Klaus D. Mikkelsen brought next idea :

> Jeg tror nu mest på speederfoden..
> 1/3 (ca) af hans tur på motorvej er i 110km/t zone.

Det er det også for mig. Resten er så 130km/t zone... (lige bortset fra
10km bykørsel)

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 14:22

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> forskellige bilers brændstoføkonomi, i modsætning til EU-normen og de
> fleste bilers misvisende (og ofte optimistiske) kørecomputeres måling.

Tro det eller lad være:
Jeg har netop formået at køre 12,88 km/l bykørsel i min bil der vejer 1700
kg (inkl. mig og fuld tank) og har aut.gear. Den kører på 95 oktan. Motoren
er en trykladet 1,8 med 143 HK. Bilen har endda kun kørt 1200 km, så der er
måske udsigt til at den kører endnu længere på literen når den er kørt til.

MVH Peter

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-11-06 14:32

[snip]
> Tro det eller lad være:

Hvis du har målt det ved at tanke fuld, og se hvor mange km, så tror jeg da
rimeligt på det. Men omvendt betyder bare få liter "luft i tanken" rimelig
meget, så det er en noget usikker måling.

> [...]
er
> måske udsigt til at den kører endnu længere på literen når den er kørt

Glæder mig til at høre om det holder, når du måler over flere tankfulde

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 14:45

Michael Jørgensen wrote:
> Hvis du har målt det ved at tanke fuld, og se hvor mange km, så tror
> jeg da rimeligt på det.

Jeps, det gjorde jeg.

> Glæder mig til at høre om det holder, når du måler over flere
> tankfulde

Det gør det garanteret IKKE!
Der blev kørt MEGET afdæmpet, og stort set ikke over 1800 o/m hehe
Men jeg blev alligevel lidt overrasket, for jeg cruisede jo bare stille og
roligt rundt i gaderne.

MVH Peter

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-11-06 14:52

[snip]

> Det gør det garanteret IKKE!

Hehe! Man har jo kun det skæg man selv sidder på

Mvh
Michael

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-11-06 15:29

Jeg regner forbruget ud efter tankning med triptælleren.

Honda Civic 1998, MB3, 334.000 km
1,5 3-trins VTec 114 hk (D15Z8)

Sommer: 14-15 km/l
Vinter: 13-14 km/l

Officielt opgivet: 15,1 km/l

Jeg kører omtrentligt 45% landevej, 40% motorvej (130km/t+), og 15% by.

Personlig rekord: 18 km/l (Om vinteren på norske landeveje med 80-90km/t
konstant)

Mvh Rune

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-06 16:09

"Michael Jørgensen" skriver:

> [...]
> brændstoføkonomi, i modsætning til EU-normen og de fleste bilers misvisende
> (og ofte optimistiske) kørecomputeres måling.

Over 40kkm i en Golf V 1,9TDI med ca 20km/l liter i snit.

Fra : Anders Mogensen

Dato : 07-11-06 17:30

> [...]
> misvisende
> (og ofte optimistiske) kørecomputeres måling.

VW Lupo 3l 1.2 TDI
Kørt 147000, har selv kørt de 28000, ca 25% motorvej.
Sommer: 31-32 km/l
Vinter: 28-29 km/l, det går noget ud over økonomien at varme en kold Lupo
motor op!
Min rekord var en tur fra Silkeborg til Videbæk med vind i ryggen: 39,5
km/l.
Jeg kører pænt skal det nok siges...

Mvh Anders

Fra : Tue Jensen

Dato : 07-11-06 17:41

Seat Altea 2.0 TDI, DSG
Kørt km 1.938 km
Indkøbt brændstof: 143,77 L Diesel
Gennemsnitlig brændstofforbrug: 13,5 km/l
Kørselsmønster: 70 % motorvej 30 % Bykørsel

--
Tue

Fra : TDN

Dato : 07-11-06 18:27

> [...]
> Kørt km: 132.100
> Indkøbt brændstof: 11.279 liter Benzin
> Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 11,7 km/l

1996 Carina E 116 hk
6093 km
403 l benzin
15,1 km/l (opgivet til 14,0 km/l)

Mvh
Thomas

Fra : Mogens...

Dato : 07-11-06 19:40

> [...]

> Jeg synes det kunne være sjovt at høre fra de der holder regnskab med den
> samlede, gennemsnitlige brændstoføkonomi

'98 Chevrolet Camaro Z28 m/300 hk og 450 Nm
45.000 km på eet år / 5.000 l benzin = 9 km/l
(de reelle tal kendes - ej et sjus)

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-11-06 11:09

[snip]
> '98 Chevrolet Camaro Z28 m/300 hk og 450 Nm
> 45.000 km på eet år / 5.000 l benzin = 9 km/l
> (de reelle tal kendes - ej et sjus)

Sgu' da meget godt gået (øh - kørt

Det er nok en diesel

Mvh
Michael

Fra : Mogens...

Dato : 08-11-06 20:12

> Sgu' da meget godt gået (øh - kørt

Ja, på en ferie gik der sport i detog vi rundede på
et tidspunkt grænsen 11 km/l i snit på een tank !

> Det er nok en diesel

Heldigvis ikke - en V8 benzin lyder ret fed

Fra : Brian

Dato : 07-11-06 19:51

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> forskellige bilers brændstoføkonomi, i modsætning til EU-normen og de
> fleste bilers misvisende (og ofte optimistiske) kørecomputeres måling.

Selvfølgelig holder man øje med den slags

Golf 3 GTI TDI fra '97 - 132Hk/270Nm
Har det seneste 11 måneder (på dato) kørt 43.254Km og konsumeret lige knap
2207 liter diesel = 19,6km/l med meget varieret fod - og kørselsmønster

Billigste tankfuld til 6,51 og dyreste til 8,24.

Det var it møj...

/Brian

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-11-06 11:15

[snip]
> [...]

> 2207 liter diesel = 19,6km/l med meget varieret fod - og kørselsmønster

Puha - jeg skulle nok alligevel køre en 40-50 km hvis jeg skulle konsumere 1
liter Cola. Og så diesel - bwadr

[snip]
> Det var it møj...

Næj - havde det da så bare været en fornøjelse at køre, så var det såmænd
ok. Men det var det så ikk', så derfor er den solgt.

Min '05 Mazdarati 6 2.0 DE Stc. (136 HK/310Nm) derimod - ligger mellem 15 og
16 km/l, og det er dælme ok. Zoom-zoom siger jeg bare

Mvh
Michael

Fra : Zeki

Dato : 07-11-06 19:52

Seat Cordoba 2006 1,9 TDI 100hk , OBD tunet til 130hk. Kørt 11.000 km pt

90% motorvej (i overhalingsbanen), 5% landevej, 5% bykørsel

Kører ca 720 km pr 40 liter. Det giver et snit på 18 km literen. Jeg kunne
sikkert opnå mere hvis jeg beherskede mig lidt på motorvejen.

Mvh
Zeki

Fra : Otto

Dato : 07-11-06 21:01

Peugeot 207 HDi 109HK, kørt 3000 km

Har kørt meget blandet kørsel, og konen kan _ikke_ finde ud af at køre
diesel ;)

Ca. 19 km/l

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-06 20:51

Michael Jørgensen was thinking very hard :
> [...]
> Kørt km: 114.300
> Indkøbt brændstof: 6763 liter Diesel
> Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 16,9 km/l

Bil: Peugeot 306, 2.0 HDI, 90HK
Antal kilometer: 37.197
Liter diesel: 2291,77 (indkøbt med en snitpris på 8,34kr/liter)
Giver et snit på 16,23km/liter. Jeg kører ~85-90% af kilometerne på
motorvej.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-11-06 20:56

On Tue, 7 Nov 2006 10:37:02 +0100, "Michael Jørgensen"
<nixenbixen@dukantronej.dk> wrote:

'06 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Kørt km: 7.000
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 16,5 km/L

'99 Peugeot 406 Coupé 3.0 Aut
Kørt km: 133.000 (har selv kørt cirka 22.000 km i den)
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 9 km/L

Vores tidligere

'02 BMW 530dA Touring
Kørt km: 260.000 km (har selv kørt cirka 140.000 km i den)
Gennemsnittlig brændstoføkonomi: 13 km/L

** Lars

Fra : Stoffer

Dato : 07-11-06 21:01

"Michael Jørgensen" <nixenbixen@dukantronej.dk> wrote in message
> [...]
> samlede, gennemsnitlige brændstoføkonomi, men _kun_ de beregninger der
> baseres på kørte km / indkøbt brændstof. Alle andre "målinger" er

Xsara 2,0 coupe 138 hk, 190NM, 1175kg.
Opgivet til 13 km/l
Kørt 110k km.

Den render omkring 13,5 km/l.
Aldrig haft den under 12 km/l.
14,8 km/l efter 700 km på motorvej 110 - 140 km/t.

Kørecomputer passer overraskende godt.
Nok omkring 0,1-0,2 l/100km fra det rigtige tal.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 07-11-06 21:33

On 07-11-2006 10:37 Michael Jørgensen wrote:
> Jeg synes det kunne være sjovt at høre fra de der holder regnskab med den
> samlede, gennemsnitlige brændstoføkonomi, men _kun_ de beregninger der
> baseres på kørte km / indkøbt brændstof

1996 Toyota Carina E, 1.8 st.car.
Kørt km: 13.594
Indkøbt brændstof: 1024,99 liter blyfri 95
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 13,26 km/l
Dårligste værdi: 10,51 km/l (over 579 km)
Bedste værdi: 16,48 km/l (over 614 km)

Det er da vist acceptabelt for sådan en gammel, tung slæde.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-11-06 21:43

Ved ikke om det er rekorden i dette selskab, men min Volvo 850R går ca.
8.2-8.5 på literen.
For at det ikke skal være løgn er min personlige rekord en tankfuld benzin
(60 liter) på min tidligere Volvo 240 Turbo på 5.9 km/liter, 98 oktan
selvfølgelig.
Stik den!

Niels

Fra : Peter Frost

Dato : 08-11-06 08:48

Niels Bengaard skrev:
> For at det ikke skal være løgn er min personlige rekord en tankfuld benzin
> (60 liter) på min tidligere Volvo 240 Turbo på 5.9 km/liter, 98 oktan
> selvfølgelig.
> Stik den!

Tankede en tankfuld (73 l.) 98 i sidste uge til 9.80 kr den ragte ca. 432
km. Og kørecomputeren skrev 16,8 L/100km dvs 5,95 km/l. Så det da tæt på !

Absolute min dyreste 432 km, siden vores tur til Frankrig med en konstant
fart på 180-200 km/t, holdte ca 60 l. 300 km

Volvo 850 GLT, 170 hk Automatgear, fuldt pakket 4 mennesker.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-11-06 11:20

[snip]
> Absolute min dyreste 432 km, siden vores tur til Frankrig med en konstant
> fart på 180-200 km/t, holdte ca 60 l. 300 km

Yikes!

> Volvo 850 GLT, 170 hk Automatgear, fuldt pakket 4 mennesker.

Kørte hjem fra Venedig i min Mazdarati 6 2.0 DE Stc. - 4 mennesker, fuldt
pakket, 160-180 overalt hvor der var plads. Alligevel kunne jeg ikke presse
den under 14,9 km/l i snit (målt ved optankninger) )

Mvh
Michael

Fra : Stefan

Dato : 07-11-06 23:17

Golf 2 GTD 545kkm på tælleren
km liter tanket Pris km/l
10560 632,24 4830,43 15,89782

Stef

Fra : Stefan

Dato : 07-11-06 23:20

How der var en lille regnefejl
km/l 16,70252

og så lige prisen for anskaffelsen af bilen 11.500,-

Stef

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-11-06 11:22

> How der var en lille regnefejl
> km/l 16,70252
>
> og så lige prisen for anskaffelsen af bilen 11.500,-

Wow - det er ret imponerende for sådan en gammel slæde!

Havde dog en '87 Mazda 323 1.7 D (54 HK) med 345.000 km på klokken som jeg
umuligt kunne presse under ~16 km/l. Snit over ca. 17.000 km var lige knap
17 km/l.

Mvh
Michael

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-11-06 16:01

> [...]
> umuligt kunne presse under ~16 km/l. Snit over ca. 17.000 km var lige knap

Ja og når man så tænker på den er skruet både i turbo og pumpe! Jeg havde en
gl. 626'er 2.0D den gik mellem 18-20 km/l uanset kørselsmønster.

