5W30 API: SM ...$$$
Fra : Tom K.

Dato : 30-10-06 20:55

5W30 API: SM olie er ikke det der er mest af på hylderne, og hvis man finder
det står der ca.600,- på prisen for 4 liter.

Kan/må man bruge den dårligere API: SL olie specifikation?
Eller hvad med en 0W40 API: SM, som har en "forkert" viskositet?

Motoren er den seneste commonrail generation uden partikelfilter fra Toyota
(1,4 D-4D, 90hk) spec. til 5W30 API: SM

--
Tom K.

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-10-06 22:04

"Tom K." <@.dk> skrev i en meddelelse
> 5W30 API: SM olie er ikke det der er mest af på hylderne, og hvis man
> finder det står der ca.600,- på prisen for 4 liter.

Og det bliver til 0.0X kr/km til olie ??

> Kan/må man bruge den dårligere API: SL olie specifikation?

Jeg ville ikke gøre det

> Eller hvad med en 0W40 API: SM, som har en "forkert" viskositet?

Sikkert uden problemer bortset fra større modstand fra den tykkere olie og
dermed et større forbrug af diesel på ca. 0.0X kr/km...

> Motoren er den seneste commonrail generation uden partikelfilter fra
> Toyota (1,4 D-4D, 90hk) spec. til 5W30 API: SM

Altså en ny bil. Betal prisen for den rigtige olie og kør videre uden
bekymringer.

MVH Leo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-10-06 10:37

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Tom K." <@.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har aldrig set en API SM-olie, ved godt det er nyeste
..

> Jeg ville ikke gøre det

Heller ikke jeg. Man kan alt, men noget slipper man sandsynligvis mindre
godt fra ;). Vi ved ikke på hvilke områder SM er ændret i forht. SL. Er der
langt, variabelt service-interval på bilen, i stil m. VW´s "longlife"- op
til 30-40.000 km. pr service?.

> Sikkert uden problemer bortset fra større modstand fra den tykkere olie og
> dermed et større forbrug af diesel på ca. 0.0X kr/km...

Der bliver helt sikkert ikke ødelagt noget, som skrevet, ikke andet end
økonomien. Jeg vil faktisk vove at påstå, den vil kun få det bedre, hvis den
fx. skal være træk-dyr for en CV. ned ad "hovedgaden" til sommer. Men den
tid- den sorg ;).

> Altså en ny bil. Betal prisen for den rigtige olie og kør videre uden
> bekymringer.

Itfa reklamation over motoren vil de uden tvivl bore i hvilken olie som er
brugt..