Audi A6 Avant - 2,5 TDI V6 / ringe motor e~
Fra : Torben R

Dato : 25-10-06 10:33

Hej gruppe.

Jeg har set en årgang 2001 Audi A6 Avant tiptronic - 2,5 TDI V6 med
180 HK.

Den har kørt i Tyskland og har 90 tkm på tælleren.

Jeg har læst en del på nettet og grupper at netop denne motor har
problemer med knasterne
og måske ikke holder så længe.

HVIS nu at knasterne er lavet (fx. per kulance fra Audi) og også kan
dokumenteres, kan
jeg så forvente at der stadig vil opstå problemer og dermed ret høje
rep. omkostninger senere ?

Hvad med tand-rem (remme ?) skift - skal det gøres ved 100 tkm. som
mange andre mærker ?
Eller denne motor har måske kæder ?

Er der andre kendte "sygdomme" ved netop denne model jeg skal kigge
efter ?

PS: For dælen den lyder godt sådan en V6 fætter med 180 diesel
HK..... lige guf for min cv.

På forhånd tak for input.

--
Torben R

Fra : Brian

Dato : 25-10-06 15:15

Her er noget jeg fandt da jeg ledte efter info om samme motor:

Der har så været nogle varianter der har været brugt i Audi med motortyperne
AKE (180 Hk), AYM (155 Hk) og BFC (163 Hk).
Disse motorer har samme problem.

Der er så kommet nogle nye varianter af motoren med hhv 163 og 180 Hk.
Disse motor skulle ikke have problemet da knastfølgeren er udstyret med en
rulle som skulle nedsætte friktionen ved knasten.
De er forholdsvis nye da de alle kom i starten af 2003. BAU og BDH har 180
Hk BDG har 163 Hk.

Så svaret må være 1997-2003 V6 TDI 150 +155 + 163 + 180 Hk = HANDS
OFFFFFFFFFFF !
Motortyperne er:
AKN (150 Hk)
AKE (180 Hk)
AYM (155 Hk)
BFC (163 Hk)

163 + 180 HK V6 TDI fra midten af 2003 er OK (indtil andet er bevist).
Motortyperne er:
BAU (180 Hk)
BDH (180 Hk)
BCZ (163 HK)
BDG (163 Hk)

Opsumering:
Fra før 2003 er der ingen V6 TDI'er der ikke har denne fejl i topstykkerne,
alle 150 Hk er fra før 2003.
Kig efter motortypen.

Et komplet topstykke (incl dyser/gøderrør und alles) koster i das vaterland
16000 kr. uden dyser men med ventiler og er prisen lige over 9000.
Og der er jo 2 i en V6 :).

Fra : Torben R

Dato : 25-10-06 15:29

Brian skrev:
> [...]
>
> Et komplet topstykke (incl dyser/gøderrør und alles) koster i das vaterland
> 16000 kr. uden dyser men med ventiler og er prisen lige over 9000.

Hej Brian, tak for dit svar. Jeg så godt dette ældre indlæg. Jeg har
også bladret audi-club.dk og vagcars.dk igennem, og det lader til der
er ret delte meninger.

Nogle nævner at Audi har lavet kulance rep. med "rollschlephebler" -
hmmm ikke sikker
på stavningen - men noget med rulle vippearme.

HVIS denne rep. er lavet - kan jeg så forvente at der ikke sker det
samme igen ? og
at motoren iøvrigt vil holde de næste 200 tkm (med overholdt service
selvfølgelig)...
ELLER - vil skaden ske igen og igen, selvom reperationen er udført på
knasterne ?

På forhånd tak.

--
Torben R

Fra : Brian

Dato : 25-10-06 15:43

"Torben R" <torben.ravnkilde@dk.tntfreight.com> skrev i en meddelelse
> Nogle nævner at Audi har lavet kulance rep. med "rollschlephebler" -
> hmmm ikke sikker
> på stavningen - men noget med rulle vippearme.

Det er lejerne til knastakslerne den skulle være gal med - det er hvad jeg
har hørt...

> [...]
> selvfølgelig)...
> ELLER - vil skaden ske igen og igen, selvom reperationen er udført på

Det sker igen og igen, de fjernede/fjerner symptomerne men ikke årsagen -
sådan er det i hvert fald med samme motor i Skoda jvf. Skoda Nørresundby

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-10-06 15:39

"Torben R" <torben.ravnkilde@dk.tntfreight.com> wrote in

> Jeg har set en årgang 2001 Audi A6 Avant tiptronic - 2,5 TDI V6 med
> 180 HK.

Hvis du ikke har (troværdig) servicebog på bilen, vil jeg anbefale du får
en med forstand på Audi til at checke kilometertallet.

/lars

Fra : Torben R

Dato : 25-10-06 15:42

> Hvis du ikke har (troværdig) servicebog på bilen, vil jeg anbefale du får
> en med forstand på Audi til at checke kilometertallet.
>
> /lars

Hej Lars,

Ja bestemt. Det lader til at der er en del af disse modeller til salg
der alle
har kørt lige omkring 100 tkm. Skal der skiftes tandrem omkring 100
tkm eller
er modellen med kæde ? Tandrem (remme ?) skift er vel ikke en billig
ting
på sådan en motor ?

--
Torben R

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-10-06 19:48

> har kørt lige omkring 100 tkm. Skal der skiftes tandrem omkring 100
> tkm eller

Nej. Biler med lavt km. tal er dyrere. Dette kan friste..

/lars

Fra : Torben R

Dato : 26-10-06 09:46

Lars Knudsen skrev:

> Nej. Biler med lavt km. tal er dyrere. Dette kan friste..
>
> /lars

OK, altså ikke tandrem skift ved 100 tkm. Hvornår skal den så
skiftes ?
Nogen som ved hvad sådan en operation koster ?

Friste - ja, jeg er klar over at jeg skal passe på at sælger ikke har
fusket
med km tælleren.

--
Torben R