|
| Opel Zafira, Mazda 5 eller Renault Scenic? Fra : TGJ |
Dato : 24-10-06 13:27 |
|
Hej,
Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
Kører 40.000+ pr år så regner med diesel
1 barn og nr 2 på vej.
Sikkerheden er ca ens på de tre.
Thomas
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 13:47 |
|
Hej
TGJ wrote:
> Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
> Kører 40.000+ pr år så regner med diesel
> 1 barn og nr 2 på vej.
> Sikkerheden er ca ens på de tre.
[sarkasme on] Er du sikker på at du kan nøjes med 7 personers biler? Bør
du ikke hellere købe en 9 personers eller overveje stort kørekort og så
købe en bus. Der er jo trods alt et barn på vej [sarkasme off]
Seriøst. Har du/i overvejet en stationcar i stedet? Til samme pris som
en Zafira får du en Vectra og tilsvarende koster en Mazda 5 det samme
som en Mazda 6. Jeg synes, at medmindre man absolut har behov for den
type biler, så er prisen for høj i forhold til hvad man får ved en
konventionel bil.
Vi havde selv en Mazda 5 som lånebil i et stykke tid og havde forinden
besluttet, at den næste bil skulle være en 5'er eller 6'er. Efter den
lille uge med 5'eren blev den kasseret på stedet. Den gyngede og kørte
meget ubehagelig. Vær i øvrigt opmærksom på at Mazda's diesel er en
2,0'er fra Ford/PSA samarbejdet. Den har flere gange været kaldt tilbage
i specielt udlandet pga problemer i motoren og der importeres meget få
Mazda'er med diesel, så hvis der eventuelt skal være behov for lidt
motorviden fra værkstedet er det ikke sikkert, at dit lokale Mazda
værksted kan hjælpe på bedste vis.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
TGJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 24-10-06 15:50 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0b36$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> TGJ wrote:
>> Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
>> Kører 40.000+ pr år så regner med diesel
>> 1 barn og nr 2 på vej.
>> Sikkerheden er ca ens på de tre.
>
> [sarkasme on] Er du sikker på at du kan nøjes med 7 personers biler? Bør
> du ikke hellere købe en 9 personers eller overveje stort kørekort og så
> købe en bus. Der er jo trods alt et barn på vej [sarkasme off]
LOL har stort kørekort :)
kunne godt tænke mig noget plads
>
> Seriøst. Har du/i overvejet en stationcar i stedet? Til samme pris som en
> Zafira får du en Vectra og tilsvarende koster en Mazda 5 det samme som en
> Mazda 6. Jeg synes, at medmindre man absolut har behov for den type biler,
> så er prisen for høj i forhold til hvad man får ved en konventionel bil.
Har overvejet 6'eren, men jeg synes at det er lækkert med det mere rum der
omkring førerpladsen, samt
at jeg sidder lidt højere.
>
> Vi havde selv en Mazda 5 som lånebil i et stykke tid og havde forinden
> besluttet, at den næste bil skulle være en 5'er eller 6'er. Efter den
> lille uge med 5'eren blev den kasseret på stedet. Den gyngede og kørte
> meget ubehagelig. Vær i øvrigt opmærksom på at Mazda's diesel er en 2,0'er
> fra Ford/PSA samarbejdet. Den har flere gange været kaldt tilbage i
> specielt udlandet pga problemer i motoren og der importeres meget få
> Mazda'er med diesel, så hvis der eventuelt skal være behov for lidt
> motorviden fra værkstedet er det ikke sikkert, at dit lokale Mazda
> værksted kan hjælpe på bedste vis.
Ok, vil ringe og FDM om de har noget at sige
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Karsten Feddersen (24-10-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 24-10-06 16:14 |
|
Hej
TGJ wrote:
> Har overvejet 6'eren, men jeg synes at det er lækkert med det mere rum der
> omkring førerpladsen, samt
> at jeg sidder lidt højere.
Jeg havde den oppe på 160km/t og så var den meget påvirket af sin højde,
så prøv det lige på de forskellige biler hvis du har mulighed for det.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
MikLarsen@gmail.com (24-10-2006)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 24-10-06 16:32 |
|
TGJ wrote:
> Hej,
>
> Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
>
> Kører 40.000+ pr år så regner med diesel
>
> 1 barn og nr 2 på vej.
>
> Sikkerheden er ca ens på de tre.
Jeg har bestilt en Mazda 5 og får den i næste uge. Jeg var ude og
prøve Opelen, den var alt for besværlig at få alle sæderne i brug,
samt adgangen til bageste sæderække er noget juks desuden, var jeg
vil 2 forhandlere for at finde en som ikke var i stykker, dårlig tegn
for en ny bil. Renaulten har jeg ikke prøvet da jeg ikke ønsker at
eje en fransk bil.
Jeg får en 2,0 Sport benziner. Har læst en del test af de omtalte
biler og ingen steder har jeg læst kritik af køreegenskaberne på
Mazdaen, tværtimod.
Jeg forstår så glimrende hvorfor du ikke vil have en 6er, den skal
man jo kravle ned i.
Mikael
| |
TGJ (24-10-2006)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 24-10-06 20:58 |
|
<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1161703904.956997.325970@h48g2000cwc.googlegroups.com...
Jeg forstår så glimrende hvorfor du ikke vil have en 6er, den skal
man jo kravle ned i.
Er lige netop den oplevelse jeg også har
Thomas
| |
Kent Glerup (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 25-10-06 18:34 |
|
On 24 Oct 2006 08:31:45 -0700, MikLarsen@gmail.com wrote:
>Jeg har bestilt en Mazda 5 og får den i næste uge. Jeg var ude og
>prøve Opelen, den var alt for besværlig at få alle sæderne i brug,
>samt adgangen til bageste sæderække er noget juks desuden, var jeg
>vil 2 forhandlere for at finde en som ikke var i stykker, dårlig tegn
>for en ny bil. Renaulten har jeg ikke prøvet da jeg ikke ønsker at
>eje en fransk bil.
Hvilke problemer var der med de Zafira'er ?
/Kent Glerup
| |
KASO (25-10-2006)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 25-10-06 21:41 |
|
>TGJ wrote:
>Jeg har bestilt en Mazda 5 og får den i næste uge. Jeg var ude og
>prøve Opelen, den var alt for besværlig at få alle sæderne i brug,
>samt adgangen til bageste sæderække er noget juks desuden, var jeg
>vil 2 forhandlere for at finde en som ikke var i stykker, dårlig tegn
>for en ny bil. Renaulten har jeg ikke prøvet da jeg ikke ønsker at
>eje en fransk bil.
Nej - og du ville ikke risikere at blive fristet
(Imo. en tåbelig begrundelse for at fravælge en bil, men sådan er der jo så
meget...)
| |
Mogens... (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 25-10-06 21:44 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:453fcbcf$0$914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nej - og du ville ikke risikere at blive fristet
Jep, jeg har nu kørt knap 12.000 km i min, og den er
knaldhamrende god at lade sig transportere i...
| |
KASO (25-10-2006)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 25-10-06 21:52 |
|
"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:453e0690$0$3561$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
>
> Kører 40.000+ pr år så regner med diesel
>
> 1 barn og nr 2 på vej.
>
> Sikkerheden er ca ens på de tre.
>
Scénic er netop faceliftet - så "diesel" er et vidt begreb: 1.5dCi (105hk -
faktisk bedre end man skulle tro - og meget økonomisk), 1.9dCi 130hk og den
nye 2.0dCi 150hk.
Jeg kører selv i "den gl." 1.9dCi (120hk) i Grand versionen. Dejlig
komfortabel bil med masser af plads og god sikkerhed. Vi har haft 2 af de
gamle Scénic'er, der hver kørte 4 år/80.000km uden problemer - så vi
forventer også en stabil drift med den nye, der foreløbig har kørt godt 1
år/35.000km. Siden januar har den kørt 16,6km/l.
Bemærk, at der er langt mere plads i Zafira/Grand Scénic end i Mazda 5.
I http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp får 5'eren karakteren "2" ud af
5, Zafira før "4" - og Scénic "5" mht. rustbeskyttelse.
