Så fandt jeg sgu ud af hvorfor...
Fra : Mogens...

Dato : 19-10-06 17:12

Det pisser mig totalt af, at så mange ikke kan finde ud af at køre
i højre side af motorvejen - også på en 3 sporet motorvej !!
Det må jeg så idag sande, at det kommer aldrig til danskerne, at
det SKAL DE gøre - trække HELT UD til højre.

OG hvorfor så ikke det?

De lærer det simplthen ikke i skolevognen. Det kunne jeg konstatere
idag ifm. pendlingen - at trods heavy myldretidstrafik på en 3-sporet
motorvej (130 km/t) og et gabende tomt højre spor i miles omkreds,
der lærte "skoleeleven" gud-hjælpe-mig at køre i midterste spor.

At jeg "fortalte" kørelæreren, hvor man burde ligge med bilen, hjalp
selvfølglig ingenting. Han er sikkert ligeså stort et fjols som de taxa'er,
der nyder at gøre samme øvelse til og fra lufthavnen

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 18:15

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taxa'er,
> der nyder at gøre samme øvelse til og fra lufthavnen

Så kan du jo bare tage dem indenom.....hvilket jeg også kan finde på en
enkelt gang hvis man absolut ikke kan få folk til at flytte sig fra venstre
spor (sagt mellem os)

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 19-10-06 18:59

> Så kan du jo bare tage dem indenom

Præcis - så fik jeg også mulighed for at kommnikere med kørelæreren,
hvis du forstår

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 19:24

> Præcis - så fik jeg også mulighed for at kommnikere med kørelæreren,
> hvis du forstår

Tegnsprog

--
Tom

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-10-06 20:46

"Mogens..." <no@reply.dk> wrote in news:X1PZg.20368$E02.8048
@newsb.telia.net:

> Præcis - så fik jeg også mulighed for at kommnikere med kørelæreren,
> hvis du forstår

Den manøvre takseres til et klip.

Må jeg istedet igen-igen anbefale at køre cirkler omkring midtbane egoisten
MED uret? Helt lovligt

Altså overhaling venstre om. Blinke-blinke ind foran. Blinke-blinke ind i
højre vognbane. Tag farten lidt af. Vink og smil venligt til
midtbaneegoisten når denne overhaler dig. Blinke-blinke ind bagved igen.
Blinke-blinke ud i venstre vognbane igen. Overhaling venstre om igen.

Gentag efter behag behandlingen. Entem hjælper det faktisk, og ellers har
jeg det ihvertfald sjovt mens det står på.

Fra : Brian

Dato : 19-10-06 20:50

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
>
> Gentag efter behag behandlingen. Entem hjælper det faktisk, og ellers
> har jeg det ihvertfald sjovt mens det står på.

ROFL - jeg kan næsten ikke vente til jeg skal en tur omkring Trekantsområdet
imorgen, og teste manøvren

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-06 20:53

In article <4537d735$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> ROFL - jeg kan næsten ikke vente til jeg skal en tur omkring Trekantsområdet
> imorgen, og teste manøvren

Så er vi to

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mogens...

Dato : 19-10-06 20:57

> Så er vi to

Som nævnt forleden - ham Oldhøj er dælme ikke uden evner

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-10-06 20:58

In article <OLQZg.20387$E02.8054@newsb.telia.net>,
"Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Som nævnt forleden - ham Oldhøj er dælme ikke uden evner

Nej det vil være synd at sige... :P

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per O.

Dato : 20-10-06 15:33

> ROFL - jeg kan næsten ikke vente til jeg skal en tur omkring
> Trekantsområdet imorgen, og teste manøvren

du får i hvert fald rigelig mulighed for at bruge den nyerhvervede idé
omkring Vejle, for selv om vi har nogen af landets dyreste boliger, så har
en uforholdsmæssig stor del af bilisterne i samme område en tilsvarende lav
intelligenskvotient når de kører bil.

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Brian

Dato : 20-10-06 16:06

Per O. wrote:

> [...]
> så har en uforholdsmæssig stor del af bilisterne i samme område en
> tilsvarende lav intelligenskvotient når de kører bil.

Og et Superligahold der (gudskelov) er endnu ringere end AC Horsens - men
det er en helt anden snak

/Brian

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-10-06 23:11

Kent Oldhøj skrev:

> Må jeg istedet igen-igen anbefale at køre cirkler omkring midtbane
> egoisten MED uret? Helt lovligt

ROFL
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Lars

Dato : 19-10-06 18:31

> [...]
taxa'er,
> der nyder at gøre samme øvelse til og fra lufthavnen

Hvor er det dog dejligt, at vi har betjente der kan irettesætte andre i
trafikken.

Hvorfor kører du ikke bare indenom, istedet for at hidse dig op?

- Lars

Fra : Mogens...

Dato : 19-10-06 19:01

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

> Hvor er det dog dejligt, at vi har betjente der kan irettesætte andre i
> trafikken.

Du synes det er heltokay at han lærer en elev GRUNDLØST
at fylde op i midtersporet?

> Hvorfor kører du ikke bare indenom, istedet for at hidse dig op?

Jow jow - desuden hidser jeg mig ikke op....

Fra : Henning

Dato : 19-10-06 20:26

>Hvorfor kører du ikke bare indenom, istedet for at hidse dig op?

Koster et klip i kørekortet

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-10-06 08:54

Lars wrote:

> Hvorfor kører du ikke bare indenom, istedet for at hidse dig op?

Sikkert fordi det koster et klip i kortet hvis der er en af de rigtige
betjente der ser det.

Ebbe

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-10-06 18:57

> [...]
> motorvej (130 km/t) og et gabende tomt højre spor i miles omkreds,
> der lærte "skoleeleven" gud-hjælpe-mig at køre i midterste spor.

Jeg har også en par gange observeret en skolevogn med eleven ved rattet i
midtersporet, mens højre spor var gabende tomt. Begge gange har jeg set det
på Lyngbyvejen/Helsingør motorvejen. Det pisser mig også lidt af, for hvor
skal de stakkels nye bilister så lære det?

> [...]
> taxa'er,
> der nyder at gøre samme øvelse til og fra lufthavnen

Som en anden også skriver, kan man bare tage skolevognen indenom...

Emil

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-10-06 18:57

> Han er sikkert ligeså stort et fjols som de taxa'er,
> der nyder at gøre samme øvelse til og fra lufthavnen

Taxachauffører er gode i byen - men de kan ikke køre på motorvej. Klart nok,
da de ofte arbejder i lokalområdet og ikke kommer "ud af byen" på samme måde
som andre prof-chauffører.

Det er derfor, de bare skal knækkes på vej til lufthavnen - og det bliver de
så bare.

--
Jan Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 19-10-06 19:30

> [...]
> motorvej (130 km/t) og et gabende tomt højre spor i miles omkreds,
> der lærte "skoleeleven" gud-hjælpe-mig at køre i midterste spor.
Men hvad var dit problem helt præcist? At du ikke gad køre ud i ydersporet?
Come on mand, jeg tror nok du skal overleve...

Og at du så ligefrem hentyder til at det er i orden at overhale indenom, ja
så er du da godt nok mere dum end hvad godt er. "Blah blah blah og piv, en
skolevogn ligger i midtersporet, så må jeg ihvertfald også godt køre dumt,
så jeg køre da bare indenom" Er det sådan du tænker? Dvs. når nogen kommer
på tværs af dig i trafikken(eller det gjorden vel ikke engang), så kvittere
du med at lave en ulovlighed? Jøsses da!

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 19:39

> [...]
> på tværs af dig i trafikken(eller det gjorden vel ikke engang), så
> kvittere
> du med at lave en ulovlighed? Jøsses da!

Så kan de lære det

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 19-10-06 20:17

> Så kan de lære det

Jeg ved ikke, om Klaus har eller har haft børn. Man kan ikke
lære børn adfærd, hvis man blot siger det til dem. Man er nødt
til at vise det for dem. Hvad hjælper det at sige, at man ikke må
ryge, hvis man som forældre ryger som en skorsten?

På samme måde nytter det ikke i teorilokalet at forklare adfærden
på motorvejen, hvis man efterfølgende lader eleven fortsætte km
efter km midt på vejen istedet for at advicere om, at man lægger
sig selvfølgelig i højre side.

Men det FATTER du vel ikke Klaus ???

Fra : sdsf

Dato : 19-10-06 20:19

> [...]
> motorvej (130 km/t) og et gabende tomt højre spor i miles omkreds,
> der lærte "skoleeleven" gud-hjælpe-mig at køre i midterste spor.

Er der 3 spor, er højre spor til lastbiler og andre der ikke kører
så stærkt.

Midtersporet er for dem som holder hastighed omkring fartgrænsen,
og yderste spor er til overhalinger.

Det er ikke meningen at folk det kører ca. 110 hvor det er det
tilladte, skal tvinges til vognbaneskift hvergang der er en lastbil.
Det skaber unødvendig med farlige situationer.
Der lærer man selvfølgelig af kørelæren.

Fra : Mogens...

Dato : 19-10-06 20:27

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Er der 3 spor, er højre spor til lastbiler og andre der ikke kører
> så stærkt. Midtersporet er for dem som holder hastighed omkring
> fartgrænsen,
> og yderste spor er til overhalinger.

Totalt uenig -> hint = kør en tur gennem Sverige.

> Det er ikke meningen at folk det kører ca. 110 hvor det er det
> tilladte, skal tvinges til vognbaneskift hvergang der er en lastbil.
> Det skaber unødvendig med farlige situationer.
> Der lærer man selvfølgelig af kørelæren.

Der var INGEN i højre spor over en km-lang stræknuing. INGEN.
Og når man er skolevogn - og kører max 110 - skal man selvfølgelig
især ligge i højre side af vejen. Det giver sig selv...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-06 21:10

sdsf skriver:

> Midtersporet er for dem som holder hastighed omkring fartgrænsen,
> og yderste spor er til overhalinger.

Hvor står det skrevet henne ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 21:15

> sdsf skriver:

> Hvor står det skrevet henne ?

Jyske lov
http://base.kb.dk/manus_pub/cv/manus/ManusPage.xsql?nnoc=manus_pub&p_ManusId=41&p_PageNo=1&p_Lang=main

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-06 21:17

Tom skriver:

> Jyske lov

Har vi overhovedet 3 sporede motoveje herovre ???

Altså ud over "fletteind og ud" i 3-kantsområdet....

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 21:22

> Tom skriver:

> Har vi overhovedet 3 sporede motoveje herovre ???
>
> Altså ud over "fletteind og ud" i 3-kantsområdet....

Der er vist nok et par Km med 3 spor hvor motorvejen deler sig mellem Odense
og Flensborg, når man kommer fra Århus
Men ellers er det godt nok lidt småt med 3 spor......jo det vil sige mellem
Fredericia og lillebæltsbroen er der også et kort stykke

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-06 21:24

Tom skriver:

> [...]
> Men ellers er det godt nok lidt småt med 3 spor......jo det vil sige mellem
> Fredericia og lillebæltsbroen er der også et kort stykke

Ja okay, der ovre på halvfyn er der lidt....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-10-06 22:28

Tom has brought this to us :
> jo det vil sige mellem Fredericia og lillebæltsbroen er der også et kort
> stykke

Ja det meste af det stykke er vel på selve broen ? ;)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Aksel

Dato : 19-10-06 21:22

> [...]
> Det skaber unødvendig med farlige situationer.
> Der lærer man selvfølgelig af kørelæren.

Det har du da fuldstændigt misforstået, man skal altid holde så langt til
højre som muligt, men hvis der ikke er hurtigere bagfra kommende kan man til
nød tillade sig at vente med at trække ind hvis der er kort afstand til den
næste langsomtkørende i højre spor.

Man må under ingen omstændigheder blive i midter- eller venstre spor hvis
der er plads i højre.

Hilsen Aksel

Fra : jacob.saaby@gmail.co~

Dato : 20-10-06 00:41

Aksel wrote:

> [...]
> næste langsomtkørende i højre spor.
>
> Man må under ingen omstændigheder blive i midter- eller venstre spor hvis

Andet end din helt personlige holdning til det, så kunne jeg da godt
tænke mig at vide hvor du har det fra ?

Noget jeg kan blive totalt pissed over er, når folk konstant ligger og
holder til højre, hvilket resulterer i en masse vognbaneskift. Så
kører de måske 500 m. i banen, ud og overhale, ind igen. Det gentager
sig så måske efter 300 m.

Ved du hvad det er ? Det er pisse farligt for alle andre, for lige som
man tror der er plads i en vognbane, kommer en af de der snotmikler ud
igen.

Ved du hvad jeg gør, hvis jeg er i en bane, og kan se der ligger
f.eks. en del lastbiler i inderbanen ? Jeg kører hvad jeg må, og så
vil jeg skide folk et stykke hvis de ikke synes det er hurtigt nok. Der
bliver trukket ind igen, når jeg ikke skal ligge og køre slalom
blandt bilerne i højre side. Og det samme sker hvis jeg kan se jeg
kører så tilpas meget hurtigere end dem i inderbanen, at det er et
spørgsmål om måske 20-30 sekunder før jeg alligevel skal trække ud
igen. Og jeg er totalt bedøvende om jeg trækker 20 biler efter mig.

Og jeg er i den grad fløjtende ligeglad med hvad du så mener man
skal. Det er langt mere sikkert at lægge sig i en bane med en konstant
fart, end det er at ligge og køre slalom mellem banerne, fordi folk
mener de har en ret til at komme frem med 140 km. i timen.

Det har de ikke. Punktum.

Fra : spamsen

Dato : 20-10-06 02:09

<jacob.saaby@gmail.com> wrote in message

> Andet end din helt personlige holdning til det, så kunne
> jeg da godt tænke mig at vide hvor du har det fra ?
Fordi det står sikkert nok i færdselsloven, eks.
Placeringen på vejen

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Overhaling

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af lille knallert3) kan overhale køretøjer af andre
arter til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden
fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang
strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring
for overhalingen,

2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor
modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er
muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe
for denne.

Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem
sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal
den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller
ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til
højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at
overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i
øvrigt er opfyldt.

> [...]
> en masse vognbaneskift. Så kører de måske 500 m. i banen,
> ud og overhale, ind igen. Det gentager sig så måske efter
500m med 40km/t
> Ved du hvad det er ? Det er pisse farligt for alle andre,
> for lige som man tror der er plads i en vognbane, kommer
> en af de der snotmikler ud igen.
Skægt nok egentlig, men hvis du er så rimelig dårlig til at læse trafikken,
og så bange for at give plads, og så bange for at din bil ikke kommer til at
overholde 60km/l pr liter rapsolie, så tag landevejen :)

> [...]
> sekunder før jeg alligevel skal trække ud igen. Og jeg er
> totalt bedøvende om jeg trækker 20 biler efter mig.

Du bremser vel også når du overhaler de lastbiler som du så nydeligt ikke
trækker helt ud til venstre side når du overhaler dem? (altså for at give
metallet under speederen buler når du så er færdig med at overhale den
sidste af de 50+lastbiler som du måtte have overhalet "idag")
Opfører du dig på samme måde når det er f.eks. en politi bil der kører bag
dig? :) og husk der også står i loven at en overhaling skal ske "hurtigt og
sikkert", og jeg har sgu egentlig aldrig hørt om folk få fart bøder for at
køre ex. 125kmt fordi de overhalede en gruppe lastbiler når bare folk
trækker ind bagefter og sænker farten til lovens max.

