Bil med bedst total økonomi
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-10-06 18:51

Vores VW Passat 2,0 fra 1995 har de sidste par år været et dyrt bekendskab
pga. flittige besøg på det lokale værksted. Vi lurer derfor på at købe en
nyere bil, som gerne skulle have færre udgifter til reparationer.

Hvad findes der af tommelfingerregler indenfor dette område. Der er vel
lavet masser af kurver, der siger noget om at det mest økonomiske er at købe
fx. en to år gammel bil, som så skal sælges igen efter yderligere tre år. På
den måde "slipper" man for de første dyre kilometre, men undgår også de dyre
reparationer. En anden metode er vel at købe en billig bil og så betale en
del til løbende reparationer, men min erfaring siger mig at det er en lidt
dyr løsning. Et tredje punkt er vel noget omkring benzin og diesel og deres
brændstoføkonomi.

Findes der et godt råd til en god prisklasse eller har du andre gode råd
omkring emnet eller måske endda en spændende link til en god artikel
desangående, så hører jeg gerne om det.

PS. Vi kører ca. 12.000 km pr år og bruger ikke bilen på arbejde, så den
bruges primær til indkøb, weekendture og ferier. Det har dog sikkert ikke så
meget betydning for selve spørgsmålet.

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-10-06 20:24

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in

> PS. Vi kører ca. 12.000 km pr år og bruger ikke bilen på arbejde, så
> den bruges primær til indkøb, weekendture og ferier. Det har dog
> sikkert ikke så meget betydning for selve spørgsmålet.

Jo da!

Vi har et lidt mindre men ellers tilsvarende kørselsbehov (omkring 6-8000
km), som vi dækker på 3 måder:

1) Taxa (ca. 5-600 kr/mdr) til korte men nødvendige ture.
2) Leje (ca. 12-14000 kr/år) til ferier, weekender.
3) Låne (svigerfar bruger ikke så tit sin bil) men har før været
www.delebilen.dk

Hertil kommer alene brændstofudgifter, som svinger meget. Men mon ikke
jeg kan holde mig under 25.000,- kr/året alt, absolut ALT inkl.

Jeg kunne næppe have min egen bil kørende for de penge, når den også skal
dække familiens behov på ferier (stor og komfortabel).

Vi lejer ganske tit en bil. Ca. 4 uger i udlandet plus 2-3 weekender om
året herhjemme. Jeg får ganskevist klækkelige rabatter via mit arbejde,
men hvis man vælger et bestemt firma at leje hos kan man sikkert få noget
loyalitetsrabat.

Fordelene er store. Vi har stortset altid den bil vi har behov for. Den
er oftest nyere, seneste model, ingen reparationer, ingen værditab, ingen
forsikringsbekymringer osv.

Regn lidt på det...

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-10-06 09:29

> Regn lidt på det...

Ja, vi har lige om hjørnet adgang til Århus delebiler, så måske er det en
oplagt mulighed, men jeg ville gerne have min egen må jeg erkende. Det er
lidt nemmere når børnesæderne altid er installeret og desuden kan man med
egen bil køre når som helst - hvis den altså kan starte

Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 18-10-06 23:15

> [...]
> købe fx. en to år gammel bil, som så skal sælges igen efter yderligere tre

FDM havde for et år siden en sammeligning der viste at med deres
forudsætninger var det stort set lige så dyrt at købe en bil der var et par
år gammel som at købe en fabriksny.

Jeg er ikke sikker på jeg kan huske alle forudsætningerne, men de baserede
sig autoriseret service og nogle gæt på gensalgspriser ...

Køber du en 2-3 år gammel bil hos en forhandler skal man jo også lige huske
at der så også lige ligger en relativ stor forhandleravance der afskrives
ved kanstenen ... Prøv på http://www.bilbasen.dk/ at se forskellen i en købs
og en salgsvurdering på den samme bil....

Men med jeres begrænsede kørselsbehov kan det jo nemt tænkes at regnestykket
tipper... F.eks en 2-4år gammel bil der har gået "mange" km købt privat

Men det afhænger jo også af hvorlænge man har planer om at beholder bilen...
Hvis man f.eks antager at en ny bil kan holde 10 år før den for alvor kommer
i rep. alderen, så gør det jo også en forskel hvis den allerede er et par år
når man køber den...

I 2004 prøvede jeg at regne på det. Vi var nået frem til at det nok var en
fabia kombi vi ville have og kiggede så på både brugte og nye. På det
tidspunkt var prislisten "opdateret" med 2005 modellerne og der var nogle
2004'er i landet det blev solgt ud med "lidt" rabat. Priserne på brugte 2002
og 2003 var imho alt for høje.... Det er muligt at forhandlere syntes at
nogle alufælge og en noname cd spille var 10.000kr værd - sådan var en af
dem vi så på ihvertfald prissat ... Jeg skal da heller ikke afvise at første
ejer havde givet så meget for det men når dækket var tæt på slidt op tæller
det jo heller ikke positivt ...

Vi endte med at købe en 2004 der havde været indregisteret som demo og gået
3000km. Den kostede også kun 15000kr mere end hvad vi kunne få den med
alufælgenen ned i og den havde vist gået omkring 40000km.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Skoda Fabia Kombi 1,2 2004 ~55000km

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 09:34

> FDM havde for et år siden en sammeligning der viste at med deres
> forudsætninger var det stort set lige så dyrt at købe en bil der var et
> par år gammel som at købe en fabriksny.

FDM har også temmelig vilde priser på rep.udgifter i deres
beregningseksempler. Ikke at priserne måske kan forekomme. Men enhver som
udviser bare en smule ansvarlighed i forhold til sin pengepung kan uden
besvær reducere FDM's priser med 20-50% uden at gå på kompromis med noget
som helst.

Mit køb af en 3 år gammel bil har i hvert fald været en kannon forretning
hvis man ser på mine samlede udgifter. Mit bilbudget holder sig langt under
halvdelen af hvad det ville have været med en NY bil. Bilen har nu efter 9
år, 322.000 Km på klokken.

--
Tom

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 19-10-06 12:48

> FDM har også temmelig vilde priser på rep.udgifter i deres
> beregningseksempler.

I de udregninger jeg refererer til var det "kun" alm service der var
medtaget - og de var baseret på oplysninger fra aut. værksteder.

> [...]
> hvis man ser på mine samlede udgifter. Mit bilbudget holder sig langt
> under halvdelen af hvad det ville have været med en NY bil. Bilen har nu

Nu er bilen så 12år - havde du købte den fra ny havde den været 3 år nyere
.... Men imho er det lidt lotteri i at holde biler over 10år kørende hvis man
ikke kan/vil selv. På husholdningsbiler tror jeg at fdm's billede er/var
retvisende. Altså f.eks at en købe en 3år gammel og beholde i 7 eller købet
en ny og beholder i 10 ikke giver den store forskel på bundlinien (fdm's var
med kortere ejertid)

Men det billigste er helt klart at finde en "godt brug" og være heldig med
at den ikke bryder ned. I 2000 købte jeg en 90'er mazda. De næste 4år kørte
vi 100000km i den med kun rimeligt udgifter til rep. Vi fik ordnet en del
rust og skiftet ventilløftere men det var også omtrent det. Så rodede jeg
selv lidt med strømmen i den men jeg bliver nok aldrig så billigt kørende
igen. Vi købte den for 1kr og solgte den for anhængertræk og tagræling til
den næste bil. Jeg lavede selv service på den så samlede udgifter har nok
ikke været over 25øre/km. Den havde gået 350.000km da vi solgte den og den
gik stadig rigtig godt i motoren uden noget olieforbrug - men det skulle
omfattende rustarbejde til for at få den synet i 2004... Den blev heller
ikke skrottet men det lykkedes for en ny ejer at få den synet ved et omsyn i
december 2004 - Så han har sikkert også haft snart 2problemfrie år i den...

I 2004 ville vi have en tidssvarende bil mhs sikkerhed - altså sådan noget
som abs og airbags Og vi fandt ret hurtigt ud af at en fabia kombi nok
kunne det meste af det vi gerne ville have, når prisen ikke var uvæsenligt.
Men brugte var bare imho alt dyre ...og resten kan læses i mit andet indlæg
her i tråden... Jeg forventer at den holder 10år og 250.000km uden for meget
brok - til gengæld forventer jeg så heller ikke at den er mange penge værd
til den tid ....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-10-06 07:45

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Jeg er ikke sikker på jeg kan huske alle forudsætningerne, men de baserede
> sig autoriseret service og nogle gæt på gensalgspriser ...

Ja - find noget ikke-autoriseret, og en gammel brugt kan sikkert være
billigere. Iøvrigt, de plejer vist at forudsætte vask hver eller hver
anden uge. Det tror jeg ikke der er ret mange der gider med deres 10
år gamle bil

> [...]
> tipper... F.eks en 2-4år gammel bil der har gået "mange" km købt privat

- og specielt hvis det er et mærke/model der er upopulært.

/Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-10-06 07:53

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> dyr løsning. Et tredje punkt er vel noget omkring benzin og diesel og deres

Med 12000km/år kan du næsten se bort fra brændstiføkonomi, glem alt
om diesel.

Overvej Kents glimrende forslag, og tag så den taxa når du har lyst -
du har råd!

Hvis du alligevel vil have din egen, så var det måske noget med en
renoveret MB W123? Efter sigende en af de bedst byggede biler
nogensinde, og vedligeholdes den er afskrivningen meget begrænset.

Du kan se her:

w123.dk
http://www.memento-classic.de/pages/d_y_ange.htm

Jeg har ikke en jeg vil sælge, og ingen forbindelse med de to sites

/Martin

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-10-06 09:31

[...]

Hmm, spændende. De har fx en Mercer til 6000 Euro, hvilket svarer til 45.000
kr. Hvor meget ekstra tror I det vil koste at få sådan en bil
indregistreret?

PS. Hvad kører sådan en svinger ca. på literen?

Lars

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-10-06 08:24

Hej

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> dyr løsning. Et tredje punkt er vel noget omkring benzin og diesel og deres

Du kan få mange oplysninger på www.bilpriser.dk.

Glem alt om diesel med 12.000km om året.

> Findes der et godt råd til en god prisklasse eller har du andre gode råd
> omkring emnet eller måske endda en spændende link til en god artikel
> desangående, så hører jeg gerne om det.

Uanset pris og uanset om det er nyt eller brugt, så kan du være uheldig
og få en bil som er omkostningskrævende og besværlig. Du kan dog også
være heldig og få en gammel spand til 15.000 som ikke skal andet end at
have skiftet olie og ny og næ.

> PS. Vi kører ca. 12.000 km pr år og bruger ikke bilen på arbejde, så den
> bruges primær til indkøb, weekendture og ferier. Det har dog sikkert ikke så
> meget betydning for selve spørgsmålet.

Som jeg ser det, så er mulighederne:

1) Lease en bil. Så slipper du et fast beløb om måneden + benzin og så
er du sikret mod yderlige omkostninger. Fleggaard har en Swift til under
2000,- om måneden. Med dit kørselsmønster, så skal den vel have for ca
500-700,- benzin om måneden.

2) Købe en splinterny bil med 3 års garanti. Det sikrer dig mod
uforudsigelige omkostninger. Når bilen er tre år gammel skifter du til
en anden medmindre det viser sig, at den har virket upåklagelig. Så
holder man fast i bilen indtil den bliver ustabil.

3) Køber en lettere brugt Toyota eller Mazda som FDM siger er noget af
det mest fejlfrie. Husk dog at uanset hvad, så kan du være uheldig.

4) [Satirisk forslag] Køber en ny Ford. De har godt nok ikke 3 års
garanti, men de har så mange fejl, at det meste alligevel klares per
kulance, hvilket igen holder omkostningerne nede.

Men hvis du måske kan oplyse de økonomiske rammer, så bliver det lidt
lettere at give gode råd

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-10-06 09:32

> Men hvis du måske kan oplyse de økonomiske rammer, så bliver det lidt
> lettere at give gode råd

Jeg er rimelig fleksibel og vil ofre mellem 50-250.000 kr.

Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-10-06 13:15

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Hmm, spændende. De har fx en Mercer til 6000 Euro, hvilket svarer til 45.000
> kr. Hvor meget ekstra tror I det vil koste at få sådan en bil
> indregistreret?

Vist egentlig ikke så meget, i omegnen af 25000 for en W123. Se på
dem til salg på www.w123.dk. Der er også andre steder.

> PS. Hvad kører sådan en svinger ca. på literen?

En 230E (som nok er det bedste valg) skulle klare omkring 10km/l, med
forbehold for en masse ting.

Jeg har selv den slags i tankerne hvis min Honda opgiver ånden.

mvh

Martin

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-10-06 19:47

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges primær til indkøb, weekendture og ferier. Det har dog sikkert ikke
> så meget betydning for selve spørgsmålet.

Jeg læste en gennemgang af de forskellige mærker i 2002, dengang var en
Yaris den billigeste, med et kørselsbehov på 20.000 km per år kostede det
1,83 kr. per kørt km.

--
MVH Hans

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-10-06 20:31

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> writes:

> Jeg læste en gennemgang af de forskellige mærker i 2002, dengang var en
> Yaris den billigeste, med et kørselsbehov på 20.000 km per år kostede det
> 1,83 kr. per kørt km.

Ca. det samme har været lavet i år også og der endte det (svjh) med en
af trillingerne C1/107/Aygo i spids, med benzinmodellen skarpt
forfulgt af diesel. Den nye Yaris klarede sig pænt, men den er jo lidt
tungere og dyrere end forgængeren.

Men der er vel også andre hensyn at tage? Hvor mange personer og hvor
lange ferier fx.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-10-06 23:21

> [...]
> af trillingerne C1/107/Aygo i spids, med benzinmodellen skarpt
> forfulgt af diesel. Den nye Yaris klarede sig pænt, men den er jo lidt

Et eller andet sted (i år), så jeg at Hyundai Getz var den billigste samlet
set?

> Men der er vel også andre hensyn at tage? Hvor mange personer og hvor
> lange ferier fx.

Præcist...