Checkliste ved køb af gammel bil
Fra : Kåre

Dato : 26-10-06 10:52

Jeg skal nu til sidste runde af bilindkøb, i klassen 10.000,-
Jeg er selv påbegyndt en liste med alle ting jeg skal kigge efter (den
bliver lang på en så brugt bil...)
men nu er den blevet væk...
Findes der nogle checklister på nettet? Har søgt, men kan kun finde en fra
FDM, men den er mere beregnet til lidt nyere biler. Ved en gammel, men dog
nysynet, bil er listen nok lidt længere...

Der skal kigges på Corolla fra '88 - '92.
Har haft en før, men den fejlede aldrig rigtig noget, så jeg ved ikke hvad
jeg specielt skal kigge efter i denne model, udover rust, rust, rust og rust
i tårne.

pft
Kåre

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-06 11:35

Kåre wrote:
> [...]
> jeg specielt skal kigge efter i denne model, udover rust, rust, rust og rust

Køleren taber lamellerne med tiden, check udstødningen og især kat hvis
den har en sådan.

Ellers er der vel bare hjullejer, bremser, trækaksler, ratslør, fjedre,
dæmpere, oliespild, vandforbrug, generator, tandrem, kilerem, vandpumpe,
rudehejs, sikkerhedsseler, dækmønster osv. osv..

Hvis det hele er i orden får du den ikke for 10k..

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 26-10-06 11:57

> [...]
> rudehejs, sikkerhedsseler, dækmønster osv. osv..
>

> Hvis det hele er i orden får du den ikke for 10k..

Næ, det ved jeg.
Men har jeg 3 kandidater som skal sættes op imod hinanden, må jeg igennem en
liste for at identificere fejl, og vurdere hvor alvorlige de er. Nogle kan
man leve med, nogle kan man selv ordne. Resten vil jeg gerne undgå...

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 26-10-06 12:22

> [...]
> rudehejs, sikkerhedsseler, dækmønster osv. osv..
>

> Hvis det hele er i orden får du den ikke for 10k..

Hmmm, det tror jeg såmænd nok.
Med "i orden" forlanger jeg så heller ikke at det er nyt, men at det er i
orden i forhold til alder, og ikke umiddelbart falder fra hinanden når jeg
er kommet hjem med bilen.

Jeg fik min 1.6 GSi '92, 210.000 km, totalskadet. Den havde ny køler, en del
nye bremser og håndbremse, nye dæmpere bag, og helt nysynet. Alt fungerede
som det skulle. Kun meget få irritationsting som ingen betydning havde, og
ellers en ekstremt pålidelig bil.
Taksator ville give 15.000,- .....
Jeg går efter en mindre motor, gerne ældre og flere km, så prisen må gå
nedad.

Kåre

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-06 12:31

Kåre wrote:

> [...]
> orden i forhold til alder, og ikke umiddelbart falder fra hinanden når jeg

Det forstås.

> [...]
> ellers en ekstremt pålidelig bil.
> Taksator ville give 15.000,- .....
> Jeg går efter en mindre motor, gerne ældre og flere km, så prisen må gå

Sådan en har jeg også haft - solgte den privat for 5 år siden for 24k
med lamelløs køler.

Held og lykke - jeg ville nok kigge efter biler der står for at skulle
til syn, som ejeren ikke har mod på at klargøre. Det er nok dér der er
bedst chancer for at holde budgettet, og få en bil der i det mindste har
klaret et syn.

Hvis man kører gammelt tysk er www.ebaymotors.de din ven, måske også med
Toyota?

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 26-10-06 12:52

> [...]
> chancer for at holde budgettet, og få en bil der i det mindste har klaret

Jeg har heller ikke selv mod på det...
En Corolla som står for at skulle til syn, koster stadig 5-8.000, hvis de
skal være i nognelunde stand.
Ja, det er nok der man kan være mest heldig, men også mest uheldig. Jeg kan
jo risikere at stå med en regning for at få den ud at køre.
Been there...

Der findes masser af biler, også Corollaer, som er nysynede, og til omkring
10.000.

mvh
Kåre