veteran bil
Fra : Tyfon

Dato : 29-10-06 02:54

Ja hvornår en bil det ? hvor gammel skal den være ?

Sagen er den at jeg er blevet tilbudt en mercedes w123 fra 77 og sælger
siger at fra 1/1/2007 er den veteran med dertilhørende billig vægtafgift og
forsikring ..
Men hvist også lidt begrænsninger i hvor meget den må køre ?

Men jeg har hørt fra anden side at bilen skal være 35år gammel og ikke kun
30

Det kommer fra en bekendt der lige har hentet en USA spand hjem (Grand
tourino hvist ) og den skulle være 35 før den var veteran

Nogen der har det (de) rigtige svar ?

OZ3BTO

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 29-10-06 02:21

"Tyfon" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Ja hvornår en bil det ? hvor gammel skal den være ?

Mener bestemt at det er 35 år .. sidste år var der knald på biler fra 1970
og tidligere i år har jeg set annoncer med biler fra 1971 netop pga
veteranbilsstatus ved 35 år..

er dog ikke 100% sikker

/J

Fra : Mogens...

Dato : 29-10-06 06:42

"[6705] Jesper Sørensen" <fjern.dette.otiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:454401ea$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> er dog ikke 100% sikker

Dét bliver du så nu
www.nmmk.dk/synsregler.htm

Fra : Søren Johansen

Dato : 29-10-06 08:41

"Tyfon" spurgte:
> Ja hvornår en bil det ? hvor gammel skal den være ?
> Men hvist også lidt begrænsninger i hvor meget den må køre ?

Reglerne er således:
"Transport- og Energiministeren har som led i harmonisering af reglerne for
veterankøretøjer indført to ændringer. For det første ændres regler for
registrering til veterankørsel fra en fast dato til en løbende grænse på 35
år.

Hidtil har kun veteranbiler, der er registreret før 1. januar 1960, kunnet
registreres til veterankørsel. Biler, der er omfattet af pligt til periodisk
syn, kan nu registreres til veterankørsel, hvis de er registreret første
gang for mere end 35 år siden, og kun benyttes 'lejlighedsvis'.

Den begrænsede anvendelse medfører, at biler, der er registreret til
veterankørsel, indkaldes til periodisk syn hvert ottende år.
En bil, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis,
og den må ikke benyttes til erhvervsmæssig personbefordring, transport af
farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Biler, der er registreret til veterankørsel, skal til periodisk syn første
gang 40 år efter første registrering og derefter hvert 8. år. Der går
således ikke automatisk 8 år fra registrering til veterankørsel og til næste
periodiske syn."

Mvh
Søren

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-10-06 08:44

"Nogen der har det (de) rigtige svar ?"

Det er 35 år. Men du kan hos nogle forsikringsselskaber få den forsikret som
en klassiker (25år), med reduceret præmie...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-10-06 08:52

Henrik Nielsen wrote:
> "Nogen der har det (de) rigtige svar ?"

> Det er 35 år. Men du kan hos nogle forsikringsselskaber få den
> forsikret som en klassiker (25år), med reduceret præmie...

Interessant. Min mor har en Ford 1.0 Ghia, som må have været i den katagori
i mange år. Hvilke forsikringsselskaber er det? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : martin

Dato : 30-10-06 09:36

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Interessant. Min mor har en Ford 1.0 Ghia, som må have været i den
> katagori i mange år. Hvilke forsikringsselskaber er det? :)
>
> --
> Per, Esbjerg

typisk er det sådan at: Man skal have en hverdagsbil for at kunne få sin
klassikker eller veteran bil forsikret billigt.

Martin
68' Lotus Seven S3