> [...]
> med en konstant fart, end det er at ligge og køre slalom
> mellem banerne, fordi folk mener de har en ret til at
Men du har retten til at bestemme det? :) (lad dog domstolene og politiet
tage sig af det, trodsalt ikke dig der skal betale deres bøde? :))

> Det har de ikke. Punktum.
Meget sandsynligt, men hvorfor ikke bare tage landevejen hvis du absolut vil
køre langsommere end andre? :)

Fra : Mogens...

Dato : 20-10-06 05:13

<jacob.saaby@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Andet end din helt personlige holdning til det, så kunne jeg da godt
> tænke mig at vide hvor du har det fra ?

Almen viden fra undervisningen, da du tog kørekort...

> Ved du hvad det er ? Det er pisse farligt for alle andre...

ROFL

> ...og så vil jeg skide folk et stykke...
> ...Og jeg er totalt bedøvende...
> ...Og jeg er i den grad fløjtende ligeglad...

Det er dén slags trafikanter, politiet skulle koncentrere sin indsats
omkring.

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 08:09

> [...]

>fart, end det er at ligge og køre slalom mellem banerne, fordi folk
>mener de har en ret til at komme frem med 140 km. i timen.

Ja det er "dig" jeg ofte møder på motorvejen. Og hvis de er lige så slemme
som det du skriver og der kun er 2 spor, så bliver du taget indenom, fordi
så er JEG "total pissed"

Så vi oplever "os" begge dagligt i trafikken

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-10-06 08:51

Aksel wrote:
> [...]
>
> Man må under ingen omstændigheder blive i midter- eller venstre spor hvis

>Andet end din helt personlige holdning til det, så kunne jeg da godt

___SNIP___

> fordi folk
mener de har en ret til at komme frem med 140 km. i timen.

>Det har de ikke. Punktum.

Det har de så, de har lov til at mene, køre, det de vil. Og DU må ikke
forhindre det, det må kun politiet. Tror det er på sin plads med en
orienterende køreprøve, for du udviser basal mangel på kendskab til
færdselsloven :(. Du kan starte med at læse her, især §3, 15 og 21 mangler
du kendskab til: http://www.autocity.dk/motorkontor/flov.htm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-10-06 08:59

Fik ikke den vigtigste, §22, med :(.

Fra : Niels Pein

Dato : 20-10-06 10:07
Fra : Ukendt

Dato : 20-10-06 12:11

On 19 Oct 2006 16:41:19 -0700, jacob.saaby@gmail.com wrote:

<...>

> [...]
>holder til højre, hvilket resulterer i en masse vognbaneskift. Så
>kører de måske 500 m. i banen, ud og overhale, ind igen. Det gentager

Tjaaah, hvad ville du gøre på en alm. landevej?

> [...]
>fart, end det er at ligge og køre slalom mellem banerne, fordi folk
>mener de har en ret til at komme frem med 140 km. i timen.

Jamen, du kører da så korrekt og dygtigt, så du må få masser af
anerkendende blink, dyt og strittende fingre, når du færdes derude.
Gid du må "parkere" foran en patruljevogn på udrykning - og at de har
masser af blyanter
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Brian

Dato : 20-10-06 15:33

jacob.saaby@gmail.com wrote:

> Og jeg er i den grad fløjtende ligeglad med hvad du så mener man
> skal.

Kan det passe at du kører i en sølvfarvet Nissan Almera af sidste generation
?

Hvis du gør, var det mig i den hvide Transporter ved Nørre Aaby... hyggeligt
at hilse på dig.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-06 05:31

jacob.saaby@gmail.com skriver:

> Andet end din helt personlige holdning til det, så kunne jeg da godt
> tænke mig at vide hvor du har det fra ?

Teoribog og loven.

> [...]
> holder til højre, hvilket resulterer i en masse vognbaneskift. Så
> kører de måske 500 m. i banen, ud og overhale, ind igen. Det gentager

Fordi ?

> Ved du hvad det er ? Det er pisse farligt for alle andre, for lige som
> man tror der er plads i en vognbane, kommer en af de der snotmikler ud
> igen.

Har du svært ved at overskue trafikken ?

> Jeg kører hvad jeg må, og så vil jeg skide folk et stykke hvis de
> ikke synes det er hurtigt nok.

Så ligger jeg i venstre vognbane med 95 km/t og overhaler en række
lastbiler er det i orden ???

> Og jeg er totalt bedøvende
> Og jeg er i den grad fløjtende ligeglad

Det var dog utroligt som en næstekærlighed du ligger i trafikken.

> fordi folk
> mener de har en ret til at komme frem med 140 km. i timen.
> Det har de ikke. Punktum.

Det har de netop.....

Fra : esben.sorensen@comhe~

Dato : 20-10-06 12:35

> [...]
> selvfølglig ingenting. Han er sikkert ligeså stort et fjols som de taxa'er,
> der nyder at gøre samme øvelse til og fra lufthavnen

Uanset om det er skolevogne eller alm. bilister så er folk der ligger
i midtersporet når höjre spor er tomt nogle fjolser der ikke forstår
meningen med motorvej. Og samtidig klager man over manglende
vejkapacitet i Köbenhavnsområdet. Det giver ikke mening. Hver eneste
gang jeg "krydser" Köbenhavn ligger der fyldt med biler i venstre
spor. Langsom traffik i midtersporet. Indersporet bruges ved til og
frakörsel.

Mogens: Jeg skal til at pendle samme sträkning som dig. Var det en
idé hvis vi lavede en afskärmet höjhastighedsbane i höjre spor hvor
min. hastigheden er 180 km/t???

VH Esben

Fra : Mogens...

Dato : 20-10-06 16:27

<esben.sorensen@comhem.se> skrev i en meddelelse

> Mogens: Jeg skal til at pendle samme sträkning som dig. Var det en
> idé hvis vi lavede en afskärmet höjhastighedsbane i höjre spor hvor
> min. hastigheden er 180 km/t???

ROFL - agree :)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-10-06 10:27

esben.sorensen@comhem.se wrote:

> Mogens: Jeg skal til at pendle samme sträkning som dig. Var det en
> idé hvis vi lavede en afskärmet höjhastighedsbane i höjre spor hvor
> min. hastigheden er 180 km/t???

Læs på reglerne for forbikørsel (FL §24).

Jeg kører jævnligt på Motorring 3 og videre ud over Amager om morgenen. Her
er min private regel at hvis trafikken bliver så tæt at hastigheden sænkes
væsentligt under det tilladte, er det bare med at komme ud til højre, for nu
er det her man kommer hurtigst frem.

Og i den slags trafik fatter jeg simpelthen ikke dem, der kommer ad en
tilkørsel og bare ikke kan komme over i venstre vognbane hurtigt nok - for
så at gå i stå fordi det er der, der er flest biler. Men okay, så ligger de
ikke og generer mig

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 16:26

"Ebbe Kristensen" <mailto:ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Så fandt jeg sgu ud af hvorfor..."

> [...]
> så at gå i stå fordi det er der, der er flest biler. Men okay, så ligger de

Sssshhhhh ! - ikke så højt. Det kunne være, de læste med
her og ændrer adfærd, hvormed vor egen fremkommelighed generes

Jep, I er flere derude, som ligger og spærrer i venstre
side af motorvejen. I vil blot ikke være ved det eller
kører med lukkede øjne. Jeg ved det

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.214.31.210)

Fra : jacob.saaby@gmail.co~

Dato : 22-10-06 23:44

De har paragraffer illustrerer jo meget fint vores begges pointe
egentlig.

Fordi, at være i trafikken er jo i høj grad et spørgsmål om skøn
og vurdering.

Hvis jeg skønner at det er til ulempe for mine medtrafikanter og mig,
at jeg skal ligge og flette ind og ud hver 300 meter, fordi andre skal
ligge og lege racerbane, er det vel lige så fint som en andens
vurdering ?

Det er jo ikke fordi jeg siger man SKAL ligge og holde andre tilbage.
Det jeg siger er, at i de tilfælde hvor det måske er et spørgsmål
om 30 sekunder, der får folk bare lov til at vente. Eller hvis det er
et spørgsmål om at skulle ligge og klemme sig ind og ud mellem
lastbiler, fordi andre mener de har ret til at køre 150. Så må folk
bare vente på at overhalingen er overstået. Og det rører mig ikke
det fjerneste. Det har de ikke. Og i det tilfælde kan jeg ikke se
hvorfor det at jeg holder mig til fartgrænsen skal tilsidesættes ?

Jeg synes det er morsomt at I skælder andre ud for at køre hvad de
må, egentig. Og at I åbenbart synes reglerne skal tolkes til fordel
for dem der kører for hurtigt. Og at det er ok at overhale indenom,
fordi I mener I har ret til at komme frem, uansetr hvad.

Eller... Faktisk synes jeg det er lidt sørgeligt.

Og jeg ved iøvrigt godt man skal holde til højre når man kan. Men,
som jeg tolker færdselsloven, så skal der også være fornuft i ens
kørsel. Og der er ikke meget fornuft i at ligge og køre slalom, og
konstant skifte vejbane, for at lade andre komme forbi, helt ukritisk.

Der er fornuft i at lade andre komme forbi, når der er plads. Og jeg
mener ikke der er plads hvis jeg skal ligge og flette ind og ud mellem
andre, hvis det samtidig medfører konstant tempo- og vognbaneskift.

Det mener jeg nemlig er til væsentlig ulempe, både for mig og resten
af trafikken.

Så... Ham den langsomme spade der kun kører 130 og ikke gider ligge
og afstemme farten så den passer med en lastbils, fordi du vil forbi
med 160 er nok mig. Men jeg flytter mig nu altså stadig ikke... Før
jeg mener der er plads til at det foregår uden væsentlig ulempe. Så
flytter jeg mig til gengæld også gerne

Ses derude !
Jacob

Fra : Lars

Dato : 23-10-06 00:06

Okay, - hvis du er en "spade" Jacob, - så kan vi starte et redskabsskur ;)
for så er jeg en skovl, jeg gør stort set som du.

Det der kan virke underligt er når man tuller ind af E45, efter Køge (se nu
bort fra at der er vejarbejde pt.) så er der ganske mange, der på en i
øvrigt ret tom motorvej stædigt holder fast i at de skal bruge midtersporet,
og ikke trækker ind i det tomme højrespor, - selv om der ikke er en LKW i
sigte i overskuelig fremtid. Og da man jo ikke må underhale., - så sker der
jo det, - at man kommer rullende med de 110, - uden regn, - og ikke i tåge,
og alt det der, men i højresporet som FL jo foreskriver, - så skal man
trække helt ud i venstre side, - lige inden det i midtersporet kørende
køretøj, - overhale, - og så trække hele vejen ind igen. Og indrømmet der
kan jeg godt finde på at "provokerer" lidt ved at blinke mod højre lige
efter jeg har passeret, og når jeg så kan se køretøjet lygter i
bakspejlet, - går det mod højre over begge kørebaner. Faktisk sker det at
den overhalede fatter pointen og finder ind i højre spor, - men ikke ret
ofte. Og jeg gør forresten det samme når det er MC fra den centrale jyske
ambassade i Kbh. for de kan også finde på at ligge fast i midtersporet med
100 km/t. Jeg tror nogen af dem får et kick ud af at ikke ret mange tør/vil
overhale.

/lars

Fra : spamsen

Dato : 24-10-06 18:36

Hej Begge :)

"Lars" <badge5050SPAM@os.dk> wrote in message
> Okay, - hvis du er en "spade" Jacob, - så kan vi starte
> et redskabsskur ;) for så er jeg en skovl, jeg gør stort
> set som du.
Jeg kalder så ikke nogen for en spade/skovl eller andet, I har jeres mening,
det samme har jeg/andre :)

> [...]
> over begge kørebaner.
> Faktisk sker det at den overhalede fatter pointen og
> finder ind i højre spor, - men ikke ret ofte.
Jeg synes nu ellers det virker ret godt, udfører ofte det samme selv og vil
tro at 70% af tilfældene har jeg hjulpet bagfra kommende billister til at
kunne overhale nemmere, dog virker det ofte bedre og lidt mere kvikt hvis
man tænder blinket mod højre når man er på siden af dem (der er mange der
ikke ved at blink er til at signalere at man gerne vil i den retning når det
kan lade sig gøre og er ikke et lighedstegn med at nu drejer jeg (ved godt
der er mange der bruger det lige modsat)

> [...]
> midtersporet med 100 km/t. Jeg tror nogen af dem får et
> kick ud af at ikke ret mange tør/vil overhale.
:)

> /lars
> <jacob.saaby@gmail.com> skrev i en meddelelse
> De har paragraffer illustrerer jo meget fint vores begges
> pointe egentlig.
Egentlig ja, bortset fra du har sakset det lidt vel meget, det meste du
henviser til er i paragraf21

> Fordi, at være i trafikken er jo i høj grad et spørgsmål
> om skøn og vurdering.
Nemlig, og ikke mindst hensyn :)

> [...]
> meter,
> fordi andre skal ligge og lege racerbane, er det vel lige
Det er så din vudering, og jeg ved også godt der er mange andre forbehold i
dette end umiddelbart, derfor glæder jeg mig til det førstè? klip ryger på
den konto som at øge hastigheden når du bliver overhalet...

> [...]
> mig ikke det fjerneste. Det har de ikke. Og i det tilfælde kan jeg
> ikke se hvorfor det at jeg holder mig til fartgrænsen skal
Det der lyder så mere som om at du er bange for brugen af benzin? :)

> [...]
> køre hvad de må, egentig. Og at I åbenbart synes reglerne skal tolkes
> til fordel for dem der kører for hurtigt. Og at det er ok at
I det hele er jeg ikke enig, men det er nu engang en motorvej, hvor man må
kunne forvente at der ikke er "bløde" traffikanter's liv mere eller mindre
på spil?
Og hvor man må regne med at trafikken ikke mættes unødigt, hvis folk brugte
bare lidt logik, eks.
Lad være med at "samle" sig ved indfletninger og tilkørsler, man VED der kan
komme biler ned af rampen, hvorfor så gøre det med livet i fare at presse
dem ind i nødsporet, sørg dog for at der er "hul"/dem der kommer på en
tilkørsel lad nu være med at køre 45km/t, når den øvrige trafik kommer med
90-130km/t
(selv kone bilen kan komme op på de hastigheder, men uhada, benzinen er jo
noget så dyr..)
Hold afstand og sørg for ikke at unødigt at ødelægge andres..

> fordi I mener I har ret til at komme frem, uansetr hvad.
Nej? hvor ser du det henne?

> [...]
> fornuft i ens kørsel. Og der er ikke meget fornuft i at ligge og køre
> slalom, og konstant skifte vejbane, for at lade andre komme forbi,
Nu er der ikke så mange love der er lavet med fornuft(min mening) men de er
der for at blive overholdt..

> [...]
> tempo- og vognbaneskift.
> Det mener jeg nemlig er til væsentlig ulempe, både for
Undskyld! men jeg mener stadig at dine bærekugler og styrekugler sagtens kan
klare det, slider lidt mere på dækkene, men det gør bremsning også :)

> [...]
> ikke... Før jeg mener der er plads til at det foregår uden væsentlig
> ulempe. Så flytter jeg mig til gengæld også gerne
Det lød så ikke lige sådanne i dit tidligere indlæg :)

--
vh.
Flemming

Fra : Lars

Dato : 24-10-06 21:38

Hej dig :)
"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Begge :)
>
> "Lars" <badge5050SPAM@os.dk> wrote in message
> Jeg kalder så ikke nogen for en spade/skovl eller andet, I har jeres
> mening, det samme har jeg/andre :)

Det tror jeg heller ikke der var nogen der skrev :) Prøvede blot at være en
smule morsom, men ehh, - no luck ;)

> [...]
> når det kan lade sig gøre og er ikke et lighedstegn med at nu drejer jeg
> (ved godt der er mange der bruger det lige modsat)
Okay okay, - glemte at skrive det, - jeg starter skam også blinket "i god
tid", - så er vi da mindst to der gør slige sager..

/lars

Fra : spamsen

Dato : 25-10-06 00:28

> Det tror jeg heller ikke der var nogen der skrev :)
> Prøvede blot at være en smule morsom, men ehh, - no luck
> ;)
Øh jojo :)
Du fik nok bare henvist til et tidligere indlæg heh.

> Okay okay, - glemte at skrive det, - jeg starter skam
> også blinket "i god tid", - så er vi da mindst to der gør
> slige sager..

:)

--
vh.
Flemming

Fra : Dr. Hansen

Dato : 23-10-06 18:30

> Det jeg siger er, at i de tilfælde hvor det måske er et spørgsmål
> om 30 sekunder, der får folk bare lov til at vente.

Hvad helvede er det for en arrogant holdning at køre rundt med?

Hvis alle kørte som sådan nogle narhoveder, så kunne trafikken jo
overhovedet ikke arbejde. Din pligt vedrørende vognbaneplacering er ikke
betinget af noget som helst andet end din mulighed for at trække til højre.
Og slet ikke af dine ideer om andres kørsel.

Jeg håber sgu, der er en eller anden, der kører dig af vejen en dag, fordi
du kører som sådan en idiot - sandsyngliheden er nok meget god, fordi du vil
irritere folk og samle trafik bag dig - hvoraf en del vil køre indenom.

> Men jeg flytter mig nu altså stadig ikke...

Hvis du ikke vil trække ind efter endt overhaling, så kør da for helvede ind
i en vognbane, hvor det er dig, der skal vente. Hvis du har de nøkker, må du
selv betale.

Før der er en eller anden der følger efter dig ind på en tankstation.

Fra : jacob.saaby@gmail.co~

Dato : 23-10-06 11:40

Nej, jeg kører en sølvmetallic Renault Laguna Dynamique stationcar
1.8 16v. Og
frekventerer som oftest E45 mellem Ballerup/Hundige og Århus C

En anden ting der iøvrigt kan pisse mig af, er folk der kører rundt
med tågelygterne
tændt, og skal gøre en indsats for at bremse ned til 130, for
derefter at ligge 2 meter
fra min bagende, med hele tivolilyset ind i mit bakspejl.

Indrømmet - der kan jeg finde på at blive liggende ude lukkende fordi
"så kan de lære det !"

(Var bare lige en ekstra tanke. Ligesom jeg ikke kan snuppe folk der
liiiige skal med over
for rødt. Jeg gad fandme godt der var flere betjente på gaderne,
kæft der var mange der
ville få klip for deres hverdagskørsel).

Jacob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-10-06 11:48

Kent Oldhøj wrote:

> Må jeg istedet igen-igen anbefale at køre cirkler omkring midtbane egoisten
> MED uret? Helt lovligt

Slalomkørsel - ligeledes et klip

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-10-06 00:28

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in

> Slalomkørsel - ligeledes et klip

Slalom kræver lissom at der køres skiftevis venstre og højre om. Jeg
overhaler kun venstre om. At midtbane egoisten så kort tid efter tvinges
til at gøre det samme fordi jeg sætter farten ned, gør vel ikke min
overhaling ulovlig?

Eller forstår jeg slet ikke hvad du mener?

Fra : Mogens...

Dato : 23-10-06 18:25

> [...]

> Det må jeg så idag sande, at det kommer aldrig til danskerne, at
> det SKAL DE gøre - trække HELT UD til højre.

I aften kl 18:00 præcis - lige før Sjællendsbroen i retning mod Lufthavnen.
Gud hjælpe mig om ikke en "Kim Johansen lastvogn" fyldte midtersporet
hele vejen uden at trække ind i et ganske frit venstrespor. Klovn

Fra : Dr. Hansen

Dato : 23-10-06 18:32

> [...]
> Gud hjælpe mig om ikke en "Kim Johansen lastvogn" fyldte midtersporet
> hele vejen uden at trække ind i et ganske frit venstrespor. Klovn

Mener du ikke højre spor? I øvrigt helt enig.

Dr. Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 23-10-06 18:40

"Dr. Hansen" <drhansen@rocketmail.com> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke højre spor? I øvrigt helt enig.

Jow, ophidselsen løb af med mig :)

Nuvel, imorges var der kø ved Køgebugt/Motorringvej 3 indfletning
mod nord (3 spor), hvorfor lastbiler mod vest trak over i venstre spor,
selvom det er brand ulovligt. De blæser det et stykke :)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-10-06 07:53

spamsen wrote:

> [...]
> kan lade sig gøre og er ikke et lighedstegn med at nu drejer jeg (ved godt
> der er mange der bruger det lige modsat)

Er det ikke også en lidt forkert måde at bruge blinket på. Et
blinklys skal bruges til at vise en intention om at svinge eller skift
bane når man vil udføre manøvren, men ikke for at bede om plads.
Hvis du begynder at signalere til en af siderne mens der ligger en bil
ved siden af kan han nemt tro at du ikke har set ham og så påtænker
dig at svinge ud i ham.

Ved en manøvre skal man først kontrollere at manøvren kan udføres,
derefter signalere den og til sidst udføre den.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kate

Dato : 25-10-06 16:21

> Ved en manøvre skal man først kontrollere at manøvren kan udføres,
> derefter signalere den og til sidst udføre den.

Jeg bruger da også blinket, i tættere trafik, til at signalere at jeg
faktisk gerne vil skifte bane. Et eksempel: I morges skulle jeg ind ad
Motorvejen til Valby, et sted jeg sjældent kører og på et tidspunkt jeg
endnu sjældere kører. Jeg skulle være i Valby på kursus kl 8. Ved
slutningen af Folehaven opdager jeg at jeg ikke har så langt til det
kryds ved Gl. Køge Landevej hvor jeg skal til venstre og jeg kører i
indersporet. Ergo, blinkeren til og håbe en giver mig plads til mit
baneskift. Ellers var jeg jo endt inde i byen et sted, for mine
medtrafikanter kan jo ikke se på mig at jeg lige straks skal til
venstre og giver mig jo ikke "bare" plads.
Lad mig præcisere, jeg skiftede så først bane da jeg havde forsikret
mig om at jeg fik plads til manøvren.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Ved privat svar fjern spamme.
Se kattenes nye have http://oliwer.dk/haven.htm

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-10-06 08:00

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> overhaler kun venstre om. At midtbane egoisten så kort tid efter tvinges
> til at gøre det samme fordi jeg sætter farten ned, gør vel ikke min

Tja, jeg kunne godt forestille mig at en politimester ville se
anderledes på det, men jeg er da ikke sikker.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-10-06 08:06

Kate wrote:

> Jeg bruger da også blinket, i tættere trafik, til at signalere at jeg
> faktisk gerne vil skifte bane.
> Lad mig præcisere, jeg skiftede så først bane da jeg havde forsikret
> mig om at jeg fik plads til manøvren.

Hvis man ligger og kører helt tæt kø kørsel med få kilometer i
timen, syntes jeg også godt den kan forsvares, men grundlæggende er
det ikke den korrekte måde at bruge blinklyset på. Jeg bliver altid
nærvøs når man ligger og kører motorvejskørsel og en der ligger i
højre spor begynder at blinke ud til venstre på trods af at venstre
spor er fyldt op. Det fleste gør det bare for at bede om plads, men
nogle enkelte gør det fordi de ikke har set at der er biler i det
andet spor. Problemet er at hvis du kommer i venstre spor ved du ikke
om ham der er til højre signalerer for at bede om plads eller fordi
han ikke har tjekket sine spejle, og du bliver så nød til at være
forberedt på at han pludselig svinger ud.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-11-06 22:56

Kent Oldhøj wrote:

> Må jeg istedet igen-igen anbefale at køre cirkler omkring midtbane egoisten
> MED uret? Helt lovligt

Her til aften fik jeg så mulighed for at prøve det. Et ældre
ægtepar lå med 90 i timen i midtersporet på en helt fri motorvej og
tøffede afsted. På strækningen må man køre 120. Jeg overhaler,
skifter over til højre to gange og lader dom overhale mig. Igen
overhaler jeg og skifter tilbage til højre vajbane. Ved tredie
overhaling kigger de lidt undrende på mig, jeg smiler blot tilbage. Da
jeg ligger bag dem og gøre klar til for fjerde gang at overhale
blinker bilen til venstre og lægger sig i den venstre vejbane. Hvad
forgår der oppe i hovedet på sådan en bilist?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mogens...

Dato : 06-11-06 23:02

> Hvad forgår der oppe i hovedet på sådan en bilist?

Intet - der foregår ikke noget. De har nemlig ingen feeling
eller fornemmelse for det at køre bil.

Det kan sammenlignes med at cykle. Når jeg cykler, tænker
jeg ikke over, hvorledes man gør - jeg gør det bare. Når den
slags bilister "cykler" (kører bil), bruger de al deres koncentration
på det at fremføre "cyklen", at de ikke har overskud til andet
(skifte vejbane osv.)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-11-06 23:06

Mogens... wrote:
> Når den
> slags bilister "cykler" (kører bil), bruger de al deres koncentration
> på det at fremføre "cyklen", at de ikke har overskud til andet
> (skifte vejbane osv.)

Det må være forklaringen. Jeg blev dot lidt overrasket over at han
hellere ville trække ud i tredie spor end ind til højre. På en eller
anden måde vandt han Jeg kunne ikke lade være med at grine af
situationen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mogens...

Dato : 06-11-06 23:10

> Det må være forklaringen.

Hvis det er i morgentrafikken, siger mange, at de ikke gider skifte spor.
Nej vor herre bevares - så hellere genere en røvfuld medtrafikanter.