Hvad er straffen for "det populære trick"
Fra : mfn

Dato : 24-10-06 18:20

- hvis det altså opdages:

Man køber en møgbunke af en bil til små penge i DK som netop har hostet sig
igennem - sit nok sidste - syn.

I denne kører man så til Tyskland og køber en magen til - bare i langt bedre
stand og til næsten ingen penge - 150-250 Euro.

Bytter nummerplader om og kører de næste 2 år. Jeg har aldrig ved stop af
politiet fået tjekket stelnr... kun i synshallen.

Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 18:25

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> politiet fået tjekket stelnr... kun i synshallen.
>
> Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

omkring livslang situation hvor du ikke vil eje en krone hvis du bliver
involveret i et færdselsuheld med personskade. Forsikringen dækker ikke og
du må selv til lommerne.
MEGET dumt at forsøge......bøden i den sammenhæng vil kun være af sekundær
betydning plus at du vil blive pålagt at betale reg.afgift

--
Tom

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-10-06 18:36

"mfn" <jadahva@hotmail.com> writes:

> [...]
> politiet fået tjekket stelnr... kun i synshallen.
>
> Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

Nu er jeg ikke jurist, men det er vel mindst dokumentfalsk efter
straffelovens (!) pgf. 174.

§ 174. Den, som i retsforhold gør brug af et ægte dokument som
vedrørende en anden person end den, hvem det virkelig angår, eller på
anden mod dokumentets bestemmelse stridende måde, straffes med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder.

Bilens alder er formentlig ret underordnet, men hvis man prøver at
_sælge_ en bil med forkerte plader så ser det ud til at være noget
dyrere (og er vel også regulært bedrageri).

Fra : blue

Dato : 24-10-06 19:11

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg ikke jurist, men det er vel mindst dokumentfalsk efter
> straffelovens (!) pgf. 174.

For det første drejer § 174 sig ikke om dokumentfalsk, men personelfalsk.
For det andet har denne situation *intet* med den paragraf at gøre (eller
andre straffelovsovertrædelser for den sags skyld). Paragraffen bliver bl.a.
brugt i forbindelse misbrug af legitimationspapirer, såsom dåbs- og andre
personlige attester.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-10-06 19:44

"blue" <x@ywzx.dk> writes:

> [...]
> brugt i forbindelse misbrug af legitimationspapirer, såsom dåbs- og andre

Som sagt: Jeg er ikke jurist. Er du?

Men er registreringsattester og nummerplader da ikke dokumenter?

Fra : blue

Dato : 24-10-06 20:45

> Men er registreringsattester og nummerplader da ikke dokumenter?

Jo, men de er ikke falske og bliver heller ikke brugt til at skuffe i et
retsforhold.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-10-06 18:36

> [...]
> politiet fået tjekket stelnr... kun i synshallen.
>
> Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

Ca. samme straf som at slå svigermor i hjel - bliver det ikke opdaget, ja
så er det jo gået godt - bliver det derimod opdaget, så er du eddermagme
på r*ven

Husk på - det er altid de små dumme/ubetydelige ting som gør at man bliver
opdaget - ting som man aldrig havde regnet med

La' vær !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : tom

Dato : 24-10-06 18:42

> [...]
> politiet fået tjekket stelnr... kun i synshallen.
>
> Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

på mc'ere er bøden en halv afgift + tvungen indregistrering, dvs 1½ gange
afgift.
Hvad værre er (som andre også skriver) er erstatsningspligten ved skade. vi
kan snakke millioner, og den slags gæld er ikke nemt at slippe af med - slet
ikke for folk der spekulerer i gamle billige biler :-/

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-10-06 18:45

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

Det kan jeg fortælle dig.

1) Du skal betale afgiften samt en bøde pålydende det samme som afgiften.

2) En bøde på 1000 kr. for at føre et uregistreret og uforsikret køretøj.

3) Derudover får du en straf for overtrædelse af straffeloven som en anden
nævner. Om det lige er dokumentfalsk el. bedrageri vil jeg ikke væve mig ud
i.

4) Du har store problemer jf. pkt. 2, hvis du er involveret i et uheld -
specielt med personskade, da du ingen forsikring har.

/Caspersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-10-06 19:08

In article <453e5131$0$49208$14726298@news.sunsite.dk>,
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg fortælle dig.
>
> 1) Du skal betale afgiften samt en bøde pålydende det samme som afgiften.

Ikke helt korrekt.

Bøden er afgiften samt en bøde på 2 x afgift.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 19:13

> Ikke helt korrekt.
>
> Bøden er afgiften samt en bøde på 2 x afgift.

Ja det var i hvert fald det som flere danskere/svenskere er blevet
præsenteret for af Told ved at køre/bo med de forkert plader i dk.

--
Tom

Fra : mfn

Dato : 24-10-06 19:41

Ok. Så den eneste "rigtige" måde at gøre det på vil være at blive god til at
svejse og bytte stelnumrene om. Den kender jeg en del der har brugt /
bruger, men er desværre ikke en særlig god svejser selv ;(

Fra : Lars Holst

Dato : 24-10-06 20:04

"mfn" <jadahva@hotmail.com> said in

> Ok. Så den eneste "rigtige" måde at gøre det på vil være at blive god
> til at svejse og bytte stelnumrene om. Den kender jeg en del der har
> brugt / bruger, men er desværre ikke en særlig god svejser selv ;(

Det er jo så heller ikke mere lovligt end det andet nummer.
Hvad du kan gøre er at genopbygge den anden bil med stumper fra den, i
tyskland, indkøbte.
Det er ikke lovligt bare at bytte de to torpedoer om.

--
Lars Holst

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 25-10-06 12:36

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok. Så den eneste "rigtige" måde at gøre det på vil være at blive god til
> at
> svejse og bytte stelnumrene om.

Ja, det er løsningen på det lille problem

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-10-06 12:48

Kim Frederiksen wrote:

> Ja, det er løsningen på det lille problem

Vil en genindhugningssattest gøre det lovligt?

Eller vil det blot gøre det sværere at bevise at der er fusket?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 25-10-06 13:59

> Vil en genindhugningssattest gøre det lovligt?
>
> Eller vil det blot gøre det sværere at bevise at der er fusket?

Det er mere selve overflytningen af stelnummeret jeg tænker på. Det er nok
en dum idé at spørge om lov. Lovligt? selvfølgelig ikke. Moralsk forkert?
Det er op til den enkelte. Eksempel: en BMW 320i fra '92 er ved at ruste op.
En pæn købes i Tyskland. Stelnummeret flyttes over, ingen afgift betales.
Før ombytningen: 1 BMW 320i med betalt afgift kørte rundt på vejene. Efter
ombytningen: 1 BMW 320i kører rundt hvor der STADIG er betalt afgift.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-10-06 08:09

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Moralsk forkert? Det er op til den enkelte.

Spørgsmålet om moral (eller manglen på samme) er vel ikke en individuel
størrelse men et udtryk for en norm i samfundet. I nævnte tilfælde er der
vel ikke tvivl om, hvovidt "øvelsen" er moralsk forkastelig eller ej.
Stjæler "mfn" også sin mad i Brugsen, fordi han fandme ikke vil betale moms?
Eller benytter han stjålne lånerkort på biblioteket? Og licens - det må
andre klare.....?

mvh "Den retfærdige"

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-10-06 16:05

> Vil en genindhugningssattest gøre det lovligt?
>
> Eller vil det blot gøre det sværere at bevise at der er fusket?

Hvem mener du skal udstede en sådan atest..??

--
MVH Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-10-06 23:07

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvem mener du skal udstede en sådan atest..??

Jeg kan faktisk ikke huske om det var bilinspektionen eller toldvæsnet der
gjorde det i gamle dage.

Jeg har ingen anelse om hvem der gør det idag.

Jeg har kørt rundt i en Granada med en midlertidig genindhugningsattest, da
der var udført reperationer i umiddelbar nærhed af stelnummeret.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-06 06:43

Uffe Ravn wrote:

> [...]
>
> Jeg har kørt rundt i en Granada med en midlertidig genindhugningsattest, da
> der var udført reperationer i umiddelbar nærhed af stelnummeret.

Jeg var forbi Told og Skat i Taastrup med en MZ der havde 2 stelnumre -
forskellige :-/

Bagstellet var påboltet og havde også nummer. Det værste var at
bagstellet ikke var registreret som importeret til DK, så jeg måtte til
afhøring hos politiet som en anden HarleyRegistreringsFusker. Det
handlede om en MZ 150ccm jeg havde erhvervet for 1200kr

--
vh
Torben

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-06 06:56

> Jeg kan faktisk ikke huske om det var bilinspektionen eller toldvæsnet der
> gjorde det i gamle dage.
>
> Jeg har ingen anelse om hvem der gør det idag.

Det har jeg så lidt ;-/
Hvis eksempelvis stelnummer er ved at ruste kører du kører du indpå
synshallen og får der tilladelse til "genindhugning", nogen atest bliver der
ikke lavet. assistenten som giver tilladelsen skriver bag på reg. atesten og
stempler med underskrift.

Den anden mulighed er ved skade på køretøj, her er det forsikringen der
udsteder tilladelse til "genihugning".

> Jeg har kørt rundt i en Granada med en midlertidig genindhugningsattest,
> da
> der var udført reperationer i umiddelbar nærhed af stelnummeret.

Har derimod aldrig hørt om midlertidig genihugningstilladelse, enten kan
genihugning tillades eller ikke.

--
MVH Hans

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 26-10-06 11:05

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> writes:

> Har derimod aldrig hørt om midlertidig genihugningstilladelse, enten kan
> genihugning tillades eller ikke.

Hvad er det med de genier? Har det noget med hjerneflugt at gøre?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-06 14:07

> Hvad er det med de genier? Har det noget med hjerneflugt at gøre?

??

--
MVH Hans

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-06 14:32

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> ??

geni-hugning / gen-ihugning

--
vh
Torben

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-06 17:23

> geni-hugning / gen-ihugning

Tak Torben

Ellers llidt tidligt at gå kold ;-//

--
MVH Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-10-06 18:59

Hans L. Jørgensen wrote:

> Har derimod aldrig hørt om midlertidig genihugningstilladelse, enten
> kan genihugning tillades eller ikke.

Jeps det var også blevet tilladt.

Der lå et håndskrevet dokument i bilen, som var en frikørt taxi, og ejeren
havde et andet dokument hjemme, hvor det også var abført at der var givet
tilladelse til gen-indhugning.

Nu jeg tænker efter, kan det have været en midlertidig registreringsattest
og den endelige registreringsattest.

det var i 1986

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-10-06 21:03

> [...]
> tilladelse til gen-indhugning.
>
> Nu jeg tænker efter, kan det have været en midlertidig registreringsattest

Godt nok Uffe, men - der er _aldrig_ tale om en "midlertidig" tilladelse.

Enten får man tilladelse til genihugning eller også får man den ikke.

--
MVH Hans

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-10-06 21:40

Hans L. Jørgensen wrote:

> Godt nok Uffe, men - der er _aldrig_ tale om en "midlertidig"
> tilladelse.

Hvis genindhugningstilladelsen anføres på registreringsattesten, vil en
genindhugningstilladelse anført på en midlertidig registreringsattest(og
sådanne findes), vel også være midlertidig?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : bigbike

Dato : 01-11-06 20:18

> Jeg kan faktisk ikke huske om det var bilinspektionen eller toldvæsnet der
> gjorde det i gamle dage.
>
> Jeg har ingen anelse om hvem der gør det idag.

Det må alle værksteder vel så ??

Fra : Benny

Dato : 25-10-06 10:56

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Ja det kostede det mine forældres nabo, da kom til at gøre det samme.

Benny

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-10-06 21:42

> Ikke helt korrekt.
>
> Bøden er afgiften samt en bøde på 2 x afgift.

Hvor står det ?

/Caspersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-06 06:25

In article <453e7aa9$0$49205$14726298@news.sunsite.dk>,
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det ?
>
> /Caspersen

Mener det var på Skat's side jeg så det. Jeg undersøgte det dengang jeg
importerede min 9000.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : John Sahl

Dato : 25-10-06 06:31

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]

Det er så heller ikke helt korrekt. Det koster en bøde for at køre uden
gyldig forsikring, tvungen betaling af afgift plus en bøde magen til
afgiften.

--
John Sahl

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-10-06 10:06

"John Sahl" <spamcatcher1@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så heller ikke helt korrekt. Det koster en bøde for at køre uden
> gyldig forsikring, tvungen betaling af afgift plus en bøde magen til
> afgiften.

.... som jeg skrev

/Caspersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-06 16:02

In article <453f290f$0$49195$14726298@news.sunsite.dk>,
"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> "John Sahl" <spamcatcher1@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> ... som jeg skrev
>
> /Caspersen

Men ikke som jeg læste på Skat's hjemmeside ;)

Jeg skal se om jeg kan finde det frem.. det er ikke så vigtigt for mig
hvem der har ret så det bliver lige når jeg får tid til at "grave".

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : blue

Dato : 24-10-06 19:15

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> 3) Derudover får du en straf for overtrædelse af straffeloven som en anden
> nævner. Om det lige er dokumentfalsk el. bedrageri vil jeg ikke væve mig
> ud i.

Du må lige forklare, hvordan en overtrædelse af straffeloven kommer på tale?

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-10-06 21:44

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse

> Du må lige forklare, hvordan en overtrædelse af straffeloven kommer på
> tale?

Nej, du kunne begrunde det modsatte.

/Caspersen

Fra : blue

Dato : 24-10-06 21:53

> Nej, du kunne begrunde det modsatte.

Sjov måde at forsøge at slippe uden om en påstand på...

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-10-06 22:13

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Sjov måde at forsøge at slippe uden om en påstand på...

Jep, helt i din ånd. Svaret var skam nøje formuleret.

/Caspersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-10-06 07:12

Don't feed the troll. Han har bare hørt om politiaktionen mod
registreringsunddragelse, og så skulle der provokeres.

--
vh
Torben

Fra : Leif Neland

Dato : 05-11-06 12:37

mfn wrote:
> [...]
>
> Bytter nummerplader om og kører de næste 2 år. Jeg har aldrig ved
> stop af politiet fået tjekket stelnr... kun i synshallen.

Du skal da bare flytte stelnummeret med.

> Men tages man hvad er straffen så? Vi snakker om GAMLE biler.

Hvis den er gammel nok, nøjes du med at flytte karrosseriet over, og
beholder chassis-rammen.

Leif