Aftgeligt træk
Fra : TG

Dato : 03-11-06 07:06

Hej i gruppen-

Har netop fået min første bil med _aftageligt_ træk. En PUG 307 HDI
stc, lækker bil at køre i.

Men jeg undrer mig over ,at når trækket er monteret sidder det løst.
Det kan vippes fra side til side. Skønsmæssigt kan kuglen flyttes
omkring 3-4 mm. Er det normalt?

Min umiddelbare opfattelse er at dette "slup" vil gøre sammenkoblingen
ustabil og at bevægelsen i samlingen kan medføre slidtage. Hvad siger
i andre til det?

/TG

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-06 07:17

Hej

TG wrote:
> Min umiddelbare opfattelse er at dette "slup" vil gøre sammenkoblingen
> ustabil og at bevægelsen i samlingen kan medføre slidtage. Hvad siger
> i andre til det?

At mit træk på Mazdaen sidder fuldstændig fast, men det kan da godt være
at andre fabrikanter fungerer på en anden måde.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-11-06 07:37

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> At mit træk på Mazdaen sidder fuldstændig fast, men det kan da godt være
> at andre fabrikanter fungerer på en anden måde.

Mit VAG sidder også klippe-fast. Jeg mener også det bliver ustabilt m.
1000-1500 kg CV. spændt efter, der er ikke et konstant, entydigt træk på,
der skal bores i den sag :(.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 03-11-06 08:13

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> >
> Mit VAG sidder også klippe-fast. Jeg mener også det bliver ustabilt m.
> 1000-1500 kg CV. spændt efter, der er ikke et konstant, entydigt træk på,

Enig, det er en ommer. Det skal bare sidde fast.

Leo Jensen, ingeniør v. Brenderup 1995-2001

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-11-06 16:06

Leo_Jensen wrote:
> Leo Jensen, ingeniør v. Brenderup 1995-2001

Var det indtil du designede et aft. træk til en Peugeot?

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-11-06 19:15

meddelelse news:454b5acb$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...

> Var det indtil du designede et aft. træk til en Peugeot?
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort

Hæ, næ nej, jeg konstruerede 'bare' trailere. Trækafdelingen ligger (lå) i
den oprindelige fabrik i Brenderup, mens vi andre var i den nyere fabrik ved
motorvejen ved Nr. Åby. Vi havde forbavsende lidt samarbejde...
Jeg har haft en Pug med et såkaldt aftageligt træk, men det sad nu
rigtig-rigtig godt fast...

Leo

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 03-11-06 08:56

On 2 Nov 2006 22:05:38 -0800, "TG" <tg4600@gmail.com> wrote:

>Men jeg undrer mig over ,at når trækket er monteret sidder det løst.
>Det kan vippes fra side til side. Skønsmæssigt kan kuglen flyttes
>omkring 3-4 mm. Er det normalt?

På min Peugeot med aftageligt træk kan den også vippe en smule - men
kun HVIS man glemmer at stramme den lille skrue i højre side af
trækket efter at trækket er monteret.

Hvis denne strammes, så er der ingen problemer. Så er du sikker på at
du har strammet den?

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Home of Oneside and BBC Webgallery
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-11-06 09:57

TG skrev:

> Er det normalt?

Mit aftagelige sidder som svejset fast.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-11-06 12:59

> [...]
>
>Men jeg undrer mig over ,at når trækket er monteret sidder det løst.
>Det kan vippes fra side til side. Skønsmæssigt kan kuglen flyttes

Mit aft. Brenderuptræk (THULE) havde også lidt slør - ca.1mm ved
kuglen - indtil jeg gav det en god gang fedt, som der står i
brugsvildledningen - nu sidder det fast.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 15:24

TG skriver:

> Men jeg undrer mig over ,at når trækket er monteret sidder det løst.
> Det kan vippes fra side til side. Skønsmæssigt kan kuglen flyttes
> omkring 3-4 mm. Er det normalt?

Aftageligt på Golf V sidder _fast_.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-11-06 19:21

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> TG skriver:

> Aftageligt på Golf V sidder _fast_.

Hvad er der så ved at have et aftageligt?

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-06 19:22

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Hvad er der så ved at have et aftageligt?

At man kan løsne det med det dertilindrettede værktøj (en nøgle).

Fra : Bo Velschow

Dato : 04-11-06 20:13

[...]

Lyder helt forkert! Når jeg montere min aftagelige trækkrog lyder der et
solidt "klonk" - og så sidder den _fuldstændig_ fast! Jeg ville ærlig talt
ikke turde montere nogetsomhelst på en krog, der kunne rokkes 3-4 mm! :-/

- men selvfølgelig kan der være forskel på de forskellige fabrikanters
kvalitet; mit er fra Brink (og kostede også >10.000,- at få monteret på
bilen).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow