Sært problem (BMW E36)
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 20:27

Jeg havde nogle voldsomme rystelser fra min kardan, når jeg accelerede hårdt
i 1. og 2. gear. Det viste sig at være en smadret Hardyskive. Skiven blev
skiftet til en ny og rystelserne forsvandt - næsten. Nu har jeg nemlig
opdaget nogle nye og svagere rystelser der kommer omkring 2500RPM når jeg
kører i 1. gear. De forsvinder omkring 3000RPM. Det er kun når jeg
accelererer halvhårdt i 1. gear. Det føles som rystelser i kardanen. Det kan
ikke mærkes i gearstangen, men i midterkonsollen og gennem sæderyggen.
Ryselserne er hurtige (8-10 i sekundet). Der er ikke nogen rystelser i andre
gear. Der er igen mislyde og gearkassen er ok. Da jeg skiftede Hardyskiven,
checkede jeg kardanlejet, der var helt ok.

Altså: Rystelserne kommer kun ved max belastning af kardan, altså i 1. gear.
De forsvinder igen ved ca. 3000RPM. Hardyskive og Kardanleje er
kontrolleret. Bagtøj virker fint. Der er ingen mislyde fra drivlinien.

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har et bud på hvad jeg
skal checke?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Otto

Dato : 25-10-06 20:42

On 2006-10-25 21:26:30 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the-coffeeshop.dk> said:

> Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har et bud på hvad
> jeg skal checke?

Tror du ikke bare det er kardan'en, som trænger til en
renoverning/afbalancering.

Jeg har tidligere ejet en E36, og der fik jeg renoveret kardan'en pga
rystelser.

Har du spurgt i nogle bmw forums -
http://www.bmwe30.dk/

http://www.bmw-club.dk/

Sidstnævnte kræver medlemsskab.

Mvh
Otto

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 21:11

Otto wrote:

> Tror du ikke bare det er kardan'en, som trænger til en
> renoverning/afbalancering.

Nej, ikke rigtig. Fejlen opstår kun ved stor belastning i lave gear (altså
når der er størst mulig belastning på kardan'en). Den er på ingen måde
relateret til den hastighed kardan'en drejer med, bortset fra det sker
omkring 2500RPM ... men hvis jeg kører med 2500RPM med lille belastning på
kardan'en er der ingen problemer. Ergo må der være et eller andet der
flytter sig fysisk, ved høj belastning, som får kardan'en til at vibrere
(hvis det da overhovedet er den - det føles sådan). Bagtøjet kan ikke
flytte sig (forhåbentlig). Gearkassen ligeså. Kardanen kan bevæge sig i
Hardyskiven, som jo er beregnet til at deformere ved vrid. Den blev skiftet
i går. Kardanen kan også bevæge sig i Kardanlejet's gummimanchet, som jeg
dog har efterset.

> Har du spurgt i nogle bmw forums -
> http://www.bmwe30.dk/

Jeps

> http://www.bmw-club.dk/

De forlanger en del penge for medlemsskab, så nej

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-10-06 23:32

Kim Frederiksen skrev:

> Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har et bud på hvad
> jeg skal checke?

Havde engang en elendig kardan i en Granada - først ved adskillelse kunne
Cylinderservice se at nålene i nålelejet "flød" rundt og umuliggjorde
kontrol af slør uden adskillelse.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd