"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
news:453e5c25$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom skrev:
>> Den kan vel holde lige så længe som en ny/ombytter kan.
>
> Ud fra hvilket grundlag antager du dette ? En fabriksrenoveret køre i
> teori 350.000 km, da det faktisk er en ny gearkasse. Alle dele er skiftet,
> der er faktisk kun gear hus tilbage af den den gamle, i store træk.
Ja et er teori noget andet praksis
>> Enhver baggårdsmekaniker kan skifte en gearkasse, så det kan vel også
>> fåes billigere. Der findes da mange mekanikere til 300 Kr i timen som
>> også kan lave en sådan udskiftning.
>
> Ja, men nu har et af mine krav været det ikke er en eller anden
> baggrådsmekaniker der skal skifte kassem jeg har prøvet disse med noget så
> simpelt som en udstødning. Som skulle samles, noget jeg kunne ha gjort
> selv, men tænkte det var rart at få det gjort ordenligt, sørme om den ikke
> er utæt i samlingerne, alle samlingerne, og idioten smurte min krom BSR
> rørhale ind i udstødnings pasta. Da man så sage ommer, aflyste han og så
> opgiver man den type !
>
> Der ud over så skal gear vælgeren justeres, det kan man ikke uden at kende
> gearkassen, og ha et special værktøj. Og går heller ikke ud fra man får
> nyt software af en sådanne.
Mig bekendt så lærer enhver mekaniker at skifte gearkasser. Jeg har endda
selv lært det på teknisk skole for mange år siden. Så jeg kan ikke
forestille mig at opgaven er så kompliceret som du antyder. Jeg skal dog
ikke udelukke at du kan have ret, men det meste er trods alt kun bolte og
møtrikker der skal løsnes og spændes.
Min Haynes foreskriver også en hulens masse special Ford værktøj for at
kunne lave forskellige reparationer. Men ind til videre har jeg kunnet klare
alle rep. med ganske alm værktøj.
>> Sjældent at biler stiger i værdi bare fordi de får udskiftet ædlere dele.
>> Jeg har set en som forsøgte at sælge sin ST200 til overpris efter han
>> havde ofret 60.000 Kr på en TOTAL motorrenovering. Han måtte sælge den
>> til alm. markedspris fordi ingen ville give ekstra for bilen.
>
> Det kommer jo helt an på hvad værdi grundlaget var før. I mit tilfælde
> snakker vi utæt køler, ridset bagbremser, en håndbremse der hænger, meget
> lidt udstyr og et automatgear der ventet på at gå i stykker !
> Når jeg er færdig er der intet der trænger til at blive skiftet, og ville
> derfor mene den nu er på højde med andre biler i god stand, man skal
> betale mellem 95.000 og 130.000 kr for ! Jeg siger heller ikke at en ny
> gearkasse betyder jeg lige pludselig sælger bilen til det dobbelte, men at
> den nok ville kunne sælges for 95K. Den er pludselig ikke bare standart,
> og flere vil derfor gå efter lige sådan en model. Jeg har monteret
> køre-computer, 95 knapper hele vejen rundt, org. spoiler, baglygter og nye
> lygteglas. Dvs det nu lige pludselig er en bil der er gået fra middelstand
> til prima stand, med alt dokumenteret.
Jeg har aldrig underøsgt hvor let Volvo er at sælge. Men generelt får man
altså ikke en krone for det man ekstra stopper i bilen. Jeg har stoppet for
over 40.000 Kr ekstra i min bil, og bliver ikke budt mere end standardbilen
koster. Forhandler/køber kigger KUN på Km-tallet og årgang og så at alt
fungerer plus at der ikke er synlige ridser og rust.
> Hvis jeg skulle købe er det ting jeg ville betale 10K mere for ! De fleste
> der køber Volvo køber bl.a. for at få en højere driftstabilitet end de er
> kommet fra. Og får man forvished om dette, er det tit noget man gerne
> betaler lidt ekstra for. Det er vel derfor man har forsikringer ?
Folk ved så udmærket hvad bilerne må koste og en såadn Volvo kan man ofte
med stor fordel hente i tyskland hvis man vil have lidt ekstraudstyr og 0
rust.
Men jeg synes det er ok at du er villig til at ofre SÅ mange penge på så
"lidt". Jeg fortæller at jeg ville vælge et billigere alternativ og da især
når bilen ikke er helt ny mere. Jeg ville føle jeg fik for lidt for pengene
ved at lægge det meste i en gearkasse.
--
Tom