bybusser som kører ud fra buslommer
Fra : jones_net

Dato : 19-10-06 11:54

Hejsa

Da jeg tog kørekort for godt og vel 10 år siden, fik jeg at vide, at man
skulle holde tilbage for bybusser, som blinker ud fra buslommer inde i
byerne.

Nu har vi så lige snakket om det på arbejde, og der er noget delte meninger
om, om det er en lov, eller bare en uskreven regel...

Hvad siger I?

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-10-06 12:00

jones_net wrote:
> Hejsa

> Da jeg tog kørekort for godt og vel 10 år siden, fik jeg at vide, at
> man skulle holde tilbage for bybusser, som blinker ud fra buslommer
> inde i byerne.

Fra stoppesteder, jo.

> Nu har vi så lige snakket om det på arbejde, og der er noget delte
> meninger om, om det er en lov, eller bare en uskreven regel...

Det er en lov. Gælder kun inden for bebygget område.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-10-06 12:38

"Det er en lov. Gælder kun inden for bebygget område"

Ja, men chaufføreren skal sikre sig at du holder tilbage for ham.

Har en kammerat som netop blev påkørt af en bus, på vej ud fra buslomme.
Chaufføren fik skylden..!! (dog har jeg hørt eksempler hvor man deler
skylden, hvis man rammer bussen på den bagerste 3. del, men om det kun er
rygter ved jeg ikke....)

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Kasper Christensen

Dato : 19-10-06 12:06

> Nu har vi så lige snakket om det på arbejde, og der er noget delte meninger
> om, om det er en lov, eller bare en uskreven regel...
>
> Hvad siger I?

I stærkere trafikkerede områder (Ved ikke om man kan kalde det Byzone)
skal man holde tilbage.

Mvh

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 14:22

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har vi så lige snakket om det på arbejde, og der er noget delte
> meninger om, om det er en lov, eller bare en uskreven regel...

Her i denne landsdel begynder chauførene bare at køre i samme sekund som de
blinker ud og så SKIDER de på om der kommer biler der allerede er på siden
og ikke har en jordisk chance for at gøre noget. Jeg mener det nærmest er
grotesk og så er det ikke fordi at jeg ikke vil holde tilbage for bussen,
men jeg har pussigt nok også en stanselængde.
Buschauførene er næææsten alle fløjtende ligeglade her, de kører bare

--
Tom

Fra : Per O.

Dato : 20-10-06 15:35

> [...]
> for bussen, men jeg har pussigt nok også en stanselængde.
> Buschauførene er næææsten alle fløjtende ligeglade her, de kører bare

så holder du bare lige på tværs af bussen ved næste stoppested og tager en
'kammeratlig' samtale med bussemanden!

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Lars

Dato : 21-10-06 11:50

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev i en meddelelse

> så holder du bare lige på tværs af bussen ved næste stoppested og tager en
> 'kammeratlig' samtale med bussemanden!

....for dét er nemlig helt i orden...

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 14:14

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

> "Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev i en meddelelse

> man

> ...for dét er nemlig helt i orden...

Kan man bruge en livline?

--
Tom

Fra : Davidsen

Dato : 19-10-06 15:56

> [...]
>
> Nu har vi så lige snakket om det på arbejde, og der er noget delte
> meninger om, om det er en lov, eller bare en uskreven regel...

Færdselslovens kapitel 4, § 19, stk.1. Findes bl.a. her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

Mvh
Davidsen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-10-06 16:14

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> writes:

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Færdselslovens kapitel 4, § 19, stk.1. Findes bl.a. her:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

Bedre her:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050107929

Ikke at der ikke står det samme i pgf.19, men der står ikke
"historisk forskrift" på baggrunden...

Fra : Davidsen

Dato : 19-10-06 17:52

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Bedre her:
>
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050107929
>
> Ikke at der ikke står det samme i pgf.19, men der står ikke
> "historisk forskrift" på baggrunden...

Fint med mig

Davidsen

Fra : jones_net