Mondeo udsættere ved acceleration
Fra : kenny

Dato : 25-10-06 23:56

Hej

Jeg har en Mondeo 2,5V6 fra 2000 - den har ellers kørt rigtig fint men er
begyndt at lave udsættere eller "hosten" når den skal accelerere - det kan
også nogen gange anes at den går lidt ujævnt i tomgang, benzinforbruget er
uændret. Den er blevet testet med en Bosch tester flere gange - den finder
ikke noget.

Er der nogen der har en idé til hvad det kan være, eller evt. kender et godt
værksted (i Århus området) som ikke flår en fuldstændigt (har været lidt
uheldig i den retning med astronomiske regninger for småting)

Mvh. Kent

Fra : Christopher Stein

Dato : 26-10-06 07:22

kenny skrev:
> [...]
> værksted (i Århus området) som ikke flår en fuldstændigt (har været lidt
> uheldig i den retning med astronomiske regninger for småting)

nye tændrør + kabler?
luftfilter?
benzinfilter?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-10-06 10:17

"kenny" <!@!> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt værksted (i Århus området) som ikke flår en fuldstændigt (har været
> lidt uheldig i den retning med astronomiske regninger for småting)

Stor sandsynlighed dine tændkabler, de virker fint i tomgang, men når
kompressionen stiger når du accelererer, så bliver der større "modstand" i
tændrørene, og gnisten springer et sted udenfor motoren!
Man kan nogle gange se hvor "hullerne" er i kablerne, men man skal se godt
efter.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : kenny

Dato : 26-10-06 16:35

Tak for inputs,

Problemet er blevet gradvist værre - passer det på diagnosen med de dårlige
kabler?

Hvis det lyder rigtigt tror jeg at jeg prøver at skifte dem (tændrør og
filtre er skiftet for nyligt)

Iøvrigt er der også lidt med lyset når den lige er startet - man kan se at
lyset går op og ned i styrke - er det normalt for denne model(der er en del
elektrisk udstyr, men den gør det uanset om f.eks klima anlægget er tændt
eller ej - og det er måske det jeg mistænker for at være den største
strømsluger)

Har fået skiftet batteri for knap et år siden.

Mvh Kent

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-10-06 09:37

"kenny" <!@!> skrev i en meddelelse

> Problemet er blevet gradvist værre - passer det på diagnosen med de
> dårlige kabler?

Hej

Ja, det kan komme gradvist, hvorfor ved jeg ikke, for der er jo ikke noget
"fysisk" slid på kablerne.

Du kan prøve at tape kablerne med isoleringstape, det kan holde i en kort
periode, men så har du da fundet fejlen.

Men prøv at se efter små sorte prikker, med hvide skjolder udenom (jeg
husker at det ser sådan ud)!

Fra : kenny

Dato : 27-10-06 11:40

Tak for svaret - det vil jeg checke i weekenden

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-10-06 14:55

"kenny" <!@!> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret - det vil jeg checke i weekenden

Hvis der sidder et gasspjældspotentiometer på indsugningsmanifolden, kan det
måske være det er ikke virker mere. Havde engang et problem på en Sierra
2,0i GT med at den hakkede umotiveret/satte ud ved acceleration, og efter at
have fået et tip herinde med at skifte gasspjældspotentometeret, kørte den
fint igen.

/M

Fra : Bo Velschow

Dato : 26-10-06 11:45

"kenny" <!@!> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt værksted (i Århus området) som ikke flår en fuldstændigt (har været
> lidt uheldig i den retning med astronomiske regninger for småting)

Tændspole?? På min tidligere Mondeo 1.8 røg den sig en tur, så det lød og
føltes som om, den begyndte at "køre på 3 cylindre". Derudover stank der af
benzin, når den holdt stille i tomgang, idet der røg en masse uforbrændt
benzin med ud gennem udstødningen.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow