/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lidt info om 95 oktan til VW FSI motorer
Fra : Kasper Christensen


Dato : 20-10-06 19:29

Jeg har søgt lidt på nettet ang. hvorvidt 95 oktan er godt for en FSI
motor, når der står de gerne vil have 98.

En anden har stillet samme spørgsmål til VW og har fået dette svar fra
Skandinavisk Motor Co.

---------------------

"Det er et af de såkaldte "gode spørgsmål". Det kan nemlig ikke besvares med
et ja eller et nej. Et både-og er sikkert bedre dækkende!



FSI-teknologien (Fuel Stratified Injection) er baseret på en måde at sprøjte
brændstof ind i cylinderens forbrændingskammer på, så selve forbrændingen
sker så effektiv som overhovedet muligt. Det giver til gengæld høj
ydelse/god økonomi og lav emission. Men for at få det bedst mulige resultat
ud af denne teknologi, stilles der krav til brændstoffets kvalitet, bl.a.
til oktantallet. Jo højere oktantal desto bedre vil FSI-teknologien kunne
udnyttes.

Derfor bliver svaret på dit spørgsmål på dette sted: Ja, brændstoffer med
højst muligt oktantal er at foretrække, når man har en bil med en FSI-motor.
Det vil alt-andet-lige resultere i bedre ydelse/brændstoføkonomi!

Men så enkelt er det alligevel ikke. FSI-teknologien er over tid blevet
tilpasset fra det strengt lagdelte blandingsprincip til homogent, så også
brændstof med lavere oktantal (dog min. 95) kan benyttes.

At et både-og derfor bliver det bedste svar skyldes, at et højere oktantal
teoretisk set giver motoren en bedre ydelse. Men med de nyeste FSI-motorer,
der har homogen blanding, vil forskellene imellem højoktan benzin og alm. 95
oktan nærmest være umærkelige. Så, til sidst bliver det op til hver enkelt
at beslutte, om man synes, at højoktanbenzinen er merprisen værd.

Endelig skal det også med i regnestykket, at de danske højoktanbenziner ofte
er tilsat et additiv, der holder indsugningsventilerne rene. Dette additiv
er dog helt overflødigt til FSI-motorer, da brændstoffet sprøjtes direkte
ind i forbrændingskamret, og kun luft passerer igennem
indsugningsventilerne.


Jeg ved ikke, om dit spørgsmål hermed er besvaret, eller om jeg blot opnåede
at få dig gjort mere forvirret - bare på et højere plan?"

--------------------------

MVH

Kasper

 
 
Claus Nygaard-Peders~ (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 20-10-06 20:58

Kasper Christensen skrev:
>
> Men så enkelt er det alligevel ikke. FSI-teknologien er over tid blevet
> tilpasset fra det strengt lagdelte blandingsprincip til homogent, så også
> brændstof med lavere oktantal (dog min. 95) kan benyttes.
>
> At et både-og derfor bliver det bedste svar skyldes, at et højere oktantal
> teoretisk set giver motoren en bedre ydelse. Men med de nyeste FSI-motorer,
> der har homogen blanding, vil forskellene imellem højoktan benzin og
> alm. 95
> oktan nærmest være umærkelige. Så, til sidst bliver det op til hver enkelt
> at beslutte, om man synes, at højoktanbenzinen er merprisen værd.

Jeg kører i en Seat Leon TFSI altså en FSI med turbo. Og ved frisk
kørsel er der absolut forskel på motorens ydelse med 95 og 98 oktan
benzin i tanken.

Subjektivt mærker jeg en tydelig forskel på vognens maksimale
acceleration og hvad angår tophastighed så dør den simpelthen ved ca.
215 km/t med 95 oktan i tanken hvor den med 98 oktan i tanken ruller
over 230 km/t - Hastighederne er målt med vognens eget speedometer.

Mvh
Claus
Som er på udkig efter et brugbart (læs betalbart) additiv til at øge
oktantallet fra 95 til 98 oktan, da langt fra alle tankstationer sælger
98 oktan.

Kasper Christensen (20-10-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 20-10-06 23:17

> Som er på udkig efter et brugbart (læs betalbart) additiv til at øge
> oktantallet fra 95 til 98 oktan, da langt fra alle tankstationer sælger
> 98 oktan.


Måske?

http://www.aa-hug.dk/oktanbooster.htm

Kent Glerup (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 21-10-06 08:54

On Fri, 20 Oct 2006 21:57:49 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

>Som er på udkig efter et brugbart (læs betalbart) additiv til at øge
>oktantallet fra 95 til 98 oktan, da langt fra alle tankstationer sælger
>98 oktan.

Hvordan går den på V-Power? Det er da i det mindste oktan 97!

/Kent Glerup

Claus Nygaard-Peders~ (21-10-2006)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 21-10-06 15:58

Kent Glerup skrev:
> On Fri, 20 Oct 2006 21:57:49 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
> <nomail@nomail.dk> wrote:
>
>> Som er på udkig efter et brugbart (læs betalbart) additiv til at øge
>> oktantallet fra 95 til 98 oktan, da langt fra alle tankstationer sælger
>> 98 oktan.
>
> Hvordan går den på V-Power? Det er da i det mindste oktan 97!

Den danske V-Power på 97 oktan har jeg ikke prøvet, men den tyske på 100
oktan giver helt afgjort mere ydelse end almindelig 98 oktan.

Mvh
Claus

Henrik B. (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 28-10-06 22:17

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
news:453a3531$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...

>> Hvordan går den på V-Power? Det er da i det mindste oktan 97!
>
> Den danske V-Power på 97 oktan har jeg ikke prøvet, men den tyske på 100
> oktan giver helt afgjort mere ydelse end almindelig 98 oktan.

Ja! Går man fra 95 oktan og over på den tyske 100 oktan, er der ganske
enkelt "helvedes til forskel".

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste