/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ny bils affjedring
Fra : R. Højbjerg


Dato : 20-10-06 19:43

Er det helt normalt hvis en fabriksny bil er lidt stiv i undervognen og
affjedringen? Og hvor lang tid går der evt. før end den er "kørt til"?
Er der noget man kan gøre for at komme af med den stivhed hurtigere, andet
end at køre og køre og køre...?

Det kan måske også være dækkene som er hårdere/stivere end dem på
demo-bilen. For demo-bilen kørte bedre (den havde dog også 26.000 km på
klokken).

Ralf



 
 
Henrik (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 20-10-06 19:50


"R. Højbjerg" <ralf-h@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453918c9$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er det helt normalt hvis en fabriksny bil er lidt stiv i undervognen og
> affjedringen? Og hvor lang tid går der evt. før end den er "kørt til"?
> Er der noget man kan gøre for at komme af med den stivhed hurtigere, andet
> end at køre og køre og køre...?
>
> Det kan måske også være dækkene som er hårdere/stivere end dem på
> demo-bilen. For demo-bilen kørte bedre (den havde dog også 26.000 km på
> klokken).


Hvilken bil er det ?

Henrik
>
> Ralf
>



R. Højbjerg (20-10-2006)
Kommentar
Fra : R. Højbjerg


Dato : 20-10-06 22:12

Henrik wrote:
> Hvilken bil er det ?

Jeg tænkte mere på, om man generelt kunne sige, at nye biler lige skal køres
til, både hvad angår motor og undervogn?
Det er en BMW 3-serie.

Ralf



Henrik (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 21-10-06 08:44


"R. Højbjerg" <ralf-h@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:45393bbf$0$4159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Henrik wrote:
>> Hvilken bil er det ?
>
> Jeg tænkte mere på, om man generelt kunne sige, at nye biler lige skal
> køres til, både hvad angår motor og undervogn?
> Det er en BMW 3-serie.
>
> Ralf
>

Er dæktrykket rigtigt ?

Henrik



R. Højbjerg (21-10-2006)
Kommentar
Fra : R. Højbjerg


Dato : 21-10-06 13:08

Henrik wrote:
> Er dæktrykket rigtigt ?

Ja. Jeg har endda prøvet at sænke dæktrykket 0,5 bar for at se om det var
dækkene, men det hjalp faktisk ikke ret meget. Så det må være affjedringen.
Men jeg vil prøve at sætte vinterdæk på bilen, for at se om jeg bliver
klogere.

Ralf



Mogens... (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 21-10-06 08:49

"R. Højbjerg" <ralf-h@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:453918c9$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Er det helt normalt hvis en fabriksny bil er lidt stiv i undervognen og
> affjedringen? Og hvor lang tid går der evt. før end den er "kørt til"?
> Er der noget man kan gøre for at komme af med den stivhed hurtigere, andet
> end at køre og køre og køre...?

Nope - der er ikke noget der. Jeg har haft mange spritnye biler.

> Det kan måske også være dækkene som er hårdere/stivere end dem på
> demo-bilen. For demo-bilen kørte bedre (den havde dog også 26.000 km på
> klokken).

Da det nu er en BMW, du taler om, er de biler meget individuelle.

Både undervognens opbygning og dækmontagen kan gøre den
forskel, du mærker. Min BMW til eksempel er med sportschassis,
hvilket betyder en sænket M-undervogn m/aut. niveauregulering
og 17" fælge m/lavprofildæk. Den kører markant anderledes end
andre "almindelige" udgaver...

Du sammenligner BMW'er vha stelnummeret - du kan nemlig få en
komplet udskrift, de viser, hvilket udstyr bilen har (også undervogn).



R. Højbjerg (21-10-2006)
Kommentar
Fra : R. Højbjerg


Dato : 21-10-06 13:10

Mogens... wrote:
> Da det nu er en BMW, du taler om, er de biler meget individuelle.
>
> Både undervognens opbygning og dækmontagen kan gøre den
> forskel, du mærker. Min BMW til eksempel er med sportschassis,
> hvilket betyder en sænket M-undervogn m/aut. niveauregulering
> og 17" fælge m/lavprofildæk. Den kører markant anderledes end
> andre "almindelige" udgaver...
>
> Du sammenligner BMW'er vha stelnummeret - du kan nemlig få en
> komplet udskrift, de viser, hvilket udstyr bilen har (også undervogn).

Tak for oplysningerne. Det er da muligt, at der har været forskel på
demo-bilen og på min. Men de skulle ellers være identiske. Både mht.
dækmontering og udstyr og model und alles. Netop for at være sikker på, at
jeg ikke købte katten i sækken. Men jeg prøver at tage fat i forhanlderen.
Det kan være han har en forklaring.

Ralf



Møller (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 21-10-06 20:42


"R. Højbjerg" <ralf-h@stofanet.dk> wrote in message
news:453a0e28$0$4167$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Mogens... wrote:
> > Da det nu er en BMW, du taler om, er de biler meget individuelle.
> >
> > Både undervognens opbygning og dækmontagen kan gøre den
> > forskel, du mærker. Min BMW til eksempel er med sportschassis,
> > hvilket betyder en sænket M-undervogn m/aut. niveauregulering
> > og 17" fælge m/lavprofildæk. Den kører markant anderledes end
> > andre "almindelige" udgaver...
> >
> > Du sammenligner BMW'er vha stelnummeret - du kan nemlig få en
> > komplet udskrift, de viser, hvilket udstyr bilen har (også undervogn).
>
> Tak for oplysningerne. Det er da muligt, at der har været forskel på
> demo-bilen og på min. Men de skulle ellers være identiske. Både mht.
> dækmontering og udstyr og model und alles. Netop for at være sikker på, at
> jeg ikke købte katten i sækken. Men jeg prøver at tage fat i forhanlderen.
> Det kan være han har en forklaring.

Har du checket fjedrende:
De skal være venstresnoede i højre side og omvendt, da du ellers risikerer,
at torsionsmomentet modvirker bilens egernfrekvens, hvilket vil medføre, at
den vil være ret hård og hoppende lige ud, men det kan være en fordel i
sving, hvor centrifugalkraften skal overvinde centripetalkraften så du ikke
ryger i grøften.

Hvis de er byttet om kan du få det rettet, men hvis de er kommet til at
sætte ens snoede fjedre i begge sider, så virker det som propellen på en
motorbåd: venstresnoede vil medføre, at bilen bliver understyret i højre
sving, og overstyret i venstre sving, det kan være ret ubehagelig for ikke
at sige det direkte: meget farligt, så du bør ikke køre i bilen før du har
undersøgt det til bunds.

Møller



Peter Dalgaard (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 21-10-06 21:14

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> writes:

> De skal være venstresnoede i højre side og omvendt, da du ellers risikerer,
> at torsionsmomentet modvirker bilens egernfrekvens, hvilket vil medføre, at
> den vil være ret hård og hoppende lige ud....

Risikerer man også at den ryger op i træerne og begynder at løbe hen
ad grenene med sin buskede hale?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Møller (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 21-10-06 21:31


"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
news:x2slhh4eaq.fsf@turmalin.kubism.ku.dk...
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> writes:
>
> > De skal være venstresnoede i højre side og omvendt, da du ellers
risikerer,
> > at torsionsmomentet modvirker bilens egernfrekvens, hvilket vil medføre,
at
> > den vil være ret hård og hoppende lige ud....
>
> Risikerer man også at den ryger op i træerne og begynder at løbe hen
> ad grenene med sin buskede hale?

Ja det er set på Mullsan langsiden, hvor Mercedes for nogle år siden med en
hr. John Nielsen bag styrepinden slog en baglæns saltomortale, man fandt
efterfølgende ud af, at man var kommet til at komme til at smøre forvingen
med valnøddeolie, hvilket fik dyret på hjul til at forveksle en squirrel med
en forankørende vogn der skulle overhales, der var så vidt vides ikke blevet
lagt nyt asfalt ud på sidegrene på æbletræerne i køkkenhaverne langs sporet,
hvorfor MB trak sig fra konkurrencen, da de der med lange røde buskede haler
klarede sig bedst på den pågældende sektor, idet de befandt sig langt over
sporet, hvorfor "overhalingen" gik helt i skoven, om den var venstre eller
højresnoet melder historien ikke noget om, men der bør straks nedsættes en
kommission under FIA, så sådanne uafklarede vitale spørgsmål ikke henstår i
det uvisse ligesom, hvorfor sank Kursk og Estonia.

Møller



jan@stevns.net (21-10-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 21-10-06 23:14

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev :

>Ja det er set på Mullsan langsiden, hvor Mercedes for nogle år siden med en
>hr. John Nielsen bag styrepinden slog en baglæns saltomortale, man fandt
>efterfølgende ud af, at man var kommet til at komme til at smøre forvingen
>med valnøddeolie, hvilket fik dyret på hjul til at forveksle en squirrel med
>en forankørende vogn der skulle overhales, der var så vidt vides ikke blevet
>lagt nyt asfalt ud på sidegrene på æbletræerne i køkkenhaverne langs sporet,
>hvorfor MB trak sig fra konkurrencen, da de der med lange røde buskede haler
>klarede sig bedst på den pågældende sektor, idet de befandt sig langt over
>sporet, hvorfor "overhalingen" gik helt i skoven, om den var venstre eller
>højresnoet melder historien ikke noget om, men der bør straks nedsættes en
>kommission under FIA, så sådanne uafklarede vitale spørgsmål ikke henstår i
>det uvisse ligesom, hvorfor sank Kursk og Estonia.

Tog du fejl af fnisegræsset og pibetobakken ?

<grin>


--
Jan_stevns

Møller (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 22-10-06 11:09


<jan@stevns.net> wrote in message
news:4t6lj21fj744rjp306a0qgfulfkk4bto4p@dtext.news.tele.dk...
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev :
>
> Tog du fejl af fnisegræsset og pibetobakken ?
>
> <grin>

Nop men måske var jeg kommet til at trykke på accelerationsknappen med NOX i
kareten, men det er da værre hvis man har glemt at sætte et venstredrejet
luftfilter på en højreroterende motor uden balanceaksel, især hvis
modtrykket i katten bliver større end et kilogram hundekiks. for så er man
da helt til rotterne, da der så kan gå ged i hele maskineriet.

PS: har du hørt om skruefjedre, torsionsfjedre og støddæmpere der skal køres
til
ifølge mine lærebøger sker der først en ændring i fjedrenes karakteristik
ved materialeændringer, f.eks, brud eller delaminering, og så skal de vist
skiftes ;-(

Møller




Hans L. Jørgensen (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-10-06 12:43


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:4t6lj21fj744rjp306a0qgfulfkk4bto4p@dtext.news.tele.dk...
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev :
>
> Tog du fejl af fnisegræsset og pibetobakken ?
>
Kan ikke med sikkerhed afgøre det Jan.

Men - møller har humor af samme mængde som du til tider disker op med, det
er jo - uanset fnisegræs eller ej jo slet ikke så ringe endda ;)))))




--
MVH Hans



Khawk (22-10-2006)
Kommentar
Fra : Khawk


Dato : 22-10-06 07:44


"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse news:453a83b5$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>

SNIP
så sådanne uafklarede vitale spørgsmål ikke henstår i
> det uvisse ligesom, hvorfor sank Kursk og Estonia.
>
> Møller
>
I går var der noget på national geographic om hvorfor Kursk sank.
Hvis du er interesseret kan jeg da godt give en kort redegørelse efter hukommelsen.

mvh
Kim

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408594
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste