Dødsdom?
Fra : mfn

Dato : 26-10-06 13:04

Fik åbnet motorhjelmen på min passat 85 som ikke vil starte. Som sagt giver
den helt nye starter kun et "klik" og batteriet er ny med masser af krudt
på, og har sat nye kabler på.

Det der bekymrer mig er at en rem drejer om 3 hjul foran ved køleren. Dem
plejer jeg at kunne dreje med håndkraft - det kan jeg ikke mere. Hvis jeg
får nogen til at skubbe så får jeg dem løse og bilen kan køre. Og måske
starte 2-5 gange så er den gal igen.

Hvad kan jeg gøre for at forhindrer den "sætter sig" eller hvad det nu er
den laver?

Fra : Finn Egmose

Dato : 26-10-06 14:35

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den laver?
>
> Det er som din mekaniker ganske rigtigt siger dit svinghjul der er blevet
ødelagt dvs tænderne på svinghjulet
er blevet så meget slidt at starteren kan kile sig fast derinde og blokerer
svinghjulet . Så det billigste er nok at købe et andet svinghjul ved
ophuggeren. Med det kendskab du har til biler vil jeg ikke råde dig til at
lave det selv idet gearkassen skal afmonteres for at lave det. Regn
med ca. 2-3 timer for en rutineret mekaniker

Fra : KMH

Dato : 26-10-06 15:02

"Finn Egmose @mail.dk>" <finn<nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave det selv idet gearkassen skal afmonteres for at lave det. Regn
> med ca. 2-3 timer for en rutineret mekaniker

Jeg sad faktisk og grublede lidt over det samme men har måske lidt naivt
udelukket det.
Burde det ikke frembringe en UHA-LYD når han så skubber bæstet igang med
starteren kilet fast i indgreb?
Ihvertfald var det manglen på UHA-LYD der fik mig til at ignorere
startkransen ud fra beskrivelsen. Hvilket så bragte mig til manglende ampere
ved starteren.

Men jo .... begge dele er så sandeligt en mulighed.

Kim

Fra : KMH

Dato : 26-10-06 14:53

> [...]
> starte 2-5 gange så er den gal igen.
>
> Hvad kan jeg gøre for at forhindrer den "sætter sig" eller hvad det nu er

Jeg tror at det du oplever er naturligt nok.
Uden at være helt sikker så mener jeg at huske at den rem du omtaler går
rundt om generator, kølerblæser og krumtap (øhh driver den ikke også
vandpumpe?)
Med remmen afmonteret skal generator og kølerblæser (evt. vandpumpe) kunne
drejes frit.
Hvis du får stoppet motoren hvor den står på en kompertions takt, så er det
rigtigt nok at du nok ikke kan dreje remmen med håndkraft (andet ville være
noget skidt).
Så mon ikke man skal fokusere på hvorfor starteren ikke kan tørne maskinen i
den situation?

1. dårlige forbindelser til starter (check stel til mototblok)
2. for lille ydelse på starter (købt en forkert)
3. for lidt juce på batteriet

Umiddelbart vil jeg hælde mest til et problem med strøm (for få amp.)
Prøv evt. at sætte et startkabel direkte mellem -pol på batteri og
metalhuset på starter og se om det ikke gør en forskel.

M.v.h.
Kim

Fra : mfn

Dato : 26-10-06 16:03

> [...]
> Prøv evt. at sætte et startkabel direkte mellem -pol på batteri og
> metalhuset på starter og se om det ikke gør en forskel.

Har prøvet med start kabler fra anden bil "pudset" stelforbindelse, starter
var identisk med den gamle og virkede også fint dag 1. Sætte start fra -pol
til starter er også prøvet - uden resultat.

Batteriet er nyt - kan da starte nemt for "donor-bilen" med start kabler og
er også ret nyt.

Det ser ud til at jeg må konkludere at gearkassen skal af og alt det hos en
mekker. Jeg gruer mig bare for en regning på 2-5 timers mekaniker-løn hvis
det viser sig det ikke hjælper, for slet ikke at tale om at det er svært at
skaffe stumper til sådan en fætter--- Er her ingen VW freaks her lissom Jan
er Sierra Freak ;)?

Til en bil der måske er max 5000 værd kørende vil jeg nødigt ofre helt vildt
meget på en rep som jeg ikke er 100 på virker. - det gjorde det jo ikke med
batt eller starter. Men det kan vel nærmest ikke være andet end defekt
svinghjul efterhånden?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-06 17:30

> [...]
> med
> batt eller starter. Men det kan vel nærmest ikke være andet end defekt

Du kan da selv konstatere om tænderne på svinghjulet er ødelagte. Afmonter
starteren så kan du kontrollere om tænderne på svinghjulet er intakte.

--
MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 18:32

Hvis du tager starteren af så kik på hullet hvor akselen fra starteren sider
i . har selv skifte en gearkasse fordi hullet var ovalt. lyder som samme
problem du har.

Fra : Steen Andersen

Dato : 26-10-06 21:15

> [...]
> med
> batt eller starter. Men det kan vel nærmest ikke være andet end defekt

_Skal_ du ofre penge på den? Jeg havde en gammel mazda med samme sygdom -
"tandpine". Her kunne jeg sætte bilen i gear (3. eller 4.) og sætte en fod
ud af døren og rokke bilen en smule. Den lille smule var nok til at
starteren kunne gå i indgreb. Irriterende - ja, men nød lærer nøgen
kvinde......

-Steen

Fra : mfn

Dato : 27-10-06 19:09

?
Irriterende - ja, men nød lærer nøgen kvinde...

Ja de er nogen svin de kvinder,

Jeg fandt løsningen., noget så simpelt som en bøsning, og både mig og konen
kan køre igen ;)