I test af kollision bagfra har Scénic fine nakkestøtter og selv bagerste
pladser er godt beskyttet - det gælder de færreste 7-sæders.
Mazdas skydedøre er en genial idé på snæver plads - og børnene kan ikke ved
et uheld ramme andre biler. Mazda og Opel er nok de "sjoveste" at køre -
Scénic den mest komfortable.
Blev det nemmere af disse betragtninger? Sikkert ikke - men tag en tur i
alle 3 og se, hvilken der passer dig bedst. Alle 3 er utvivlsomt fine
biler - men Mazdaen kræver nok rustbeskyttelse, hvis du vil beholde den i
længere tid...
| |
Kent Glerup (25-10-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 25-10-06 22:26 |
|
On Tue, 24 Oct 2006 14:27:23 +0200, "TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk>
wrote:
>Hej,
>
>Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
Kører pt Zafira CDTI 150HK:
Super motor. Kender ikke noget til 8V dieselerne (100HK, 120HK)
Fast affjedring, meget sporsikker, temmelig imun for sidevind.
Meget gode sæder.
Lidt tungt gearskifte (fint med mig)
Kører generelt bare super godt.
Temmelig god standard MP3 radio kombineret med gode højttalere
Det negative... :
Mange fejl som har gået igen på alle vore tre ens Zafira'er:
Handskerumsklap defekt (x3)
Mislyd fra kabineblæser (x2)
Knirkelyd fra rat (x3) pga manglende smørelse ved airbag'ens slæbering
Oliestandsmåler med helt eget (italiensk) liv (x3)
Knagelyde fra forhjulsophæng (x2)
Defekte forlygtespulere (x1)
Defekt styring af instrumentbelysning (x1)
Mærkeligt nok er vi meget glade for alle 3 Zafira'er, da de har en
super god langturskomfort, rigeligt med kraftoverskud, samt en
glimrende økonomi (ca. 15 km/l).
Ingen af dem bruger olie overhovedet, flot af en italiensk kværn :)
Jeg har tidligere kørt Scenic 1,9 dCi 120HK:
Fin motor.
Super gode forsæder.
Meget komfortabel.
Det negative:
Ikke så meget egentlig..
Jeg brød mig ikke rigtig om bagvognens opførsel. Den føles lidt
speciel over langsgående ujævnheder, hvor den kan finde på at steppe
lidt sideværts. Man vænner sig dog til det.
Jeg kender ikke noget til 5'eren, udover at jeg finder kabinen lidt
for plastikagtig... Men smart med skydedøre!
/Kent Glerup
| |
MikLarsen@gmail.com (26-10-2006)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 26-10-06 08:35 |
|
Kent Glerup wrote:
> On 24 Oct 2006 08:31:45 -0700, MikLarsen@gmail.com wrote:
>
>
> >Jeg har bestilt en Mazda 5 og får den i næste uge. Jeg var ude og
> >prøve Opelen, den var alt for besværlig at få alle sæderne i brug,
> >samt adgangen til bageste sæderække er noget juks desuden, var jeg
> >vil 2 forhandlere for at finde en som ikke var i stykker, dårlig tegn
> >for en ny bil. Renaulten har jeg ikke prøvet da jeg ikke ønsker at
> >eje en fransk bil.
>
> Hvilke problemer var der med de Zafira'er ?
Ved jeg ikke. Men jeg kunne ikke få lov at prøve nogen af dem de
havde. Den ene var gået i stykker og den anden havde kørt for mange
kilometer.
Næste forhandler.
Bilen vil have noget brændstof. 0 km i rækkevidde på computeren og
benzinlampen lyser. Fair nok alle biler skal have noget brændstof.
Sælgeren hælder 5 liter på og efter korttids kørsel er der næsten
en kvart tank på bilen, men stadig kun en rækkevidde på 0 km efter
20 min. kørsel. Det er useriøst
Så når nu jeg i forvejen ikke var så imponeret af opelen blev den
fravalgt.
Jeg er deriomod meget imponeret over Mazdaen og derfor blev det den.
Efter 3 prøveture ved 2 forhandlere.
Mikael
| |
Lars Hoffmann (26-10-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 26-10-06 08:45 |
|
TGJ wrote:
> Hej,
>
> Lidt kommentarer til et kommende valg mellem de 3
>
> Kører 40.000+ pr år så regner med diesel
>
> 1 barn og nr 2 på vej.
>
> Sikkerheden er ca ens på de tre.
Jeg havde ca samme behov for et års tid siden og endte med en Renault
Grand Scenic 1,9Dci 130hk. Jeg er superglad for den bil og efter 1 år
og 30.000 km har den kun givet nogle få ligegyldige småproblemer som
værkstedet har ordnet på en enkelt dag. Da vi købte bilen var Mazda5
ikke udkommet i en diesel udgave, så den kiggede vi ikke på.
Vi valgte Scenicen fordi jeg ville have en bil som jeg nyder at køre.
Scenicen har tusinde smarte løsninger til alle disse dagligdagsting
som generer når man kører - nøglefri indgang og tænding af bilen,
elektronisk håndbremse, automatisk lys, vindusviskere, panoramasoltag
(der kan åbnes!), dobbelt gulv med skuffer og hulrum, vinduet til
bagagerummet kan åbnes separat, fartbegrænser og fartpilot, 5 12
volts udgange, alt styres uden at tage hænderne fra rattet.....
Desuden trækker 1,9dci motoren bilen fra 0-100 på 10 sekunder,
hvilket er gangske imponerende for så stor og tung en bil.
Gearskiftene er korte og præcise med en behagelig placering af
gearstangen. Min kone er nu i 7 måned og sætter stor pris på at man
stiger ind i bilen i stedet for at stige ned i den.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
TGJ (27-10-2006)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 27-10-06 17:46 |
|
"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:1161848706.096555.101630@m7g2000cwm.googlegroups.com...
Desuden trækker 1,9dci motoren bilen fra 0-100 på 10 sekunder,
hvilket er gangske imponerende for så stor og tung en bil.
Har nogen ca km/l?
Min kone er nu i 7 måned og sætter stor pris på at man
stiger ind i bilen i stedet for at stige ned i den.
Yep, lige netop :)
Thomas
| |
Lars Hoffmann (28-10-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 28-10-06 12:18 |
|
TGJ wrote:
>
> Har nogen ca km/l?
Jeg kører mestendels motorvej med ca 130 km/t men også noget tæt
bykørsel. Jeg holder et gennemsnit på 6.9 l/100km, hvilket jo svarer
til 14,5 km/l. Ved langture kan den yde omkring 18-19 km/l.
Det der sluger meget diesel er farten. Hvis man ligger på landeveje
med 80-100 i timen er den meget nænsom og kan godt komme over 20km/l.
Men bilen er sjov at køre, med 300nm rykker den rimelig godt så hvis
den forbruger mere end hvad den officielt er sat til er det fordi jeg
er lidt for glad for at accelerere.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
TGJ (30-10-2006)
| Kommentar Fra : TGJ |
Dato : 30-10-06 06:49 |
|
"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:1162034302.175045.306210@i42g2000cwa.googlegroups.com...
TGJ wrote:
>
> Har nogen ca km/l?
Jeg kører mestendels motorvej med ca 130 km/t men også noget tæt
bykørsel. Jeg holder et gennemsnit på 6.9 l/100km, hvilket jo svarer
til 14,5 km/l. Ved langture kan den yde omkring 18-19 km/l.
Flot
Hvordan er det med varmen i bilen/motoren i sådan en diesel
Har du motorvarmer eller lign?
Thomas
| |
Lars Hoffmann (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 30-10-06 09:08 |
|
TGJ wrote:
> Hvordan er det med varmen i bilen/motoren i sådan en diesel
> Har du motorvarmer eller lign?
Nej, men jeg ved at flere sætter et lille dieselfyr i den - KASO har
et hvis jeg husker ret. Jeg bor i Madrid så kulde er ikke det jeg mest
går og kæmper med. Den har ikke verdens kraftigste blæser, så jeg
kunne godt forestille mig hvis den kunne have godt af lidt ekstra
hjælp en kold dansk februar morgen, men som sagt har ejg ikke haft
brug for det.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
|
|