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-11-06 16:06

> Ja og når man så tænker på den er skruet både i turbo og pumpe! Jeg havde
> en gl. 626'er 2.0D den gik mellem 18-20 km/l uanset kørselsmønster.

åh ja og døde ved 635kkm

Stef

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-11-06 00:01

Kunne være spøjst om en havde tid til at samle alle de indrapporterede
biler og rangordne dem efter forbrug. :)

-----------------------------
Bil | Navn | Km/l
----------------------------
Honda Civic | Rune |
1,5 VE | Larsen | 14,0
-----------------------------
etc.

Mvh Rune

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-11-06 11:23

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> wrote in message
> Kunne være spøjst om en havde tid til at samle alle de indrapporterede
> biler og rangordne dem efter forbrug. :)

Kommer senere på ugen

Mvh
Michael

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-11-06 02:19

> [...]
> Kørt km: 132.100
> Indkøbt brændstof: 11.279 liter Benzin
> Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 11,7 km/l

Honda HR-V 1,6i ES 2WD 2001 (1,6/105hk/135Nm/norm 12,2 km/l) (Har
aircondition og kører altid på original dækbrede)
Kørt km: 11.807
Indkøbt brændstof: 931,01 liter 95 oktan
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 12,7 km/l
(21 tankfulde hvor af de 8 har været berørt af påhæng I form af trailer
eller campingvogn, bedste tankfuld bedste 13,0 km/l)

Civic 1,4i S sedan 1997 (1,4l/90hk124Nm/norm 14,7 km/l) (Har aircondition og
kører på original dækbrede vinter, om sommeren bredere dæk)
Kørt km 182.432
Indkøbt brændstof: 12564,187 liter 92oktan
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 14,5 km/l
(både ovenstående og efterfølgende er som for HR-V'en under indflydelse af
førnævnte påhæng, bedste tankfuld 19,3 km/l)

Jeg vil da lige tilføje at jeg for små to år og ca. 27.500 km siden,
begyndte at skifte gear "tidligere" og i det hele taget køre mere økonomisk.
Inden da var gennemsnittet på 14,2 km/l og det er den økonomiske kørsel fra
den sidste periode hvor gennemsnittet er 16,5 km/l, som har haft en gunstig
indvirkning og hævet det totale gennemsnit. I den sidste periode har kun 3
af 49 tankfulde været nede på eller under de lovede 14,7 km/l, og i alle
tilfælde ved træk af trailer eller campingvogn

Med venlig hilsen Kim

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 08-11-06 03:42

Peugeot 406 2.2 HDI 165 HK 377 NM

14,9 mest på landevej
10,2 med 1200 kg CV

Citroen Xantia 1.8 aut. 103 hk

9,2 kører stort set kun bykørsel

jeg mindes min tidligere Peugeot 604 2,7 STI, den gik mellem 3.5 og 5 km
på en liter 98 oktan, det er vist godt at rustdøden tog den i 95

--
Keld

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 09:24

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]
>
> Hmm... Hvor mange km, og hvor mange liter?

Jeg kan ikke huske det, har et regneark. Men jeg har droppet at holde
regnskab med det da jeg tanker en hel tank hver uge. Men snittet ligger
på 17,5 udregnet over mere end 60.000 km.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-11-06 19:36

It happens that Christian B. Andresen formulated :
> Jeg kan ikke huske det, har et regneark. Men jeg har droppet at holde
> regnskab med det da jeg tanker en hel tank hver uge. Men snittet ligger
> på 17,5 udregnet over mere end 60.000 km.

Så er det jo det er så smart at tanke hos Metax, der ringer man blot
til dem når man holder ved tanken, taster pinkode, standerid og
kilometerstand så sker resten helt automatisk - når den flinke dame har
sagt standeren er klar stiger man ud og tanker på. Når man er færdig
kører man hjem og så er kvitteringen klar i inboxen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 09:25

Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen expressed precisely :
>
> Nu bliver jeg jo misundelig ;)
>
> Er det ikke en stationcar du har ?

Jo, det samme som dig ikke ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-11-06 19:38

Christian B. Andresen wrote on 08-11-2006 :

> Jo, det samme som dig ikke ?

