Bil til ~10.000 Sidste erfaringsindsamlin~
Fra : Kåre

Dato : 24-10-06 22:16

Bil 2/kone bil skal nu indkøbes, efter higen og søgen for at finde ud af
hvad jeg skal ud at prøve.
Gik oprindeligt efter en Corolla '88-'91, men flere mindre biler dukker op.

Bilen skal køre mig på arbejde, 500-600 km pr måned, 95% landevej.
Skal være nysynet, og holde i minimum til næste syn.
Pris ca. 10.000,-

Prioriteret vigtighedsgrad:
- Billig og nem rep. VIGTIGT!
- Billig vægtafgift
- Sikkerhed
- Benzinøkonomi

Bilen skal ikke berige min dag med køreglæde... Den må gerne være sløv,
kedelig og tarvelig at se på og sidde i.
den skal bare være så robust og pålidelig som muligt.

Følgende biltyper har jeg udset mig som mulige kandidater. Jeg har ingen
erfaring med andre end Corolla, så jeg vil lige indhente jeres erfaringer
mht. pålidelighed, robusthed og hvor lette de er at reparere mm.

- Toyota Corolla (f.eks. 1,3XLi) ca. '88 - '92 For høj vægtafgift ift.
andre mindre biler
- Ford Fiesta (f.eks. 1.1 CL) ca. '89 - '91 Lille vægtafgift, men hvad
med rust?
- Nissan Micra Også lav vægtafgift
- Skoda felicia ca. '95 Nyere og mere moderne, men lidt dyrere i
vægtafgift, som Corolla
- ??? Jeg ved der er en jeg har glemt, man kan ikke lige komme på hvilken

Håber på lidt hints om godt og skidt, så jeg kan indskrænke min søgen.
Jeg har før valgt forkert...Denne gang må det ikke gå galt...

pft
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 23:12

SNIP

> [...]
> vægtafgift, som Corolla
> - ??? Jeg ved der er en jeg har glemt, man kan ikke lige komme på hvilken

Den evige genganger VW Golf 1,3 eller 1,6 tysk import.

Mvh. Ulrich

Fra : TG

Dato : 25-10-06 07:22

Kåre wrote:
> [...]
>
> Håber på lidt hints om godt og skidt, så jeg kan indskrænke min søgen.
> Jeg har før valgt forkert...Denne gang må det ikke gå galt...

Udfra kriterierne om stabilitet og reperation, ville jeg også kigge
på Corolla eller måske Golf.

Jeg har ikke undersøgt forskellene i vægtafgift, men det er da
begrænset hvor meget forskel der kan være på biler i den
størrelse... og brændstof-økonomien ville jeg ikke lægge alt for
meget vægt på, hvis kørselsbehovet "kun" er 5-600 km/måned. Hvis du
regner med at en bil til 10.000 skal holde i to år, regner du sikkert
med en afskrivning på små 500 kr/måned. Dertil kommer forsikring +
vægtafgift, så et benzin forbrug på 40-50 L/måned, vil da være til
at overskue, efter min mening. Jeg ville være mere bekymret for bilens
samlede stand, både rust og mekanik, for du kan ikke regne med at få
ret meget bil for 10.000.

Jeg kender selvfølgelig ikke din situation, og skal ikke blande mig i
hvorfor du vælger det ene eller det andet, så det er mine personlig
holdninger

God fornøjelse i jagten...
/TG

Fra : Kåre

Dato : 25-10-06 08:28

> [...]
>
> Håber på lidt hints om godt og skidt, så jeg kan indskrænke min søgen.
> Jeg har før valgt forkert...Denne gang må det ikke gå galt...

Næh, ca. 800 pr år. Men det kan man jo også få lidt reservedele for...

Det er helt klart også ingen rust og god mekanik jeg går efter. Og ikke stor
motor og køreglæde...

Situation: SKAL bruge bil 2. Og det SKAL holdes billigt.
Men den økonomiske situation vil ændre sig om 1 års tid. Indtil da skal jeg
bare have en bil kørende så billigt som muligt.

Johtak!