On 5 Nov 2006 04:36:55 -0800, "Dinovo" <lundable@gmail.com> wrote:
>Jeg har tidligere importeret en bil fra Tyskland og ved derfor
>nogenlunde hvordan det foregår. Jeg har dog nu fundet en bil i Sverige
>som jeg gerne vil importere, men er ikke helt obs på reglerne her
>kontra tyskland. De regler jeg tænker på er primært regler omkring
>hjemtransport og selve købet:
>
>1. I Tyskland køber man nogle tyske export plader som man kører på
>helt til den danske grænse hvorefter man så sætter de danske
>prøveplader på. Hvorledes forholder dette sg i Sverige? Så vidt jeg
>kan se så har de ikke samme begreb med export plader.
Der findes "tilfällig registering" som er den anbefalede metode - se
her
http://www.vv.se/templates/page3____11295.aspx
og
http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx
I praksis omregisteres bilen så til dig inden du tager den med hjem.
Alternativet - hvis sælgeren er privatperson og bilen er "i trafik"
kan man måske få lov til at køre den til Danmark på hans
plader/forsikring - det er nok det letteste.
>2. I Tyskland er det den person der har Kfz-breif der også ejer bilen
>- man skal derfor ikke være bekymret for restgæld i bilen hvis man
>får orginalen. Hvordan forholder dette sig i Sverige?
Det fremgår af reg. beviset hvis der er pant i bilen. Rubrik Y.
>3. Er der nogle/andre ting man skal sikre sig som sælgeren i Sverige
>gør inden man køber bilen? Altså fx afmelder den ol.?
Man udfylder og sender reg. beviset. Hvis den er omreg til dig som
under punkt 1 er det intet problem. Hvis man låner sælgers plader skal
du også have det originale reg. bevis med (både del 1 og del 2) da de
skal have det i Danmark når du reg. bilen på DK plader.
Jeg kan ikke lige gennemskue hvad det kan give af problemer for køber
og/eller sælger.
** Lars