Nej min er hatchback.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 09:26

Henrik Stidsen wrote:
> Klaus D. Mikkelsen expressed precisely :

> Kan du så ikke også svare på om den ikke er tungere end hatchback
> udgaven som jeg har ? /me syns den burde køre kortere pr liter nemlig
> ;)

Måske, men det kan være at aerodynamikken er bedre.
Jeg kører med 2.8 bar i dækkene, de er 195/55-15.
Fartpilot og 80 % motorvej med 120-130 km/t.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-11-06 19:38

Christian B. Andresen laid this down on his screen :

> Måske, men det kan være at aerodynamikken er bedre.

Tvivler, de har da samme front ikke ?

> Jeg kører med 2.8 bar i dækkene, de er 195/55-15.

Jeg kører med 2,7 på 195/50-15.

> Fartpilot og 80 % motorvej med 120-130 km/t.

Jeg tror det er fartpiloten der gør det - jeg har kun "manuel
fartpilot"...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 09:28

Henrik Stidsen wrote:
> Klaus D. Mikkelsen brought next idea :
>
> Det kan godt tænkes - eller også er hans motor bare bedre vedligeholdt
> end min.

Det tror jeg ikke, jeg laver selv eftersyn, og det begrænser sig
oftest kun til olie + filtre.
5W-40 fuldsyntetisk hver 10.000-15.000 km.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-11-06 11:16

Michael Jørgensen wrote:

> [...]
> Kørt km: 132.100
> Indkøbt brændstof: 11.279 liter Benzin
> Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 11,7 km/l

Jeg er lige begyndt at holde regnskab igen udelukkende for at kontrollere
bilens oplysninger om forbruget, derfor forholdsvis få km kørt:

Golf TDI 110HK:
Kørt: 10.287 km
Købt 602,26 liter
Gennemsnitlig brænstoføkonomi: 17,08

Tallene indholder bl.a. 2 x 1800 km med campingvogn, hvor den ligger på 11.5
km/liter. Mit forbrug uden denne tur ligger langt over 20 km/t med 26,78 som
det højeste (målt over 1473 km).

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 08-11-06 13:26

> Golf TDI 110HK:
> Kørt: 10.287 km
> Købt 602,26 liter
> Gennemsnitlig brænstoføkonomi: 17,08

Skoda Fabia Kombi 1,2 2004 benziner - 16,1km/l som snit over 50000km - Til
dagligt mest landevej og bykørsel men også regelmæssigt lidt længere ture på
motorvej og også ofte en trailer bagefter - den er jo ikke ret stor.

I lørdags holdt den 14,3km/l fra Viborg til Ystad. Fra Viborg til Vejle var
der lidt trafik på vejen så hastigheden svingede mellem 70 og 104 og med en
del overhalinger i 3.gear. Fra vejle skiftedes mellem 132km/t og 143km/t
(passende til hastigehdsgrænser på 110 og 130) og ikke meget over 100 på
svensk motortrafikvej. Men der var vist også lidt medvind. Btw så kom vi
frem ~5min før gps'ens estimat hjemmefra.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 08-11-06 11:36

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> pakket, 160-180 overalt hvor der var plads. Alligevel kunne jeg ikke presse
> den under 14,9 km/l i snit (målt ved optankninger) )

Brændstof-typen og 3-500 kg totalvægt mere gør nok en vis forskel,
men 14.9 er flot.

Jaguar XJ 6 3.2 1992 under samme betingelser + tagboks og 3 cykler på
krogen: DK - Ungarn - Tjekkiet - DK : 4004 km, 519.8 liter = 13 l/100km
= 7.7 km/l.

Til daglig går den mellem 6 og 9.5 km/l totalt afhængig af længde af
ture, temperatur og temperament. Jeg registrerer det ikke så nøje,
ellers havde jeg nok købt en (gab) Octavia TDI eller noget i den stil.
Jeg mener man skal forbrænde sine kulbrinter med stil og et smil på
læben
Når jeg kører til arbejde er der ikke meget andet at lave end at
holde øje med forbruget: Jeg har 35 km landevej hver vej, tur-retur
kan gøres på ned til 7.7 liter, dvs. inkl. 2 koldstarter. Almindelig
kørsel: 8.2 liter, vinter eller hvis jeg har travlt: 8.5-9 liter.
Koldstart koster: de første 5 km = 1 liter brændstof uanset hvordan
jeg kører.
MVH Leo

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-11-06 11:55

[snip]

>Brændstof-typen og 3-500 kg totalvægt mere gør nok en vis forskel,
>men 14.9 er flot.

Din 850 vejer vel omkring 1400 kg. En Mazdarati 6 Stc. vejer 1425 (total
2000 kg). Så vægtmæssigt tror jeg ikke der har været særlig stor forskel
Men de 20 km/t er jeg til gengæld ret sikker på betyder ret meget. Jeg vil
skyde på det havde kostet ~20-30% mere brændstof, så den reelle
sammenligning er nærmere ~11 km/l mod dine 5

>Jaguar XJ 6 3.2 1992 under samme betingelser + tagboks og 3 cykler på
>krogen: DK - Ungarn - Tjekkiet - DK : 4004 km, 519.8 liter = 13 l/100km
>= 7.7 km/l.

Det er da ret pænt

>Til daglig går den mellem 6 og 9.5 km/l totalt afhængig af længde af
>ture, temperatur og temperament. Jeg registrerer det ikke så nøje,
>ellers havde jeg nok købt en (gab) Octavia TDI eller noget i den stil.

LOL

>Jeg mener man skal forbrænde sine kulbrinter med stil og et smil på
>læben

Nem'li!

Mvh
Michael

Fra : Leo_Jensen

Dato : 08-11-06 12:49

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> skyde på det havde kostet ~20-30% mere brændstof, så den reelle
> sammenligning er nærmere ~11 km/l mod dine 5

Jeg indrømmer at min max lå på 150-160 og piloten stod på 140-145
det meste af vejen fordi jeg havde tagbox på. Jeg vil så nødig smide
sådan en på de tyske motorveje...

Leo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-06 13:20

Leo_Jensen wrote:

> [...]
>
> Jaguar XJ 6 3.2 1992 under samme betingelser + tagboks og 3 cykler på
> krogen: DK - Ungarn - Tjekkiet - DK : 4004 km, 519.8 liter = 13 l/100km

Tagboks og 3 cykler og 160-180 km/t ?
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Leo_Jensen

Dato : 08-11-06 13:35

Christian B. Andresen wrote:

> Tagboks og 3 cykler og 160-180 km/t ?

Cruise: 140-145, max var vel 160 km/t. Thule laver noget stærkt grej

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 15:51

> [...]

> samlede, gennemsnitlige brændstoføkonomi, men _kun_ de beregninger der
> baseres på kørte km / indkøbt brændstof. Alle andre "målinger" er

Peugeot 206 1.4 Hdi, 2002

Kørt 126875 km. siden juli '04 og ligger meget stabil ml. 19-21 km/l diesel.
Har dog på længere landevejsture haft den over 25 km/l. v 70-90km/t

/Casper

Fra : Lars [6710]

Dato : 08-11-06 21:06

Skoda Octavia 1.9TDI (90HK)

km: 105,626
diesel: 6193 l

= 17,06 km/l

70 % af mine km ligger på motorvejen mellem Esbjerg & Kolding (ca 125
km/t) resten er landevej....

I denne uge har jeg kørt et par gange fra Esbjerg til Åbenrå ad
landevej, og der går den sq næsten 25 km /l !!!!

Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-11-06 09:36

Lars [6710] wrote:

> I denne uge har jeg kørt et par gange fra Esbjerg til Åbenrå ad
> landevej, og der går den sq næsten 25 km /l !!!!

Det er fordi det går nedad fra Kolding.

Bare vent til du skal hjem!

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-11-06 21:57

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Lars [6710] wrote:

> Det er fordi det går nedad fra Kolding.

He He

den er sq go' med dig

Lars

Fra : Kaas

Dato : 11-11-06 22:17

> I denne uge har jeg kørt et par gange fra Esbjerg til Åbenrå ad landevej,
> og der går den sq næsten 25 km /l !!!!

Den kan jeg da godt overgå. Besøgte familien i dag og ville lige prøve hvor
langt jeg kunne få Lupo´en til at gå på literen ved landevejskørsel, så
tur/retur Greve - Maribo på Lolland i alt 247,7 km, det kunne gøres på 6,4
liter eller 38,7 km/l, og det kunne sikkert gøre mere økonomisk hvis jeg
havde overholdt fart grænserne til punkt og prikke og hvis jeg ikke havde
skiftet til vinterdækkene.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 10:17

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> sagt standeren er klar stiger man ud og tanker på. Når man er færdig
> kører man hjem og så er kvitteringen klar i inboxen.

Meget smart, men nu er det sådan at jeg tanker mange forskellige
steder.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-11-06 18:53

on 09-11-2006, Christian B. Andresen supposed :
> Meget smart, men nu er det sådan at jeg tanker mange forskellige
> steder.

Ja så hjælper det ikke at ringe til Metax ;)

Man kan så selv indtaste pris, mængde og kilometerstand på deres
hjemmeside.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 10:19

Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen laid this down on his screen :

> Tvivler, de har da samme front ikke ?

Aerodynamikken har også meget at gøre med hvordan vinden slipper
bilen.
Desuden er min (desværre) sænket 30 mm foran og 10 mm bagi.

Det kan sagtens give næsten 1 km/l.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-11-06 18:54

Christian B. Andresen formulated on torsdag :

> Det kan sagtens give næsten 1 km/l.

Ja det tror jeg gerne - men det er da også næsten for lidt til at der
er økonomi i at betale 3-5000kr for at få eftermonteret en original af
slagsen

Fra : Brian

Dato : 09-11-06 19:23

Henrik Stidsen wrote:

> Ja det tror jeg gerne - men det er da også næsten for lidt til at der
> er økonomi i at betale 3-5000kr for at få eftermonteret en original af
> slagsen

Eftermontering af fartpilot i Peugeot har før været oppe at vende i gruppen.
Prisen er meget forskellig fra forhandler til forhandler. Så vidt jeg
husker, gik det helt fra 1800, til 5000... hvis din bil altså ikke har
kabeltræk på speederen.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-11-06 00:07

Brian wrote on 09-11-2006 :

> Eftermontering af fartpilot i Peugeot har før været oppe at vende i gruppen.
> Prisen er meget forskellig fra forhandler til forhandler. Så vidt jeg husker,
> gik det helt fra 1800, til 5000...

Har lige fået en reklame fra den lokale Peugeot pusher, de skriver
priserne starter ved 3995kr.

> hvis din bil altså ikke har kabeltræk på
> speederen.

Det tror jeg nok den har...

Fra : Mogens...

Dato : 10-11-06 00:11

http://groups.google.se/group/dk.fritid.bil/tree/browse_frm/thread/f4b1ebb315da67bf/91b9f6a5444b960b?rnum=1&hl=da&q=fartpilot+1500+peugeot&_done=%2Fgroup%2Fdk.fritid.bil%2Fbrowse_frm%2Fthread%2Ff4b1ebb315da67bf%2F5467f3ebfd95c7dd%3Flnk%3Dgst%26q%3Dfartpilot+1500+peugeot%26rnum%3D4%26hl%3Dda%26#doc_91b9f6a5444b960b

Fra : Unlimited

Dato : 09-11-06 15:50

Corolla GSI
1,6 l/170+ HK/ca 240 Nm
Kørt km: 225.000 (Motor ca 90.000)
Gennemsnitlig brændstoføkonomi: 7 km/l

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-06 09:30

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Ja det tror jeg gerne - men det er da også næsten for lidt til at der
> er økonomi i at betale 3-5000kr for at få eftermonteret en original af

Det ved jeg nu ikke, det er meget dejligt.
Jeg tror godt jeg vil ofre 3-5000 kr næste gang (denne gang var den
med), men det er nu ved at være std. i mange biler.
Specielt er det rart når man kører med trailer.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-11-06 17:43

Christian B. Andresen pretended :
> Jeg tror godt jeg vil ofre 3-5000 kr næste gang (denne gang var den
> med), men det er nu ved at være std. i mange biler.

Hvis jeg skulle købe ny bil ville jeg da også vælge at have det med -
men en ting er en ny bil, noget andet er eftermontering...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-11-06 11:02

Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen pretended :
>
> Hvis jeg skulle købe ny bil ville jeg da også vælge at have det med -
> men en ting er en ny bil, noget andet er eftermontering...

Det er rigtigt. Jeg tror nu det bliver biligere og billigere.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk