Affjedring ? hvor tit skifter i ? og hvad ~
Fra : Moller

Dato : 20-10-06 15:13

Hejsa,

   Min lille Saxo har kørt 250.000km nu, og jeg har selv kørt de sidste
30.000km, tidligere ejer kørte omkring 40-50.000km, og han har heller
ikke skiftet afjedring, så var det jeg tænkte på... hvor tit er det nu
de skiftes ? jeg har hørt 60.000km, og 120.000km, og så dem der aldrig
skifter før de nærmest bare går i bund når man sætter sig i bilen...

   Hvordan med vinter egenskaber ??? da jeg bruger min til ren pendling
mellem vordingborg og hillerød, så gider jeg ik noget med ekstra hårde
sænket fjedre, og derved lurede jeg på nogen gasfjedre ? som jeg har
forstået er dejligt bløde og behagelige. Men hvad er bedst her når sneen
kommer ? hård eller blød afjedring, eller er det bedste bare at det er
nogen i rimelig stand ?

   VH
   Lars Molnit
   P.S. Jeg har selvfølgelig spritnye vinterdæk osv. så det er kun
afjedringens betydning jeg er ude efter :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-10-06 15:47

Moller wrote:
> [...]
> de skiftes ? jeg har hørt 60.000km, og 120.000km, og så dem der aldrig
> skifter før de nærmest bare går i bund når man sætter sig i bilen...

Jeg skifter mine når bilen skifter retning hvis jeg kører i et hul. Det er
for det meste de bagerste der ryger først.

Min har kørt 256.000 og jeg har endnu ikke problemer med dæmperne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kåre

Dato : 20-10-06 16:42

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skiftes ? jeg har hørt 60.000km, og 120.000km, og så dem der aldrig
> skifter før de nærmest bare går i bund når man sætter sig i bilen...

Har prøvet at skifte to gange. Begge gange omkring 200.000 km.
Skifter efter behov og ikke forebyggende.

Kåre

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 21-10-06 20:58

> [...]
> mellem vordingborg og hillerød, så gider jeg ik noget med ekstra hårde
> sænket fjedre, og derved lurede jeg på nogen gasfjedre ?

Ahh moller... der er jo ikke noget der hedder gasfjedre... :)) (
ihvertfald ikke til det du snakker om :) men jo, gas dæmpere er vel lidt
bedre end olie, men tror faktisk ikke at man ville kunne mærke reel forskel
på nye gas eller nye olie.
Men fjedrene kan jo også blive slappe, på min forhenværende golf 2 skiftede
jeg både dæmper og fjedere ved ca. 200.000 og kunne da mærke lidt forskel.

Mvh
Lars Bisgaard