/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nm og HK
Fra : Kasper Christensen


Dato : 02-11-06 17:48

Hej med jer

Jeg har som flere nok ved købt en Skoda Octavia 2.0 FSI. Men jeg bliver
forvirret af tallene.

200 Nm ved 3500 o/min
150 hk ved 6000 o/min

Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
det.

Mvh

Kasper



 
 
Ukendt (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-11-06 17:59

> Jeg har som flere nok ved købt en Skoda Octavia 2.0 FSI. Men jeg bliver
> forvirret af tallene.
>
> 200 Nm ved 3500 o/min
> 150 hk ved 6000 o/min
>
> Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Ved 3500 RPM er den god til at slæbe en campingvogn. Hvorimod du skal ligge
på 6000 RPM når du skal køre street Race.. :]

Sådan tror jeg det er..


/Søren



Klaus D. Mikkelsen (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-11-06 18:41

Kasper Christensen skriver:
>
> 200 Nm ved 3500 o/min
> 150 hk ved 6000 o/min
>
> Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Ja

> Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
> det.

HK får man ved at gange moment og omdrejninger sammen (og lidt mere, men
i grove træk), ergo vil du ved 3000 omdrejninger have et givent moment
og deraf følgende HK. Momentet falder så ved yderligere omdrejninger,
men da omdrejningerne så stiger, vil HK ende med at blive størst på
toppen....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Peter Dalgaard (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 02-11-06 19:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> Kasper Christensen skriver:
> >
> > 200 Nm ved 3500 o/min
> > 150 hk ved 6000 o/min
> >
> > Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??
>
> Ja
>
> > Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
> > det.
>
> HK får man ved at gange moment og omdrejninger sammen (og lidt mere, men
> i grove træk), ergo vil du ved 3000 omdrejninger have et givent moment
> og deraf følgende HK. Momentet falder så ved yderligere omdrejninger,
> men da omdrejningerne så stiger, vil HK ende med at blive størst på
> toppen....

Måske nemmere at forstå hvis man har en helt flad momentkurve
(dieselmotorer kommer tæt på). Så er den maximale stigning man kan
køre op ad i et givet gear uafhængig af hastigheden, men den udvikede
energi er proportional med hastigheden, og derfor max ved max
omdrejninger.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Georg Motor (05-11-2006)
Kommentar
Fra : Georg Motor


Dato : 05-11-06 22:05



> HK får man ved at gange moment og omdrejninger sammen (og lidt mere, men
> i grove træk), ergo vil du ved 3000 omdrejninger have et givent moment
> og deraf følgende HK. Momentet falder så ved yderligere omdrejninger,
> men da omdrejningerne så stiger, vil HK ende med at blive størst på
> toppen....
>
> Klaus
..inet.tele.dk/moppe

er det ikke effekten i kw? SI-enheder?



Kent Glerup (02-11-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 02-11-06 22:54

On Thu, 2 Nov 2006 17:48:17 +0100, "Kasper Christensen"
<newsFJERN@kasperc.dk> wrote:

>Hej med jer
>
>Jeg har som flere nok ved købt en Skoda Octavia 2.0 FSI. Men jeg bliver
>forvirret af tallene.
>
>200 Nm ved 3500 o/min
>150 hk ved 6000 o/min
>
>Hvordan skal det forståes. Maks trækkraft ved 3000 men alle hk ved 6000??

Forstå momentet (NM) som den mængde energi motoren kan præstere på én
omdrejning. Motoren er derfor mest effektiv per omdrejning ved 3000
rpm.
Ved 6000 rpm roterer motoren jo dobbelt så hurtigt, og den vil derfor
yde mere selvom momentet (energien per omdrejning) er lidt lavere.

>Men det er der for min igen logik i. Tror jeg behøver hjælp for at forstå
>det.

Håber det hjalp lidt :)

/Kent Glerup

Dan Sørensen (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Dan Sørensen


Dato : 03-11-06 16:55

> Forstå momentet (NM) som den mængde energi motoren kan præstere på én
> omdrejning.

Moment er ikke energi - det er moment - og ikke andet.

> Motoren er derfor mest effektiv per omdrejning ved 3000
> rpm.

Sludder og vrøvl - energieffektivitet er ikke nødvendigvis det samme.

> Ved 6000 rpm roterer motoren jo dobbelt så hurtigt, og den vil derfor
> yde mere selvom momentet (energien per omdrejning) er lidt lavere.

Jeg ved godt, hvad du mener, og dit billede kan man godt bruge - som
husmandsforklaring - men fysisk set er det forkert.

--
Dan Sørensen



Kent Glerup (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 03-11-06 16:59

On Fri, 3 Nov 2006 16:54:42 +0100, "Dan Sørensen"
<forgetit@hotmail.com> wrote:

>> Forstå momentet (NM) som den mængde energi motoren kan præstere på én
>> omdrejning.
>
>Moment er ikke energi - det er moment - og ikke andet.

Ved det.

>> Motoren er derfor mest effektiv per omdrejning ved 3000
>> rpm.
>
>Sludder og vrøvl - energieffektivitet er ikke nødvendigvis det samme.

Skal vi så sige: Motoren træder hårdest i pedallerne ved 3000 rpm?

>> Ved 6000 rpm roterer motoren jo dobbelt så hurtigt, og den vil derfor
>> yde mere selvom momentet (energien per omdrejning) er lidt lavere.
>
>Jeg ved godt, hvad du mener, og dit billede kan man godt bruge - som
>husmandsforklaring - men fysisk set er det forkert.

Det var absolut også _kun_ ment som en husmandsforklaring! :)

/Kent Glerup

Michael Kirkegaard (03-11-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 03-11-06 17:38


"Dan Sørensen" <forgetit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:454b6565$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Forstå momentet (NM) som den mængde energi motoren kan præstere på én
>> omdrejning.
>
> Moment er ikke energi - det er moment - og ikke andet.
>
>> Motoren er derfor mest effektiv per omdrejning ved 3000
>> rpm.
>
> Sludder og vrøvl - energieffektivitet er ikke nødvendigvis det samme.
>

Et sludder og vrøvl-svar kræver en forklaring på hvordan det så hænger
sammen.

Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste